Framskrittning??

Sv: Framskrittning??

Jag tänker som så att om nu div tränare/vet rekomenderar uppsutten igångskrittning på lång tygel och just för att det är i den långsammaste gångarten skritt så sliter det inte nämnvärt på hästen.

Men, om man jämför hästar och hästar så är det långt ifrån alla som passar för skritt på lång tygel. En häst som skrittar på och använder hela kroppen lyfter nog automatiskt upp ryttaren och balanserar sig själv tillräckligt för att skritten ska bli mer nyttig än slitsam.

Men en häst som normalt går med lite högt huvud och/eller inaktiv rygg, den vill jag helst inte sitta och skritta helt "fri". Helst leda en stund och sedan direkt rida aktivt så den tar med ryggen. Behöver inte vara sträckta tyglar. Skrittar helst av den avsuttet.

Unghästar räknas för mig till den kategorin som inte "kan" skritta bra från början. De leder jag hellre om det handlar om längre skrittsträckor (ute i skogen ex). Vid annan ridning så tycker jag inte de behöver skrittas fram så mkt som 15 min eftersom de ännu är så "otränade". Så då blir det mest skritt för att "kunna" och sedan som du lite travjogg.

Säger jag som just nu sitter o skrittar 4-åringen på timlånga promenader, barbacka :eek: Men det har andra förklaringar ;)
 
Sv: Framskrittning??

om du har tillgång till skrittmaskin är det jätte bra.
Då leder hästen ut sig själv vi brukar ha våra hästar i skritten 15 min innan riding
 
Sv: Framskrittning??

jag har tillgång till skrittmaskin och mina hästar går 20-30 min i frisk skritt innan och efter ridpasset.Men om jag inte hade haft det så hade jag skrittat i 5-10 minuter och sedan jogga hästen tills den börjar få upp lite flås(så näsborrarna börjar bli större)då galopperar jag på halvkort tygel i 5-10 minuter i båda varven.sen jobbar jag hästen tills jag är nöjd (10-60 minuter beroende på häst och dag...) sedan joggar jag ner i 10-15 minuter.Och avslutar alltid med skritt(gärna i terräng)20-30 minuter så alla slaggprodukter försvinner.
 
Sv: Framskrittning??

när jag satte igång min ponny efter skada så skulle jag galoppera innan jag travade för trav sliter mer på benen en galopp... på min unghäst brukar jag också galoppera innan jag travar ... ( men det är för att hon ska galoppara/rasta av sig lite innan jag kan jobba henne...) :D
 
Sv: Framskrittning??

Jag tänker så här:

Det är både den kroppsliga och mentala uppvärmningen som är viktig. Olika hästar behöver olika former av uppvärmning. Min häst behöver motiveras och bli lite kvick i tanken inför ridpasset så att han är med på mina hjälper. Han får alltid skritta ut ett pass på allt mellan 10-30 minuter på skogsvägar. Då rider jag i kanske max 5 minuter på hellång tygel och sedan rider jag öppna och sluta med halvlång tygel. Brukar göra massor av tempoväxlingar i skritt också. Just för att få honom att vakna upp lite, han är inte trög men lite långsam i tanken, han behöver liksom vakna....

Mitt grundmål med varje ridpass är att få igång så mkt bakbensaktivitet som är möjligt just den dagen, därför fokuserar jag på aktivitet. Jag vill ha en kort och kvick häst. Min är lång i steget och lite långsam bak så därför fokuserar jag på aktivitet redan under framskrittningen. Jag vill inte skritta alltför mycket på långa tyglar inför ett dressyrpass eftersom han har så enorm skritt och jag vill ha fram det där kvicka.

Just på min häst vill jag just därför inte trava fram i en alltför låg form innan jag fått honom helt på bakbenen. Därför rider jag i början av passet på själva banan i samlad skritt och skolor. Just de övningarna brukar vara ganska krävande som han får givetvis sträcka regelbundet på kroppen. När jag har honom på bakbenen så börjar jag trava och då brukar formen bli ganska låg, han väljer själv så länge han är kvar på hjälperna. Sedan brukar själva jobbet börja. Jag har i perioder använt mig av galopp tidigt i ridpasset men just nu fungerar inte det.

Men när det gäller att jogga fram hästen i stället för att skritta den så tycker jag att man främst ska tänka på att det är svängrna som sliter mest på hästen. Att jogga fram hästen ute är optimalt, då slipper hästen slitaget med att svänga hela tiden.

Alltså: anpassa till individen, minimera slitaget och motivera din häst!

Mvh Monika
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Framskrittning??

beror lite på... om jag tar hästen direkt från hagen så får han bara en 5 minuter eller så, han har ju rört på sig när han varit ute.
tar jag honom från boxen o om han stått inne ett par tiommar inann jag rider så ger jag honom så klart mer tid.

om jag kunde så skulle jag gärna "jogga fram" men han är oftast väldigt frmmåt i början så det går inte riktigt, men jag brukar däremor "jogga av" honom istället.

nu på sommaren dessutom så tar jag ofta o skrittar ut en runda istället för att sitta på ridbanan/ridhuset både inann o eftre ridpasset.

sen får man ju så klart anpassa sig "från dag till dag" också, vissa dagar kan han känns lite stel även om han varit ute tex så då blir det ju mer skritt, iblan en 20min eller så tills att jag tycker att han känns ok
 

Liknande trådar

Ridning Kan någon förklara för mig hur man gör? Alltså rent tekniskt. Jag kan all teori om det, få igång bakkärran ex genom övergångar...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 151
Senast: Bri
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 284
Senast: MiniLi
·
Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
7 798
Senast: Bison
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 388
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp