Bukefalos 28 år!

Ni som äter kött, vilka djur är okej att äta för er?

Din bild av jägare.
Jag tycker att det är rätt intressant att det finns en sådan idealiserad bild av jägare i samhället! Det är väl ändå relativt få som jagar, ändå har jakten ett sådant oerhört starkt stöd?

En annan gång när jag skrev här på buke om en rådjursjakt som jag såg en sekvens av från hästryggen, fick jag säkert femton svar om att det var omöjligt att det hade gått till så för det var inte tillåtet.

Men om jag skriver att jag har sett någon som kör för fort, kommer jag ju inte att få femton svar om att det är omöjligt för det är förbjudet att köra för fort. Inte heller om jag skriver att jag såg en hembränningsapparat hos någon. Osv.
 
I det fallet med fiske är ju sportfiske där man först drar upp djuret och sen väger och fotar det innan man skickar tillbaka det med eventuella skador/smärtor helt fruktansvärt.
Det förekommer nog även med döda fiskar som man avser att äta upp iofs. De bilder jag kan påminna mig, har både verkat visa döda och levande fiskar. Skillnaden mellan död och levande är nog inte alltid uppenbar på sådana bilder, om fisken är hel.
 
Jag tror faktiskt inte att jag helt förstod din poäng och jag kommer kanske inte göra det heller.
Nä alltså så svårt tycker jag inte att det är. Jag tycker att det är ok att avliva sin häst. Jag tycker dock att det är osmakligt att posta bilder av det på Facebook, flinandes bredvid den. Jag tycker att det är ok att jaga en älg. Jag tycker dock att det är osmakligt att lägga upp bilder där man poserar bredvid den. Jag förstår att människor kan dö under krig. Jag tycker dock att det är osmakligt att fota soldaterna efter deras död.

Jag har redan gått igenom många exempel. Tycker man ser en rätt tydlig röd tråd i det hela.
 
Det förekommer nog även med döda fiskar som man avser att äta upp iofs. De bilder jag kan påminna mig, har både verkat visa döda och levande fiskar. Skillnaden mellan död och levande är nog inte alltid uppenbar på sådana bilder, om fisken är hel.
Absolut, det är säkert båda delar. Min kommentar var mest riktad mot sportfiske då jag anser att det är oetiskt och jag personligen ser hellre en död fisk på bilden än en levande som dragits upp med en krok i munnen, om jag får vara sån.

Jag valde själv att inte hänga på fb så jag skulle slippa se en massa skit. Samtidigt kan jag, i dagens samhälle med sociala medier osv, ha viss förståelse för att även sånt där kommer upp på fb. Felet jag ser med jakten är inte dessa bilder. Jag kan inte med jakt med hund och jag kan inte med att man jagar för nöjet utan att ha en plan för köttet. Bilderna är i min värld inga bekymmer. Jag skulle heller inte ha några problem med att hamna på bild som död just för att jag är just död. Sen är det upp till mina anhöriga att avgöra om det är OK.
 
framförallt upplever jag vanligen jägare som rätt blodtörstiga, faktiskt.

Jag fick inget intryck av att blodtörsten var mindre högre upp i organisationerna

Oerhört obehagligt, och jag litar verkligen inte på att jakten går schysst till.


Sorry to burst your bubble, men vi jägare är generellt sett inte skumma blodtörstiga typer som bedriver oetisk och olaglig jakt.

(Blodtörstig = grym, mordisk, mordlysten, bestialisk, brutal, förtärande, omättlig, vild, grym, glupande, omänsklig, djurisk, brutal, grym, vild, bestialisk, ilsken, ursinnig, desperat, våldsam, utom sig,frenetisk, vildsint, vild, mordlysten, mördande, mordisk, hårdhjärtad, brutal, obarmhärtig, känslolös, omänsklig, tyrannisk, barbarisk,inhuman, hänsynslös, hård, skoningslös, hjärtlös,obeveklig, grym )

Har du verkligen en sån vidrig och snedvriden syn på jägare i allmänhet bara för att vi jagar och "inte skäms" för att vi jagar eller när jakten går bra?

Skrämmande.
 
Jag tycker att det är rätt intressant att det finns en sådan idealiserad bild av jägare i samhället! Det är väl ändå relativt få som jagar, ändå har jakten ett sådant oerhört starkt stöd?
.

Finns mer än 300 000 aktiva jägare i landet som förutom jakt bedriver både eftersök när vilt har blivit skadat i trafiken och lägger väldigt mycket tid för viltvård. Räkna in deras familjer osv så är det kanske inte så svårt att förstå varför jakten har starkt stöd..
 
Jag tycker att det är rätt intressant att det finns en sådan idealiserad bild av jägare i samhället! Det är väl ändå relativt få som jagar, ändå har jakten ett sådant oerhört starkt stöd?

En annan gång när jag skrev här på buke om en rådjursjakt som jag såg en sekvens av från hästryggen, fick jag säkert femton svar om att det var omöjligt att det hade gått till så för det var inte tillåtet.

Men om jag skriver att jag har sett någon som kör för fort, kommer jag ju inte att få femton svar om att det är omöjligt för det är förbjudet att köra för fort. Inte heller om jag skriver att jag såg en hembränningsapparat hos någon. Osv.

Det är inte fråga om en idealiserad bild av jägare för nog finns det idioter inom den kåren precis som överallt annars och vice versa.

Att klumpa ihop alla jägare till mordiska galningar när du rimligtvis träffat en liten del av Sveriges jägarkår (såvida du inte jobbat nära någon av jägarorganisationerna) är ganska obehagligt. Jag har många jägare omkring mig, en del är idioter och del är nära vänner (en är tom min partner!).

Det är samma generaliserande som de flesta här brukar protestera emot när det gäller andra grupper i samhället. Jag är lite less på att alla jägare ständigt framställs som monster.
 
De djur som lider mest är väl ändå de vilda? Hårda, tuffa livsbetingelser med svält, obehandlade sjukdomar, jagade av andra djur och människor med gevär.

De allra flesta tamdjur har ett överlägset liv i lidandeaspekten, med människor som bryr sig om dem, tar väl hand om dem och är beroende av deras välmående och en reglerad slaktmetod, inte en adrenalinstinn jakt. Det de inte har är bara friheten.

Jag är inte emot jakt, men har svårt för inställningen att de djuren skulle ha haft det bättre än tamdjur. Och tycker nog att det är lite makabert att stoltsera med djur man dödat innan de är slaktade. Men reagerar inte på det sättet med fisk till exempel.

Därefter är de livsmedelsråvara. Jag älskar att handla på saluhall där man ser vad man handlar.
 
Jag tycker att det är rätt intressant att det finns en sådan idealiserad bild av jägare i samhället! Det är väl ändå relativt få som jagar, ändå har jakten ett sådant oerhört starkt stöd?
Det borde ju tala för att din uppfattning om oss jägaren inte stämmer så väl överens med uppfattningen från den största delen av Sveriges befolkning?
Jag vet inte riktigt vad du menar med blodtörstig? I min uppfattning är det någon som är ute efter att döda så mycket som möjligt och jag har träffat en jägare med den uppfattningen och hen blev utesluten från sitt jaktlag pga av sitt sätt och inställning.
Jag upplever inte mig själv som blodtörstig när jag skjuter en räv, eftersom jag vet att det är gott om räv i våra marker, att hålla efter räven gör att rådjuren, hararna och skogsfåglarna får en större chans att överleva. Men samtidigt så kan jag sitta och titta på en räv som jagar för att det är ett sånt intressant skådespel.

Jag känner mig inte heller blodtörstig när jag skjuter ett rådjur när jag vet att de är många i samma område, eftersom jag rör mig i våra skogar varje dag så har jag väldigt bra koll på hur många djur som finns i området.

Däremot kan jag känna mig rejält förbannad när någon idiot kör på ett vilt djur och bara kör vidare utan att rapportera och det skadade djuret får ligga och lida i flera timmar istället för att kunna bli avlivat så snart som möjligt.
 
Nyfiken, vad är det för lidande du talar om och är det något som svenska djur utsätts för i stor utsträckning?

Att födas upp i ett litet utrymme med extremt liten tillgång till att utföra sina naturliga behov, färdas många timmar i en trångslakttransport för att sedan avsluta sitt liv med att få halsen uppskuren utan föregående bedövning är ett enda stort lidande. Och det är mer regel än undantag för en väldigt stor del av dom djuren som sedan hamnar i anonyma paket i våra svenska frysdiskar.

Att jag själv väljer kravmärkt och svenskt kött när jag köper kött talar för att jag anser svenska köttdjur har det bra förutsatt att våra djurskyddslagar följs. Men storskalig köttproduktion är inte det optimala för något djur. Utomlands är köttuppfödningen under all kritik till stor del anser jag. Djurskyddslagarna är inte vad dom borde vara på många ställen. Extremt långa slakttransporter, avlivning utan föregående bedövning, överdriven antibiotikaanvändning, små utrymmen, ingen/mycket liten tillgång till strömaterial osv osv osv.
 
Jag är inte så nog med vilket djur jag äter. Däremot äter jag endast ekologiskt och svenskt och till 80-90% närproducerat på en lokal gård dit jag kan gå och titta på djuren innan. Där det bara slaktas efter efterfrågan och där djuren har haft det bra och får dö på ett värdigt sett.

Så jag ser det lite som dig, jag äter hellre djur som jag vet har haft det bra och får dö så smärtfritt som möjligt, spelar mindre roll vilket djur det är. Jag är ganska kinkig med kött och äter gärna det jag ätit sedan jag var liten, är sämre på att prova nytt så därför känns kanin avlägset för mig. Håller mig främst till kyckling, ko, gris och vilt. Annars har jag kanske lite svårt för andra tamdjur, typ hund och katt. Det känns för min egen del fel. Tror jag skulle kräkas av bara tanken! Men kan ändå förstå att andra människor gör det.
 
Äter kött som jag vet var det kommer ifrån och det som jag tycker är gott, det sista gör att jag äter väldigt få djur.

Är uppvuxen med jakt och slakt och kommer aldrig glömma när min kusin frågade var köttbullarna växer när vi var ute och hämtade gurka, tomat och sallad.
 
Eftersom jag själv är jägare och troligtvis förblindad och blodtörstig får du gärna förklara hur denna "adrenalinstinna jakten" går till? Om vi utgår från svenska jaktmetoder och inte någon amerikansk variant med catch dogs och avlivning med kniv.

Förblindad? Blodtörstig? Va?

Jag menade jakten där man fäller djuren som gör att djuren får ett adrenalin/stresspåslag. Det får säkert jägarna också, men det var inte det jag avsåg. Det är lite olika för olika typer av jaktformer, men ofta driver man djuren under stress.

Jag menar att en väl fungerande slakt är ett nog så bra, ofta bättre, sätt att avliva djur om man vill undvika lidande och stress. That's it.
 
Förblindad? Blodtörstig? Va?

Jag menade jakten där man fäller djuren som gör att djuren får ett adrenalin/stresspåslag. Det får säkert jägarna också, men det var inte det jag avsåg. Det är lite olika för olika typer av jaktformer, men ofta driver man djuren under stress.

Jag menar att en väl fungerande slakt är ett nog så bra, ofta bättre, sätt att avliva djur om man vill undvika lidande och stress. That's it.

Jag syftade på tidigare diskussion i tråden där jägare ansågs blodtörstiga......

Jag känner du till skillnad från dig att vilda djur ofta har ett bra liv i frihet som kompenserar den eventuella stress djuren utsätts för i jaktsituation.
Men samtidigt så är det väl så att den jakten jag bedriver till stor del inte är stressande för djuren. Den allra största delen smygjagar jag, vilket innebär att djuren är omedvetna om mig tills dom djur skjutna av ett direkt dödande skott. (Och eftersom jag hittills inte skadskjutit något djur så kan jag påstå att det är direkt dödande).

Resten av tiden jagar jag med mina stötande hundar. Vilket betyder att djuren skuttar (Eller flyger) undan några hundra meter innan dom antingen skjuts eller fortsätter leva sitt liv i frihet.

Den jaktform jag bedriver innebär att djuret utsätts för stress i en bråkdel av sitt liv. Medan ett djur i storskalig köttproduktion åker timslånga slakttransporter och väntar på att bli slaktad på ett nytt ställe. För mig är har det vilda djuret det bättre.

Mobila slakterier som kommer till gården är absolut ett gott alternativ, och kan väl liknas med det jag eftersträvar med min kaninuppfödning. Djuret spenderar hela sitt liv på känd mark med kända personer, dör i princip med "huvudet i mathinken" och slipper stressen en slakttransport utsätter djuret för.

Jätteintressant diskussion tycker jag! Det gör inget att vi tycker olika så länge vårt mål är att djur ska ha det bra.
 
Att födas upp i ett litet utrymme med extremt liten tillgång till att utföra sina naturliga behov, färdas många timmar i en trångslakttransport för att sedan avsluta sitt liv med att få halsen uppskuren utan föregående bedövning är ett enda stort lidande. Och det är mer regel än undantag för en väldigt stor del av dom djuren som sedan hamnar i anonyma paket i våra svenska frysdiskar.
Fast det gäller väl inte svenska djur, eftersom de bara får avblodas efter bedövning?
Eller menar du utländskt kött i våra diskar. Inlägget du svarade på syftade på svenska djur (min fetstil).
Nyfiken, vad är det för lidande du talar om och är det något som svenska djur utsätts för i stor utsträckning?
 
Jag kan förstå och respektera att en del kan tycka att ett foto på en glad jägare bredvid en skjuten älg är makabert, men jag tror att det handlar om att man läser in olika saker i bilden utifrån sina erfarenheter.
Är man inte jägare eller uppvuxen med jakt, eller har en annan relation till jakt, kan jag mycket väl förstå att det ser ut som att personen sitter där och är lycklig över att hen har tagit ett liv, och att det är enbart det bilden ska förmedla.
Är man jägare ser man troligtvis bilden på ett annat sätt. Fortfarande en glad person och ett dött vilt, men snarare glädjen över helheten som kommer med jakten, än enbart över att ha lyckats döda något. Upplevelsen i skogen, hundarna som driver, ett skott som träffat där det skulle med bästa möjliga effekt, möjligheten att fylla sin egen eller någon annans frys med ett utmärkt kött som dessutom är klimatsmart. Jag tror att det är ett fåtal som inte känner sig kluvna efter skottillfället, det är ju ett liv man har tagit och det är, åtminstone för min egen del, alltid vemodigt. Jag kan tänka mig att det är en liknande känsla om man slaktar sina egna djur.

I regel tycker inte jag att den typen av bilder är respektlösa mot viltet, även om det naturligtvis finns den typen av foton också - t ex när någon står med en fot på viltet. Jag avskyr den sortens bilder, för det känns bara som en uppvisning av något sorts "ägande" som är osmaklig.
 
Att födas upp i ett litet utrymme med extremt liten tillgång till att utföra sina naturliga behov, färdas många timmar i en trångslakttransport för att sedan avsluta sitt liv med att få halsen uppskuren utan föregående bedövning är ett enda stort lidande. Och det är mer regel än undantag för en väldigt stor del av dom djuren som sedan hamnar i anonyma paket i våra svenska frysdiskar.

Att jag själv väljer kravmärkt och svenskt kött när jag köper kött talar för att jag anser svenska köttdjur har det bra förutsatt att våra djurskyddslagar följs. Men storskalig köttproduktion är inte det optimala för något djur. Utomlands är köttuppfödningen under all kritik till stor del anser jag. Djurskyddslagarna är inte vad dom borde vara på många ställen. Extremt långa slakttransporter, avlivning utan föregående bedövning, överdriven antibiotikaanvändning, små utrymmen, ingen/mycket liten tillgång till strömaterial osv osv osv.

Jag vet inte vad du har för insyn men på vår gård och de jag besökt är detta långt ifrån verkligheten. Nöt som föds upp till kött har i mitt tycke ett bättre liv än många andra tamdjur, i synnerhet om man ser till naturliga beteenden. Större delen utav vårt svenska nötkött kommer ju från mjölkproduktionen, inte heller där känner jag igen varken uppfödning, slaktmetod eller transporter.
 
Jag vet inte vad du har för insyn men på vår gård och de jag besökt är detta långt ifrån verkligheten. Nöt som föds upp till kött har i mitt tycke ett bättre liv än många andra tamdjur, i synnerhet om man ser till naturliga beteenden. Större delen utav vårt svenska nötkött kommer ju från mjölkproduktionen, inte heller där känner jag igen varken uppfödning, slaktmetod eller transporter.

Jag missade som sagt "svenska" i ditt inlägg, ber om ursäkt för det.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 372
Kropp & Själ Okej, lite kul att jag startar den här tråden direkt efter en tråd om favoritpasta, men jag har fnurlat länge på detta. Innan ni går...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
14 469
Senast: mrkarisma
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
14 969
Senast: Trott
·
Övr. Barn Frågeställning enligt rubriken. Mina barn är så stora nu att det är mer regel än undantag med kompisar på besök i huset. Det börjar...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
10 398
Senast: startpompe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp