Bukefalos 28 år!

Från skor till barfota...

K

Katarina456

Hej!
Jag har en B-ponny som haft skor (endast fram) tills förra veckan, torsdagen den 4:e. Jag fick lägga på skor pga av det underlag som fanns på vägarna vid förra stallet.

Hon har haft skor under ca ett års tid och är nu 6½ år gammal.

Nu har jag bytt stall och vägarna där jag kör henne nu är mkt bättre. :) Fast nu har jag lite funderingar...

Hur lång tid tar det i regel för en ponny/häst att vänja sig gå barfota?

Jag har märkt att hon blivt ömfotad, fast på gräs märks det inte...ska jag ut o gå med henne för att hon ska vänja sig eller ska jag låta henne gå i hagen till en början innan jag tar ut henne på promenader?

I gårmärkte jag att hon var varmare på hö fram SAMT HÖ BAK??? :confused: vad kan detta bero på??? Vi har sen hon togs av skorna har vi endast varit ute på en kort promenad...
Skriv gärna egna kommentarer och erfarenheter.

Ska ringa veterinären o rådfråga imorgon!
 
Blir du orolig över att hästen har varma ben ska du naturligtvis rådfråga veterinär, men har du tänkt på att det kanske bara är blodcirkulationen som sätter igång igen?
När en häst haft skor på sig blir den oftast hovöm när man tar av dem igen. Dels för att kontakten med marken blir mer påtaglig, men även för att skorna skadat hoven. Det brukar gå över när hoven återhämtat sig och hästen vant sig.
Lycka till!
 
Hej!

Mina hästar går barfota och har aldrig haft skor, och ska aldrig ha (tycker ej om järnskor, ej naturligt)
Min hovslagare sa att jag kan om inte hästen ömmar rida dem barfota, men om jag rider henne mycket så kan man sätta på Old macs, som är som gympadojor för hästen.
Jag ska prova dessa, har pratat med andra som använt dem, med bra resultat.
Du sätter på dem när du ska rida, sen tar du bara av dem och sköljer dem rena och de är klara att använda igen.
Under tiden låter du hästen gå barfota i hagen.
Det är jätte bra om hagen består av både sten och grus samt gräs, så att hästen får ett varierande underlag att gå på.

Gå gärna in på webbsida och läs mer om dem www.oldmacs.com

Jag är lite tveksam till Strasses metoden som gör att hästen kan gå barfota hela tiden.
Då verkas trakterna ner helt och tårna blir längre samt hästen blir halt upp till ett år innan hoven är igång igen.

Sen kanske det fungerar jätte bra, men tänk , ett år!!

Lycka till!!
 
Jag har bra erfarenhet av barfotahästar. DOCK undviker jag att ha dem barfota på vintern eftersom det i alla fall där jag bor behövs broddar. En vinter hade jag häst med bara skor fram, och han fick HEMSKT ont i bakdel och rygg för att han gick och spände sig på det hala när han var barfota bak.

Kanske du ska fråga dig om det verkligen är läge att ta av skorna just nu?
 
Jo hade det varit båda fram så hade jag förstått värmeökningen pga ökad cirkulation genom att strålen kom närmare backen vid varje steg, osv...

Men eftersom det är ena sidans ben som är varma, dvs höger sida så är jag konfunderad... :confused: hon är ju precis som vanligt, ingen svullnad eller ngt annat...

Varför jag tagit av skorna beror på dels
- hon används inte så mkt när det är halt eftersom jag har henne enbart för körning
- när det är så halt är vi mest i skogen o andra platser där det inte är isgata
- dels är det oftast inte är vinter här ngn längre period
samt att hon varit oskodd innan i flera år och jag blir mindre och mindre förtjust i järnskor... :devil:

dessutom tycker hovis att det är en bra ide med den hovkvaliteten hon har!!! :rofl:
 
Jag hoppas att vet. har något vettigt svar. Tänkte på en sak, kanske hon legat ner innan? Alla vet vi väl att man blir kall om rumpan av att sitta på barbacken! :p
Seriöst så vet jag inte varför hon är varmare på höger sida, men åtminstone jag känner mig lättad när du skriver att hon i övrigt är helt normal, dvs inte ser ut att ha ont eller är svullen.

Angående halka så tror jag att det är lättare för hästen att anpassa sig om fästet är lika i alla fyra benen, dvs antingen broddar på alla fyra eller helt barfota.
Tänk själv om du hade superfäste med ispiggar på vänsterfoten och vanliga skor utan broddar på högerfoten.

Mitt starkaste minne av en kritisk vintersituation var när tre ryttare och hästar skulle över en genomfrusen bäck. De två ponnyerna hade full broddning på alla fyra hovarna men halkade ändå till två tre gånger vardera. Det var ju ren blåis.
Fjordingen som gick barfota gick dock bara rakt över utan att förlora fotfästet en enda gång. Hon hade lärt sig hur man tar sig fram på is trots att hon var utan broddar.

Det finns tekniker för allt! :)
 
Hej!

Jag har dragit av skorna på mina varmblod och de har fått mycket bättre hovar av det!
Jag rider regelbundet på den ena och det funkar alldeles utmärkt! :)
 
Min hästs ben och hovar blev också märkbart varmare när jag tog av skorna. ;)

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har velat fram och tillbaka en tid gällande att hålla vår ponny barfota. Vi tog av skorna bak för en tid sedan och har jag nog...
Svar
8
· Visningar
677
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 005
Senast: Miingla
·
Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 543
Senast: Nevermind
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
731
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Skäller på andra hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp