Framtidens hundavel

Status
Stängd för vidare inlägg.
@ildiko, vart ska jag vända mig för att få betalt för att sitta och skriva på buke? Det låter ju helt fantastiskt! Jag har bara deltidsjobb (där jag inte sitter vid dator/mobil öht) och att få betalt för sådant som jag ändå gör av rent intresse på min lediga tid, det vore ju guld värt.
 
I första skedet så kan man kanske inte låta bli att fnissa lite åt dessa konsperationsteorier. Men helt ärligt, som en av dessa "fem" som TS valt ut till sitt "projekt" så tycker jag att dehär anklagelserna är skittrista.
Det är inte speciellt trevlig att vara aktiv på Buke och bli indragen i sånt här. Jag hoppas moderator @Snurrfian sätter ner foten snart.

Jag kikar in på Buke då och då lediga dagar, slösurfar efter jobbet eller på rasten. När jag inte spelar Wordfeud eller scrollar nyheter mm.

Hund är en hobby för mig. En av flera. Inte mitt universum.
 
@ildiko, vart ska jag vända mig för att få betalt för att sitta och skriva på buke? Det låter ju helt fantastiskt! Jag har bara deltidsjobb (där jag inte sitter vid dator/mobil öht) och att få betalt för sådant som jag ändå gör av rent intresse på min lediga tid, det vore ju guld värt.

Jag sitter och väntar hos vet med en sur katt nu, hade varit perfekt med lite extra pengar...

Jag har haft ett jobb där jag kunde läsa och skriva jättemycket på Buke med chefens goda minne, men naturligtvis bara de stunder det inte fanns något jobb att göra. På de andra skärmjobb jag har erfarenhet av funkar det lika bra att ta en kafferast och rensa skallen med att läsa på ett forum som att sitta och tjattra med kollegor. För egen del är det dessutom mer avkopplande.

Jag har faktiskt väldigt svårt att förstå varför det skulle vara negativt att tillbringa tid på ett forum.
 
@ildiko Vem får du själv betalt av för att sitta och hetsa på nätet? :)
Jag bedriver aktivism, det är ideellt. Jag står uppenbarligen i opposition till moderatorerna eftersom det här är helt ok att kalla mina hundar för skit mm, säga att jag lurar valpköpare att mina hundar är SKK-reggade fast jag är extremt noga med att förklara att jag avlar oberoende av SKK.
Jag står för vem jag är, därför att jag står för vad jag gör.
 
Och vem får pengar för att vi skulle sitta och deltaga i TS podd? Sändas på TS Youtubkanal? Användas i TS verksamhet?
Som jag skrev, det kan användas där vi vill. Vi är inte bara jag.
Nej, det vore inte som att jobba flera timmar i veckan med några veckors semester. Det skulle ta kanske 30 minuter och det skulle fylla funktionen att folk förstår att oavsett om man är för att hundar främst bör avlas inom eller utom SKK, så är det viktigt att de får tillräcklig genetisk variation.
Det är att STÅ UPP för de vi diskuterar här -hundarna!
 
Som jag skrev, det kan användas där vi vill. Vi är inte bara jag.
Nej, det vore inte som att jobba flera timmar i veckan med några veckors semester. Det skulle ta kanske 30 minuter och det skulle fylla funktionen att folk förstår att oavsett om man är för att hundar främst bör avlas inom eller utom SKK, så är det viktigt att de får tillräcklig genetisk variation.
Det är att STÅ UPP för de vi diskuterar här -hundarna!
Du får försöka förstå att bara för att folk vill deltaga i en diskussion så betyder det inte att de vill detta till den grad du vill driva det på.

Som sagt. Det är en hobby av flera, inte mitt universum.
 
Som jag skrev, det kan användas där vi vill. Vi är inte bara jag.
Nej, det vore inte som att jobba flera timmar i veckan med några veckors semester. Det skulle ta kanske 30 minuter och det skulle fylla funktionen att folk förstår att oavsett om man är för att hundar främst bör avlas inom eller utom SKK, så är det viktigt att de får tillräcklig genetisk variation.
Det är att STÅ UPP för de vi diskuterar här -hundarna!
Det är bättre du ställer frågan om någon vill ställa upp i en sån intervju?
 
Var hittar du något om att det bara skulle ske inkorsningar med 1-2 hundar? Det stämmer nämligen inte.

Det handlar inte om någon hård selektering på mentalitet, vilket du skulle veta om du hade någon insyn. Det enda som krävs för att avla vidare på avkommor till inkorsningarna är genomgånget BPH(med eller utan skott) med kryss i alla rutor. Det borde vara minimikrav för ALLA hundar som går i avel!

Att hundarna reggas som renrasiga och inte i x-registret först efter 4 generationer beror som sagt på FCI:s regler. Det är likadant med cavalierprojektet i Finland och för t ex lundehundar där man korsat in andra raser, eftersom även Suomen Kennelliitto och NKK står under FCI.
Om det bara handlar om enstaka hundar är gentillskottet försumbart eftersom det sker tillbakaavel, ja. Det gäller oavsett i vilken generation man avlar vidare på individerna - precis som med vilka andra hundar som helst ska inte heller avkommor från inkorsningskullar överanvändas. Men nu är planen att ett flertal kullar från tre olika raser ska födas och målet är en långsiktig förändring som ska synas både i hälsostatistik och exteriör. Jag tycker att utformningen av detta ser väldigt lovande ut. Om du kontaktar ansvariga för projektet inser du nog att de har rätt bra koll på det du tar upp. Det är utformat i samarbete med en genetiker just med tanke på cavalierens höga inavelsgrad.
Det var det som sades först. 1 till 2 hundar (individer av annan ras).

Jag har, som sagt, läst om det...från olika håll, men det enda jag delar här är det som ex på buke sagt av Cavalierfolk (1-2 inkorsningar), Cavaliersällskapets hemsida och Cavalierfolk i den där gruppen sagt. Och självklart har jag frågat de som är ansvariga för projektet, om du gjort det så ser du samma sak som jag.

Du kan själv läsa att det först står "en hund av en annan ras" och att det sedan står 3 raser.

Men du kanske vet svaret och kan fråga eftersom allt jag läser och pratar med uppfödare om är fel.
Ska man ta alla dessa tre raser och göra tre linjer av det på en gång? Eller ska man ta en i taget, vänta 15 år och sen nästa ras?
Inte ens om man skulle göra det med 3 raser och 3 linjer SAMTIDIGT skulle det matematiskt sett vara något som har annat än ytterst tillfällig effekt. Absolut inte i närheten till motvikt för att det finns defekt som sannolikt alla eller nästintill alla Cavalierer bär på samt att den defekten (talar om hjärtsjukdom, över 60% av Cavalierer utvecklar hjärtsjukdom) är långt ifrån den enda ALLVARLIGA defekten.

Kan du berätta hur många hundar som kommer att figurera och berätta hur det matematiskt kan leda till att inavelsgraden ska minska, på sikt.
de ansvariga gör inte det för mig, om de gör det för dig så kanske du kan visa på det.

Det är, för mig, uppenbart att det rör sig om något man gör för syns skull.
Förklara (i siffror, med matematik) hur man ska kunna bryta det på sikt med den informationen du har om hur många hundar som ska tas in under vilken period.f
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag skulle vilja uppmana alla som har bra hanhundar att spara sperma från era hundar för framtiden. Med bra hundar menar jag alltifrån...
2
Svar
30
· Visningar
2 299
Senast: Milosari
·
  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
Svar
11
· Visningar
1 632
Senast: Hedinn
·
  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
23 175
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Vi har idag en Finsk lapphund, gammal gubbe på 14 år, och en jakt labbe, precis året fyllda. Från början så var tanken att sambon skulle...
2
Svar
39
· Visningar
3 942
Senast: Tuggben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp