Bukefalos 28 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är himla kul när man känner det går framåt i ridningen :D
Var tillbaka på Zetra igår, det är väl tanken jag ska ha honom hela terminen om inget oförutsett inträffar.
Vi har även fått terminsplaneringen, nytt för terminen är att vi kör samma övning två veckor i rad.
Denna vecka var det skänkelvikning & galoppfattning.
Vi började med uppvärmning och galopp på volterna, fick galopp i bägge varven, tjoho det här kommer gå super......eller hur?
Övningen gick ut på att rida skänkelvikning längs lågsidan för att fatta galopp och rida en halvbåge över ridbanan, bryta av till trav och så vidare. För vår del kan det hela stavas k.a.t.a.s.t.r.o.f. Zetra var bara stark och hetsig. Hade inga möjligheter få till en vettig fattning. Så jag blev lite sur och la ridspöt på bogen i fattningen
Yihaa, det blev någon slags halvsken över ridbanan och jag ser Nappes rumpa närma sig superfart. Lyckas få stopp i sista sekund och bryter ut i något slags hysteriskt fnitter (moget Cewe moget :up: )
Efter lite halvkaosig övning gick vi över till lite framdelsvändningar.
Sen gick vi in på volterna för att rida skänkelvikning på öppna delen och sen fatta galopp. Här gick det mycket bättre och vi fick in ett par riktigt bra fattningar. Vilken skillnad i känsla :love:. På Zetra gör man katasrofala eller perfekta fattningar. Antingen eller likom.
Det som var det stora framsteget i går var att jag inte någon gång kände mig osäker vad än Zetra gjorde, inte ens när han stack. Jag var hela tiden i bra balans.
Idag känns det som jag mycket väl skulle kunna skutta något nergrävt hinder på hoppningen, hoppas den känslan håller i sig.
Sen att skrället avslutade med att nypa mig i rumpan när jag sadlade av? Hästskrälle, hotade med dra in morötterna till nästa gång.

Snyggingen
phoca_thumb_l_zetra.jpg
 

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jajamensan, jag verkar ju kunna det här med ridning trots allt. Skönt få avsluta terminen på ett bra sätt. Stärker självförtroendet en...
Svar
0
· Visningar
256
Senast: cewe
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Egentligen tänker jag att jag kanske borde bekymra mig lite mer över att jag är så enormt medtagen dagen efter veckans två ridlektioner...
Svar
0
· Visningar
221

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp