Från lägenhet i stan till hus på landet? Märkt

Vid ett sånt tillfälle kan man ofta lita på sina grannar, ute på landet har de ofta koll på vilka bilar som hör till vilket hus :up:

Vi däremot får inga grannar, eller jo på ena sidan bakom en smal skog finns det ett hus. Annars har vi bara åkermark runt oss. Med massa lockande byggnader som ladugård, maskinhall, slakthall och garage.

Men hela gårdsplanen har lampor tända dygnet runt. Förre ägaren berättade att de aldrig haft inbrott på sina 11 år, så det känns tryggt :p
Ja det där med grannar är verkligen bra!

I söndags när jag jobbade som funktionär på en tävling ringde en av grannarna, eftersom de sett en okänd bil med släp köra upp på min gård:mad:, nåja, det var bara min pappa som skulle lämna en spis:up:
Grannar är grymt värdefullt på landet! Kunde i början tycka att de höll lite väl mycket koll, men det är i all välmening och gör det rätt knepigt för kriminella element

Jag är inte mörkrädd alls och hoppas att hundarna fungerar avskräckande på eventuella tjuvar. Å andra sidan är det måttligt roligt att ligga i ett ödsligt torp med en hund som enda sällskap och en fotogenlampa som enda belysning när man läser H P Lovecraft och hundjäkeln plötsligt stelnar till och morrar mot fönstret... :cautious:

Förresten, ni som har hundar, har ni några skyltar på exempelvis grindar? Jag letar lite efter någon men har svårt att hitta någon snygg.

Förresten, ni som har hundar, har ni några skyltar på exempelvis grindar? Jag letar lite efter någon men har svårt att hitta någon snygg.

eBay är din vän (om engelska skyltar är ok). Jag köpte nyligen de här:

201600004986.jpg

71okBb8VsLL._SX466_.jpg

:o Särbon fyller ju år snart...

Jag har kollat lite på utländska varianter men inte hittat någon klockren. Nu sitter jag och leker på en svensk sida där man kan designa sin egen skylt. Frågan är bara vilken text jag ska ha, jag vill inte ha någon superaggressiv varningstext samtidigt som det inte ska vara något snuttegull heller.

Jag har kollat lite på utländska varianter men inte hittat någon klockren. Nu sitter jag och leker på en svensk sida där man kan designa sin egen skylt. Frågan är bara vilken text jag ska ha, jag vill inte ha någon superaggressiv varningstext samtidigt som det inte ska vara något snuttegull heller.

En ganska mild variant tycker jag är "Här vaktar vi" och bild på hunden/hundarna.

Vi specialbeställde ovala i silver till våra galvade grindar. Snyggt och de har suttit uppe lite över fem år med medföljande klisterremsa.

"Området vaktas av lösgående rottweilers
All ingång sker på egen risk"

Undrar det samma. Har funderat på att anlita ett företag för att göra en snygg istället samt lägga till Kennelnamnet också för de som finns i handeln är ju skittråkiga rent ut sagt.

Just nu har jag texten "Varning - skällande hund" på skylten jag leker med. :D Bilden blir nog en siluett av en korthårig collie eftersom jag vill ha en metallskylt.
Har en sån där ful, gul plastskylt "Här vaktar jag" och så bild på en överpälsad extriörschäfer :meh:

I månadsskiftet flyttar jag plus familj till ett hus ca 5-7 km utanför en mindre stad, från att ha bott i lägenhet i Stockholmstrakten. Det finns ca 5 st grannar nära och flera stycken runtom. Jag är riktigt mörkrädd och dessutom mammaledig så är hemma mest hela dagarna och flyttar 4mil från vänner och familj.

Nån som känner igen sig och vill ge lite peppande ord om att ni varit mörkrädda men det har gått alldeles utmärkt etc? :)

Ordentligt larm med kameror etc ska vi skaffa och allt sånt, så det känns lite tryggare iallafall!
Vi flyttade ut 1994 och har inte haft påhälsning (peppar, peppar). En bil har varit här och vänt (när de hörde hundarna) men det är allt. Vi bor vid vägs ände men har inte heller någon skylt nere vid stora vägen så det är inte så många som känner tilla tt det finns något hus där. Lite mörkrädd var jag i början innan jag hade vant mig vid ljuden. Rådjur, älgar, rävar osv. Vi hade utedass de första åren, så det var bara att bita ihop och knata ut i mörkret helt enkelt. En stor fördel som jag ser det är att ingen av mina barn är mörkrädd eftersom de vant sig från början.

Jag bodde förvisso på landet i tonåren också så viss vana hade jag ju från början. Jag var tvungen att gå förbi en kyrka på vägen hem (ingen belysning alls på den vägen) och då var man inte så kaxig kan jag säga, men det är ju hjärnspöken som busar med en då så ;)

Mörkrädsla är en vanesak precis som åskrädsla och andra rädslor, så du kommer vänja dig. Var noga med att inte skrämma upp dig själv bara :)

Den här texten hade jag på mina skyltar förut:
"Varning för hunden! Om hunden anfaller; lägg dig ner, ligg still och invänta hjälp."

Apropå mörker... när jag var liten en gång i forntiden och hade häst gick Twin Peaks på TV. Min SWB hade blivit svettig så jag hade lagt på täcke men skulle ut och ta av det innan jag gick och la mig (efter jag hade tittat på Twin Peaks). Hästarna stod hos grannen och det var ingen av våra lampor som räckte för att lysa upp hela vägen dit.

Det är alltså nermörkt och plötsligt hör jag en massa oljud :nailbiting: jag lovar, jag höll på att skita ner mig! Det visade sig vara en av våra klantigare kissar som klättrade över grannens ved som var täckt med plåtar :meh:

Kisse var väldigt billig just då.

Den här texten hade jag på mina skyltar förut:
"Varning för hunden! Om hunden anfaller; lägg dig ner, ligg still och invänta hjälp."

Det är just en sådan brutal varningstext jag inte vill ha. Jag vill å ena sidan inte att vanligt folk som går förbi ska bli förstärkta i tron att mina hundar är livsfarliga om de står vid grinden och skäller, å andra sidan vill jag markera just att det finns hundar som vaktar så att inte folk klampar in hur som helst.

@Voff Jag skickar pm med namnet på företaget där man kan designa själv!

Det är just en sådan brutal varningstext jag inte vill ha. Jag vill å ena sidan inte att vanligt folk som går förbi ska bli förstärkta i tron att mina hundar är livsfarliga om de står vid grinden och skäller, å andra sidan vill jag markera just att det finns hundar som vaktar så att inte folk klampar in hur som helst.

@Voff Jag skickar pm med namnet på företaget där man kan designa själv!

Då räcker det väl med "Varning för hunden" eller "Här vaktar hundar" el dyl?

Vi har vid vår infart en gul skylt med svart text där det står : Varning för lösgående hund på gården! Kör försiktigt! Vår väg slutar vid vår gård, och vi hade tidigare problem med att folk kom in på vår väg med lösa hundar eller körde alldeles för fort in på vägen. Vi har en schäfer som verkligen vaktar och absolut inte tolererar främmande hundar på sin gård.
Har inga problem längre efter att vi satt upp skylten. Jag beställde den från Skyltmax.se, där man kan designa sin egna skylt. Rekommenderas verkligen!

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 939
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag har kommit till ett väldigt jobbigt vägskäl och skulle behöa alla tips och råd som jag kan få. Gärna lite pepp och stöd också. Jag...
Svar
3
· Visningar
1 432
Senast: hastflicka
·
Relationer Hur ofta umgås ni med vänner? Hur många vänner har ni? Hur ofta träffar ni familj? Jag träffar vänner 1-2 gånger i månaden och samma... 2 3
Svar
49
· Visningar
11 688
Senast: nyponros
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Behöver nog mest skriva av mig lite. Jag upplever mig väldigt sällan nöjd och tillfreds med livet. Just nu har jag hamnat i en riktig...
Svar
14
· Visningar
4 533
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka