Framtiden och det förflutna

Jag har sannolikt levt mer än halva mitt liv. Och under åren som gått har jag inte åstadkommit något alls och jag har inte gjort någon karriär. Inte har jag lärt mig rida heller. Och nu går det bara utför. Allt känns som för sent. Det som finns kvar av livet är bara något mediokert.

Jag drömmer ofta om det förflutna, om en människa som nu är död, om hästar som också är döda och om min hund som också är död. Klamrar jag mig fast vid det som varit? Är det det som fyllt mitt liv med innehåll? Och att det nu är tomt.

Jag har inte långt kvar tills jag fyller 50, och det känns som om livet är på väg att ta slut.
 

Matsvinn sker endast i mindre omfattning hemma hos folk. Det stora svinnet sker innan maten kommer hem till folk.

Jag börjar med att plantera träd på den mark jag har. Sen får jag se hur jag gör.
Finns det ingen gerillaodlingsgrupp i närheten av dig? ) Just miljöprojekt är ju rätt hett nu. Naturskyddsföreningen kanske har något projekt i närheten av dig? Eller sådana som fixar ängar dalgångar eller liknande?
 
Jag tänker att du visst åstakommer saker? Du har ett jobb där du skapar saker som gör folk glada och dessutom bidrar till att bryta upp den stenöken städer är. Det ÄR jätteviktigt att platser där personer ska vara är vackra och tilltalande. "fula" områden bidrar ofta till en negativ spiral av tex vandalisering och att personerna som bor känner sig förfördelade och det skapar ilska och frustration som får negativa konsekvenser.

Det kan låta fånigt, men det gör stor skillnad i tex ett bostadsområde om det finns fina rabatter och planeringar som sprider sig långt mer än "att blommor är fint att titta på".
 
Tycker det låter som ditt missnöje mer handlar om att världen inte ser ut som du vill att den ska göra.
Snarare än att det handlar om din egen (förmenta) "onödighet" för att du inte är den som genomför förändringsarbetet? När du själv säger att du inte är vare sig intresserad av, eller tycker dig passa i, den rollen.
 
Jag blir bättre och bättre på att minska mitt matsvinn (som enligt Livsmedelsverket uppgår till 18 kg/år), och visst kan man bidra till en bättre miljö på detta vis:

Men svinnet kostar mer än pengar, det kostar också för miljön. Att producera mat orsakar bland annat växthusgaser som påverkar klimatet och bidrar även till övergödning. Allt detta sker i onödan om vi sedan slänger bort maten. Att minska svinnet är därför att göra en insats för miljön.

https://www.livsmedelsverket.se/mat...svinn/tips/tips-minska-matsvinnet-teckensprak

Jag vägrar att tro att det bara är solceller, tåg och trädplantering som gör nytta, och kommer att fortsätta att försöka vara sparsam i "mitt lilla".... Ta vara på rester, handla svinnsmart mat och secondhand-möbler, källsortera, osv....
 
@Wille du jobbar inom det kommunala nu va?
De kanske kan kolla om det finns lediga tjänster inom renhållning? Dvs sophämtning och återvinningscentral.
Om du vill kunna påverka fler människor i ditt arbete tänkte jag.
Nu har du en fot inne så att säga, ta chansen och fråga runt lite om de behöver mer folk.
 
@Wille du jobbar inom det kommunala nu va?
De kanske kan kolla om det finns lediga tjänster inom renhållning? Dvs sophämtning och återvinningscentral.
Om du vill kunna påverka fler människor i ditt arbete tänkte jag.
Nu har du en fot inne så att säga, ta chansen och fråga runt lite om de behöver mer folk.
För att utveckla, renhållningsenheten i min kommun diskuterar ofta hur de ska göra för att få kommuninvånarna att sortera mer/bättre. På sådana tjänster behövs engagerade och insatta anställda som vill göra skillnad för miljön :)
Där har man möjlighet att påverka hela sin kommuns invånare.
 
Om man försöker att de dagar man orkar så är man en så hygglig prick som det går - då har man väl ändå bidragigt i allra högsta grad till ett bättre samhälle. Gjorde fler och fler på det viset så skulle världen bli en trevligare plats varteftersom.
Tror alltmer på det lilla, det som är så litet så det blir av.
 
Finns det ingen gerillaodlingsgrupp i närheten av dig? ) Just miljöprojekt är ju rätt hett nu. Naturskyddsföreningen kanske har något projekt i närheten av dig? Eller sådana som fixar ängar dalgångar eller liknande?
Tror inte det. Första året jag bodde här gick jag för att titta på valborgselden. Där slängde de bensindunkar i brasan. Jag protesterade men fick bara veta att "så gör vi här på landet".
Jag tänker att du visst åstakommer saker? Du har ett jobb där du skapar saker som gör folk glada och dessutom bidrar till att bryta upp den stenöken städer är. Det ÄR jätteviktigt att platser där personer ska vara är vackra och tilltalande. "fula" områden bidrar ofta till en negativ spiral av tex vandalisering och att personerna som bor känner sig förfördelade och det skapar ilska och frustration som får negativa konsekvenser.

Det kan låta fånigt, men det gör stor skillnad i tex ett bostadsområde om det finns fina rabatter och planeringar som sprider sig långt mer än "att blommor är fint att titta på".
Det gör inget för att påverka klimatkrisen.

@Wille du jobbar inom det kommunala nu va?
De kanske kan kolla om det finns lediga tjänster inom renhållning? Dvs sophämtning och återvinningscentral.
Om du vill kunna påverka fler människor i ditt arbete tänkte jag.
Nu har du en fot inne så att säga, ta chansen och fråga runt lite om de behöver mer folk.
Jag skulle nog bara bli deprimerad av ett sådant jobb. Det finns så många människor som inte bryr sig och på ett sådant ställe skulle man få se det dagligen.
 
Det känns som att ditt fokus i detta ligger mest på att svepande få sätta dig till doms över andra (vars faktiska engagemang jag påstår att du vet ganska lite eller inget om på individnivå) som ”okunniga/lata/oengagerade” än på vilka alternativa sätt skulle jag själv kunna göra något mer för klimatfrågan än vad jag gör nu. Dvs om inte just ditt bidrag innebär en global och permanent lösning på alla problem kring energi- och samhällsfrågor i stort som politiker och högutbildade forskare sysslat med i åratal. Och den möjligheten måste ju ändå ses som ganska osannolik i sig.

Eller i just ditt fall så räknas det som viktigt och bra att plantera några träd - för att det är vad just du förmår att göra - men oavsett att jag eller andra gör samma sak (eller mer) så finns det bara tillfälle att uppröras över vår inkompetens och totala okunnighet med trista svar av typen :banghead: ?

Man kommer ofta längre totalt sett med att uppmuntra och intressera sig för vad andra gör i rätt riktning, också för klimatet, än att - på otroligt lösa grunder - avfärda och döma ut dem med att de är odugliga och mindre vetande.

Och som en extra bieffekt underlättas samtidigt det sociala samspelet och minskar risken för en ensamhet som inte sällan följer av att återkommande döma andra.
 
Senast ändrad:
Det känns som att ditt fokus i detta ligger mest på att svepande få sätta dig till doms över andra (vars faktiska engagemang jag påstår att du vet ganska lite eller inget om på individnivå) som ”okunniga/lata/oengagerade” än på vilka alternativa sätt skulle jag själv kunna göra något mer för klimatfrågan än vad jag gör nu. Dvs om inte just ditt bidrag innebär en global och permanent lösning på alla problem kring energi- och samhällsfrågor i stort som politiker och högutbildade forskare sysslat med i åratal. Och den möjligheten måste ju ändå ses som ganska osannolik i sig.

Eller i just ditt fall så räknas det som viktigt och bra att plantera några träd - för att det är vad just du förmår att göra - men oavsett att jag eller andra gör samma sak (eller mer) så finns det bara tillfälle att uppröras över vår inkompetens och totala okunnighet med trista svar av typen :banghead: ?

Man kommer ofta längre totalt sett med att uppmuntra och intressera sig för vad andra gör i rätt riktning, också för klimatet, än att - på otroligt lösa grunder - avfärda och döma ut dem med att de är odugliga och mindre vetande.

Och som en extra bieffekt underlättas samtidigt det sociala samspelet och minskar risken för en ensamhet som inte sällan följer av att återkommande döma andra.
Du skrev PRECIS vad jag tänkte!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 538
Senast: Exile
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 126
Senast: Mabuse
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en tid funderat på att starta en "dagbokstråd" här. Inspirationen att göra det kommer till stor del från min dotter...
Svar
15
· Visningar
3 357
Senast: LiviaFilippa
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 724
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp