Bukefalos 28 år!

Ni som äter kött, vilka djur är okej att äta för er?

Jag är uppvuxen med både slakt och jakt. Jag har besökt slakterier och uppfödningar av olika sort och sett massor av döda djur, har jägarexamen själv sen 12 år tillbaka. Jag har nog fått smaka istort sett allt kött som går att uppbringa i vårt land, allt från råka till hare.

Av hälsoskäl har jag sedan en tid tillbaka börjat äta 95% vegetariskt, och jag kan inte längre förstå varför vi äter kött, faktiskt. För min del blir det kött när jag bjuds på det, i min familj är det inte kosher att inte äta kött.

Etiskt sett slutade jag äta griskött för nästan 10 år sen, av de slaketerier jag besökt hade jag svårast för grisslakteriet. Jag gillar inte heller den typen av produktion, utegrisar är mer för mig isf. Vilt har jag inga etiska problem att äta, men jag har ätit alldeles för mycket kött med hagel i, så jag avstår gärna visst vilt ändå.

Hur jag än vänder mig blir det till att fortsätta avstå kött, men jag jagar fortfarande, även fast jag avstår skjutandet.
 
Visst finns det både bra o dålig djurhållning, o visst finns det bra fjäderfäuppfödning osv...
Har ni hört talas om Dr Temple Grandin? Själv blev jag fascinerad o snudd på förälskad i människan.

 
Äter väldigt lite kött, jag och sambon äter det typ 1 gång/vecka. Fisk oftare (är väl iofs kött det med men ändå). Det är väldigt lite kött jag äter, tycker det mesta är äckligt.

Äter bacon (ska vara så hårt stekt att det står upp av sig själv annars får det va), fläskfilé och prinskorv ibland. Köper bara "dyrt" kött för det billiga smakar äckligt. Jag vill gärna köpa ekologiskt och närproducerat medan min sambo inte bryr sig supermkt. Men jag brukar sköta handlingen mest så då blir det en hel del ekologiskt.

Allt annat kött (kyckling, färs, köttbullar osv äter jag inte). Fisk äter jag den mesta typ lax, torsk, sej, kolja osv. Häst och kanin skulle jag nog aldrig kunna äta :p
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 370
Kropp & Själ Okej, lite kul att jag startar den här tråden direkt efter en tråd om favoritpasta, men jag har fnurlat länge på detta. Innan ni går...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
14 468
Senast: mrkarisma
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
14 967
Senast: Trott
·
Övr. Barn Frågeställning enligt rubriken. Mina barn är så stora nu att det är mer regel än undantag med kompisar på besök i huset. Det börjar...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
10 397
Senast: startpompe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp