Från vegetariskt till kött

Sv: Från vegetariskt till kött

Fast ärligt talat, vem sjutton klagar på maten man blir bjuden på? Hos vänner åt jag som vegetarian gladeligen färdigmat som quorn och gourmetbullar, även om det hemma endast är nödproviant. Fast få av de jag brukar äta ihop med har inställningen att endast kött är mat och att en måltid utan kött är en halv måltid. De flesta ser kött som ett komplement man äter ibland men inte varje dag. Men om detta hade vi ju nyligen en lång tråd.

On topic:
Numera äter jag kött och fisk när någon bjuder mig på det, men lagar det hemma gör jag än så länge ytterst sällan, främst för att etiskt bra kött är för dyrt för mig. Som smaksättare i små mängder använder jag dock med glädje kött och fisk numera och med tanke på att jag är road av matlagning känns det lite som att ha fått tillgång till en ny dimension. Oftast äter jag förstås fortfarande helt vegetariskt och det är inget jag planerar att ändra på. Eftersom jag ännu är lite osäker på tillagning av rent kött följer jag tråden och tipsar, som flera före mig, om att bjuda in sig även till matlagning hos vänner och bekanta när det utlovas middag.
 
Sv: Från vegetariskt till kött

Jag fattar ärligt talat inte dina argument för att äta kött. När blev folks etik handikappande? Jag anser aldrig mig handikappad av mina åsikter och ställningstagande.
Du säger att du bara vill äta kött från djur som haft det bra, men på en icke-handikappad middag så kan köttet som serveras vara från vilken vidrig uppfödning som helst. Vad gör du då?
 
Sv: Från vegetariskt till kött

Är inte det väldigt tråkigt?

Njae, jag tycker ju att det är gott :D
Men visst ngn hysterisk variation är det ju inte.
Men det är mat som fungerar för mig, har en tarmsjukdom som gör att jag inte kan äta allt och nu har jag väl hittat mat som jag får minst ont i magen av.
Men visst det finns nog mycket av det vegetariska jag inte testat ännu, mest för att jag inte vet vad det är och vad jag ska göra med det.
Jag tycker det är tråkigt att laga mat så det blir ju inte så ofta som jag testar ngt nytt för skojs skull.
Då vill det till att ngn bjuder på "konstigheter" för att jag ska testa eller att jag ser ett recept som på bild ser oemotståndligt ut för jag tycker om att äta mat.
 
Sv: Från vegetariskt till kött

Haha!
Du borde verkligen komma hit på middag då;) Jag älskar att laga mat och experimenterar mer än gärna! Det är ju så jag har lärt mig att laga kött utan att själv äta det tex. Men sen är det skillnad om man känner sig hemma i köket och vet ungefär vad som fungerar ihop, hur länge saker ska tillagas osv. Då kan man komponera egna rätter på ett annat sätt. Jag kan till exempel läsa igenom några recept och sedan går jag in i köket och gör något liknande men som jag tycker att jag vill ha det;) Byter frisk ingridienser mot vad som finns hemma eller vad jag är sugen på.:D
 
Sv: Från vegetariskt till kött

Jag fattar ärligt talat inte dina argument för att äta kött. När blev folks etik handikappande? Jag anser aldrig mig handikappad av mina åsikter och ställningstagande.
Du säger att du bara vill äta kött från djur som haft det bra, men på en icke-handikappad middag så kan köttet som serveras vara från vilken vidrig uppfödning som helst. Vad gör du då?

:bow:

Nu har jag inte läst hela tråden men kom till det med att du inte ville ha hormoner.

Har du tänkt på hur mycket hormoner det är i mjölkprodukter och kött?

Bland annat klimakteriemedecin (hormonell) görs av hästblod.

Djurhormoner liknar dina egna hormoner, medans växthormoner som finns i växter inte har samma funktion i din kropp.
 
Sv: Från vegetariskt till kött

Jag fattar ärligt talat inte dina argument för att äta kött. När blev folks etik handikappande? Jag anser aldrig mig handikappad av mina åsikter och ställningstagande.
Du säger att du bara vill äta kött från djur som haft det bra, men på en icke-handikappad middag så kan köttet som serveras vara från vilken vidrig uppfödning som helst. Vad gör du då?

Jag har aldrig sagt att min etik är handikappande. Tvärtom skrev jag i samma inlägg att jag inte har kvar de åsikter jag i många år levt efter. Jag är inte mot köttätande, jag har inte varit mot köttätande på typ 10 år, varför ska jag då helt låta bli kött? Bra att vegetariskt fungerar för dig, men för mig är det handikappande i sociala situationer.

Jag har inga planer på att sitta och förhöra folk kring var de köpt sitt kött. Jag har inte sagt att jag bara ska äta bra kött (har jag det så har jag uttryckt mig dåligt), men jag vill äta bra i så stor utsträckning som möjligt.
 
Sv: Från vegetariskt till kött

Haha jag borde nog gå en matlagnings kurs hos dig iaf :D

Jag har ingen känsla alls för matlagning och testar jag något nytt blir det ofta äckligt :yuck:

Jag skulle också vilja kunna bara kasta ihop något som finns hemma och att det blir gott!
 
Sv: Från vegetariskt till kött

Mjölk är vidrigt och något jag konsumerar väldigt små mängder av.
Hormoner överlag kunde jag faktiskt inte bry mig mindre i, inget är perfekt. Men att sitta och trycka i mig soja jämt känns rätt korkat när jag inte får käka östrogen. Mig veterligen kommer en hel del av östrogenet i kött från just den soja djuren får i industrin, men jag kan såklart ha fel.

Vill ni fortsätta diskutera mitt val så får någon av er gärna starta en ny tråd så den här kan hållas till topic. Släng in en länk så kikar jag in.
 
Sv: Från vegetariskt till kött

Mvh kommer aldrig glömma julen då man bjöd mig på griljerad kålrot som substitut för skinka.

Den har jag också råkat ut för, verkligen jätte snällt att de försökt göra något, men de häcklades tom själva när jag bad de smaka :p

Men va!? Griljerad kålrot som är så sjukt gott! Jag gör det varje jul just för att det är så jädrans gott (inte för att jag vill ha ett skinksubstitut). På vörtbröd med senap på serverat till en tallrik risgrynsgröt = :d
 
Sv: Från vegetariskt till kött

Men hur gör man då griljerad kålrot för att det ska bli sådär supergott? jag har inte vågat för att jag tycker det verkar äckligt :p :o :D
Haha, hej jag är fem år liksom
 
Sv: Från vegetariskt till kött

Alltså, supergott? Nej, det blir helt ok. Man får ju tänka på att den griljerade kålroten endast konkurrerar med den griljerade skinkklumpen. Så trist som julskinka är, krävs det ju inte mycket av det vegetariska substitituet för att bli konkurrenskraftigt.

Tycker man att det är supergott, hänger det nog mycket ihop med stämningen och att man gillar hela julgrejen och så där.
 
Sv: Från vegetariskt till kött

Koka den i kraftigt saltat vatten, tills den precis är genomkokt. Koka den lugnt, inget stormkokande. Bred en blandning av stark senap och lite sirap över den, strö lite ströbröd och sedan in i ugnen på hög värme tills den har lagom färg. Låt svalna och skiva i tunna skivor.

Petruska, jag tycker att det är supergott mest för att jag är rotfruktsnarkoman. Skulle lätt kunna äta griljerad kålrot hela vintern igenom men den ingår i enmansprojektet "implemeterandet av Tranis kulinariska jultraditioner" så jag håller på nöjet. Så visst, jag gillar julen ur perspektivet mat. Men saker blir inte godare bara för att det är julafton.
 
Sv: Från vegetariskt till kött

En gång fick jag en vegetarisk julskinka som var gjord av mestadels nötter på nåt sätt. Malda nötter formas till en skinkstor klump, ungefär.

Det var riktigt gott, men alldeles för mättande för att fungera på ett julbord (och då är ju ändå all traditionell julmat rätt mättande). Efter en skinkstor skiva ugnsbakad nötmassa, klarar man inte mycket mer mat de närmaste timmarna. Dessutom höll den ju ihop sämre än både vanlig skinka och griljerad kålrot, så man skar tjockare skivor.
 
Sv: Från vegetariskt till kött

Låter gott! Jag har gjort paté med bland annat cashewnötter någon gång, blev gott men ganska tungt så det var svårt att få hela att gå åt (får göra mindre mängd nästa gång).

Annars tycker jag egentligen inte att det behövs något som "ersätter" skinkan, liksom bara för att. Finns ju regelrätta vegetariska "julskinkor" att köpa för dyra pengar, de är säkert goda men det känns nästan lite fånigt. Som att man egentligen vill äta ett helt vanligt blandkostarjulbord (. Kålroten är som sagt så god i sig att den är ett av julens måsten för mig. Det andra måstet är bruna bönor, men det äter jag året runt (på tok för gott för att bara ätas en gång om året!).
 
Sv: Från vegetariskt till kött

Jag håller med. I grund och botten tycker jag att det är lite fel eller nåt ditåt att låta kötträtter utgöra något slags norm för vegetariska rätter, som tex "substitutskinka" eller sojakorv.

Eller fel och fel, men om det man vill är att trotsa köttätarkulturen, verkar det lite okreativt att göra det med samma kultur som mönster för trotset, om du förstår hur jag menar.

Om man däremot har andra syften, som att göra det så osynligt som möjligt vilka som äter vad (tex för att inte peka ut barn med olika bakgrund eller allergier) eller vill servera vegetarisk mat som kan se bekant ut åt skeptiker, kan det ju finnas en poäng med att i högre grad kopiera kötträtterna.

Eller som vid jul, då man ju av traditionella skäl kan vilja skapa något som ser ut som det julbord man vuxit upp med. Det kan ju vara lite kul att slänga fram en griljerad kålrot med skinkpinne i, menar jag. Trots allt är det ju en viss typ av måltid som signalerar "jul", snarare än andra typer av måltider.

Men om jag hade varit vegetarian (inte bara huvudsakligen levat på vegetarisk mat) så hade jag främst velat avlägsna mig från "köttet som norm för mat", och ogillat substituten därför.
 
Sv: Från vegetariskt till kött

Okreativt var ordet! Jag betraktar min matlagning delvis som politisk aktivism - jag äter ju veganskt och tänker att den bästa reklamen för vegansk kost är god veganmat rätt och slätt. Så mycket trevligare att bjuda på god mat än att hålla föreläsning om hemskheter i djurindustrin. Då är det också trevligt om maten kan så att säga stå för sig själv utan att vara uppenbara substitut som cementerar köttnormen.

Jag brukar vara ensam vegan vid julbordet men släkten är inte sen att ta för sig av kålroten, grönkålspajen, vitkålsstuvningen och annat veganskt som jag har lagat. Extra trevligt eftersom det inte blir att jag sitter med "min egen" mat!
 
Sv: Från vegetariskt till kött

Jag håller med. I grund och botten tycker jag att det är lite fel eller nåt ditåt att låta kötträtter utgöra något slags norm för vegetariska rätter, som tex "substitutskinka" eller sojakorv.

Eller fel och fel, men om det man vill är att trotsa köttätarkulturen, verkar det lite okreativt att göra det med samma kultur som mönster för trotset, om du förstår hur jag menar.

Jag förstår inte det tänket. Om man vill äta vegetariskt, men gillar tex korv, varför ska man då avstå från tex sojakorv för att det ser ut som kött? God mat vill man väl äta oavsett, och det är väl vanligtvis inte hur kött ser ut man är mot utan det som ligger bakom köttet.

Är det fel att äta kycklingkorv om man inte äter fläsk också liksom? Eller tvärtom förstås.
 
Sv: Från vegetariskt till kött

Termometern är din vän! Även när man gör fisk så är termometern oumbärlig. Håll inte på med sånt tjaffs som att titta på om köttsaften är rosa. Kolla temperaturen! ÄR kycklingen 68 grader så är alla potentiella bakterier döda.

Vi går stenhårt efter denna tabell

Skriv ut och tejpa upp på insidan av ett skåp så du kan kolla ofta. Som du ser är det olika temperaturer för olika sorters kött. Sedan måste du ju prova dig fram till hur pass hårt stekt du vill ha det.
 
Sv: Från vegetariskt till kött

Jag betraktar min matlagning delvis som politisk aktivism - jag äter ju veganskt och tänker att den bästa reklamen för vegansk kost är god veganmat rätt och slätt. Så mycket trevligare att bjuda på god mat än att hålla föreläsning om hemskheter i djurindustrin.

Klipper lite ur din text

Det är lite snarlikt jag tänker, men ändå inte helt.

Jag blev vegetarian dels eftersom jag ogillar köttindustrin. Att kossor och andra djur föds upp och lever sitt liv under hemska premisser, bara för att människan är snål och självisk. Dels för att jag tyckte det var svårt att äta en individ, någon som kunde ha blivit en potentiell vän om vi träffats.

Jag har fortfarande lite svårt med det moraliska att äta en individ. Men jag är mer OK med att äta djur nuförtiden.
Däremot så vill jag bara äta djur som ska ha haft det BRA (!) under sitt liv.

Jag vill gynna dem som har köttdjur och ger dem ett gott och trevligt liv trots att de tjänar pengar på att föda upp djur till livsmedelsproduktion.
Jag insåg att jag inte gynnar dem genom att äta vegetariskt, utan enda sättet att se till att fler grisar lever ett bra liv är att köpa kött från gårdar som tar bra hand om sina djur.

En annan aspekt är att om jag börjar äta detta kött så kommer resten av familjen också äta mer "bra" kött.
Så i slutändan blir det en större konsumtion av "bra" kött och en minskad konsumtion av annat kött. Totalt sett blir det faktiskt en minskad totalförbrukning av kött eftersom jag använder kött på ett annat vis i maten än sambon.

Att jag så sakteligen börjat äta kött bjuder även in till en diskussion om djurs välfärd, och jag upplever att folk har lättare att ta till sig information om man själv äter kött , annars uppfattades man som konstig som var vegetarian och mina argument inte riktigt blev tagna på allvar :banghead:
 
Sv: Från vegetariskt till kött

Att jag så sakteligen börjat äta kött bjuder även in till en diskussion om djurs välfärd, och jag upplever att folk har lättare att ta till sig information om man själv äter kött , annars uppfattades man som konstig som var vegetarian och mina argument inte riktigt blev tagna på allvar :banghead:

Det här måste jag få skriva under på, så vansinnigt irriterande. Samtidigt är det lite förståeligt, det är ju idioterna som syns som folk bildar sin uppfattning efter... Det fattas ambassadörstänk hos vegetarianer. Att jämföra köttätare med våldtäktsmän skapar ju inte fler vegetarianer utan gör bara att folk tror att alla är lika urbota dumma.

(Jo, den där våldtäktsjämförelsen är verklig. Jag skrev en artikel på ett annat forum kring mina tankar om det här och poff så dök den upp bland kommentarerna...)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hejsvejs. Läste precis något som fick mig lite fundersam. Nu är detta från en fodertillverkare/återförsäljare så det är säkert minst...
Svar
8
· Visningar
3 477
Senast: Sezziyanen
·
Mat Lite nyfiken på vad ni har för tankar kring vilka djur som är okej att äta, då jag ändrat mig väldigt mycket gällande det dom senaste...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
7 228
Senast: BernT
·
Kropp & Själ Jag tänkte laga massa matlådor denna helgen. Nu till problemet- jag lagar oftast kyckling eller fisk och potatis till. Men potatis blir...
2
Svar
25
· Visningar
2 829

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vårföräldrar 2024
  • Gråter du?
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp