Från lägenhet i stan till hus på landet? Märkt

Elisha

Trådstartare
I månadsskiftet flyttar jag plus familj till ett hus ca 5-7 km utanför en mindre stad, från att ha bott i lägenhet i Stockholmstrakten. Det finns ca 5 st grannar nära och flera stycken runtom. Jag är riktigt mörkrädd och dessutom mammaledig så är hemma mest hela dagarna och flyttar 4mil från vänner och familj.

Nån som känner igen sig och vill ge lite peppande ord om att ni varit mörkrädda men det har gått alldeles utmärkt etc? :)

Ordentligt larm med kameror etc ska vi skaffa och allt sånt, så det känns lite tryggare iallafall!

Kolla reglerna för kamera. Se även över vilka vaktbolag ni har i omgivningen och hur många bilar de har igång. Vet när jag körde rondbil att jag kunde få åka bra långt (ensam i stort distrikt) för att rycka på larm. Som regel är buset ute när man anländer men det är ju skrämselfaktor bara att det sitter lappar.

Annars... Vänj dig vid mörkret, ha alltid ficklampa tillgängligt. Min bror hade en liten pluttlampa, typ läslampa, på nycklarna så han skulle se vägen hem från bussen. Tog inte mer plats än en vagntia i nyckelknippan och är en smidig nödlösning. Jag har urdåligt mörkerseende och råkade gå ner i diket ibland för att jag inte såg :D

Jag är inte mörkrädd, men jag var det när jag var yngre. Botade mig själv genom att gå ut i mörkret och sitta där och filosofera. Mitt mörkerseende är väldigt bra (antagligen för att jag varit så mycket i mörker) och jag har insett att det med automatik inte finns massa läskigheter i mörkret.

Befinner jag mig inne tycker jag inte om direkt insyn. Vi bor på andra våningen, det tycker jag är skönt. Dessutom vill jag inte att någon ska kunna gå fram till fönster enkelt, så staket hade varit en nödvändighet för mig.

I månadsskiftet flyttar jag plus familj till ett hus ca 5-7 km utanför en mindre stad, från att ha bott i lägenhet i Stockholmstrakten. Det finns ca 5 st grannar nära och flera stycken runtom. Jag är riktigt mörkrädd och dessutom mammaledig så är hemma mest hela dagarna och flyttar 4mil från vänner och familj.

Nån som känner igen sig och vill ge lite peppande ord om att ni varit mörkrädda men det har gått alldeles utmärkt etc? :)

Ordentligt larm med kameror etc ska vi skaffa och allt sånt, så det känns lite tryggare iallafall!

Mörkrädsla brukar ge med sig :)

Jag har varit ganska duktigt mörkrädd, både inom-och utomhus, men har helt slutat med det. Det enda är om jag går upp på toa på natten så vill jag gärna tända lampan därinne, så inte svarta damen tar mig när jag tvättar händerna :p

Trösta dig med att om inte du kan se något i mörkret så kan ingen annan det heller. Jag var tidigare mörkrädd, men började bearbeta rädslan med logik och nu går jag gärna promenader med hundarna i månens sken, mitt i skogen. Risken att man skulle stöta på någon som vill en illa är så mycket mindre på landet än i stan. Det finns ju inget folk i skogen direkt.

Tröstande ord. Tjuvarna och den sortens människor är ännu räddare för mörkret än du.

Mörkrädsla brukar ge med sig :)

Jag har varit ganska duktigt mörkrädd, både inom-och utomhus, men har helt slutat med det. Det enda är om jag går upp på toa på natten så vill jag gärna tända lampan därinne, så inte svarta damen tar mig när jag tvättar händerna :p

Och vad ni gör - googla INTE svarta damen nu brudar!

Jag törs nog vara så modig att jag säger att du har gôrfel på den ;)

Feg kan man vara på flera sätt, men att säga att alla tjuvar o dylikt är fega människor, är nog att ta i :) Och nu menar jag feg som i mörkrädd.
Det är möjligen en vokabulärfråga eller dryftad g av min vokabulär som du försöker göra.

Jag anser inte att en mörkrädd människa behöver vara feg. jag skrev tjuvar är generellt fega människor. Avslutar diskussionen nu.

Tröstande ord. Tjuvarna och den sortens människor är ännu räddare för mörkret än du.

Absolut totalfel. Tjuvar och den sortens människor som du så generöst uttrycker det ÄLSKAR mörker. Det är därför polisen och bevakningsföretagen som första åtgärd rekommenderar BELYSNING. Ingen vill ha sina skumraskuppgifter i strålkastare. Bekvämt med mörker där ingen ser en, och det är svårt med identifiering.

I övrigt kan jag inte erbjuda någon tröst, vi har inbrott på tomten hart när varje vecka trots belysning, hundar och kameror.

Mja, inte för just mörkret. Däremot är de inte pantade. Sitter kameraövervakning är det nog inte helt vanligt att de stövlar in, om de inte är sabla påverkade av något. Jag är dessutom väldigt övertygad om att många har koll på vilka vaktbolag som åker omkring i omgivningen om de är av den seriösare sorten och de är rädda för husägarna, de vill ju inte bli upptäckta.

Tjuv-buset är inte det ts behöver vara mest rädd för, det är i så fall hjärnspöken och möjligen vilda djur som blir skrämda om hon smyger och råkar komma för nära (=skrämma djuret).

jag flyttade in i ett hus utan persienner eller gardiner för fönstren och jag fattar inte att jag inte var mörkrädd:confused:.
Sen flyttade jag till ett hus som hade rörelsedetektor på framsidan med lampa som tändes lite nu och då och det var nästan värre. Men det fanns inga spår till huset så jag brydde mig inte efter ett tag.
Gå ut i mörkret och låt ögonen vänja sig så ser man bättre.

Absolut totalfel. Tjuvar och den sortens människor som du så generöst uttrycker det ÄLSKAR mörker. Det är därför polisen och bevakningsföretagen som första åtgärd rekommenderar BELYSNING. Ingen vill ha sina skumraskuppgifter i strålkastare. Bekvämt med mörker där ingen ser en, och det är svårt med identifiering.

I övrigt kan jag inte erbjuda någon tröst, vi har inbrott på tomten hart när varje vecka trots belysning, hundar och kameror.
Fy vad jobbigt med ovälkommet besök så ofta!

Ett ex pappas hund av större storlek högg en inbrottstjuvar i rumpan och fick med sig ett stycke jeanstyg med tillhörande kött från busets rumpa. Tror inte den personen stövlade in där det fanns hund igen. "Jag har inte sagt något men om du ser någon som haltar kan du plocka in den" fick polisen höra :o

Fy vad jobbigt med ovälkommet besök så ofta!

Ja, det är onekligen prövande. De förstör ju en del när de bryter sig in.

En tidigare rottweiler tog också två tjuvar. Den ena fick armen söndersliten men försvann när hunden koncentrerade sig på nr 2 av personerna och finns nu troligen i sitt hemland, enarmad.

Ja, det är onekligen prövande. De förstör ju en del när de bryter sig in.

En tidigare rottweiler tog också två tjuvar. Den ena fick armen söndersliten men försvann när hunden koncentrerade sig på nr 2 av personerna och finns nu troligen i sitt hemland, enarmad.
Ouff.. Ajajaj! Ja det är ju inte så jäkla mycket att göra, bygga mur med taggtråd på toppen?

Plastfilm på fönstren har jag hört är ganska effektivt om buset tar sig in den vägen, just för att det tar längre tid. Först knacka ruta och sen skära sönder filmen. Jag har inte själv provat det och jag minns inte exakt varifrån jag hörde det. Troligen på jobbet.

Tack för alla svar! Finns det någon generell typ av bostad som drabbas oftare? Dyrare områden runt storstäderna antagligen, men typ landet eller villaområde i stad etc? Nån som vet eller vill spekulera?

Tack för alla svar! Finns det någon generell typ av bostad som drabbas oftare? Dyrare områden runt storstäderna antagligen, men typ landet eller villaområde i stad etc? Nån som vet eller vill spekulera?
Lada/verkstad på en aktiv gård skulle jag tro.

Det är bra att vara vän med sina grannar och att alla håller koll på bilar som rör sig i området osv. Jag har alltid lampor tända oavsett om jag är hemma eller ej (LED är billigt). Det finns också en lampa på ladan med rörelsedetektor.

Sedan ska man inte vara rädd för mörkret utan snarast de som EV döljer sig i mörkret.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 939
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag har kommit till ett väldigt jobbigt vägskäl och skulle behöa alla tips och råd som jag kan få. Gärna lite pepp och stöd också. Jag...
Svar
3
· Visningar
1 432
Senast: hastflicka
·
Relationer Hur ofta umgås ni med vänner? Hur många vänner har ni? Hur ofta träffar ni familj? Jag träffar vänner 1-2 gånger i månaden och samma... 2 3
Svar
49
· Visningar
11 688
Senast: nyponros
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Behöver nog mest skriva av mig lite. Jag upplever mig väldigt sällan nöjd och tillfreds med livet. Just nu har jag hamnat i en riktig...
Svar
14
· Visningar
4 533
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka