Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det har jag aldrig funderat på...Shudde skrev:Jag gör som du. Min häst blir mjukare i kroppen av att galoppera igenom sig innan man travar.
NiraK skrev:Bara en liten hypotetisk fundering...
När hästen skrittar på lång tygel har den ju mestadelen av sin vikt på framdelen, vilket är naturligt. Så är det ju även när hästen skrittar i hagen. Skillnaden blir ju dock att vid ridning så sitter ryttaren på ryggen. En opåverkad skritt med ryttare borde slita betydligt mer på hästen än att ryttaren påverkar hästen och hjälper den att balansera upp ryttaren på ett bra sätt (genom att förflytta vikten till bakkärran).
Slutsats kan alltså tänkas vara att: fri skritt med ryttare sliter mer än skritt/trav/galopp påverkad av rytttaren (såvida påverkan är korrekt)?
Är jag helt ute och cyklar nu?
Nirak
hellas skrev:Jag är absolut inte tillräckligt kunnig för att avgöra om du är ute och cyklar, men så här tänker jag. Uppvärmning är till för att värma upp muskler och senor och få igång nervimpulserna till kroppens alla delar, vilket leder till bättre koordination och styrka. Först efter en ordentlig uppvärmning är det rimligt att kräva något som är svårt eller kräver egentlig styrka. Detta gäller både hästar och människor. Alltså är det nödvändigt att värma upp på hästens villkor och låta den jobba igenom hela kroppen innan man kan begära samling.
Men oavsett ovanstående tycker jag att du har en poäng vad gäller slitningen på hästen. Egentligen kanske man borde värma upp hästen från marken och först sitta upp när den är så varm att man kan börja kräva samling? Hmmm. Var är alla experter?
hellas skrev:Egentligen kanske man borde värma upp hästen från marken och först sitta upp när den är så varm att man kan börja kräva samling? Hmmm. Var är alla experter?