Från rödbrunt till mörkbrunt??

Centaur

Trådstartare
Har ett kandar som är väldigt fint förutom att det är för ljust. Finns det något sätt att få det mörkare? Det är använd och infettat men det har mörknat minimalt. Jag tror lädret är behandlat med något på ytan så det ska vara slätare och mer glansig.

Någon som försökt sig på att mörkna träns/kandar? Hur blev resultatet? Vill ju inte chansa och förstöra det, var inte direkt billig.:p

Sv: Från rödbrunt till mörkbrunt??

Jag har köpt billiga tobacco färgade träns på rea ibland och sen lagt dem i olja 10minuter och sen torkat av all olja, då har de mörknat, jag har rödbrun sadel.
men jag vet inte om jag skulle våga lägga ett dyrt träns i oljebad..

Jag har köpt billiga tobacco färgade träns på rea ibland och sen lagt dem i olja 10minuter och sen torkat av all olja, då har de mörknat, jag har rödbrun sadel.
men jag vet inte om jag skulle våga lägga ett dyrt träns i oljebad..
nej det är ju just det, jag kan inte ta risken att det blir förstörd. :crazy: då får det hellre vara fel färg liksom...

Jag kan tänka mig hur dyra dina träns är ;) Och jag hade hellre accepterat en viss färgskillnad än att riskera ett träns för x antal tusen... Det är ju mest man själv som ser färgskillnaden, alla andra skiter ju i det liksom...

jo antagligen är det mest jag själv som stör mig på det. :p får ta ett kort och se hur det ser ut.

men det finns ingen bra olja som brukar göra lädret mörkare då?

Jo, svart Ekololja gör det ju mörkare, men jag hade inte använt det, har mkt dåliga erfarenheter av det. Annars brukar det ju funka med vanligt läderbalsam, men funkar inte det hade jag låtit det vara. Hellre ett helt och fint träns som är snäppet ljusare/annorlunda i färgen än ett som är missfärgat.
Annars kanske det finns någon sadelmakare som kan det där, du kan ju ringa runt och kolla om någon kan komma med några tips.

Prova Neatsfoot oil det brukar mörka lite och det förstör definitivt ingenting, tvärtom! La ett billigt H**ksträns i Neatsfoot oil och det mörknade ganska rejält, likadant med min Bates hoppsadel.:idea:

Hmm, jag vet inte. Kontakta en sadelmakare och fråga. Brukar vara svårt att få sånt läder att bli bra med olja också, det blir inte jämt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 954
Senast: QueenLilith
·
Äldre 2014 börjar lida mot sitt slut och jag kan inte låta bli att sammanfatta det redan nu. Så mycket underbart har hänt och de mörka molnen... 2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 972
Senast: aiquen
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 681
Senast: Liten
·
M
Utrustning Jag har en 2 eller 3 åring på ingång. Behöver lite hjälp med tips på utrustning. Vill ha kvalitée så det får gärna kosta lite mer. Har...
Svar
6
· Visningar
1 267
Senast: EmelieR
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Den rosa bildtråden
  • Handdukar

Hund, Katt, Andra Djur