Från utekatt till innekatt + ta över sjuk katt

elefanten

Trådstartare
Virrig rubrik, men ska försöka förklara mig. Jag och min sambo har bestämt oss för att köpa katt/er i höst. Vi bor centralt i en lägenhet med 2 rum, på 5e våningen. Det vill säga, det finns ingen möjlighet för katterna att springa lösa ute. Vi har hela tiden planerat att köpa 2 katter från ett seriöst katthem här i stan, men nu har jag blivit kär :o. Jag har haft (inne)katter i nästan hela mitt liv innan.

Var och hälsade på i mitt gamla stall igår och fick då se att de "skaffat" ny stallkatt. Jag fick höra att katten är en hemlös strykarkatt som helt enkelt stannat kvar. Han var verkligen heeelt underbar, kelig och gosig som tusan, väldigt pratig och personlig. Precis det jag söker i en katt. Jag tror nog att stallägarna skulle ge honom till mig (fick höra att han är konstig och jobbig), men då finns det två problem:

1. Katten har ju varit utekatt innan, och måste i sådana fall flytta in i lägenhet (jag kommer gå ut och gå i sele med honom isf). Kan en katt som varit utekatt innan, börja trivas som innekatt?

2. Jag misstänker att katten inte är helt frisk. Han är den fetaste katten jag sett (intakt hane), med tovig (kort) päls och dessutom dregglar han en hel del. Utöver det verkar han väldigt pigg och kry. Är det en extremt dålig idé att ta över en sådan katt? Självklart ska han tas till veterinär innan för hälsoundersökning och kastrering (planerar att göra detta oavsett om jag tar över honom eller ej).

Tänker jag logiskt så säger min hjärna till mig att det är fel, jag skulle ju köpa två friska, vaccinerade och kasterarde innekatter, och inte en eventuellt sjuk utekatt som kommer kräva mer vård. Men jag har verkligen blivit förälskad i honom. Några råd till en förvirrad tjej?
 
Sv: Från utekatt till innekatt + ta över sjuk katt

Du kan väl prova iallafall. Om katten verkligen vantrivs så kan du lämna tillbaka honom till stallet.

Jag har haft katter som varit utekatter hela sina liv, men som stortrivts inne. Jag tror det är individuellt från katt till katt.

Jag skulle inte tveka att plocka in honom. Verkar som han haft ett tufft liv och förtjänar mkt kärlek och omvårdnad.

Hoppas du kommer fram till ett beslut som både gynnar dig och honom!

Lycka till!
 
Sv: Från utekatt till innekatt + ta över sjuk katt

Jo, problemet är bara att stallet ligger i min gamla hemstad, är 3,5 timmar i tåg till min nya så det är ju inte bara att promenera tillbaka till stallet med honom ;). Tror nog inte ägarna vill ha tillbaka honom då heller.

Ja, han förtjänar verkligen kärlek. Så himla gullig, varje gång han kom in i samma del av stallet som jag stod i ställde han sig i öppningen, iaktog mig och började "prata". När jag då satte mig ner och kallade på honom verkligen rusade han fram och hoppade på mig av glädje :D. Tror inte han får så mycket kärlek där just nu, som sagt tyckte iaf hon jag pratade med han var är konstig och jobbig, så när katten kom fram och ville kela knuffade hon bort honom.
 
Sv: Från utekatt till innekatt + ta över sjuk katt

Men kan du inte ta hem honom och om det inte verkligen inte funkar försöka hitta ett annat hem där han kan vara utekatt eller prata med nåt katthem och i värsta fall lämna honom där. Det verkar som han inte har det bra där han är och behöver komma till ett hem där han är önskad.

I det här fallet är det nog värt att prova och ge honom en chans. Du har ju skrivit att han är kelig och social, vilket visar att han iallafall inte är skygg. Det är ju en jättebra början:).
 
Sv: Från utekatt till innekatt + ta över sjuk katt

Jo du har rätt, men tänker att det kan vara svårt att finna ett nytt bra hem åt honom. Nu har han ju iaf tak över huvudet och tillgång till mat och vatten. Ska dit på måndag igen och ska då be ägarna att jag får ta honom till veterinären, så börjar jag där :).
 
Sv: Från utekatt till innekatt + ta över sjuk katt

Om den trivs som innekatt eller inte går inte att svara på, man kan bara testa. En del börjar skrika och vilja ut, andra är så tacksamma att komma in att de inte ens tittar ut genom fönstret. Enklast att vänja dem är på regnig höst/kall vinter, när det börjar bli vår och sommar ute börjar de flesta katter vilja gå ut en sväng. Mina utekatter är i princip innekatter vintertid, sommartid bor de på altanen och tar sina rundor.

Att pälsen är tovig och katten dregglar behöver inte vara ett tecken på dålig hälsa (men kan vara det). Vi har en hankatt som dregglar ner hela bröstet när man kelar med honom... :p Bara för att det är så härligt att bli ordentligt kliad liksom.
Men var katten superfet när den dök upp i stallet eller blev den det där? Den har förmodligen blivit utfodrad tidigare på flera ställen och är man då helt säker på att den är hemlös? Ett bra foder kan säkert lösa det så länge det inte ligger sjukdom bakom.

Jag som jämför med vad veterinärvård för hund och häst kostar tycker att det är billigt att gå till vet med en kisse. Men börja med en hälsokoll, ser allt ok ut och katten inte är för gammal kan du veterinärvårdsförsäkra honom om du vill.
 
Sv: Från utekatt till innekatt + ta över sjuk katt

Jag undrar om det verkligen är en hemlös strykarkatt. En hemlösing är normalt sett inte särskilt social med människor. Jag tror snarare att det är en helt normal fertil hankatt som har stallet som utgångspunkt i sitt nya revir och framåt hösten kommer den flytta hem till sig igen.
Jag är lite emot att ta en sådan katt och göra den till helt innekatt. Jag tror att en sådan katt vill vara så fri som den är just nu när den går från ställe till ställe, lämnar avtryck genom några ungar här och där och äter ur andras skålar.
Det snällaste mot katten tycker jag är att se till att den blir kastrerad och får stanna i sin valda miljö men då bör ni ju först ta reda på vems den egentligen är eller att den har tillbringat några månader i stallet så att den kan räknas dit.

När det kommer strykarkatter hit så har jag gjort så att efter ungefär tre månader (lite olika givetvis, endel har ungar och kan inte kastreras just då men de blir då kastrerade senare) så kastreras de och räknas hit. En av dem, en honkatt, går fortfarande sina rundor och är borta några veckor i taget men på vintern håller hon sig hemma i värmen. En annan av dem har sitt riktiga bo uppe i en övergiven ladugård men kommer hit och äter och bor här när det är riktigt kallt på vintern. Hon är så vild att hon springer iväg direkt om någon annan än jag och dottern är i stallet. Det är en riktig strykarkatt som aldrig har haft ett mänsklig inblandning i sitt liv förren vi kom in i hennes liv. Nu efter fem år så kan jag stryka henne snabbt på ryggen men inte mer.

Så visst kan du prova att ta hem katten men se till att du får lämna tillbaka den isåfall om det inte fungerar. Det är inte roligt att ha en katt som kissar och bajsar överallt och river ner allt i sin förtvivlan i att försöka komma ut. Som skriker hela nätterna och är allmänt olycklig. Det blir ju ingen glad av.

Jag har haft ungefär en sådan katt du beskriver. Han kom hit med öronen fulla av skabb och sårig efter sitt senaste slagsmål. Han var så enormt social att han höll på att fälla en när man skulle försöka gå i stallet. Han snurrade runt benen och dreglade av glädje över att en människa var i hans närhet.

Jag började givetvis behandla han skabb men eftersom han bara var här varannan dag ungefär så blev det riktigt illa så att vi fick åka till veterinären med honom istället och då kastrerade vi honom faktiskt på samma gång. Det tog nästan ett år innan han slutade märka revir. Det hade inte varit kul att ha en sådan katt inomhus. Vi fick njuta av honom i fem år innan hans bakgrund kom ikapp honom och han blev så sjuk att vi fick avliva honom. Hans tidigare leverna, förmodligen utan något varmt ställe att krypa in i hade gett honom astma och han hade förändringar i lungor och luftrör och det fanns inget att göra. Men den tid vi fick var fin och jag är glad att jag kunde ge honom den bästa av världar. Både värme, mat, kärlek och frihet.
 
Senast ändrad:
Sv: Från utekatt till innekatt + ta över sjuk katt

Katten var tydligen väldigt skygg när han kom till stallet, men har under tiden han bott där blivit så kelig som han är nu. De som äger stallet har en till katt som de ibland ställer ut mat till så antar att han sökte sig till stallet därför. Möjligt att han har en annan ägare, men han har bott i stallet i minst ett halvår. Jag är osäker på om de tar in honom i huset (vet att de gör det med sin andra katt). Ska kolla upp det + om han alltid varit så fet när jag ska dit nästa gång. Det vara bara en som sa att de misstänkte att han hade något fel på metabolismen pga hans vikt.

Hans dregglande kom först när jag tog upp honom och började kela, möjligt att han bara dregglade för han gillade det så mycket, har aldrig hört talas om det innan. Ska ta med mitt stetoskop och lyssna på hjärta och lungor samt ta en titt i munnen på honom.

Det är inte roligt att ha en katt som kissar och bajsar överallt och river ner allt i sin förtvivlan i att försöka komma ut. Som skriker hela nätterna och är allmänt olycklig. Det blir ju ingen glad av.

Precis, och det är faktiskt min killes lägenhet och inte min. Tror inte han skulle bli så glad över det, han tycker nog jag har dragit hem nog med kissande och skitande djur sen jag flyttade in :angel:. Dessutom vill jag ju inte riskera att katten får lida så, tänker absolut på honom i första hand. Svårt det här :(.

Skogstroll: Kul det där med dregglandet, som sagt var det vid kel han gjorde det :). Är inte ett dugg orolig för veterinärkostnad för katten, har sparade pengar som jag inte tvekar en sekund på att använda på det. Har alltid haft försäkring på katterna i min familj och ska också ha det på kommande katter. Om 2,5 år är jag dessutom själv veterinär så då blir det inte lika dyrt heller ;).
 
Sv: Från utekatt till innekatt + ta över sjuk katt

Vår dreggelkatt är dessutom långhårig så du kan ju föreställa dig hur han ser ut på bröstet efter en längre kelstund med husse... Långa slemtrådar i pälsen. :p
 
Sv: Från utekatt till innekatt + ta över sjuk katt

Haha, kan tänka mig hur det ser ut. En av mina förra main coon var alltid tvungen att få sederande när han åkte till veterinären, och det dregglade han som sjutton av, stackaren. Särskilt mysigt var det ju inte :p.
 
Sv: Från utekatt till innekatt + ta över sjuk katt

Jag har gjort samma sak, dock verkade katten frisk.

Vintern 09-10 när det var smällkallt och en jäkla massa snö kom det en söt liten hona till stallet som då hade två stygga okastrerade hankatter. Så fort hanarna inte syntes till kom honan fram och till slut var det någon som släppte in henne i en foderkammare och gav henne lite mat och vatten. Hon var extremt gosig, flög på en när man kom och krävde närhet.
Jag kom dit och skulle fodra på kvällen och fick höra att de inte hade kunnat bli av med katten, utan hade nu meddelat polis och satt upp lappar. Tyckte så otroligt synd om henne i kylan, hon var pytteliten och satt hopkrupen på en tjock filt. Så jag tog med henne hem, tänkte att hon kunde få bo där tills de hittade ägaren, så hon slapp bli sönderslagen av hanarna eller frysa ihjäl. Vi trodde att det var en kattunge (eller ja, född den sommaren, så ett halvår då) för hon var så pytteliten.

I alla fall var det ingen som hörde av sig och kände igen henne, trots att vi satte lappar överallt. Mest troligt hörde hon till en gård en bit ifrån som har massa katter som ser nästan exakt lika dana ut.

Idag bor hon hos min syster (vars lägenhet jag bodde i då, så hon har bara bott kvar i lägenheten) och mår väldigt bra. Visst gillar hon att smyga iväg ibland om man har henne ute på balkongen, så hon hade säkert trivs bäst som utekatt. Det har visat sig att hon inte alls var någon kattunge, utan troligtvis en gammal katt enligt veterinären.

Men det var inga som helst problem att vänja henne med att vara inne. Hon gick på lådan direkt och är verkligen en supergosig katt! :love: Jag har bott där med henne ibland, och i början innan hon vänjer sig vid att det är en ny människa som bor där, kan hon sitta vid dörren och krafsa. Men så fort hon vant sig vid en så är hon världens gospropp och vill hellre ligga i knät, och gör inget väsen av sig att vilja gå ut.

Så jag tror ändå att hon trivs bra, även om hon gillar att gå ut såklart. Men jämfört med hur hennes liv hade blivit om hon hade varit kvar i stallet så är jag säker på att hon är väldigt nöjd med livet.


Mina föräldrar har också flyttat från landet till stan. Trodde aldrig det skulle gå, men det har gått helt fantastiskt bra. Inte en enda gång har de velat gå ut, men jag tror att mycket är tack vare att det inte ser ut som "ute" för dem. Det är en väg utanför, inget gräs. Så de ser liksom inga åkrar och gräs från fönstret och sånt de förknippar med ute.
Lillkatten har blivit otroligt mycket mer harmonisk sen hon blev innekatt, det var verkligen bra för henne! Den andra är väldigt laid back och har blivit rätt fet som innekatt, nu bantas han och har gått ner en del. Men han verkar också trivas väldigt bra. De har gott om yta att springa och busa. De ligger dessutom gärna i fönstren och kollar på fåglar, och vädrar näsan nu på sommaren när det är en liten glipa så det kommer in luft.


Edit: Kan också berätta om katten vi hade när jag var liten. En okastrerad hankatt som var utekatt. Han försvann plötsligt och vi letade och letade, satte lappar överallt att han var försvunnen. Hade aldrig gett sig iväg innan. På sommaren var han mest ute, men kom alltid hem några gånger om dagen för att käka och lämna nån liten present (mus på trappan). Efter en dryg månad när vi var nära att ge upp bestämde sig mamma för att cykla en sista runda och ropa efter honom. Kom inte längre än till grannen när de frågade vad det var vi letade efter. Det visade sig att det gamla, gamla paret hade taigt sig an honom och matat honom med gott kokekött och gräddsås. Mums! Han låg inne i gubbens knä i gungstolen och mådde som en kung! Klart att han inte ville hem till vår tråkiga burkmat :P
Vi fick i alla fall med oss katten hem, men tanten sa att gubben kommer sakna honom, för han hade katten så kär, så kär!

Så visst ska man vara försiktig innan man tar över en katt, det kan mycket väl finnas någon som saknar den!
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
923
Senast: Bison
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 230
Senast: Cattis_E
·
Katthälsa Hej! Sålde en katt. Haft magsår kring den där katten. Han ville inte vara innekatt. Såldes till någon som verkade vara en väldig...
Svar
7
· Visningar
1 792
Senast: Sparksfly
·
Övr. Katt Min högt älskade moster gick bort i lördags och nu har jag hennes fina katt boende hos mig. Bondkatt, runt två år (har exakt...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 370
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp