Oplanerat kattägare

Stereo

Trådstartare
Min högt älskade moster gick bort i lördags och nu har jag hennes fina katt boende hos mig. Bondkatt, runt två år (har exakt födelsedatum på något papper men inte i närheten just nu), kastrerad hane, alltid varit innekatt men haft tillgång till nätad uteplats. Han fick träffa veterinär genom min försorg i måndags och verkar frisk och kry och är i alldeles perfekt hull.

Jag skulle gärna behålla kissen men känner mig helt förvirrad och behöver lite hjälp, och Buke brukar ju vara bra bollplank!

1. Jag är kattallergiker! Dock har jag aldrig reagerat på just denna katt trots att han är ganska långhårig. Just nu håller jag på med ett ganska ofräscht experiment, nämligen att inte dammsuga/städa så mycket och låta min lägenhet bli alldeles katt-ingrodd, för att försöka provocera fram ev allergi. Jag har hört att man ofta tål "sin egen" katt men inte andras. Jag klarar också min kompis katt, som jag ofta kattvaktar åt när hon är borta (genom att bo på heltid i hennes lägenhet). Har även klarat att ha stallkatten i sängen varje natt i flera månader i sträck en period när jag jobbade i ett stall, men vissa katter kan jag fortfarande reagera hyfsat mycket på. Någon som har erfarenhet av sånt här? Vågar jag chansa och behålla?

2. Jag har ingen balkong/uteplats! Dock planerar jag flytt inom en inte alltför avlägsen framtid (absolut max ett par år, men det är om jag har oflyt). Katten känns ganska understimulerad faktiskt, han har ju bott ensam med min moster som senaste året blivit allt sämre pga cancer och säkert inte orkat leka så mycket osv. Dock har en ung grannkille kommit över regelbundet (flera gånger i veckan, ibland varje dag) och lekt med katten. Borde jag egentligen skaffa en till katt? Han har visat stort intresse för andra katter som spatserat förbi uteplatsen hemma hos moster. Hur skaffar jag en till katt utan att bli allergisk mot den om jag nu klarar just denna katt? Kan man "provlåneköpa" en katt från ett katthem? :p

Eller tips på berikning av lägenhet? Jag bor i en etta på Kungsholmen i Stockholm. Har en loftsäng som han gillar att ligga i men den verkar lite krånglig för honom att ta sig upp i. Har någon förslag på vad jag kan göra för att stimulera rörelse och lek? När jag försöker leka med honom tittar han visserligen intresserat på vad jag nu viftar med, men han leker inte med mig. Kaaanske viftar med en tass, på sin höjd.

3. Mat! Vad ska katten äta? Han kom med en påse Nutrima torrfoder från moster, och en kartong Mjau blötfoder från kattvakten, och så fick jag en påse Mjau torrfoder från min kompis som inte behövde den. Jag vet att han fick lite blötfoder hos moster också men jag vet inte vad, tyvärr. Jag har fattat att katter ska undvika spannmål osv, och både Mjau och Nutrima verkar vara okej på den fronten? Det verkar vara hyfsat vanligt med njur/kissproblem hos katter, finns det något man kan göra för att förebygga sådant?

4. Kanske det största problemet. Jag har hästar, som pga olika orsaker står Långtbortistan tillsvidare. Jag åker dit nästan varje helg, tors em till sön kväll. Det funkar ju inte med en katt! Idéer på lösningar? Vilt brainstormande och galna lösningar välkomnas.

5. Övertänker jag katten? Borde jag egentligen bara omplacera honom...? :cry:

charlie_loftsäng.jpg
 
Min högt älskade moster gick bort i lördags och nu har jag hennes fina katt boende hos mig. Bondkatt, runt två år (har exakt födelsedatum på något papper men inte i närheten just nu), kastrerad hane, alltid varit innekatt men haft tillgång till nätad uteplats. Han fick träffa veterinär genom min försorg i måndags och verkar frisk och kry och är i alldeles perfekt hull.

Jag skulle gärna behålla kissen men känner mig helt förvirrad och behöver lite hjälp, och Buke brukar ju vara bra bollplank!

1. Jag är kattallergiker! Dock har jag aldrig reagerat på just denna katt trots att han är ganska långhårig. Just nu håller jag på med ett ganska ofräscht experiment, nämligen att inte dammsuga/städa så mycket och låta min lägenhet bli alldeles katt-ingrodd, för att försöka provocera fram ev allergi. Jag har hört att man ofta tål "sin egen" katt men inte andras. Jag klarar också min kompis katt, som jag ofta kattvaktar åt när hon är borta (genom att bo på heltid i hennes lägenhet). Har även klarat att ha stallkatten i sängen varje natt i flera månader i sträck en period när jag jobbade i ett stall, men vissa katter kan jag fortfarande reagera hyfsat mycket på. Någon som har erfarenhet av sånt här? Vågar jag chansa och behålla?

2. Jag har ingen balkong/uteplats! Dock planerar jag flytt inom en inte alltför avlägsen framtid (absolut max ett par år, men det är om jag har oflyt). Katten känns ganska understimulerad faktiskt, han har ju bott ensam med min moster som senaste året blivit allt sämre pga cancer och säkert inte orkat leka så mycket osv. Dock har en ung grannkille kommit över regelbundet (flera gånger i veckan, ibland varje dag) och lekt med katten. Borde jag egentligen skaffa en till katt? Han har visat stort intresse för andra katter som spatserat förbi uteplatsen hemma hos moster. Hur skaffar jag en till katt utan att bli allergisk mot den om jag nu klarar just denna katt? Kan man "provlåneköpa" en katt från ett katthem? :p

Eller tips på berikning av lägenhet? Jag bor i en etta på Kungsholmen i Stockholm. Har en loftsäng som han gillar att ligga i men den verkar lite krånglig för honom att ta sig upp i. Har någon förslag på vad jag kan göra för att stimulera rörelse och lek? När jag försöker leka med honom tittar han visserligen intresserat på vad jag nu viftar med, men han leker inte med mig. Kaaanske viftar med en tass, på sin höjd.

3. Mat! Vad ska katten äta? Han kom med en påse Nutrima torrfoder från moster, och en kartong Mjau blötfoder från kattvakten, och så fick jag en påse Mjau torrfoder från min kompis som inte behövde den. Jag vet att han fick lite blötfoder hos moster också men jag vet inte vad, tyvärr. Jag har fattat att katter ska undvika spannmål osv, och både Mjau och Nutrima verkar vara okej på den fronten? Det verkar vara hyfsat vanligt med njur/kissproblem hos katter, finns det något man kan göra för att förebygga sådant?

4. Kanske det största problemet. Jag har hästar, som pga olika orsaker står Långtbortistan tillsvidare. Jag åker dit nästan varje helg, tors em till sön kväll. Det funkar ju inte med en katt! Idéer på lösningar? Vilt brainstormande och galna lösningar välkomnas.

5. Övertänker jag katten? Borde jag egentligen bara omplacera honom...? :cry:

Visa bifogad fil 46355
Fin kisse, han är nog rätt konfunderad själv var han hamnat men jag tycker absolut inte att du ska försöka trigga igång en allergisk reaktion utan håll efter hemma med dammsugare och städa som vanligt. Du kan köpa heltäckningsmatta och klä in ena benet till loftsängen om du vill så kan han klättra och även vässa klorna där.

Jag antar att du har hög takhöjd eftersom du har sängloft, det finns typ hängmattor, hyllor mm man kan sätta på väggen och bygga på höjden så han kan hoppa runt mer än bara mellan sängloftet och golvet.

1583258873360.png


Du behöver inte gå all in, men lite inspiration? :D

Kattkompis kan vara bra om du är borta mycket men det är inte alla katter som gillar det. Om du åker bort och inte tar med dig katten, många katter går utmärkt att resa med, så måste den ha passning minst en gång per dag. Enklast är om någon kan bo hos den eller tillfälligt ha den hos sig om du åker bort längre än över natten.

Mjau blötfoder är ett alldeles utmärkt foder om han äter det.
 
Jag hade försökt omplacera katten om du är borta torsd-söndag oftast . Det är inte humant att ha katt utifrån det, i en etta och ensam. Inte ens med större lägenhet och tillsyn och kattsällskap. Lagen säger tillsyn 2ggr/dygn för katt .

Vilken underbart fin kisse 💕
 
Fin kisse, han är nog rätt konfunderad själv var han hamnat men jag tycker absolut inte att du ska försöka trigga igång en allergisk reaktion utan håll efter hemma med dammsugare och städa som vanligt. Du kan köpa heltäckningsmatta och klä in ena benet till loftsängen om du vill så kan han klättra och även vässa klorna där.

Jag antar att du har hög takhöjd eftersom du har sängloft, det finns typ hängmattor, hyllor mm man kan sätta på väggen och bygga på höjden så han kan hoppa runt mer än bara mellan sängloftet och golvet.

Visa bifogad fil 46361

Du behöver inte gå all in, men lite inspiration? :D

Kattkompis kan vara bra om du är borta mycket men det är inte alla katter som gillar det. Om du åker bort och inte tar med dig katten, många katter går utmärkt att resa med, så måste den ha passning minst en gång per dag. Enklast är om någon kan bo hos den eller tillfälligt ha den hos sig om du åker bort längre än över natten.

Mjau blötfoder är ett alldeles utmärkt foder om han äter det.
Städa som vanligt, got it! Har inte så fasligt högt i tak men vilken rolig inspiration! Jag kan nog få till någonting i hallen eller längs med väggarna i alla fall! :D Loftet sitter fast i väggen och i taket så inga ben, tyvärr. Han klöser en hel del på soffan (jag tänkte använda det som ursäkt för att köpa ny klädsel :angel: ) så jag hade tänkt försöka hitta nåt "högt" som han kan klösa mot. Har ett slags halv-torn men jag tror det är för lågt. Har dock lite ytor jag kanske skulle kunna sätta heltäckningsmatta upp på väggen eller kortsidan av en garderob!
 
Jag hade försökt omplacera katten om du är borta torsd-söndag oftast . Det är inte humant att ha katt utifrån det, i en etta och ensam. Inte ens med större lägenhet och tillsyn och kattsällskap. Lagen säger tillsyn 2ggr/dygn för katt .

Vilken underbart fin kisse 💕
Ja, det är ju inte ett alternativ, att fortsätta åka på det viset nu när jag har katten. Har stannat hemma sedan han kom hit. Kollar på alternativ för att kunna flytta tidigare än jag tänkt för då är problemet ur världen, så jag tänkte om någon hade någon smart/galen idé på lösning ungefär 2020 ut.

Kanske kan sätta upp en lapp i trappuppgången och kolla om någon kan ta katten varannan helg eller så. 🤷‍♀️
 
Ja, det är ju inte ett alternativ, att fortsätta åka på det viset nu när jag har katten. Har stannat hemma sedan han kom hit. Kollar på alternativ för att kunna flytta tidigare än jag tänkt för då är problemet ur världen, så jag tänkte om någon hade någon smart/galen idé på lösning ungefär 2020 ut.

Kanske kan sätta upp en lapp i trappuppgången och kolla om någon kan ta katten varannan helg eller så. 🤷‍♀️

Väldigt länge att ha ett år framåt innan lösning tycker jag.
Hellre än att leta efter kattvakt som ser till katten kort 2 ggr/dag, varannan vecka i 4 dygn hade jag valt att leta efter ett mer stabilt hem åt den nu direkt. Du kan ju sedan skaffa en kisse när du väl har ett annat upplägg om något år tänker jag. Det finns ju alltid små själar som behöver stabila föralltidhem ... 💜
 
Väldigt länge att ha ett år framåt innan lösning tycker jag.
Hellre än att leta efter kattvakt som ser till katten kort 2 ggr/dag, varannan vecka i 4 dygn hade jag valt att leta efter ett mer stabilt hem åt den nu direkt. Du kan ju sedan skaffa en kisse när du väl har ett annat upplägg om något år tänker jag. Det finns ju alltid små själar som behöver stabila föralltidhem ... 💜
Jaa... det kanske är bäst... :cry: Han känns som en liten del av moster. En annan katt är inte så intressant, då lägger jag hellre den tiden på hästarna. Men den här lilla killen alltså. :heart Vill ju att han ska få det bra, och krävs det omplacering för det så får det bli så.
 
Jaa... det kanske är bäst... :cry: Han känns som en liten del av moster. En annan katt är inte så intressant, då lägger jag hellre den tiden på hästarna. Men den här lilla killen alltså. :heart Vill ju att han ska få det bra, och krävs det omplacering för det så får det bli så.

Jag förstår att det känns så 💜 Men utifrån ditt svar så har du i stort svarat på din egen fråga . Det är bättre för kisse att få ett stabilt hem snarast isåfall . Och det finns SÅ många fina hem som vill ha en sådan katt. bara du vänder dig till bra kanaler ang omplacering . 💜 Du kan säkert få många råd här också ang det 😄
 
Jag förstår att det känns så 💜 Men utifrån ditt svar så har du i stort svarat på din egen fråga . Det är bättre för kisse att få ett stabilt hem snarast isåfall . Och det finns SÅ många fina hem som vill ha en sådan katt. bara du vänder dig till bra kanaler ang omplacering . 💜 Du kan säkert få många råd här också ang det 😄
Jaa... ev vill killen som hjälpt moster med katten ta honom, men han har en egen katt som inte går så bra ihop med andra katter. Han var dock villig att prova en introduktion men sånt kan ju ta tid och borde vara väldigt stressande för båda katterna, tänker jag?

Min kompis/stallägare är också villig att ta honom och eftersom det är dit jag tänkt flytta så vore det ju perfekt. Då skulle han, om allt går enligt plan, bara behöva byta hus på samma gård när jag kommer efter sen. De har dock både små barn, befintlig surgubbe till katt, och två hundar varav en är kattovan och skäller en del på befintliga katten (som är hundvan och tar det hela med ro eller ibland med en mjuk tass i nyllet). Jag tror ”min” lilla katt skulle bli rätt förskräckt faktiskt.

Ett alternativ är ju att bara åka till hästarna över dagen framöver, men det blir ju också en kostnadsfråga.

Nä, jag får nog börja leta nytt hem så småningom.
 
Hur är kissen i bur och med att åka? Jag gr lite mot strömmen här och tycker inte borta tors - sön behöver vara ett problem. Inte OM katten tycker det är okej att resa och den har ett lugnt andrahem vid stallet? (Dvs inte behöva dela bostad med andra djur osv)

Om katten däremot inte gillar att resa skulle jag pga bort såpass mycket omplacera.

Jättefin misse!
 
Jag tycker att du kan se om kisse är ok med att åka, då är det lätt att ta med sig katten. @athena_arabians tog alltid med sig Missia när hon åker och jobbar. Eftersom det är en innekatt blir det genast lättare eftersom du inte behöver bry dig om hund eller andra katter. Jag har med mig Megara när vi är ute och far vilket blir relativt ofta med långa resor med tåg och buss. Hon har absolut inga problem med att åka och vi somnar båda två när vi åker tåg.

Jag tycker alltid det är lite vanskligt att omplacera, visst du kan få jackpot men också katastrof. Är katten någorlunda harmonisk så skulle jag absolut försöka lösa situationen själv. Det kan hända mycket i omplaceringshemmet, allergier, ändra förhållanden etc.

Vet du om katten är van att åka bil? Hur var den när den åkte hem till dig? Ett förslag är att åka kortare sträckor först och sedan mycket beröm och godis när ni kommer hem igen. Om du har en kille som kan plocka om och se efter katten i ditt hem så gör ingenting förhastat som du senare kommer att ångra. IMO.
 
Vilken jättefin katt :love:

Jag tycker att du ska sitta lugnt i båten just nu. Låt tiden ha sin gång och se hur/om du reagerar på katten och se hur katten tar det med kattvakt/följa med till dina hästar. Endel katter är ganska obrydda av sådant medans andra reagerar mycket och det är ju omöjligt att veta i dagsläget hur eller ens om det fungerar. Kan du snabba på flytten är det såklart bra men låt först och främst både dig själv och katten landa i den situation som är. Både med tanke på sorgen och med tanke på allt nytt för dig och katten.

Vad gäller maten så är mjau blötmat ypperligt. Äter katten blötmat så är det det allra bästa och torrfoder finns det då ingen anledning att ge alls. I övrigt gäller så hög kötthalt som möjligt. Katter är rena karnivorer, dvs. köttätare och kan inte tillgodogöra sig annat än kött särskilt väl. Att ge blötmat innebär att katten får tillräckligt med vatten från sin föda så som naturen har tänkt. De ska självklart ha fri tillgång på vatten också, gärna skiljt från maten och gärna på flera ställen, det kan leda till att de dricker mer men ger man torrfoder finns alltid risken att katten dricker för dåligt vilket kan ge tråkiga konsekvenser på njurar och urinvägar. Som de ökendjur de är ska de få sin huvudsakliga vätska från sina bytesdjur och de har låg törst. Observera att kattens skålar inte bör vara i plast. Plast kan ge eksem på haka och nos. Det kallas ofta svarthaka.

Att katten i nuläget inte leker är inte så konstigt. Allt är nytt och konstigt och kanske behöver han landa lite först. Fortsätt leka med vippor och köp gärna leksaker med kattmynta. Möss av alla de slag kan också gå hem. Om du vet vad han har aktiverats med tidigare är det såklart en fördel men i nuläget är det inte otroligt att han sörjer han med och då blir låg. Ha därför noga koll på hur han kissar. Katters urinvägar är som sagt känsliga och för många katter sätter sig stress som urinvägsinfektioner.

Vanliga billiga dörrmattor är ypperliga klösgrejer. Sätt upp dem på lämpliga ställen eller bygg en ställning och sätt upp några på. Det är viktigt för många katter att kunna sträcka sig i hela sin längd när de klöser så tänk på höjden.

Jag beklagar sorgen och önskar både dig och katten lycka till hur du än väljer att göra :heart
 
Jag hade omplacerat. Blir mycket hår på en sån liten yta. En aktiv katt haft jag haft dåligt samvete att ha i en etta utan balkong. Samt att du är borta och är allergisk. Inte många rätt i mina ögon tyvärr :(
 
@Stereo: Beklagar förlusten :heart

Jag förstår att du gärna vill ha kvar kisse och det är fullt förståeligt. Att kisse inte är så aktiv kan mycket väl vara för att han sörjer matte (båda mina förändrades när pappa dog) och att han blivit äldre. Mina var visserligen utekatter men Missia fick ju lov att vara innekatt när hon var med till särbon och på jobb och det var inga problem. Vi lekte lite med en vippa och jag kastade saker men hon var inte så intresserad. Det viktiga för henne var att hon fick vara med och nära matte.

Vad gäller allergin kan man tåla vuxna katter som man är van vid bättre än en random katt. Dvs städa som vanligt så är det inte alls säkert att du börjar reagera på kisse. En kompis till mig tålde faktiskt Missia även om hon var allergisk mot katt. Hennes nya partner har katt och det har faktiskt gått bra med dem också.

Det kan gå att resa med en vuxen katt även om den inte är van sedan tidigare. När pappa dog började jag ta med mina till min särbo (54 mil kortaste vägen...) för annars hade det inte fungerat. Jag har kattvakt men vill inte slita på den i onödan sas. Senare fick de vara med när jag jobbade så både Tassa och Missia var fältkontorskatter (mina chefer ansåg nog att jag var lite sinnesrubbad :D). Jag tror de tyckte det var lite roligt även om de inte var så förtjusta i själva resan. Missia trivdes definitivt när jag jobbade i Sorsele, hon fick träffa husse regelbundet och min värdinna var över och gosade med henne när jag jobbade (värdinnan hade inte katt längre och älskade katter).

Om jag hade varit du hade jag gett det ett försök. Det kan mycket väl vara så att det fungerar.

Edit: Btw, @MJLees Nikita och Megara har båda varit här när hon hälsat på mig ;)
 
Tack för alla svar, jag försöker svara alla i en klump.

Du kan inte ta med dig katten när du åker till hästarna?
Hur är kissen i bur och med att åka? Jag gr lite mot strömmen här och tycker inte borta tors - sön behöver vara ett problem. Inte OM katten tycker det är okej att resa och den har ett lugnt andrahem vid stallet? (Dvs inte behöva dela bostad med andra djur osv)
Jag tycker att du kan se om kisse är ok med att åka, då är det lätt att ta med sig katten.
Han verkar rätt ok med att åka bil. Pep lite på väg hem till mig men när jag tog en taxi till veterinären la han sig på sidan och halvsov. Däremot blev jag snål och åkte kommunalt hem från veterinären (typ 7 min med t-bana) och det gillade han INTE. Buren har tre "hål"/dörrar och jag la min stora halsduk över buren så att han bara hade ett hål, åt mitt håll, men han var ändå ordentligt stressad när vi kom hem. :( Jag brukar ta tåget till hästarna men om han ska bli så där stressad är det inte ett alternativ, tyvärr. Tror inte själva tåget/tunnelbaneåkandet är så farligt utan det är allt det andra, på väg dit.

Problemet är att han inte har någonstans att vara väl hos stallägaren. Ev kan jag hyra ett hus en liten bit bort och bo där med katten när jag är i stallet, det skulle säkert funka jättebra, men då måste jag ta bilen ner annars tar jag mig inte ifrån huset. Som det ser ut nu måste jag iofs ändå ta bilen om jag ska ha med katten, så det är ju ett icke-problem i så fall.

(Förutom att jag undvikit att köra bil av miljöskäl, om jag inte absolut måste. :p Och att det är tråkigt att sitta och köra 2h dit och 2h hem - fast det gör jag så klart gärna för kattens skull.)

Det enklaste är ju att helt enkelt inte åka tors-sön längre utan över dagen en dag i veckan. Hästarna dör inte av att jag inte är där lika mycket under en period, de är vana. :p Lösdriftsdjur som blir ordentligt omskötta och lite tränade av min stallägare ändå.

Jag tycker alltid det är lite vanskligt att omplacera, visst du kan få jackpot men också katastrof. Är katten någorlunda harmonisk så skulle jag absolut försöka lösa situationen själv. Det kan hända mycket i omplaceringshemmet, allergier, ändra förhållanden etc.
Det är ju det här som skrämmer mig lite. Tycker katter ofta blir lite "slit och släng" eller att man inte kostar på ett veterinärbesök fastän man kanske skulle gjort det... haft några katter i min närhet som jag nog tycker farit lite illa ändå, trots "bra" hem. Inget ont uppsåt från ägarna, bara lite stressade liv och/eller dåligt med pengar och så får katten gå med ont i flera månader/år innan det upptäcks.

Ett förslag är att åka kortare sträckor först och sedan mycket beröm och godis när ni kommer hem igen.
Det här ska jag testa om jag har kvar honom! Börja med att gå ut i trapphuset bara. :) Fast inte ännu, han får landa ett tag till först.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 144
Senast: mackan
·
Övr. Katt Hur vet man om rasen man skaffat är rätt för en? Hur vet man om man kommer trivas tillsammans med vuxna individer? Hur lång tid ska man...
2
Svar
22
· Visningar
3 912
Senast: mackan
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 487
Senast: AlmostEasy
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 237

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp