Framtidens hundavel

Status
Stängd för vidare inlägg.
Varför skulle jag dömma?
Jag är en av dom få som är för blandrasavel (mellan raser som passar ihop )här på detta forum 🙈
Jag skulle faktiskt vilja säga att nästan alla här är för att vidga avelsbaser med medveten avel över raserna. På ett sådant sätt så att raserna bevaras eller förbättras.

Jag tror inte jag sett någon som uttalat sagt att de är emot all form av utavel.

Men därifrån till att börja avla hur som bara storlek och typ matchar hyffsat är steget långt.
 
Då skulle det rent tekniskt räcka med att korsa två individer som har noll gemensamma förfäder och vipps, inavelsgrad på 0%. Så varför pratar man då om att man måste lägga in flera individer, generation efter generation? Borde ju räcka med några stycken så är allt löst, om det nu verkligen blir 0%. Vilket jag starkt tvivlar på att det blir, för det känns liksom inte rimligt vare sig matematiskt eller genetiskt riktigt?

Det löser tyvärt inget om man vill fortsätta avla inom samma population. Ett inte ovanligt exempel är att någon importerar en hane som är obesläktad med de flesta tikar i populationen. Han används flitigt i aveln och ger 0% I inavelsgrad med alla tikar.

I nästa generation så kommer många hundar plötsligt att vara halvsyskon. Men det kanske kan funka ändå. Riktigt jobbig blir det i tredje generation då väldigt många valpar är kusiner. Sen vidare i framtida generationer så börjar man linjeavla då det helt enkelt inte finns så många alternativ. I vissa raser kan man hitta en och samma hund upp mot 5 gånger eller fler på 6 generationer.

Så det som började som många 0% parningar blir ett rejält tapp i genetisk variation på längre sikt.

Att stirra sig blind på att det alltid ska vara så låg inavelsgrad som möjligt kan bidra till överanväning av vissa avelsdjur. Istället borde fokus vara på att ha så många olika djur som möjligt i avel. Bara slå ut det "absolut sämsta" kullarna hälsomässigt och mentalt.

Jag tycker ämnet är intressant och hoppas verkligen att SKK riktigt snart sätter de planer som finns på området i verket samt tar krafttag mot matadoravel.
 
Jag skulle faktiskt vilja säga att nästan alla här är för att vidga avelsbaser med medveten avel över raserna. På ett sådant sätt så att raserna bevaras eller förbättras.

Jag tror inte jag sett någon som uttalat sagt att de är emot all form av utavel.

Men därifrån till att börja avla hur som bara storlek och typ matchar hyffsat är steget långt.
Ja precis jag har inte något emot att avla på exempelvis cockerpoo heller tycker det finns gott om mixar som blir riktigt bra utan någon egentlig plan kring det hela mer än trevliga hundar åt vanliga hundägare vilket många här är mycket emot.
 
Senast ändrad:
Ja precis jag har inte något emot att avla på exempelvis cockerpoo heller tycker det finns gott om mixar som blir riktigt bra utan någon egentlig plan kring det hela mer än trevliga hundar åt vanliga hundägare vilket många här är mycket emot.
Hellre än pudelmix än en fralla med stamtavla men hellre än pudel med stamtavla än en pudelmix 🙈
Ja jag tänker att det finns en anledning till att dessa korsningar är så attans populära. De blir ofta väldigt bra som sällskapshundar.
 
Det är ett spännande forskningsområde! Att den låga genetiska variation som slutna stamböcker ger medför en genomsnittligt kortare livslängd om man tar hänsyn till andra faktorer vore inte det minsta förvånande.

Men det är just det där med att ta hänsyn till andra faktorer som den här studien tyvärr missar. Det största problemet är nog att den inte tar hänsyn till storleken på alla hundar som ingår.

Att sedan inavelsnivån inte sällan är 0% på de hundar som benämns som "crossbreeds" gör det uppenbart att slutsatsen att den stora skillnaden mellan "purebred" och "mongrel" skulle kunna förklaras med COI-nivå inte håller. Då borde ju skillnaden i medellivslängd mellan "purebreds" och "crossbred" ligga på samma nivå, men den är mycket mindre.

Detta är inte bara tankar jag själv fört fram i en grupp där studien diskuterats. Jag har fått medhåll av och läst ytterligare synpunkter från Cornelia Kraus, en biolog som bl a publicerat flera studier om vad som påverkar hundars livslängd(inklusive inavel).

Men jag hoppas att det kommer mer forskning där man tar hänsyn till fler faktorer när man undersöker olika populationer!
"Vore inte förvånande..." , kan du inte ens ta i att det ÄR, det ÄR så.

Alla de faktorerna, ex storlek, gäller ju även blandraser.

Men ja, det har med inavel att göra.
Hade raserna öppna stamböcker (alltså i den graden som behövs) så skulle de levt längre.
Hade man inte kulturen av konkurrensbedömningar på utställning (så att rasdrag inte blev extrema) så hade de också levt längre.

Men nu är det som det är och det verkar vara svårt att förändra det till det bättre snabbare än det förändras till det sämre.
 
"Vore inte förvånande..." , kan du inte ens ta i att det ÄR, det ÄR så.

Alla de faktorerna, ex storlek, gäller ju även blandraser.

Men ja, det har med inavel att göra.
Hade raserna öppna stamböcker (alltså i den graden som behövs) så skulle de levt längre.
Hade man inte kulturen av konkurrensbedömningar på utställning (så att rasdrag inte blev extrema) så hade de också levt längre.

Men nu är det som det är och det verkar vara svårt att förändra det till det bättre snabbare än det förändras till det sämre.
Oavsett om detta stämmer eller inte får man ta med i beräkningen att rätt många som avlar blandras i dagens läge har ingen vidare kunskap och kommer inte föra någon särskild mix framåt.
 
Oavsett om detta stämmer eller inte får man ta med i beräkningen att rätt många som avlar blandras i dagens läge har ingen vidare kunskap och kommer inte föra någon särskild mix framåt.
Möjligen labradoodle och cockerpoo men tillåt mig tvivla på att dom kommer fortsätta om hundarna hamnar på utelistan framöver men den som lever får se.
 
Alla de faktorerna, ex storlek, gäller ju även blandraser.

Ja, naturligtvis - när man ser till alla blandraser. Men för att få en rättvisande jämförelse av olika grupper måste man kunna räkna bort effekten av sådant man vet påverkar det man vill studera. I den aktuella studien fanns inte information om hundarnas storlek med, vilket gör att en viktig faktor som påverkar livslängd kan ha skilt sig mellan grupperna - vi vet inte.

Det är färför jag gärna ser mer forskning. Men resultatet i sig är inte överraskande, liknande går ju att se i andra studier.
 
Ja, naturligtvis - när man ser till alla blandraser. Men för att få en rättvisande jämförelse av olika grupper måste man kunna räkna bort effekten av sådant man vet påverkar det man vill studera. I den aktuella studien fanns inte information om hundarnas storlek med, vilket gör att en viktig faktor som påverkar livslängd kan ha skilt sig mellan grupperna - vi vet inte.

Det är färför jag gärna ser mer forskning. Men resultatet i sig är inte överraskande, liknande går ju att se i andra studier.
Vet du om det finns studier som är gjorda inom en och samma ras? Inom en och samma ras kan det ju finnas uppfödare som är mer måna om genetisk variation än andra, och eftersom det är samma ras kan man ju då utesluta en del andra faktorer som storlek tex.

Inom min ras dokumenteras flitigt när/varför hundar dör, men det är inget officiellt och jag tror(!) att man klumpar ihop hela rasen till en när man pratar om hur länge hundarna lever, även om iaf jag upplever att det finns en skillnad mellan olika linjer osv.
 
Vet du om det finns studier som är gjorda inom en och samma ras? Inom en och samma ras kan det ju finnas uppfödare som är mer måna om genetisk variation än andra, och eftersom det är samma ras kan man ju då utesluta en del andra faktorer som storlek tex.

Inom min ras dokumenteras flitigt när/varför hundar dör, men det är inget officiellt och jag tror(!) att man klumpar ihop hela rasen till en när man pratar om hur länge hundarna lever, även om iaf jag upplever att det finns en skillnad mellan olika linjer osv.

Inget som jag känner till. Om man studerar inom samma ras borde man nog helst genetiska inavelsnivån på de hundar som ingick i studien i stället för att bara gå efter stamtavlorna - det finns sällan särskilt många generationer i offentliga register. Dessutom måste man för dessa hundar ha offentlig dödsdata, från försäkringsbolag eller veterinär. Det behövs ju ett tillräckligt stort urval för att kunna dra några egentliga slutsatser.

Koiranets data över livslängd inom olika raser har använts i studier och där finns ju stamtavlorna tillgängliga med inavelsgrad för 7 generationer. Men jag vet inte om det finns något lätt sätt att sammanställa all den informationen på ett överskådligt sätt.
 
Inget som jag känner till. Om man studerar inom samma ras borde man nog helst genetiska inavelsnivån på de hundar som ingick i studien i stället för att bara gå efter stamtavlorna - det finns sällan särskilt många generationer i offentliga register. Dessutom måste man för dessa hundar ha offentlig dödsdata, från försäkringsbolag eller veterinär. Det behövs ju ett tillräckligt stort urval för att kunna dra några egentliga slutsatser.

Koiranets data över livslängd inom olika raser har använts i studier och där finns ju stamtavlorna tillgängliga med inavelsgrad för 7 generationer. Men jag vet inte om det finns något lätt sätt att sammanställa all den informationen på ett överskådligt sätt.
Jo, det där blir ju bökigt. Jag vet ju att många DNA-testar för inavelsgrad, men det är ju ingen 100%-ig sanning ändå även om Embark kan se väldigt mycket. Ett annat problem för sådana studier inom min ras är ju sedan att vi fortfarande tar in hundar från ursprungsländerna, där de långt ifrån alltid har stamtavlor på samma sätt som här. Flertalet hundar har därför luckor i stamtavlan, som aldrig kommer fyllas i. Det är ju främst ägarna till sådana hundar som brukar göra Embark-tester, för att få koll på hur det är med inavelsgraden genetiskt. Lily tex får luckor redan i 5e led, men har ändå en genetisk inavelsgrad på 2-3% enligt Embark. Stor skillnad mot Ebrah som kommer upp i 10% på 10 generationer. Hon är inte Embarktestad, men jag har funderat på att göra det av ren nyfikenhet för att se vad de säger där om genetiska inavelsgraden.
 
Jo, det där blir ju bökigt. Jag vet ju att många DNA-testar för inavelsgrad, men det är ju ingen 100%-ig sanning ändå även om Embark kan se väldigt mycket. Ett annat problem för sådana studier inom min ras är ju sedan att vi fortfarande tar in hundar från ursprungsländerna, där de långt ifrån alltid har stamtavlor på samma sätt som här. Flertalet hundar har därför luckor i stamtavlan, som aldrig kommer fyllas i. Det är ju främst ägarna till sådana hundar som brukar göra Embark-tester, för att få koll på hur det är med inavelsgraden genetiskt. Lily tex får luckor redan i 5e led, men har ändå en genetisk inavelsgrad på 2-3% enligt Embark. Stor skillnad mot Ebrah som kommer upp i 10% på 10 generationer. Hon är inte Embarktestad, men jag har funderat på att göra det av ren nyfikenhet för att se vad de säger där om genetiska inavelsgraden.

Ja, och ska det då göras en studie utifrån dessa resultat lär det nog ske i samarbete med aktuell rasklubb så att tillräckligt många hundar är testade. Forskare på SLU utför ju ibland studier i samarbete med SKK och rasklubbar, t ex när man undersökte hur väl MH överensstämde med hundens vardagsbeteende och mentalindex togs fram. Men annars utgår man från de datasamlingar som finns tillgängliga, t ex Koiranet och Agrias försäkringsda Dessa har använts i många studier, även utländska, eftersom de innehåller så mycket information.
 
Skulle snarare säga att det är pga mördande reklam.
Ser minst lika mycket skit (om inte mer) bland doodlarna som renrasiga sällskapshundar.
Finns ju sämre hundar bland alla raser och blandras tycker jag🙈
Många av dessa är ändå mycket trevliga och populära och fungerar fint med nya hundägare det säger ju en del :)
 
Finns ju sämre hundar bland alla raser och blandras tycker jag🙈
Många av dessa är ändå mycket trevliga och populära och fungerar fint med nya hundägare det säger ju en del :)
Fast "trevlig" är ju så väldigt subjektivt. Jag har mött flertalet(!) med rädslor, hälsoproblem och som inte är speciellt trevliga mot andra hundar. Ägarna älskar sina hundar och är mycket nöjda, men att det är något speciellt bra med just de hundarna... Nja.
 
Fast "trevlig" är ju så väldigt subjektivt. Jag har mött flertalet(!) med rädslor, hälsoproblem och som inte är speciellt trevliga mot andra hundar. Ägarna älskar sina hundar och är mycket nöjda, men att det är något speciellt bra med just de hundarna... Nja.
Jag har mött hundar av alla raser och blandraser som har rädslor hälsoproblem och inte är trevliga mot andra hundar 🙈
Anser inte heller att det är något speciellt med den mixen men många gillar den :)
 
Vet du om det finns studier som är gjorda inom en och samma ras? Inom en och samma ras kan det ju finnas uppfödare som är mer måna om genetisk variation än andra, och eftersom det är samma ras kan man ju då utesluta en del andra faktorer som storlek tex.

Inom min ras dokumenteras flitigt när/varför hundar dör, men det är inget officiellt och jag tror(!) att man klumpar ihop hela rasen till en när man pratar om hur länge hundarna lever, även om iaf jag upplever att det finns en skillnad mellan olika linjer osv.

Söken och i skolen finna! :banana:

Den här studien har undersökt livslängd hos renraser och blandraser både i förhållande till kroppsstorlek och inavel. Dessutom har man tittat på livslängd i förhållande till inavelsgrad på ett rätt stort antal golden retriever. I båda fallen påverkar högre inavelsgrad livslängden negativt.
Jag hittar tyvärr ingen länk till hela studien men jag sitter och läser den nu.

Body size, inbreeding, and lifespan in domestic dogs
 
Söken och i skolen finna! :banana:

Den här studien har undersökt livslängd hos renraser och blandraser både i förhållande till kroppsstorlek och inavel. Dessutom har man tittat på livslängd i förhållande till inavelsgrad på ett rätt stort antal golden retriever. I båda fallen påverkar högre inavelsgrad livslängden negativt.
Jag hittar tyvärr ingen länk till hela studien men jag sitter och läser den nu.

Body size, inbreeding, and lifespan in domestic dogs

Länk till fulltextversion av studien
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag skulle vilja uppmana alla som har bra hanhundar att spara sperma från era hundar för framtiden. Med bra hundar menar jag alltifrån...
2
Svar
30
· Visningar
2 306
Senast: Milosari
·
  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
Svar
11
· Visningar
1 638
Senast: Hedinn
·
  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
23 209
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Vi har idag en Finsk lapphund, gammal gubbe på 14 år, och en jakt labbe, precis året fyllda. Från början så var tanken att sambon skulle...
2
Svar
39
· Visningar
3 942
Senast: Tuggben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp