Framskrittning??

N

NiraK

Hur ser ni på det här med att skritta fram hästen?
Jag vet att många skrittar fram hästen på lång tygel omkring 20 minuter. Hur gör ni?
Jag joggar hellre fram hästen i trav i låg och rund form än skrittar på lång tygel. Hur ställer ni er till detta?

Nirak
 
Sv: Framskrittning??

Jag startar aldrig ridpasset på ridbanan utan rider alltid (nästan i alla fall) ut en sväng först. Gärna med lite klättring eller så.

På ridbanan rider jag sedan fram så som du beskrev.
 
Sv: Framskrittning??

Jag måste skritta fram min häst tills jag känner att han är "varm" i kroppen så att säga, det både känns och syns på honom. Det kan ta olika lång tid, ibland är han varm efter 5 minuter ibland efter 20 men skrittar fram minst 10 minuter.
Sen kanske jag travar några varv men jag har nyligen upptäckt att det är lättare att rida fram honom i galopp för han får inte till traven förräns han har galopperat genom kroppen. Så jag galopperar ca 10 minuter, fram och tillbaka, halvhalter, längningar o.s.v. innan jag travar fram. Låg form och mycket volter och lite långa skänkelvikningar i traven sedan.
 
Sv: Framskrittning??

Om hästen kommer direkt från hagen och bara har stått stilla när jag gjort i ordning så skrittar jag fram på lång tygel 5-10 minuter, därefter rider jag fram som du skriver, trav i låg form, lite längre tygel för att hästen själv ska hitta sin balans osv.
Om jag däemot tar hästen från stallet, eller om han stått i transporten länge, till tävling t ex, så skrittar jag längre. På tävling leder jag oftast en bra stund innan jag gör i ordning.

Så har jag gjort med alla mina hästar överlag, men är lite mer noga nu när jga har en äldre häst, 19 år, som behöver tid på sig att komma igång om han stått helt stilla.
 
Sv: Framskrittning??

Jag skrittar typ 2-3 varv på banan när jag ska rida där är jag i skogen kan d bli lite hur somhelst . 20 min med framskrittning tycker ajg är lite onödigt .
 
Sv: Framskrittning??

det beror väl lite på hästens form, kondition och ålder och vad man ska göra på det tänkta ridpasset? :crazy:

oftast gör vi såhär:
jag börjar ofta med en ganska rask promenad till volten, ca 5 min. om jag sedan börjar med arbete från marken brukar jag börja be om en lättare samling efter bara några minuters arbete. (annars börjar jag som vid uppsittningen) arbetar från marken ca 10 min (eller så arbetar jag bara från marken i ca 20 min och sedan avslutar)

efter uppsittning brukar jag skritta på lång tygel igen olika länge beroende på hans form, och energi (men kanske en 5-10 min) och sedan böja igenom honom ordentligt och samla.

sedan tar vi itu med dagens planerade arbete.. antingen börjar vi med samling och böjning i skritt och bygger alltså vidare på samlingen från uppvärmningen och ställer succesivt högre krav, eller så går vi över till trav i en låg form, så som du beskriver

så gör vi:p
 
Sv: Framskrittning??

Skritt är en överlägset bra gångart i väldigt många avseenden tycker jag så jag skrittar gärna och mycket överlag.

Vid framridningen så blir det vanligen skritt 10-15 minuter därefter behöver min häst galoppera ganska mycket för att traven och joggen skall bli bra.
Att börja med att jogga ger ingenting på min häst. Det är något jag kan göra först när hon är igenomriden.

mvh Eva
 
Sv: Framskrittning??

jag tycker personligen att framskrittningen är så viktig. det är en grej jag har, ungefär som att man alltid har pälsglans i svansen innan man borstar den, eller att man alltid kratsar hovarna efter en ridtur. en självklarhet lixom...

jag märker väldigt tydligt på min guling (avataren) att han måste få skritta fram i lugn och ro, i minst 15 minuter i sin takt. även om det går jättelångsamt. sen brukar jag trava en 3-4 minuter på långa tyglar, helt kravlöst på stora åttor, eller bara längs spåret och byter varv med jämna mellanrum innan jag gör samma sak i galopp. sen brukar jag kunna gå ner till skritt igen och börja jobba en häst som är rejält mjuk och elastisk redan.

en häst som inte följer mina principer för fem öre är mitt sto. henne skulle jag i princip kunna sitta upp på utanför stallet och sedan direkt gå upp i kort galopp och hon skulle kännas som om jag redan ridit i en halvtimme. hon är så av naturen, som ett jäkla gummiband och kan i princip inte vara stel eller knackig. hon skrittas ändå, oavsett hur mjuk eller "falskt" framriden hon redan känns i minst 15 minuter.

så, slutsatsen blir alltså för mej att jag aldrig "skrittar fram" i någon annan gångart än just skritt.
 
Sv: Framskrittning??

Jag skrittar i minst en kvart innan jag börjar galopera. Tycker det är överlägset att skritta, och precis som andra här skrittar jag gärna ut en runda så det kan bli uppåt en 40 minuter också. Därefter börjar jag i regel galopera på en gång, om hästen inte har en hopp och studs dag för då får hon travas några varv först. :idea:
 
Sv: Framskrittning??

Varför börjar du galoppera före du travar?:p
 
Sv: Framskrittning??

Jag skrittar kanske 10 minuter och sedan joggar jag hästen i lite fri form i ca 5 minuter innan jag åter går ner i skritt och börjar samla upp lite. Ibland tar jag en liten galopp utan några krav på samling också som uppvärmning.
 
Sv: Framskrittning??

Framskrittning i sig är ju viktigt, men måste den ske på lång tygel? Man kan ju ha korta tyglar utan att jobba hästen. Eller?
 
Sv: Framskrittning??

Jag brukar värma upp och bara gå i ca 10 minuter, sedan jobbar vi lite i 10 minuter till innan vi fortsätter. (Dvs dressyrar i skritt med uppmjukande övningar, öppna/sluta, volter etc)

Avskrittning i minst 15 minuter.
 
Sv: Framskrittning??

Mitrolle skrev:
Jag skrittar kanske 10 minuter och sedan joggar jag hästen i lite fri form i ca 5 minuter innan jag åter går ner i skritt och börjar samla upp lite. Ibland tar jag en liten galopp utan några krav på samling också som uppvärmning.

Så gör jag också. :)
 
Sv: Framskrittning??

Ev. tar jag en skrittrunda innan jag kommer in på banan (vilket krävs om jag inte åker till irdhus, eftersom banan ligger ngn kilometer ifrån vårt stall), för att starta med ngt positivt och bara skritta fram i bra fart en stund. har en häst med väldigt låg arbetsmoral:angel:

Väl på banan skrittar jag helst fram åtminstone 10 min. på lång tygel, men rider lösgörande och förbereder honom för samling. jag rider honom alltså i låg form även på lång tygel innan jag samlar honom. Sen travar jag igång i låg form precis som du, kanske 5 min, innan jag börjar kräva mer.
 
Sv: Framskrittning??

ponnyryttaren skrev:
Varför börjar du galoppera före du travar?:p

Jag upplever det som lättare. Kanske är det bara för att jag är bättre att rida i galopp, men jag upplever det som hästarna kommer igenom kroppen lättare, det är mindre uttröttande och, hästarna bjuder ofta bättre i galoppen och om fallet är tvärt om blir man av med den där jobbiga extra energin på en gång.

Men det är bara jag. ;)
 
Sv: Framskrittning??

jag skrittar fram minst 10 min varje gång jag rider, men kanske inte 10 min på lång tygel, utan tar tyglarna efter 7-8 min (inte för att jag rider med stoppur, men på ett ungefär :p ) och rider sen på kort tygel i skritt minst 10 min till. stämmer av utan alltför höga krav, kollar att både gas och broms och styrning funkar :)

hästen jag rider är varmblodstravare som inte riktigt är igång än, så vi rider mest i skritt. ska jag välja en snabbare gångart blir det i princip bara galopp, galopperar fram på en stor stor volt(typ 30 m diameter) om jag vill mjuka upp hästen, eller så rider jag bara galoppfattningar.

överlag börjar jag hellre galoppera än trava efter skritten, tycker att det är lättare att få hästen att arbeta med hela kroppen och bli mjuk i galopp än trav, men det ärj u lite från häst till häst också.
 
Sv: Framskrittning??

Jag gör som du. Min häst blir mjukare i kroppen av att galoppera igenom sig innan man travar.
 
Sv: Framskrittning??

jag skrittar i minast tio minuter sen travar jag på halvlångtygel stora volter åtor osv tills han känns mjuk. Sen brukar jag galopera ett par varv i vrje var i lättsits o bara låta honom rulla på. Sen pustar vi lite så brukar jag jobba honom i skritt o trav o sen skrittar jag av. Jobbar honom inte i galoppen än.
 

Liknande trådar

Ridning Kan någon förklara för mig hur man gör? Alltså rent tekniskt. Jag kan all teori om det, få igång bakkärran ex genom övergångar...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 116
Senast: Bri
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 161
Senast: MiniLi
·
Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
7 558
Senast: Bison
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 229
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp