Framtiden och det förflutna

Jag har sannolikt levt mer än halva mitt liv. Och under åren som gått har jag inte åstadkommit något alls och jag har inte gjort någon karriär. Inte har jag lärt mig rida heller. Och nu går det bara utför. Allt känns som för sent. Det som finns kvar av livet är bara något mediokert.

Jag drömmer ofta om det förflutna, om en människa som nu är död, om hästar som också är döda och om min hund som också är död. Klamrar jag mig fast vid det som varit? Är det det som fyllt mitt liv med innehåll? Och att det nu är tomt.

Jag har inte långt kvar tills jag fyller 50, och det känns som om livet är på väg att ta slut.
 

Detta kan tyckas klyschigt likväl så otroligt sant. Många är vi nog som skulle vilja "bli någon", förändra världen osv osv. För det första, dels de som vi sätter i det facket, de hade nog inte som mål att just bli någon, det bara blev så. Eller "bara blev" är ett understatement. Det är nog snarare som denna meme visar på. De som blivit något, gjort något världsomväldande, där ligger det jäkligt mkt jobb, svett, tid och pina bakom. Men den syns inte.

15284825_10154779846294161_4571047271170822389_n.jpg

Jag jobbar inom en bransch med många högpresterande och jag tänker säkert minst en gång om dagen att jag skulle vilja bli lika bra som den eller den. Tills jag tänker på att de personerna försakat extremt mycket, läst dygnet runt långa tider, lägger massa fritid på att hålla sig uppdaterad osv osv och genast tänker jag på den där bilden och att jag är rätt nöjd med att jobba när jag jobbar och vara ledig när jag är ledig och så får jag bli så bra jag kan med det.

Volontär som föreslagits är nog det lättaste sättet att göra någon skillnad utan extrem ansträngning.
 
Om du varken orkar eller hinner så får du helt enkelt acceptera att du inte kan förändra världen just nu
Annars får du lägga en dag i månaden på volontär jobb och känna att du hjälper någon
Edit en snabb googling så hittar jag volontärer sökes lite överallt
Det enda stället jag känner till är Erikshjälpen, men där vill jag inte jobba.

Plantera träd på Filippinerna kanske
https://indigotravel.se/resa/volontarresa-miljoprojekt-pa-on-palawan-i-filippinerna/

Finns andra liknade volontärarbeten.
Jag klarar bara av att åka max en timme hemifrån. Så det går fetbort.

Tänk, jag tror att det är PRECIS så man förändrar/förbättrar mänskligheten. En individ i taget.
Nä, det tror jag inte alls. Jag vill inte vara missionär. Och folk vill inte omvändas. Och vad ska de omvändas till?
 
Varför skulle du försöka omvända någon :confused:? Det handlar väl om att vara en bra medmänniska och/eller god förebild? Det räcker gott och väl. Var den människa som du skulle vilja att andra är helt enkelt.
Och hur ofta har det funkat tycker du?

Vi är mitt i en klimatkris, men väldigt få gör något konkret. Jag vill se mer handling.
 
Att få umgås kravlöst med sina djur, ordna deras liv så bra det går, kommunicera ordlöst med dem att vi tycker om varandra - och dessutom få greja i trädgården för att skapa och förvalta både ätligt och vackert till sig själv och andra levande individer - det är för mig alldeles tillräckligt viktiga saker för att vara en stor mening med livet. Trots att ingen lär resa statyer till mitt minne så tycker jag själv att jag förändrar en mycket liten del av världen till det bättre på så sätt.

Och så länge jag har de inslagen i någon mån, så kommer det att göra livet meningsfullt hur gammal jag än blir. Så otroligt mycket mer givande som utbyte än att mäta prestationer och tävla för att vara bättre än andra.
Ju mer jag tänker på det här, desto mer upprörd blir jag. Klimatkrisen är global och allvarlig, och du tycker man ska umgås med djur och påta i trädgården :banghead:
 
Och hur ofta har det funkat tycker du?

Vi är mitt i en klimatkris, men väldigt få gör något konkret. Jag vill se mer handling.
Vad är "konkret" för dig? För mig är det t.ex. att vara en god förebild i vardagen. Det är det jag realistiskt kan göra i den situationen jag befinner mig i.

Men om du vill se "mer handling" krävs det kanske att du engagerar dig politiskt på något sätt?
 
Och hur ofta har det funkat tycker du?

Vi är mitt i en klimatkris, men väldigt få gör något konkret. Jag vill se mer handling.
Handling hur?

Du lever inte klimatsmart själv. Vem ska genomföra det?


Sen anser jag också att svar du fått är trista. Din upplevelse är din. Din besvikelse är din. Hur andra funnit ljuset är inte ditt liv.
 
Så du vill inte ha med människorna att göra utan mer komma på något sätt att rädda världen utan att själv behöva påverka folk..?
Nä, jag vill inte jobba med att omvända andra. Jag vill göra saker för att klimatet ska bli bättre, t.ex. plantera träd. Eller jobba med generativt jordbruk. Eller med permakultur.
 
Handling hur?

Du lever inte klimatsmart själv. Vem ska genomföra det?


Sen anser jag också att svar du fått är trista. Din upplevelse är din. Din besvikelse är din. Hur andra funnit ljuset är inte ditt liv.
Exempel på saker jag vill se mer av är satsningar på solenergi. Och så satsningar på tåget. Matsvinnet är också något som behöver jobbas med. M.m.
 
Exempel på saker jag vill se mer av är satsningar på solenergi. Och så satsningar på tåget. Matsvinnet är också något som behöver jobbas med. M.m.
Men hur tänker du att du ska skapa de satsningarna på solenergi/tåg som du anser är viktiga på något annat sätt än genom politiskt arbete (alternativt lobbyarbete eller liknande) och göra det utan att syssla med påverkan på andra människor? Det är ju trots allt beslut som inte du har egen makt att genomföra.
Och matsvinn hänger mycket på varje enskild individs agerande och vanor. Hur tänker du att det inte hänger ihop med att förändring ligger hos varje individ som befolkar världen?
Och ska du plantera träd så behöver du skaffa dig tillgång till mark. Vilket antingen kräver att du arbetar ihop pengar för att köpa den eller (igen) samverkar med andra...
 
Men hur tänker du att du ska skapa de satsningarna på solenergi/tåg som du anser är viktiga på något annat sätt än genom politiskt arbete (alternativt lobbyarbete eller liknande) och göra det utan att syssla med påverkan på andra människor? Det är ju trots allt beslut som inte du har egen makt att genomföra.
Och matsvinn hänger mycket på varje enskild individs agerande och vanor. Hur tänker du att det inte hänger ihop med att förändring ligger hos varje individ som befolkar världen?
Och ska du plantera träd så behöver du skaffa dig tillgång till mark. Vilket antingen kräver att du arbetar ihop pengar för att köpa den eller (igen) samverkar med andra...
Matsvinn sker endast i mindre omfattning hemma hos folk. Det stora svinnet sker innan maten kommer hem till folk.

Jag börjar med att plantera träd på den mark jag har. Sen får jag se hur jag gör.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 542
Senast: Exile
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 127
Senast: Mabuse
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en tid funderat på att starta en "dagbokstråd" här. Inspirationen att göra det kommer till stor del från min dotter...
Svar
15
· Visningar
3 357
Senast: LiviaFilippa
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 724
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp