Framskrittning??

Sv: Framskrittning??

Håller med dig! Dock brukar jag jogga lite i trav innan jag galopperar, bara för att känna av lite hur han är. Men jag börjar väldigt sällan jobba i traven innan han har fått galoppera på lite.
 
Sv: Framskrittning??

Just att det är lång tygel gör ju att hästen är fri att pendla med hals och huvud och röra sig genom hela kroppen. Kortar man tygeln även utan eventuella krav, så stör man hästens naturliga rörelser. Vid uppvärmning i skritt är ju tanken att hästen ska bli uppmjukad överallt och då ska den inte begränsas.
 
Sv: Framskrittning??

Shudde skrev:
Jag gör som du. Min häst blir mjukare i kroppen av att galoppera igenom sig innan man travar.
Det har jag aldrig funderat på... ;) Kanske ska testa det och se hur det funkar på min!
 
Sv: Framskrittning??

Jag skrittar oftast fram ca 10 min på lång tygel, sedan minst 5-10 min i lång och låg form. Men jag brukar oftast göra som många andra här skrivit, tar en tur på 15-20 min i skogen innan jag går in på banan. Men eftersom jag har unghäst blir det oftast att jag bara rider ut och då rider "dressyren" utomhus där de tycker det är roligare och har mer framåtbjudningen och man kan göra det till en lek.

Annars så tycker jag att man ska rida i den gångart hästen har lättast för. Givetvis ska man skritta fram ordentligt så hästen är varm i muskler o så, men jag tycker inte att det tex är fel att ta galoppen före traven. En tränare sa till mig att börja med det som är lättast för hästen, och är det då galoppen, så får det vara det..
Min häst blir också mjukare och får en bättre trav och action om jag tar lite galopp innan jag jobbar honom i traven.
 
Sv: Framskrittning??

Jag måste skritta min häst minst 10 min, annars får jag skäll av min hästs kiropraktor :p
Sedan brukar jag trava och galoppera lite på långa tyglar innan jag börjar jobba med honom.

Om jag ska rida ut och hästen har vart ute i hagen i flera timmar innan så kan jag skritta kanske 5 min innan jag börjar trava, det beror på hur han känns.
 
Sv: Framskrittning??

Bara en liten hypotetisk fundering...

När hästen skrittar på lång tygel har den ju mestadelen av sin vikt på framdelen, vilket är naturligt. Så är det ju även när hästen skrittar i hagen. Skillnaden blir ju dock att vid ridning så sitter ryttaren på ryggen. En opåverkad skritt med ryttare borde slita betydligt mer på hästen än att ryttaren påverkar hästen och hjälper den att balansera upp ryttaren på ett bra sätt (genom att förflytta vikten till bakkärran).

Slutsats kan alltså tänkas vara att: fri skritt med ryttare sliter mer än skritt/trav/galopp påverkad av rytttaren (såvida påverkan är korrekt)?

Är jag helt ute och cyklar nu?

Nirak
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Framskrittning??

Bara en liten hypotetisk fundering...

När hästen skrittar på lång tygel har den ju mestadelen av sin vikt på framdelen, vilket är naturligt. Så är det ju även när hästen skrittar i hagen. Skillnaden blir ju dock att vid ridning så sitter ryttaren på ryggen. En opåverkad skritt med ryttare borde slita betydligt mer på hästen än att ryttaren påverkar hästen och hjälper den att balansera upp ryttaren på ett bra sätt (genom att förflytta vikten till bakkärran).

Slutsats kan alltså tänkas vara att: fri skritt med ryttare sliter mer än skritt/trav/galopp påverkad av rytttaren (såvida påverkan är korrekt)?

Är jag helt ute och cyklar nu??

Nirak
 
Sv: Framskrittning??

NiraK skrev:
Bara en liten hypotetisk fundering...

När hästen skrittar på lång tygel har den ju mestadelen av sin vikt på framdelen, vilket är naturligt. Så är det ju även när hästen skrittar i hagen. Skillnaden blir ju dock att vid ridning så sitter ryttaren på ryggen. En opåverkad skritt med ryttare borde slita betydligt mer på hästen än att ryttaren påverkar hästen och hjälper den att balansera upp ryttaren på ett bra sätt (genom att förflytta vikten till bakkärran).

Slutsats kan alltså tänkas vara att: fri skritt med ryttare sliter mer än skritt/trav/galopp påverkad av rytttaren (såvida påverkan är korrekt)?

Är jag helt ute och cyklar nu?

Nirak

Fasst i min värld så skrittar jag fram hästen för att förbereda den för att flytta bak sin vikt. Jag vill att hästens leder, ligament och muskler ska vara varma innan de börjar belastas annorlunda än de övriga 23 timmarna på dygnet. Annars vore ju uppvärmningen helt onödig.

fasst jag förstår vad du menar också. Jag vet faktiskt inte... ;)
 
Sv: Framskrittning??

Jag är absolut inte tillräckligt kunnig för att avgöra om du är ute och cyklar, men så här tänker jag. Uppvärmning är till för att värma upp muskler och senor och få igång nervimpulserna till kroppens alla delar, vilket leder till bättre koordination och styrka. Först efter en ordentlig uppvärmning är det rimligt att kräva något som är svårt eller kräver egentlig styrka. Detta gäller både hästar och människor. Alltså är det nödvändigt att värma upp på hästens villkor och låta den jobba igenom hela kroppen innan man kan begära samling.

Men oavsett ovanstående tycker jag att du har en poäng vad gäller slitningen på hästen. Egentligen kanske man borde värma upp hästen från marken och först sitta upp när den är så varm att man kan börja kräva samling? Hmmm. Var är alla experter?
 
Sv: Framskrittning??

hellas skrev:
Jag är absolut inte tillräckligt kunnig för att avgöra om du är ute och cyklar, men så här tänker jag. Uppvärmning är till för att värma upp muskler och senor och få igång nervimpulserna till kroppens alla delar, vilket leder till bättre koordination och styrka. Först efter en ordentlig uppvärmning är det rimligt att kräva något som är svårt eller kräver egentlig styrka. Detta gäller både hästar och människor. Alltså är det nödvändigt att värma upp på hästens villkor och låta den jobba igenom hela kroppen innan man kan begära samling.

Men oavsett ovanstående tycker jag att du har en poäng vad gäller slitningen på hästen. Egentligen kanske man borde värma upp hästen från marken och först sitta upp när den är så varm att man kan börja kräva samling? Hmmm. Var är alla experter?

Om man vänder det såhär:

Jag menar naturligtvis inte att man bör ta ut hästen från stallet, sätta sig och och rida iväg i passage.. om man nu var så skicklig att man kunde det! ;)

Men....

Bästa uppvärmningen borde kanske vara att samla hästen på en låg nivå så att den inte "pressas" till något som kräver en massa styrka men som ändå gör att den bär upp ryttaren på ett korrekt sätt och förlägger en del av vikten på bakdelen.
Då borde den samtidigt som den värms upp samtidigt bära upp sin ryttare på det mest skonsamma sättet?

*spånar vidare*

Nirak
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Framskrittning??

Jag skrittar alltid min minst 15 minuter innan jag börjar göra något överhuvudtaget i trav. Men då har jag ändå minst (eller ja hade, äger ju ingen dam längre) 20 minuter till ridhuset. Men jag har häst som måste jobbas ner oxå, min dam är ju sådan som gärna lägger upp lite fart med gasen om man inte jobbar henne.
 
Sv: Framskrittning??

hellas skrev:
Egentligen kanske man borde värma upp hästen från marken och först sitta upp när den är så varm att man kan börja kräva samling? Hmmm. Var är alla experter?

Det låter klokt tycker jag!

Nirak
 
Sv: Framskrittning??

Jag brukar leda fram hästen i 5-10 minuter, sen skritt i 5-10 minuter, beroende på häst och hur jag ska rida. Ibland så kan jag inte leda hästen innan, t.ex. på en ridlektion, men då skrittar vi 5-10 minuter på lång tygel beroende på lärare.
 
Sv: Framskrittning??

hm, det var en mycket intressant tankegång som aldrig slagit mig tidigare:bump:

att rida på långa tyglar innebär ju en skillnad i hur hästenarbetar med ryggen (oftast) eller har jag fel?men om hästen har lärt sig att bära upp sig och använda ryggen, tror du inte att den kan bära ryttaren "rätt" med ryggen även på långa tyglar? och därmed undvika att lägga för mycket vikt på framdelen? frågan är hur det är med unghästar eller nyinridna hästar som inte är balanserade än:crazy:

jag tror att det kan ligga något i det du säger:)
 
Sv: Framskrittning??

Det är bara nåt jag funderar över ibland..

Jag har ridit hästar som har varit rätt obalanserade i sig själva. När dessa får en ryttare på ryggen bär de ryttaren på ryggraden/bogarna. Detta borde i mitt tycke vara slitsamt. Logiskt sett borde det ju vara mindre slitsamt om hästen får lite hjälp på traven att bära upp sin ryttare på ett korrekt sätt..

En riktigt välbalanserad och välriden häst kanske själv kan sköta det jobbet även när den skrittas på lång tygel?

En obalanserad häst kanske borde ledas i skritt från marken tills den är varm och sedan ridas igång?

Om man sitter upp på en häst som på lång tygel enbart bär sin ryttare på framdelen, är det då inte bäst att på ett varsamt sätt försöka hjälpa hästen till att bära sin ryttare lite mer skonsamt? Eller bör man inte rida en sådan häst alls? I vilken ände bör man börja?

Nirak
 
Sv: Framskrittning??

Det är ganska vanligt i AR-kretsar att hästen inte skrittas fram alls.
Jag har också gjort så, och till viss del blir det på det viset när jag tränar till exempel. (men då är hästen oftast varm i kroppen ändå, när vi kommer fram - tänker jag...)

Men jag har mer och mer frångått det. Vill att hästen ska få upp värmen i kroppen innan den börjar jobbas på allvar. Men har också läst att skritt på lång tygel inte alls höjer upp temperaturen i kroppen särskilt mycket, utan för att det ska bli en vettig uppvärmning så är trav eller "jogg" det bästa.

Jag har en runda som tar ungefär 25 min att skritta, 20 min om jag lägger in lagom mycket trav, som jag brukar "värma upp med" innan jag rider på bana eller tömkör på bana (eller lösarbetar/löshoppar osv). Det tycker jag är perfekt. Vill absolut inte behöva "värma upp" inne på en ridbana - mest för att jag skulle dö av tristess, men också för att jag inbillar mej att sådan "låg precisionsridning" sliter bra mycket mer (på hästens kropp) på bana än ute. ;) :D

Ibland leder jag rundan före jag sitter upp på ridbanan, oftast är det då för att värma upp mej själv - eller om vi ska jobba vid hand (dvs jag på backen).

Men allra mest rider vi ut och då blir framskrittning och avskrittning naturligt ganska långa. Skrittar dock inte så mycket på lång tygel - helt utan krav på form, brukar oftast aktivera på olika sätt och vilja ha en aktiv skritt även på längre tyglar, där hästen är ren i takten (hästen jag rider blir lite lateral i skritten när han "såsar" - dvs inte är igång bakifrån) och kommer upp med ryggen under sadeln - fram till haden. Kan vi inte lyckas med det eller jag är för trött i min kropp till exempel vid avskrittning, så sitter jag av och leder hästen hem.
 
Sv: Framskrittning??

jag skrittar oftast fram hästen för hand i 5-10 min.
sen skrittar jag nått varv uppsuttet på lång tygel och sen rider jag på kort ett tag tills jag känner att han är med mig.
och sen tar jag trav och rider som vanligt.
travar dock alltid av hästen i en längre form och böjer den och låter den sträcka på sig.. och skrittar oftast av hästen avsuttet.

tycker att hästen ska få skritta avslappnat och lugnt utan en klump på ryggen som stör därför leder jag heller hästen före och efter
 
Sv: Framskrittning??

Hm NiraK - hade du lagt denna tråden på Barock också?? Varför ligger mitt inlägg här på Grundutbildning? :confused: Eller är jag bara snurrig nu? :o
 
Sv: Framskrittning??

hmm

jag är ju mycket för övningar bommar och korner
har pippi på det :rofl: :rofl:
men nå jag brukar leda runt min kuse först och gå igenom övningen vi ska göra från marken först kanske gör en skänkelvikning mm tar 10-15 min beroende på övningen vi ska göra
sedan sitter jag upp och skrittar kanske 10 min så hon hittar balans och form
länger och kortar i skritten och sedan börjar vi jobba

är vi ensama i ridhuset eller på banan brukar jag efter avslutat jobb
ta av utrustning och låta henne gå lös ofta hjälper kusen till att plocka undan grejorna med mig :love: :love:
eller så försvinner hon för att rulla sig :rofl:
 

Liknande trådar

Ridning Kan någon förklara för mig hur man gör? Alltså rent tekniskt. Jag kan all teori om det, få igång bakkärran ex genom övergångar...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 151
Senast: Bri
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 280
Senast: MiniLi
·
Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
7 795
Senast: Bison
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 386
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp