Från vegetariskt till kött

Sv: Från vegetariskt till kött

Jag förstår inte det tänket. Om man vill äta vegetariskt, men gillar tex korv, varför ska man då avstå från tex sojakorv för att det ser ut som kött? God mat vill man väl äta oavsett, och det är väl vanligtvis inte hur kött ser ut man är mot utan det som ligger bakom köttet.

Är det fel att äta kycklingkorv om man inte äter fläsk också liksom? Eller tvärtom förstås.

Det beror väl delvis på varför man äter vegetariskt. Men det handlar inte om att det är "fel" att sojakorv, så du behöver inte ta illa upp.

Alla vegetarianer jag känner - vilket är många, det kryllar av dem på jobbet bland annat - äter vegetariskt därför att de tycker att det är etiskt och politiskt fel att äta kött.

De av dem som dessutom är intresserade av mat, vilket så klart inte är alla, vill på grund av det ovanstående inte forma sin mat med kötträtter som förebild. Om man inte ids engagera sig nämnvärt i maten och matlagningen, förstår jag om den aspekten känns som överkurs.

Sen är sojakorv en rätt blek avbild av korv, om du frågar mig. Om man tycker att sojakorv är okej gott, inte bara ätligt, så utgår man från den allra tristaste vanliga korven som överhuvudtaget finns i affären. Så trist korv äter inte jag oavsett vad den innehåller.
 
Sv: Från vegetariskt till kött

Ja det är klart, men jag har aldrig begripit mig på det där. Korv är ju inte kött, korv är en maträtt med olika innehåll i min värld. Likadant med burgare, biffar, nuggets och allt vad det är. Samtidigt ser jag väl inte riktigt vad som är fel i att använda kötträtter som förebilder heller. Gillar man det så gillar man det liksom.

Kokt sojakorv är ju för övrigt asgott, likaså kokt cocktailkorv! Stekt däremot är det ingen korv som förtjänar bli, oavsett form och innehåll :p
 
Sv: Från vegetariskt till kött

Samtidigt ser jag väl inte riktigt vad som är fel i att använda kötträtter som förebilder heller. Gillar man det så gillar man det liksom.

Jag håller med (igen, och bortsett från att sojakorv ska stekas
wink.gif
).

När jag var vegetarian blev jag förvisso det av övervägande etiska skäl, men jag hade och har ändå inga problem med utformningen av den vegetariska färdigmaten, tvärtom. Jag hade garanterat istället aldrig klarat av att byta till vegetariskt om det inte liknat mat jag var van vid och tyckte smakade bra; Nämnda linsgrytor, vissa tofurätter och dylikt ser rent vidriga ut i mina ögon, och även om jag gillat smaken hade jag aldrig rört det då. Det fanns mer än ett skäl till att jag inte åt lunch i skolan på tre år.

Mat måste IMO se bra ut för att smaka bra, och jag tycker helt enkelt inte att i mina ögon konstig mat kan vara god. Jag gissar att folk som är vegetarianer av strikta etiska skäl resonerar precis likadant - kött ("konstig" mat, mat som är fel för densamma) kan inte vara gott - men bara omvänt, så att säga. Ser inget problem med något av valen, man behöver ju inte svälta som vegetarian för att man inte vill äta quornburgare eller vegetariska baconbitar.
 
Sv: Från vegetariskt till kött

Jag förstår ditt resonemang med att gynna positiva delar av köttindustrin. Som politisk strategi kan jag tycka att det är smart, vi är såna sjumilakliv ifrån att avskaffa köttändandet ändå. Då är det bra att satsa på att minska glappet mellan blandkost och veggo.

Dock vad gäller mig själv känner jag att min kosthållning med åren har kommit att handla mindre om politik och mer om mina individuella känslor:
Dels för att jag tyckte det var svårt att äta en individ, någon som kunde ha blivit en potentiell vän om vi träffats.
Precis så. Det större politiska perspektivet (etik, global matpolitik, miljöperspektivet etc) är relevant men till syvende och sist kommer det för mig ner till min högst individuella känsla av att jag inte vill äta personer. Smarta, vänliga, nyfikna, funderande och vackra personer.
 
Sv: Från vegetariskt till kött

kl

Jag råkar ha lite kycklingnuggets i min frys. Om jag nu slänger ner de i fritösen, hur vet jag då att de är helt klara? Är det termometer som gäller?
 
Sv: Från vegetariskt till kött

Står det inget om temperatur på oljan och friteringstid på paketet?

Jag friterar mycket sällan, men jag har för mig att jag brukar tänka att friterade saker som flyter upp till ytan är klara.

(Den där skräcken för bakterier i kyckling är rätt överdriven, om du frågar mig.)
 
Sv: Från vegetariskt till kött

Så långt tänkte inte jag förstås :o Jag är så van vid att helt enkelt slänga i mina strips eller quornnuggets om det ska friteras, så syns det när det är klart liksom, har aldrig haft en tanke om att det står om fritering på paketet :D
 
Sv: Från vegetariskt till kött

Puttar upp med en fundering - stektermometer. Hur ska den användas?
Fick en av farsgubben. Jag har fattat det som att man ska stoppa ner den halvvägs ner i köttet, så det gjorde jag ikväll när jag försökte mig på en kycklingklubba. Det blev en smått snurrande pil när den försökte visa ugnens värme istället, och när jag tog ut hela alltet ur ugnen sjönk det till orimligt låg temp... Tryckte jag ner den helt till botten så blev den mer rimlig, men ska det verkligen vara så? Jag ska väl mäta vilken temp det är i mitten på köttet? Hur sjutton funkar sånt här?

Jag har typ den här modellen: http://www.spisa.nu/productImages/pfi_17659_3.jpg
 
Sv: Från vegetariskt till kött

kl

Så mycket känsliga människor det finns.

Är ju köttätare själv, har jobbat på slakteri och har utbildning inom livsmedelsbiten på djursidan osv.

Men.

När man tar rätt på ett färskt prima roadkill - som inte ens jag kört på - blir folk kräsmagade... Hallå? Mer PK kött får man ju inte!! :confused:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hejsvejs. Läste precis något som fick mig lite fundersam. Nu är detta från en fodertillverkare/återförsäljare så det är säkert minst...
Svar
8
· Visningar
3 477
Senast: Sezziyanen
·
Mat Lite nyfiken på vad ni har för tankar kring vilka djur som är okej att äta, då jag ändrat mig väldigt mycket gällande det dom senaste...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
7 228
Senast: BernT
·
Kropp & Själ Jag tänkte laga massa matlådor denna helgen. Nu till problemet- jag lagar oftast kyckling eller fisk och potatis till. Men potatis blir...
2
Svar
25
· Visningar
2 829

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vårföräldrar 2024
  • Gråter du?
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp