Från lägenhet i stan till hus på landet? Märkt

Ja, det är onekligen prövande. De förstör ju en del när de bryter sig in.

En tidigare rottweiler tog också två tjuvar. Den ena fick armen söndersliten men försvann när hunden koncentrerade sig på nr 2 av personerna och finns nu troligen i sitt hemland, enarmad.

Liknande hände här i stan, hunden försvarade sin matte mot inbrottstjuvar och blev därför knivhuggen, men klarade sig som tur var.

Jag är lite mörkrädd, men mest pga mina egna tankar som går på högvarv om jag tillåter de. ;)

Vi bor i ett villaområde brevid skogen, har en motorväg ca 500m bort i skogen. Jag går alltid ut på natten innan jag går och lägger mig (mellan 12-4) för att natta mina jättar (kaniner) och stänga in de i deras bur. Har hjälpt mig lite med mörkerrädslan, Jag har dock inga problem med typ tjuvar eller folk som angriper en mitt i natten, utan mitt problem är snarare att jag tror att hela skogen blir fylld av björnar, vargar, rävar osv på natten. Trots att det inte ens bott räv här på flera år. :grin: Grodor är också ganska läskiga.

Jag tycker någonstans att det är befriande att vara ute i skogen på natten och behöva lita till sina andra sinnen utöver synen. Jag och särbon tog en nattpromenad i helgen utan lampor och det var suveränt (att vi sedan ramlade på ett gäng kräftfiskare med lampor och brasa var en annan sak :p).

Jag är lite mörkrädd, men mest pga mina egna tankar som går på högvarv om jag tillåter de. ;)

Vi bor i ett villaområde brevid skogen, har en motorväg ca 500m bort i skogen. Jag går alltid ut på natten innan jag går och lägger mig (mellan 12-4) för att natta mina jättar (kaniner) och stänga in de i deras bur. Har hjälpt mig lite med mörkerrädslan, Jag har dock inga problem med typ tjuvar eller folk som angriper en mitt i natten, utan mitt problem är snarare att jag tror att hela skogen blir fylld av björnar, vargar, rävar osv på natten. Trots att det inte ens bott räv här på flera år. :grin: Grodor är också ganska läskiga.
Och ormar... :(

Jag är inte mörkrädd men när jag en mörk kväll matade kaninerna, hörde något tungt som rörde sig i höga gräset... och sen när det morrade... jag har nog ALDRIG sprungit så fort innan :P

Skulle ta med mig sambon (ficklampa samt bollträ) ut, kommer inte ens ut genom dörren där det står ett styck STOR grävling :P . Svarade på mina frågor om vad jag hört iallafall.... sen hade vi ett genuint grävlingsproblem resten av hösten (var nog tre olika grävlingar).

Jag är inte mörkrädd men när jag en mörk kväll matade kaninerna, hörde något tungt som rörde sig i höga gräset... och sen när det morrade... jag har nog ALDRIG sprungit så fort innan :P

Skulle ta med mig sambon (ficklampa samt bollträ) ut, kommer inte ens ut genom dörren där det står ett styck STOR grävling :P . Svarade på mina frågor om vad jag hört iallafall.... sen hade vi ett genuint grävlingsproblem resten av hösten (var nog tre olika grävlingar).
:eek:
...Och jag fick hjärtat i halsgropen när jag klev ut på altanen och hörde kattskrik och bråk för att jag skrämde de två grannkatterna som alltid är varandra i luven. :cautious:

Jag har alltid en mycket stark pannlampa på skallen, när jag går i mörker. jag ser själv superbra var jag sätter fötterna. Ev. tjuvar ( och alla andra) blir helt bländade, när man riktar ljusstrålen på dem.

Hund är tydligen tjyvens värsta ovän. Inte för bitrisken utan för att dom larmar. För övrigt så tror jag att huset och tomten signalerar vad det bor för folk. Vi har inte lås på ett enda uthus och det ser ut som sjutton om du tittar in genom ett fönster. Visst kan dom få en slant för någon teknisk pryl men det är nog inte värt besväret. Yrkestjyven skulle nog garva och pundaren kanske tjäna en hundring, OM dom chansar på att ta sig förbi våra mastiffer.
Vi har koll på våra grannar och dom på oss, främmande skåpbilar som är på fel ställen kollas. Inte så att någon spionerar men två-tre gånger har brott förhindrats och/eller brottsling gripits.
Dom som haft inbrott har verkstäder - med flera bilar på tomten eller verksamhet. Där har inga larm eller lampor haft verkan.
Jag är faktiskt förundrad över att ingen stulit en höna eller fem av mig. Är ju enkelt bra käk.

du frågade vilka som har störst chans att få inbrott, har man altandörrar/ stora fönster som är insynsskyddade från grannar och vägar. Bor man en bit in på en väg så ingen ser att någon hälsar på. ja då är risken större. Även som någon skrev tidigare, stor verkstad eller större maskinhall på gården gillar tjuvarna.

Hund och belysning som tänds av rörelse är bästa skyddet.

Men tips om du ska flytta ut på landet är, skaffa en bra ficklampa, och en bra pannlampa. Ha alltid gott om värmeljus hemma (ifall det blir strömavbrott) bor ni vid mindre vägar köp en mindre skyffel att ha i bilen till vintern. Har hjälpt många grannar att komma upp ur diken med skyffel och draglina.

du frågade vilka som har störst chans att få inbrott, har man altandörrar/ stora fönster som är insynsskyddade från grannar och vägar. Bor man en bit in på en väg så ingen ser att någon hälsar på. ja då är risken större. Även som någon skrev tidigare, stor verkstad eller större maskinhall på gården gillar tjuvarna.

Hund och belysning som tänds av rörelse är bästa skyddet.

Men tips om du ska flytta ut på landet är, skaffa en bra ficklampa, och en bra pannlampa. Ha alltid gott om värmeljus hemma (ifall det blir strömavbrott) bor ni vid mindre vägar köp en mindre skyffel att ha i bilen till vintern. Har hjälpt många grannar att komma upp ur diken med skyffel och draglina.

Grannar åt alla håll utom ett (där det inte finns fönster ens), bor inte heller vid vägs ände utan många hus åt varje håll innan man kommer till vårt. Inte heller maskinhall och inga dyra elektronikprylar eller bilar heller. Vigselringarna är det dyraste vi har förutom soffa, säng o sånt, och dom sitter ju på oss. :) riktigt bra utomhusbelysning ska varjefall skaffas! Hund blir svårt pga allergi. Tack för alla svar! Känner mig lugnare nu :)

Absolut totalfel. Tjuvar och den sortens människor som du så generöst uttrycker det ÄLSKAR mörker. Det är därför polisen och bevakningsföretagen som första åtgärd rekommenderar BELYSNING. Ingen vill ha sina skumraskuppgifter i strålkastare. Bekvämt med mörker där ingen ser en, och det är svårt med identifiering.

I övrigt kan jag inte erbjuda någon tröst, vi har inbrott på tomten hart när varje vecka trots belysning, hundar och kameror.

Då får jag erbjuda trösten. Vi flyttade ut 2003 och har aldrig haft påhälsning. Vi har inga grannar, 1km till närmaste bakom skog och berg.

Det blir mörkt när inte månen reflekterar, men mörkret och tystnaden är en lisa för själen. Att på vintern sitta i mörkret och höra hästarna tugga sitt hö lugnar den mest stressade.

Vi bor ändå bara 3 mil från stor stad.

Ska lägga till att vi verkligen bor "at the very end of the road" man måste åka tillbaka samma väg som man kom och det är aldrig någon bara "åker förbi ".

Senast ändrad:
Tänker jag fel att tjuvar hellre tar sig in där det finns saker o hämta, förmodligen väljer de hellre ett rikare område? Eftersom det ändå inte är mer än 45 min till de rikare områdena i stockholm typ Danderyd etc? Om dom inte är pundare o behöver snabba pengar, men då lär dom väl typ ta första bästa känns det som och inte bemöda sig ut till oss. Självklart kan det ju hända oss men finns varken smycken eller kontanter eller dyrare verktyg etc så.

Tänker jag fel att tjuvar hellre tar sig in där det finns saker o hämta, förmodligen väljer de hellre ett rikare område? Eftersom det ändå inte är mer än 45 min till de rikare områdena i stockholm typ Danderyd etc? Om dom inte är pundare o behöver snabba pengar, men då lär dom väl typ ta första bästa känns det som och inte bemöda sig ut till oss. Självklart kan det ju hända oss men finns varken smycken eller kontanter eller dyrare verktyg etc så.

Ett tips är att inte sätta lås på ev lador. Vill de in så tar de sig in ändå och har bara sönder mer än nödvändigt. Plus att ett lås signalerar att det finns något värt att stjäla där. Ingen av mina lador/uthus har lås och det finns minimalt värde i mina gamla verktyg (både de med och utan el).

Dyrare verktyg (åkgräsklippare, fyrhjuling etc) skulle jag se till att säkra på något sätt inne i förrådet och DNA-stöldmärka (jag har funderat på att investera i ett sådant kit faktiskt).

Angående mörkrädsla så får du forska lite i vad du är rädd för. Vargar, mördare, att ramla? Mörkret i sig är inget farligt. Allt som finns när det är mörkt finns när det är ljust också :) Det går att träna upp trygghet i mörker, och det finns bra pannlampor.

(Ute på landet kan månljuset ibland vara som en enda stor strålkastare, särskilt på vintern. Ljusare på natten än på dagen!)

Om du är rädd för tjuvar och inbrott så är larm den bästa grejen. Och hund. Och grannar. Att hälsa och vinka på alla som kör förbi är också en bra strategi, ingen passerar obemärkt - och man får eventuellt en kompis eller två ;)

Grusgång till dörrarna/runt huset kan vara bra, det är svårt att smyga på en grusgång. Våra fönsterlampor tänds automatiskt vid skymning, och i slumpmässig ordning. (Det finns teknik som löser det mesta.) Uteblysning med och utan rörelsesensorer är också bra. Ha ingen stege ute, och tänk på att de flesta tjuvar tar sig in genom altandörren.

I månadsskiftet flyttar jag plus familj till ett hus ca 5-7 km utanför en mindre stad, från att ha bott i lägenhet i Stockholmstrakten. Det finns ca 5 st grannar nära och flera stycken runtom. Jag är riktigt mörkrädd och dessutom mammaledig så är hemma mest hela dagarna och flyttar 4mil från vänner och familj.

Nån som känner igen sig och vill ge lite peppande ord om att ni varit mörkrädda men det har gått alldeles utmärkt etc? :)

Ordentligt larm med kameror etc ska vi skaffa och allt sånt, så det känns lite tryggare iallafall!

Vid ett sånt tillfälle kan man ofta lita på sina grannar, ute på landet har de ofta koll på vilka bilar som hör till vilket hus :up:

Vi däremot får inga grannar, eller jo på ena sidan bakom en smal skog finns det ett hus. Annars har vi bara åkermark runt oss. Med massa lockande byggnader som ladugård, maskinhall, slakthall och garage.

Men hela gårdsplanen har lampor tända dygnet runt. Förre ägaren berättade att de aldrig haft inbrott på sina 11 år, så det känns tryggt :p

Ett tips är att inte sätta lås på ev lador. Vill de in så tar de sig in ändå och har bara sönder mer än nödvändigt. Plus att ett lås signalerar att det finns något värt att stjäla där. Ingen av mina lador/uthus har lås och det finns minimalt värde i mina gamla verktyg (både de med och utan el).

Dyrare verktyg (åkgräsklippare, fyrhjuling etc) skulle jag se till att säkra på något sätt inne i förrådet och DNA-stöldmärka (jag har funderat på att investera i ett sådant kit faktiskt).
Blir man av med grejer riskerar man dock en liten snyting från försäkringsbolaget. Kanske inte på saker som det sitter lås på men det känns väl inte jättekul att inte få igen pengar för saker om man, som jag, är väldigt ärlig när de frågar :p

Blir man av med grejer riskerar man dock en liten snyting från försäkringsbolaget. Kanske inte på saker som det sitter lås på men det känns väl inte jättekul att inte få igen pengar för saker om man, som jag, är väldigt ärlig när de frågar :p

Naturligtvis och hade jag dyrare saker hade jag fixat lås. Min ena röjsåg är från mitten på 80-talet och den andra i liknande ålder om inte äldre så jag tror inte jag får så mycket på försäkringen... :p Min maskinpark är alla i den nivån.

Jag är 56 och har med några få avbrott bott hela livet på landet. Inte haft påhälsning nån gång, inte mina närmaste grannar heller - oavsett var jag bott.

Jag låser sällan, uthusen står öppna och jag har en förmåga att glömma bilnyckeln i bilen. Låser inte om mig på natten.

Kanske beror det på alla år med stor hund? Faller mig liksominte in att låsa om mig. Blev mäkta förvånad när jag träffade exet och fann att hos honom låste man ytterdörren när man var hemma. Har mer än en gång fått stå utanför och försöka påkalla uppmärksamhet. Bl.a. en gång när jag skulle hämta dotter från farmor och de inte öppnade eller svarade i telefon. Fick åka de 8 milen hem i oförättat ärende. Gissa om jag var sur.

Antagligen är jag en gammal relik men hellre det än en massa misstänksamhet och larm. Jag lever i min trygga illusion :D

I månadsskiftet flyttar jag plus familj till ett hus ca 5-7 km utanför en mindre stad, från att ha bott i lägenhet i Stockholmstrakten. Det finns ca 5 st grannar nära och flera stycken runtom. Jag är riktigt mörkrädd och dessutom mammaledig så är hemma mest hela dagarna och flyttar 4mil från vänner och familj.

Nån som känner igen sig och vill ge lite peppande ord om att ni varit mörkrädda men det har gått alldeles utmärkt etc? :)

Ordentligt larm med kameror etc ska vi skaffa och allt sånt, så det känns lite tryggare iallafall!
Jag är tvärtom är livrädd när jag är i stan i mörker :)
Landet är ju lugnt. Ligger inga våldtäktsmän under granarna :)
Man lär sig mörker ganska fort. Runt fullmåne är det rätt ljust på natten med då det lyser upp , mörkaste veckorna är ficklampa pannlampan bra :)

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 936
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag har kommit till ett väldigt jobbigt vägskäl och skulle behöa alla tips och råd som jag kan få. Gärna lite pepp och stöd också. Jag...
Svar
3
· Visningar
1 431
Senast: hastflicka
·
Relationer Hur ofta umgås ni med vänner? Hur många vänner har ni? Hur ofta träffar ni familj? Jag träffar vänner 1-2 gånger i månaden och samma... 2 3
Svar
49
· Visningar
11 667
Senast: nyponros
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Behöver nog mest skriva av mig lite. Jag upplever mig väldigt sällan nöjd och tillfreds med livet. Just nu har jag hamnat i en riktig...
Svar
14
· Visningar
4 533
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Bilder från iPhone till Mac
  • Handdukar
  • Smart watch

Hund, Katt, Andra Djur