Framtidens hundavel

Status
Stängd för vidare inlägg.
Exempelvis för Cavalieren. Det är uppenbart att det behövs betydligt mer än vad som föreslås och för betydligt fler raser (alla förr eller senare men de flesta FCI-raser har ju passerat "senare" för mer än 30 år sedan.
Exakt, varför vänta till fjärde generationen...då är de ju i princip tillbaka på ruta 0 eftersom de parat med endast andra Cavalier i flera generationer.
Om vi tar bara hjärtproblematiken så är det ungefär 60& av dem som drabbas i någon grad, du kan snabbt räkna ut att det finns inga eller extremt få Cavalier som inte bär på den typen av hjäörtsjukdom. Och så lägger vi på det andra med Eexempelvis spondylosis .
Mentalitet? Tror du att man under dessa förutsättningar har tillräckligt utrymme att ens överväga att selektera seriöst på ex mentalitet?

Var hittar du något om att det bara skulle ske inkorsningar med 1-2 hundar? Det stämmer nämligen inte.

Det handlar inte om någon hård selektering på mentalitet, vilket du skulle veta om du hade någon insyn. Det enda som krävs för att avla vidare på avkommor till inkorsningarna är genomgånget BPH(med eller utan skott) med kryss i alla rutor. Det borde vara minimikrav för ALLA hundar som går i avel!

Att hundarna reggas som renrasiga och inte i x-registret först efter 4 generationer beror som sagt på FCI:s regler. Det är likadant med cavalierprojektet i Finland och för t ex lundehundar där man korsat in andra raser, eftersom även Suomen Kennelliitto och NKK står under FCI.
Om det bara handlar om enstaka hundar är gentillskottet försumbart eftersom det sker tillbakaavel, ja. Det gäller oavsett i vilken generation man avlar vidare på individerna - precis som med vilka andra hundar som helst ska inte heller avkommor från inkorsningskullar överanvändas. Men nu är planen att ett flertal kullar från tre olika raser ska födas och målet är en långsiktig förändring som ska synas både i hälsostatistik och exteriör. Jag tycker att utformningen av detta ser väldigt lovande ut. Om du kontaktar ansvariga för projektet inser du nog att de har rätt bra koll på det du tar upp. Det är utformat i samarbete med en genetiker just med tanke på cavalierens höga inavelsgrad.
 
Men det går ju inte att komma till hållbara resultat om man resonerar så. Det går inte. Flera raser måste vara inblandade annars skulle det krävas enormt mycket För precis hela tiden och inte heller det skulle räcka då man i regel
1. Använder sig av en annan ras fast man skulle behövt fler
2. Gör alldeles för få inkorsningar
3. Ser ev inkorsningar som något tillfälligt
Det räcker inte på långa vägar.

Hur resonerar jag? Menar du att jag har fel i att läget är mer akut för vissa raser än för andra?

För t ex cavalier har man valt tre raser som vare sig är nära besläktade med cavalier eller med varandra. Det tycker jag är sunt resonerat.

Sedan ser inte jag inkorsningar som något tillfälligt.
 
Vissa raser? Det handlar ju om de allra flesta och att man skulle ha börjat för länge sedan.
Exemplet med 1-2 hundar, där tänker jag på vad man sagt att man vill göra med Cavalieren för att sedan VÄNTA och se om det blir bättre, när ingen matematik i världen säger att läget är ens i närheten av att kunna avhjälpas med så små medel.

Jag försvinner inte ur diskussionen när någon ställer frågor till mig.
Så här ser verkligheten ut: Jag har ej möjlighet att vara på forum lika många timmar per dag, vecka in och vecka ut.
Jag pratar med många samtidigt och 80-90% av de frågor som ställs har jag svarat på flera gånger, ut alla tänkbara synvinklar.
Om jag i det missar en fråga så är det inte med flit, jag svarar på den förr eller senare och om något är akut så kan man fråga mig igen.

Det handlar inte om akuta frågor. Det vore bara trevligt om du deltog i diskussionen även när den utvecklas till något konstruktivt - även om folk kanske inte är helt överens. Frågan om vilka som ska bedriva en långsiktig avel för att bevara raser utanför SKK tycker jag själv är väldigt intressant. Det skulle ju kräva ett samarbete mellan flera uppfödare och eldsjälar som hanterar ett register(kanske baserat på Pawpeds?).

Det är ni som inte vill ha en riktig disskusion där vi kan komma någonvart, jag frågade flera av er om ni ville köra som ett poddavsnitt om denna frågan...men ingen av er jag frågade vågar det. Det enda som funkar när argumenten tryter och metodiken är så långt ifrån att kunna fungera i praktiken är att jaga i flock.
Ingen av er kan ta en IRL/live-diskussion om detta med mig av de jag frågade.
Om någon annan känner sig manad är ni varmt välkomna att kontakta mig.

Ingen av oss var intresserade av att delta i en livesänd debatt med dig som du skulle ha upplagd på nätet, det är helt korrekt. Du diskuterar med privatpersoner som inte företräder någon och som inte har något intresse av att bli frontfigur för någon åsikt - egen eller tillskriven. Men det var flera som inte skulle ha något emot att sitta ner och diskutera med dig IRL. Jag diskuterade f ö med dig redan för 6-7 år sedan på ett annat ställe, under mitt riktiga namn. Där skrev jag i princip samma saker som här. Så det handlar inte om att jag inte vågar stå för mina åsikter.

Sluta att ta det till 0 då! Sluta att resonera utifrån en verklighet som inte finns. Det är inte några få raser som ev. behöver inkorsning.
Våra raser har förlorat mycket av rasen och förlorar än med i stigande takt. Det är matematik,

Jag har aldrig skrivit att det är några få raser som behöver inkorsning. Matematiken avseende genförlust är jag väl bekant med.
Det där är vad jag menar med att starta om diskussionen från 0.
 
Var hittar du något om att det bara skulle ske inkorsningar med 1-2 hundar? Det stämmer nämligen inte.

Det handlar inte om någon hård selektering på mentalitet, vilket du skulle veta om du hade någon insyn. Det enda som krävs för att avla vidare på avkommor till inkorsningarna är genomgånget BPH(med eller utan skott) med kryss i alla rutor. Det borde vara minimikrav för ALLA hundar som går i avel!

Att hundarna reggas som renrasiga och inte i x-registret först efter 4 generationer beror som sagt på FCI:s regler. Det är likadant med cavalierprojektet i Finland och för t ex lundehundar där man korsat in andra raser, eftersom även Suomen Kennelliitto och NKK står under FCI.
Om det bara handlar om enstaka hundar är gentillskottet försumbart eftersom det sker tillbakaavel, ja. Det gäller oavsett i vilken generation man avlar vidare på individerna - precis som med vilka andra hundar som helst ska inte heller avkommor från inkorsningskullar överanvändas. Men nu är planen att ett flertal kullar från tre olika raser ska födas och målet är en långsiktig förändring som ska synas både i hälsostatistik och exteriör. Jag tycker att utformningen av detta ser väldigt lovande ut. Om du kontaktar ansvariga för projektet inser du nog att de har rätt bra koll på det du tar upp. Det är utformat i samarbete med en genetiker just med tanke på cavalierens höga inavelsgrad.
Jag har läst om det av de som driver frågan, se ex fb-gruppen "Inmönstring och inkorsning för bevarandet av hundraser".

Jag har ej sagt att det handlar om hård selektering pga av mentalitet.

Exakt, FCI´s regler står som en stor bromskloss för att detta ska kunjna göras ens i närheten av vad som krävs rent matematiskt.

Jag har länge följt de som driver det och man ska prova 1-2 gånger för att sedan vänta...igen.
Nej, såsom de planerar räcker inte på långa vägar.
Det kan bli bättre längre fram, men om det idag inte finns tillräckligt med hundar som sannolikt är fria från de defektanlag som fler inom populationen bär på än inte så är det inte i närheten av att vara ett läge där den takten och den lilla påverkan är tillräcklig för att få en ordentlig förbättring.
 
Varför ska man vänta till det blir hälsoproblem?
Vart har jag skrivit det?

Och om man väntar, varför ska man vänta till de blir stora hälsoproblem?
Vart har jag skrivit att man SKA vänta på det?

Varför ska man ens bli i närheten av att det inte går att finna tillräckligt många friska hundar inom populationen?
Det skapar ju onödigt mycket lidande och inte minst att man då måste para in så mycket att det blir jättesvårt att hålla typ.
Det bör man absolut inte låta det bli. Men tyvärr är det väldigt svårt att få en del i det äldre gardet av uppfödare att inse detta.

Vad ger oss rätten att vänta? Varför ska de behöva ta konsekvenser i onödan? Varför inte göra det man faktiskt kan? Nu?Det är levande varelser vi pratar om här.
Människor tar sig generellt väldigt många rättigheter och så länge det inte är olagligt kan det göras.

Varför man inte gör något har nog att göra med en kombination av bristande kunskap, intresse och vad man tjänar på det på kort sikt (långsiktighet verkar inte vara människans starka sida).

Min teori?
Jag förespråkar att man upprätthåller raserna som man gjort större av tiden och som man gör på hundratals om inte tusentals platser än idag i de sammanhangen man verkligen behöver hund.

Dvs man parar med hundar som sannolikt kan ge det bästa även i form av ren ”longivity”.
Så sker det verkligen inte på alla platser där hunden främst är ett redskap. Inavel är för att förstärka egenskaper är synnerligen inte ett nytt påfund.

Ja, hela tamhunden kommer från endast 5 möderne, därför har vi inte råd att ha som norm att avla inom helt slutna populationer så länge de inte har stora hälsoproblem (och uppenbart gör man ej vad som krävs i de flesta fall ens när det gått så långt att sannolikt 75% av en population bär på en defekt som kan orsaka mycket lidande eller att långt över hälften av tikarna inte kan föda sina egna valpar.

Hur många genetiska flaskhalsar en art tål verierar nog kraftigt. Det sker ju konstant hela tiden i en massa arter. Det är ju själva grunden till uppkomsten av nya arter och vidareutveckling av befintliga. Naturen funkar så att arter kommer, utvecklas och försvinner. Om några eller många hundraser försvinner gör i det stora hela väldigt liten skillnad.

Det finns raser avlade för (funktion och fertilitet) som inte har några rasbundna hälsoproblem eller infertilitet trots skyhögt släktskap enligt utbildade populationsgenetiker men dessa är nog undantagen.

En stor majoritet av de mutationer som sker är letala eller skadliga, det är knappt en bråkdel av dem som någorlunda underlättar situationen.
Nej, de absolut flersta mutationer är missense mutationer och kommer aldrig märkas.

Men när en muation väl ändrar funktionen på ett protein så är det vanligare att det blir till det sämre snarare än det bättre ja. Och det är dubbleringen av dessa gener som ger problem. Därav det fiffiga med dubbla genpar. Som även skyddar bra i populationer med högt släktskap. Har då 80% bärare så kommer fortfarande max 16 % bli affekterade. Utöver det är de absolut flesta sjukdomar polymera vilket ger ytterligare ett skydd.

Du har inte bara problemet med gendubletter och att då själva rasen försvinner ur rasen.
Du har också ett sämre och sämre MHC, hur du än gör och det har gått så långt att själva urvalet (grunden för att kunna bedriva vad vi kallar för avel) gör hundarna sjuka....så långt ska det inte behöva gå. DET BEHÖVS INTE, det skapar ONÖDIGT lidande.
I mitt kvarter bor tre cavalier King Charles spaniel. En äldre, en medelålders och en ung. En riktigt riktigt sjuk och inavlad ras. Lider dessa tre hundar? Kan inte se ett enda tecken på det faktiskt. Den dagen dras hjärtan ger upp och de får hjärtsvikt ja då är det ett lidande men förhoppningsvis ett väldigt kort sådant.

Har själv en hund av annan ras med samma hjärtsjukdom. Lider han av det? Absolut inte idag. Den dagen han gör det och medicin inte hjälper blir det enkelbiljett till veterinären.

Jag håller fullt med om att det finns avel som skapar lidande. All avel på extrema exteriörer exempelvis. All avel på hundar med genetisk predisposition för rädslor. All avel på hundar med genetisk predisposition för allergier, magbesvär mm. Det kan ha en koppling till genetiken i populationen men kan likväl uppstå hos blandraser. Extremt inavlade hundar kan vara helt fria från allt detta och leva tills de är 14 år eller mer.

Du försöker göra denna fråga väldigt svartvit när den egentligen består av olika gråskalor.
 
Jag har läst om det av de som driver frågan, se ex fb-gruppen "Inmönstring och inkorsning för bevarandet av hundraser".

Jag har ej sagt att det handlar om hård selektering pga av mentalitet.

Exakt, FCI´s regler står som en stor bromskloss för att detta ska kunjna göras ens i närheten av vad som krävs rent matematiskt.

Jag har länge följt de som driver det och man ska prova 1-2 gånger för att sedan vänta...igen.
Nej, såsom de planerar räcker inte på långa vägar.
Det kan bli bättre längre fram, men om det idag inte finns tillräckligt med hundar som sannolikt är fria från de defektanlag som fler inom populationen bär på än inte så är det inte i närheten av att vara ett läge där den takten och den lilla påverkan är tillräcklig för att få en ordentlig förbättring.

Jag läser i den gruppen, menar du att Cavalierklubben eller Avelskommittén skriver där? Det har jag inte sett. Däremot har jag läst projektbeskrivningen och besluten som fattats. Ingenstans står något om en sådan begränsning av antalet kullar som du nämner. Tvärtom är många fler uppfödare intresserade av att delta. En utvärdering ska göras om 5 år, men det innebär inte slutet på projektet.

Vilket datum skrevs inlägget om att det bara skulle tas 1-2 kullar?

FCI:s regler är ingen bromskloss om man gör kontinuerliga inkorsningar.
 
Det är ni som inte vill ha en riktig disskusion där vi kan komma någonvart, jag frågade flera av er om ni ville köra som ett poddavsnitt om denna frågan...men ingen av er jag frågade vågar det. Det enda som funkar när argumenten tryter och metodiken är så långt ifrån att kunna fungera i praktiken är att jaga i flock.
Ingen av er kan ta en IRL/live-diskussion om detta med mig av de jag frågade.
Om någon annan känner sig manad är ni varmt välkomna att kontakta mig.

Jag vill minnas att du fick flera svar som var positiva till att diskutera IRL med dig om tillfälle gavs.

Däremot var ingen av oss som du frågade intresserad av att ställa upp på en filmad diskussion som sedan skulle finnas för dig att sprida på sociala medier.
 
Det är ni som inte vill ha en riktig disskusion där vi kan komma någonvart, jag frågade flera av er om ni ville köra som ett poddavsnitt om denna frågan...men ingen av er jag frågade vågar det. Det enda som funkar när argumenten tryter och metodiken är så långt ifrån att kunna fungera i praktiken är att jaga i flock.
Ingen av er kan ta en IRL/live-diskussion om detta med mig av de jag frågade.
Om någon annan känner sig manad är ni varmt välkomna att kontakta mig.
Först och främst så kan man ha mycket goda anledningar till varför man öht inte vill vara offentlig. Det har ingenting att göra med att man inte står för sina åsikter.

För det andra så ser jag inte alls vad som skulle sägas eller tyckas annorlunda bara för att en diskussion flyttas härifrån till en podd.

För det tredje begrep jag inte varför du ens kontaktade mig med detta då du redan skrivit till mig på pm att jag var mytoman av värsta sorten som inte kan någonting om hundar och jag ljuger om att jag har fött upp ett par kullar. Jag skulle vara tacksam över att du inte hängde ut mig offentligt.

Knappast troligt att jag skulle vilja sitta i en podd eller bli filmad, ett material som jag har noll möjlighet att styra över hur det kommer användas.

Jag har sagt det jag har velat säga i dessa trådar. Jag tycker att det inte tillkommer något nytt i dem utan att det är samma sak som går om och om igen.
Därför har jag helt lämnat dessa trådar och har inget intresse att fortsätta delta i dem med en massa upprepningar.

Här sätter jag punkt.
 
De har skapats ett antal trådar i ämnet av ts där jag upplever att det finns ett intresse för nyanserad diskussion från många men att varje tråd hoppar tillbaka till ruta 1 istället för att den utvecklas.
Jag personligen ser inget utvecklande i att hamna i samma rundgång gång efter annan. Tycker det är synd då ämnet är intressant och om inte minst aktuellt.

Samtidigt så som jag påpekat ett antal gånger genom X antal trådar så tycker JAG att den rätta vägen att gå inte nödvändigtvis att öppna och korsa hej vilt utan att noggrant följa upp och utvärdera de populationer som är aktuellast. Det genom utvärdering, uppföljning och säkerställande av resultat man både kan gå framåt men även upptäcka eventuella negativa aspekter som man kanske kan undvika i nästkommande projekt.
 
Jag har läst om det av de som driver frågan, se ex fb-gruppen "Inmönstring och inkorsning för bevarandet av hundraser".

Nu har jag själv haft tid att ta en titt i gruppen och kan konstatera att du antingen minns fel eller missförstått något. Ingenstans hittar jag något om bara 1-2 kullar. Men detta är en kommentar av en person väl insatt i projektet, postad när det precis godkänts av SKK i mitten av juni.

"Sen är det ju så att av ca 500kullar på ett år så kanske detta berör 10-15 kullar. Om det inte slår väl ut, så har vi ändå provat. Å kan då ta bort den eller de raser/kombinationer som inte slår väl ut. Men vi försöker."
 
Det handlar inte om akuta frågor. Det vore bara trevligt om du deltog i diskussionen även när den utvecklas till något konstruktivt - även om folk kanske inte är helt överens. Frågan om vilka som ska bedriva en långsiktig avel för att bevara raser utanför SKK tycker jag själv är väldigt intressant. Det skulle ju kräva ett samarbete mellan flera uppfödare och eldsjälar som hanterar ett register(kanske baserat på Pawpeds?).



Ingen av oss var intresserade av att delta i en livesänd debatt med dig som du skulle ha upplagd på nätet, det är helt korrekt. Du diskuterar med privatpersoner som inte företräder någon och som inte har något intresse av att bli frontfigur för någon åsikt - egen eller tillskriven. Men det var flera som inte skulle ha något emot att sitta ner och diskutera med dig IRL. Jag diskuterade f ö med dig redan för 6-7 år sedan på ett annat ställe, under mitt riktiga namn. Där skrev jag i princip samma saker som här. Så det handlar inte om att jag inte vågar stå för mina åsikter.



Jag har aldrig skrivit att det är några få raser som behöver inkorsning. Matematiken avseende genförlust är jag väl bekant med.
Det där är vad jag menar med att starta om diskussionen från 0.
Vad är det som inte är akuta frågor? Detta med att hundar i slutna populationer måste få nytt bränsle?

Ja, såklart skulle det vara bra om det var flera uppfödare som delade samma vision. Samtidigt läskigt att popolationen delar på sig för då blir den så liten att det skulle krävas för mycket korsparning . Det finns ju något som kan bli "för mycket korsparning" om det hela går ut på att bevara befintlig ras. Men det finns också, definitivt , något som heter för litet.
Och om man korsparar enstaka gånger , väntar några generationer (det blir uppemot 20 år) , får fram maxat med dominanta och ofullständigt dominanta anlag (som fallet med Japanska spetsen, lhasa apso och Dansksvenska) så kommer man få en ganska bra avstanningseffekt.
20 år för upp till 3 x 6.25% (i praktiken alltid mindre eftersom när vi sysslar med levande varelser kan man sällan hålla ett avelschema slaviskt). I en population där , vad gäller hjärtsjukdom, närmre 100% har defektanlaget i enkel eller dubbel uppsättning.
DET är för lite för att ha mer än ytterst tillfälligt resultat som sedan snabbt äts upp till 3.125, 1,5635 osv ...vi hamnar i mikrokosmos direkt.
Och tror du de kommer ta alla dessa 3 samtidigt och tik nr 2 i en kull möta den andra besläktade linjen?
Jag tror inte det. Det ser inte ut som om de jobbar för att det ska bli bättre.
Alltså uppfödarna som är positiva och vill ta fram de här outbytbara korsningsvalparna vill ju verkligen det! Det är oftast sådana som har slagits lite i motvind för detta och äntligen gick det igenom!
Men STRUKTUREN säger allt annat. Från SKKs håll (och ja det syns definitivt ännu värre i rasklubbarna i många fall) så finns det uppenbarligen mycket hårt motstånd. Detta är en strategi att möta kritiken, absolut ingenting annat.

Har jag berättat hur min nuvarande Belgare (Malle) kom till mig? De (han och hans kom till mig för att uppfödaren "bara har svart i sina linjer". I vanliga fall slås de ihjäl (ja, än idag) men just denna gång behövde tiken veterinär under förlossningen och då lämnade en mycket känd uppfödare de röda där på plats.
Ja, det finns ökad tolerans för diversitet, men det konservativa har alltid vart störst och när arbetarna gör sig hörda så skärper de sitt.
Och de jag talar om nu har INGET INTRESSE AV ATT VISA FÖR VÄRLDEN ATT KORSNINGS-AVEL VAR SVARET PÅ FRÅGAN.
De/vi pratar om raser och blandraser, enrasigt och flerrasigt.
När ska vi utöka? När ska vi börja prata om halvrasigt och kvartsrasigt? För det är ju vad det är kvar som är själva rasen.
De har pengar, de har alltså tillgång till hur många sakkunniga genetiker, även med spetskompetens utifrån osv som helst!
Skulle de då, i en population drabbad som denna, köra några linjer där det som kommer ut i populationen är betydligt mindre i förhållande till hur den totala inavelsökningen ser ut?
Det kan stanna det en liten stund, men det är under väldigt begränsad tid (1-1.4 generationer typ).
Det räcker inte. Och vad mycket värre är: De VET det.

Att göra saker bara för att det ska SE bra ut är ALDRIG konstruktivt.

Jag svarar i den taketen jag kan och hinner med. Det är ju väldigt många som brukar prata med mig samtidigt och jag gör andra saker. Ex dessa dagar har jag låtit para två tika mitt i allt fick jagoväntat hem en 19-månaders hanhund som behöver omplaceras (valpköparen fick stroke). Jag äter mat ibland samt jobbar, badar och sånt.
I andra fall har det också varit att jag säger vissa saker så pass tydligt att moderatorn tar bort det. Efter 2 gånger så är det inte längre någon ide att skriva något eller så blir jag avstängd.

Privatperson? Vem är inte en privatperson någonstans?
Civilcurrage kanske kan vara något?
Jag vet inte vilka privatpersoner som sitter så många timmar per vecka här som vissa av er gör. Det kallas då inte för privatperson, om du inte redan får betalt av ledningen här på forumet så föreslår jag att du förhandlar. Så här många timmar utan en krona ......förstå ditt värde.
Det KAN finnas en anledning att jag valde dig av 5.
Du kanske behöver kliva fram?
Hur får du ihop det med att du inte vågar stå för dina åsikter? Jag säger inte att det inte går, jag säger bara genuint att jag förstår inte hur det går ihop. Att alltså sitta bakom en dator och ha massa åsikter i så många timmar, veckor, år...men att det ej har betydelse VEM det är som står för dessa åsikter?
Träd fram för hundarna om du är en av dem som faktiskt vill ha en förändring.

Eller så vill du INTE det och det är ju alldeles i sin ordning i sådana fall.
Men att ALLA 5 inte vill stå upp för något de säger sig driva och hålla som viktigt....det är något som inte stämmer...
 
Vad är det som inte är akuta frågor? Detta med att hundar i slutna populationer måste få nytt bränsle?

Ja, såklart skulle det vara bra om det var flera uppfödare som delade samma vision. Samtidigt läskigt att popolationen delar på sig för då blir den så liten att det skulle krävas för mycket korsparning . Det finns ju något som kan bli "för mycket korsparning" om det hela går ut på att bevara befintlig ras. Men det finns också, definitivt , något som heter för litet.
Och om man korsparar enstaka gånger , väntar några generationer (det blir uppemot 20 år) , får fram maxat med dominanta och ofullständigt dominanta anlag (som fallet med Japanska spetsen, lhasa apso och Dansksvenska) så kommer man få en ganska bra avstanningseffekt.
20 år för upp till 3 x 6.25% (i praktiken alltid mindre eftersom när vi sysslar med levande varelser kan man sällan hålla ett avelschema slaviskt). I en population där , vad gäller hjärtsjukdom, närmre 100% har defektanlaget i enkel eller dubbel uppsättning.
DET är för lite för att ha mer än ytterst tillfälligt resultat som sedan snabbt äts upp till 3.125, 1,5635 osv ...vi hamnar i mikrokosmos direkt.
Och tror du de kommer ta alla dessa 3 samtidigt och tik nr 2 i en kull möta den andra besläktade linjen?
Jag tror inte det. Det ser inte ut som om de jobbar för att det ska bli bättre.
Alltså uppfödarna som är positiva och vill ta fram de här outbytbara korsningsvalparna vill ju verkligen det! Det är oftast sådana som har slagits lite i motvind för detta och äntligen gick det igenom!
Men STRUKTUREN säger allt annat. Från SKKs håll (och ja det syns definitivt ännu värre i rasklubbarna i många fall) så finns det uppenbarligen mycket hårt motstånd. Detta är en strategi att möta kritiken, absolut ingenting annat.

Har jag berättat hur min nuvarande Belgare (Malle) kom till mig? De (han och hans kom till mig för att uppfödaren "bara har svart i sina linjer". I vanliga fall slås de ihjäl (ja, än idag) men just denna gång behövde tiken veterinär under förlossningen och då lämnade en mycket känd uppfödare de röda där på plats.
Ja, det finns ökad tolerans för diversitet, men det konservativa har alltid vart störst och när arbetarna gör sig hörda så skärper de sitt.
Och de jag talar om nu har INGET INTRESSE AV ATT VISA FÖR VÄRLDEN ATT KORSNINGS-AVEL VAR SVARET PÅ FRÅGAN.
De/vi pratar om raser och blandraser, enrasigt och flerrasigt.
När ska vi utöka? När ska vi börja prata om halvrasigt och kvartsrasigt? För det är ju vad det är kvar som är själva rasen.
De har pengar, de har alltså tillgång till hur många sakkunniga genetiker, även med spetskompetens utifrån osv som helst!
Skulle de då, i en population drabbad som denna, köra några linjer där det som kommer ut i populationen är betydligt mindre i förhållande till hur den totala inavelsökningen ser ut?
Det kan stanna det en liten stund, men det är under väldigt begränsad tid (1-1.4 generationer typ).
Det räcker inte. Och vad mycket värre är: De VET det.

Att göra saker bara för att det ska SE bra ut är ALDRIG konstruktivt.

Jag svarar i den taketen jag kan och hinner med. Det är ju väldigt många som brukar prata med mig samtidigt och jag gör andra saker. Ex dessa dagar har jag låtit para två tika mitt i allt fick jagoväntat hem en 19-månaders hanhund som behöver omplaceras (valpköparen fick stroke). Jag äter mat ibland samt jobbar, badar och sånt.
I andra fall har det också varit att jag säger vissa saker så pass tydligt att moderatorn tar bort det. Efter 2 gånger så är det inte längre någon ide att skriva något eller så blir jag avstängd.

Privatperson? Vem är inte en privatperson någonstans?
Civilcurrage kanske kan vara något?
Jag vet inte vilka privatpersoner som sitter så många timmar per vecka här som vissa av er gör. Det kallas då inte för privatperson, om du inte redan får betalt av ledningen här på forumet så föreslår jag att du förhandlar. Så här många timmar utan en krona ......förstå ditt värde.
Det KAN finnas en anledning att jag valde dig av 5.
Du kanske behöver kliva fram?
Hur får du ihop det med att du inte vågar stå för dina åsikter? Jag säger inte att det inte går, jag säger bara genuint att jag förstår inte hur det går ihop. Att alltså sitta bakom en dator och ha massa åsikter i så många timmar, veckor, år...men att det ej har betydelse VEM det är som står för dessa åsikter?
Träd fram för hundarna om du är en av dem som faktiskt vill ha en förändring.

Eller så vill du INTE det och det är ju alldeles i sin ordning i sådana fall.
Men att ALLA 5 inte vill stå upp för något de säger sig driva och hålla som viktigt....det är något som inte stämmer...
Jag förstår inte varför det ska bli rena kriget 🙈
Ni har olika åsikter och olika mål med hunderiet det är väl ändå inget som är ovanligt?

I det stora hela kan ju varken du eller enstaka medlemmar här göra så mycket åt hundaveln i världen det lär ju bli vad det blir kanske har vi alla gatukorsningar om hundra år då hundarnas jobb ersatts av annan teknik och hundar bara behöver vara :)
 
Vad är det som inte är akuta frågor? Detta med att hundar i slutna populationer måste få nytt bränsle?

Nej, saker du inte känner att du behöver svara på så fort du har möjlighet.

Ja, såklart skulle det vara bra om det var flera uppfödare som delade samma vision. Samtidigt läskigt att popolationen delar på sig för då blir den så liten att det skulle krävas för mycket korsparning . Det finns ju något som kan bli "för mycket korsparning" om det hela går ut på att bevara befintlig ras. Men det finns också, definitivt , något som heter för litet.

Ja, det är ett av de stora problemen jag ser. Ska man genomföra ett funktionellt bevarandearbete av en ras så måste det vara många med på skutan.

Och om man korsparar enstaka gånger , väntar några generationer (det blir uppemot 20 år) , får fram maxat med dominanta och ofullständigt dominanta anlag (som fallet med Japanska spetsen, lhasa apso och Dansksvenska) så kommer man få en ganska bra avstanningseffekt.
20 år för upp till 3 x 6.25% (i praktiken alltid mindre eftersom när vi sysslar med levande varelser kan man sällan hålla ett avelschema slaviskt). I en population där , vad gäller hjärtsjukdom, närmre 100% har defektanlaget i enkel eller dubbel uppsättning.
DET är för lite för att ha mer än ytterst tillfälligt resultat som sedan snabbt äts upp till 3.125, 1,5635 osv ...vi hamnar i mikrokosmos direkt.
Och tror du de kommer ta alla dessa 3 samtidigt och tik nr 2 i en kull möta den andra besläktade linjen?
Jag tror inte det. Det ser inte ut som om de jobbar för att det ska bli bättre.
Alltså uppfödarna som är positiva och vill ta fram de här outbytbara korsningsvalparna vill ju verkligen det! Det är oftast sådana som har slagits lite i motvind för detta och äntligen gick det igenom!
Men STRUKTUREN säger allt annat. Från SKKs håll (och ja det syns definitivt ännu värre i rasklubbarna i många fall) så finns det uppenbarligen mycket hårt motstånd. Detta är en strategi att möta kritiken, absolut ingenting annat.

Har jag berättat hur min nuvarande Belgare (Malle) kom till mig? De (han och hans kom till mig för att uppfödaren "bara har svart i sina linjer". I vanliga fall slås de ihjäl (ja, än idag) men just denna gång behövde tiken veterinär under förlossningen och då lämnade en mycket känd uppfödare de röda där på plats.
Ja, det finns ökad tolerans för diversitet, men det konservativa har alltid vart störst och när arbetarna gör sig hörda så skärper de sitt.
Och de jag talar om nu har INGET INTRESSE AV ATT VISA FÖR VÄRLDEN ATT KORSNINGS-AVEL VAR SVARET PÅ FRÅGAN.
De/vi pratar om raser och blandraser, enrasigt och flerrasigt.
När ska vi utöka? När ska vi börja prata om halvrasigt och kvartsrasigt? För det är ju vad det är kvar som är själva rasen.
De har pengar, de har alltså tillgång till hur många sakkunniga genetiker, även med spetskompetens utifrån osv som helst!
Skulle de då, i en population drabbad som denna, köra några linjer där det som kommer ut i populationen är betydligt mindre i förhållande till hur den totala inavelsökningen ser ut?
Det kan stanna det en liten stund, men det är under väldigt begränsad tid (1-1.4 generationer typ).
Det räcker inte. Och vad mycket värre är: De VET det.

Att göra saker bara för att det ska SE bra ut är ALDRIG konstruktivt.

Jag rekommenderar att ta en titt på projektbeskrivningen av cavalierprojektet. En av dem som jobbat med det ÄR genetiker med spetskompetens och det märks.

Jag svarar i den taketen jag kan och hinner med. Det är ju väldigt många som brukar prata med mig samtidigt och jag gör andra saker. Ex dessa dagar har jag låtit para två tika mitt i allt fick jagoväntat hem en 19-månaders hanhund som behöver omplaceras (valpköparen fick stroke). Jag äter mat ibland samt jobbar, badar och sånt.
I andra fall har det också varit att jag säger vissa saker så pass tydligt att moderatorn tar bort det. Efter 2 gånger så är det inte längre någon ide att skriva något eller så blir jag avstängd.

Privatperson? Vem är inte en privatperson någonstans?
Civilcurrage kanske kan vara något?
Jag vet inte vilka privatpersoner som sitter så många timmar per vecka här som vissa av er gör. Det kallas då inte för privatperson, om du inte redan får betalt av ledningen här på forumet så föreslår jag att du förhandlar. Så här många timmar utan en krona ......förstå ditt värde.
Det KAN finnas en anledning att jag valde dig av 5.
Du kanske behöver kliva fram?
Hur får du ihop det med att du inte vågar stå för dina åsikter? Jag säger inte att det inte går, jag säger bara genuint att jag förstår inte hur det går ihop. Att alltså sitta bakom en dator och ha massa åsikter i så många timmar, veckor, år...men att det ej har betydelse VEM det är som står för dessa åsikter?
Träd fram för hundarna om du är en av dem som faktiskt vill ha en förändring.

Eller så vill du INTE det och det är ju alldeles i sin ordning i sådana fall.
Men att ALLA 5 inte vill stå upp för något de säger sig driva och hålla som viktigt....det är något som inte stämmer...

Jag diskuterar som sagt detta även under mitt eget namn, och har gjort i många år. Även med dig, och i samma grupper som dig. Så kom inte och påstå att jag inte står för mina åsikter. Jag började f ö skriva på buke under det här användarnamnet över 5 år innan jag skaffade min första hund - det var inte för att diskutera hund som jag skaffade konto här.

Jag sitter inte särskilt många timmar här. Jag kikar in ibland, och om någon skrivit något intressant svarar jag när jag får en stund över. Det går fort och jag brukar göra det samtidigt som jag gör annat. Ibland är jag inte inne på forumet alls på flera dagar eller rentav veckor.

Att diskutera på lättsam nivå är en hobby, varför skulle någon betala mig för att göra det? Ingen betalar mig för att umgås och träna med min hund, det lägger jag mycket mer tid på. Och vad menar du att Buke har för "ledning"?

Tror du verkligen fortfarande att det här forumet finansieras av SKK?
 
De (han och hans kom till mig för att uppfödaren "bara har svart i sina linjer". I vanliga fall slås de ihjäl (ja, än idag) men just denna gång behövde tiken veterinär under förlossningen och då lämnade en mycket känd uppfödare de röda där på plats.
Förlåt men menar du färgen?
Man slår knappast ihjäl dem idag, det kryllar av övermaskade mallar. Dessutom reggar man ju dem efter färg/hårlag så det är knappast ett problem om den råkar vara svart. Ingen bryr sig.
 
Jag svarar i den taketen jag kan och hinner med. Det är ju väldigt många som brukar prata med mig samtidigt och jag gör andra saker. Ex dessa dagar har jag låtit para två tika mitt i allt fick jagoväntat hem en 19-månaders hanhund som behöver omplaceras (valpköparen fick stroke). Jag äter mat ibland samt jobbar, badar och sånt.
I andra fall har det också varit att jag säger vissa saker så pass tydligt att moderatorn tar bort det. Efter 2 gånger så är det inte längre någon ide att skriva något eller så blir jag avstängd.

Privatperson? Vem är inte en privatperson någonstans?
Civilcurrage kanske kan vara något?
Jag vet inte vilka privatpersoner som sitter så många timmar per vecka här som vissa av er gör. Det kallas då inte för privatperson, om du inte redan får betalt av ledningen här på forumet så föreslår jag att du förhandlar. Så här många timmar utan en krona ......förstå ditt värde.
Det KAN finnas en anledning att jag valde dig av 5.
Du kanske behöver kliva fram?
Hur får du ihop det med att du inte vågar stå för dina åsikter? Jag säger inte att det inte går, jag säger bara genuint att jag förstår inte hur det går ihop. Att alltså sitta bakom en dator och ha massa åsikter i så många timmar, veckor, år...men att det ej har betydelse VEM det är som står för dessa åsikter?
Träd fram för hundarna om du är en av dem som faktiskt vill ha en förändring.

Eller så vill du INTE det och det är ju alldeles i sin ordning i sådana fall.
Men att ALLA 5 inte vill stå upp för något de säger sig driva och hålla som viktigt....det är något som inte stämmer...
Du har ju en tendens till att bara svara på vissa saker - eller tillskriva oss åsikter som vi inte har. Du kanske ska chilla lite och svara på det folk faktiskt frågar om istället?

De flesta av oss har ett liv utanför buke med, och jag kan garantera dig att ingen får betalt för att skriva här.
 
Jag förstår inte varför det ska bli rena kriget 🙈
Ni har olika åsikter och olika mål med hunderiet det är väl ändå inget som är ovanligt?

I det stora hela kan ju varken du eller enstaka medlemmar här göra så mycket åt hundaveln i världen det lär ju bli vad det blir kanske har vi alla gatukorsningar om hundra år då hundarnas jobb ersatts av annan teknik och hundar bara behöver vara :)

Därför att detta rör sig om betydligt allvarligare saker än vad ni verkar förstå.
Åtminstone om man vill ha några helras-hundar.

Jag eller enstaka medlemmar här har lika stor makt som de som inte är här.
Vi har alla makt och därför ansvar.
Vaddå "det lär blir som det blir"? Är det ett bra sätt att avla? "Det får bli som det blir?"

Hundar har inte bara tekniska fördelar.
 
Förlåt men menar du färgen?
Man slår knappast ihjäl dem idag, det kryllar av övermaskade mallar. Dessutom reggar man ju dem efter färg/hårlag så det är knappast ett problem om den råkar vara svart. Ingen bryr sig.
Jag sa ju det, att man har ökad tolerans!!! Läs igen.

Men jag sa också att iom den ökade toleransen så ökar det konservativa (de som vill ha halvrashundarna).
 
Nej, saker du inte känner att du behöver svara på så fort du har möjlighet.



Ja, det är ett av de stora problemen jag ser. Ska man genomföra ett funktionellt bevarandearbete av en ras så måste det vara många med på skutan.



Jag rekommenderar att ta en titt på projektbeskrivningen av cavalierprojektet. En av dem som jobbat med det ÄR genetiker med spetskompetens och det märks.



Jag diskuterar som sagt detta även under mitt eget namn, och har gjort i många år. Även med dig, och i samma grupper som dig. Så kom inte och påstå att jag inte står för mina åsikter. Jag började f ö skriva på buke under det här användarnamnet över 5 år innan jag skaffade min första hund - det var inte för att diskutera hund som jag skaffade konto här.

Jag sitter inte särskilt många timmar här. Jag kikar in ibland, och om någon skrivit något intressant svarar jag när jag får en stund över. Det går fort och jag brukar göra det samtidigt som jag gör annat. Ibland är jag inte inne på forumet alls på flera dagar eller rentav veckor.

Att diskutera på lättsam nivå är en hobby, varför skulle någon betala mig för att göra det? Ingen betalar mig för att umgås och träna med min hund, det lägger jag mycket mer tid på. Och vad menar du att Buke har för "ledning"?

Tror du verkligen fortfarande att det här forumet finansieras av SKK?


Ok.

Ja, absolut om du ska bevara det befintliga på det någorlunda befintliga sättet. Inte så många som vågar vara de första.

Jag har ingen aning om ditt riktiga namn och jag hade 10- 12 på mig på den tiden på AOH varav 3 gjorde privata trakasserier av en grad som få människor kan förstå. Vi som fått se det, vi som blivit mordhotade osv, vi förstår.

"På flera dagar eller rent av veckor" haha. Om man behöver säga så då är det nog så att man lever mer genom ett forum än mycket annat!
Inget fel på det alls, men om du inte redan tar betalt för det så tycker jag att du ska göra det.

Ja, grovt förenklat då det sker i flera led.

Styra och finansiera kan man göra många led härifrån, det är så det brukar gå till.
 
Därför att detta rör sig om betydligt allvarligare saker än vad ni verkar förstå.
Åtminstone om man vill ha några helras-hundar.

Jag eller enstaka medlemmar här har lika stor makt som de som inte är här.
Vi har alla makt och därför ansvar.
Vaddå "det lär blir som det blir"? Är det ett bra sätt att avla? "Det får bli som det blir?"

Hundar har inte bara tekniska fördelar.
Vad tänker du är så allvarligt?
Vissa raser absolut men majoriteten är inte särskilt sjukare än random blandras :)

Makt? Vadå för makt? Blir helt förvirrad när du talar om makt och möten medlemmar emellan här?
Tror dom flesta som svarar inte föder upp själva?
 
Jag har ingen aning om ditt riktiga namn och jag hade 10- 12 på mig på den tiden på AOH varav 3 gjorde privata trakasserier av en grad som få människor kan förstå. Vi som fått se det, vi som blivit mordhotade osv, vi förstår.

Jag trodde att det viktiga var att jag stod för mina åsikter, inte att just du kände till mitt riktiga namn? Jag skriver ju samma saker överallt.

På det här forumet skriver jag om mycket annat än hundar, känsligare saker som jag inte skulle skriva om under eget namn. I synnerhet inte eftersom jag blivit doxxad på ett annat ställe av folk som drevat mot andra så mycket att det blivit domstolsärende. Jag vet att du blivit trakasserad och i synnerhet om du blivit utsatt för mordhot borde du förstå behovet av att vilja vara anonym på ett forum där man diskuterar saker om sig själv som man inte vill att fel personer ska veta.
Det är dock inte jättesvårt att lista ut vem jag är om man anstränger sig. Detsamma gäller åtminstone ett par av de andra personerna som du frågade om en inspelad debatt.

Jag tillhör alltså en av dem som INTE hakar på när drevet går som värst på t ex fb, utan tvärtom påpekar det vetenskapligt korrekta med vad du gör. Jag minns inte om jag hade konto på AOH när det begav sig, men läste där och på vovve.

"På flera dagar eller rent av veckor" haha. Om man behöver säga så då är det nog så att man lever mer genom ett forum än mycket annat!
Inget fel på det alls, men om du inte redan tar betalt för det så tycker jag att du ska göra det.

Lever man genom ett forum för att man gillar att läsa och skriva där? Gäller detsamma folk som läser och postar på facebook och instagram? Jag tycker att det är mer givande och lärorikt att spendera tid här och gör det oftast när jag ändå har en stund över(t ex vänta på att väckarklockan ska ringa...), i stället för att surfa planlöst. Om du tittar utanför hunddelen kan du se vilket brett och intressant forum det är.

Jag tycker att det vore mer rimligt att jag fick betalt för att bråka med rasister och klimatskeptiker på twitter, men man brukar inte få betalt för sånt. Jag får som sagt inte betalt för att umgås med mina djur heller. Eller att skriva konstig poesi.

Ja, grovt förenklat då det sker i flera led.

Styra och finansiera kan man göra många led härifrån, det är så det brukar gå till.

Om du tror att ett delforum om hundar, som ligger på ett hästforum, där det råder en utbredd skeptisk syn på väldigt mycket av SKK:s arbete skulle vara finansierade av dem... Tycker du inte att det vore bättre att SKK i så fall sponsrade ett ställe där man inte kritiserade dem och stora delar av deras uppfödarkår?

"Styra och finansiera" - menar du att SKK utövar någon form av styrning över Bukefalos hundforum också?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag skulle vilja uppmana alla som har bra hanhundar att spara sperma från era hundar för framtiden. Med bra hundar menar jag alltifrån...
2
Svar
30
· Visningar
2 302
Senast: Milosari
·
  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
Svar
11
· Visningar
1 635
Senast: Hedinn
·
  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
23 191
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Vi har idag en Finsk lapphund, gammal gubbe på 14 år, och en jakt labbe, precis året fyllda. Från början så var tanken att sambon skulle...
2
Svar
39
· Visningar
3 942
Senast: Tuggben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp