Från vegetariskt till kött

Sv: Från vegetariskt till kött

För mig hade det varit helt ok med något låstaskött! Jag hade ätit vad som helst som bjöds som var vegetariskt. Jag är verkligen inte kräsen, äter det mesta utom kött då :angel:
Men precis som det för mig är svårt att laga köttmat, så har kag helt förståelse för att det är svårt för köttätare att laga mat till mig. Då äter jag ändå fisk och kyckling. Folk blir ändå helt bestörta, "Va inte kött? Men vad ska man då äta?"

Men jag får ju ändå ge mig ut på "hal is" varje gång någon kommer över på middag. Att jag som vegeterian ska kunna laga kötträtter är liksom en självklarhet, men inte att en köttätare ska kunna laga något annat än kött.
Om du förstår hur jag menar?

Tyvärr tror jag det beror mycket på att folk överlag äter för mycket kött, sju dagar i veckan. Tror många hade mått bra av att variera med mer fisk och vegetariskt.
 
Sv: Från vegetariskt till kött

Du har skumma bekanta! Jag hatar när man blir bjuden på nåt vegetariskt och så har det gjorts värsta grytan eller nåt. Sånt är apvidrigt. Heja färdigmat säger jag, och nöjer mig annars med potatis eller nåt. Har jag vegetarianer på middag så bjuder jag på färdigmat, duger inte det så får de fixa eget käk. Huvudsaken man inte steker en sojabiff med kött, det däremot är vidrigt :p

Jag har däremot inget som helst problem med att "dela stekpanna" med kött.
Annars håller jag med om att jag absolut nöjer mig med typ potatis och sallad. Vilket egentligen är synd för det är ju inte så mycket till mat... Om de andra får värsta festmåltiden menar jag. Men det är ju det där om att man inte vill vara krånglig och ställa till det för värden/värdinnan.
 
Sv: Från vegetariskt till kött

Att jag som vegeterian ska kunna laga kötträtter är liksom en självklarhet, men inte att en köttätare ska kunna laga något annat än kött.
.

Det där har jag också funderat över :)

Har bekanta som nästan blir besvärade när de ätit/lagat något vegetariskt. Guud, nu måste de äta flera kiiiiiloo kött resten av veckan, haha.

Men pannkakor och våfflor då, det är ju en klassikerrätt, men det är aldrig någon som reflekterar över att det är vegetariskt. :p
 
Sv: Från vegetariskt till kött

Men jag får ju ändå ge mig ut på "hal is" varje gång någon kommer över på middag. Att jag som vegeterian ska kunna laga kötträtter är liksom en självklarhet, men inte att en köttätare ska kunna laga något annat än kött.
Om du förstår hur jag menar?

Öhh, what? Lagar du kött du själv inte äter när du har gäster? Du äter ju väldigt mycket animaliskt ändå så du har ju alternativ? Laga kyckling eller lax vetja!

Själv bjuder jag på vegetarisk mat hemma hos mig, eller fisk. Har aldrig någonsin upplevt det som att man som vegetarian förväntas laga kött?
 
Sv: Från vegetariskt till kött

Men det är faktiskt jättejobbigt om det kommer hem en vegeterian på middag!
Man blir alltid så bedömd när man lagar vegetariskt, det får inte vara köttsubstitut för det är tydligen dödstråkigt osv osv osv.
Det känns som att man måste vara värsta superkocken för att vara en vegeterian till lags.
Gärna ska det innehålla ingredienser som jag inte ens vet vad det är :o

Jag som är en typsik kött, potatis och grönsaker människa hade ju tyckt det vore smidigt med ngn vegetarisk biff istället men det brukar ju sällan vara godkänt som sagt :meh:

Oj, har aldrig stött på någon vegetarian som reagerar så på middag hos en privatperson. Däremot förväntar sig jag och säkert många andra att bli serverade något annat än halvfabrikat ute på restaurang när maten kostar lika mycket som köttmaten särskilt som det ofta bara finns ett vegetariskt alternativ att välja på.
 
Sv: Från vegetariskt till kött

Det beror ju dels på att jag har en sambo som äter kött. Han tycker oftast inte att det är "riktig" mat om det inte finns kött... Dessutom väldigt kräsen när det kommer till fisk. Vi jobbar på det;)

Så ja, vet jag att de kommer fler som äter kött, lagar jag ofta det. Sen blir det ibland kyckling och ibland gör jag lite olika rätter som kan kombineras. Då ofta övervägande vegetariskt men något med kött också. Så att alla ska bli nöjda:)
Även om jag själv helt och hållet tycker att man kan bli minst lika mätt utan kött!
 
Sv: Från vegetariskt till kött

Men det är ju det där om att man inte vill vara krånglig och ställa till det för värden/värdinnan.

Ohja! Jag avstod ju nyligen från en kusins bröllopsfest... För hade jag frågat henne om maten hade det känts besvärligt och dumt, ta med eget känns dumt, sitta och pilla bort känns dumt, hur man än gör blir det ju så... Fel, liksom. Hade varit så mycket lättare om man helt sonika kunnat äta det som bjuds!
Enda fördelen som veg i sociala sammanhang har för min del varit att slippa käka smörgåstårta på begravningar. Men SÅ ofta går inte folk och dör så det är värt att handikappa mig själv för att slippa äta smörgåstårta :p

Men pannkakor och våfflor då, det är ju en klassikerrätt, men det är aldrig någon som reflekterar över att det är vegetariskt. :p
Tror det hänger på att pannkaka och våfflor inte heter nånting vegetariskt. Serverar du pannkakor från två tråg på något lunchställe och kallar den ena vegetarisk så lovar jag att folk plockar från den ickevegetariska.

De försökte nyligen införa en vegetarisk dag i veckan i skolorna här, men det blev ramaskri från föräldrar och elever ville inte ens smaka. Så jäkla korkat, varenda jävel vet ju att vegetariskt är ganska stigmatiserat. Hade man helt enkelt skitit i att påpeka att maten är vegetarisk så hade det knappast varit några problem... Då vore det inget konstigare än en ny maträtt.

Lillsyrran satt en gång och konstaterade att ALLT vegetariskt är äckligt, och tog därefter en tugga från sitt äpple. Tycker det var rätt talande :p
 
Sv: Från vegetariskt till kött

För mig hade det varit helt ok med något låstaskött! Jag hade ätit vad som helst som bjöds som var vegetariskt. Jag är verkligen inte kräsen, äter det mesta utom kött då :angel:
Men precis som det för mig är svårt att laga köttmat, så har kag helt förståelse för att det är svårt för köttätare att laga mat till mig. Då äter jag ändå fisk och kyckling. Folk blir ändå helt bestörta, "Va inte kött? Men vad ska man då äta?"

Men jag får ju ändå ge mig ut på "hal is" varje gång någon kommer över på middag. Att jag som vegeterian ska kunna laga kötträtter är liksom en självklarhet, men inte att en köttätare ska kunna laga något annat än kött.
Om du förstår hur jag menar?

Tyvärr tror jag det beror mycket på att folk överlag äter för mycket kött, sju dagar i veckan. Tror många hade mått bra av att variera med mer fisk och vegetariskt.

Vad bra då, då kan jag bjuda dig på middag :D
Jag råkar ju själv tycka att en del vegetariska halvfabrikat är riktigt goda :o
Å min lasagne blir godare på cornfärs än på köttfärs...
Men eftersom du äter både kyckling och fisk så är det ju ändå enkelt, iaf i mina ögon.

Men vad knäppt, om jag kommer till någon av mina vänner som bara äter vegetariskt så förväntar jag mig att det blir vegetarisk mat.

Man kanske äter för mkt kött, men "den mesta" vegetariska maten är ju äcklig :o
Jag skulle utan problem kunna äta mer vegetariskt om det vore gott.
Mycket möjligt att jag bara inte fått smaka på god vegetarisk mat ännu men man går ju på erfarenheter...

Meen så är jag inte direkt matlagningsintresserad heller och absolut ingen stjärnkock så det blir alltid enkel mat här.
 
Sv: Från vegetariskt till kött

Jag skulle utan problem kunna äta mer vegetariskt om det vore gott.
Mycket möjligt att jag bara inte fått smaka på god vegetarisk mat ännu men man går ju på erfarenheter...

Vegetarisk mat är inte rocket sience. :D Jag antar att du inte bara tycker att kött är det enda goda i en måltid? Då tycker du antagligen om vegetarisk mat också. :D Man behöver inte göra det krångligt.

De senaste dagarna har vi exempelvis käkat carbonara, jordärtskocksoppa, pastasås med grönkål och linser. Vegetarianer äter liksom precis ALLT annat som du också äter, förutom just köttet, som ju är en mycket liten del av en måltid. :D
 
Sv: Från vegetariskt till kött

Vegetarisk mat är inte rocket sience. :D Jag antar att du inte bara tycker att kött är det enda goda i en måltid? Då tycker du antagligen om vegetarisk mat också. :D Man behöver inte göra det krångligt.

De senaste dagarna har vi exempelvis käkat carbonara, jordärtskocksoppa, pastasås med grönkål och linser. Vegetarianer äter liksom precis ALLT annat som du också äter, förutom just köttet, som ju är en mycket liten del av en måltid. :D

Joho det är visst rocket sience! ;)

Men carbonara är väl inte vegetariskt? Det är väl fläsk/bacon i det? Det som gör det gott? :o

Men visst det kanske inte är raketforskning men mina måltider består oftast av kött/fisk/fågel, sås och vanlig sallad typ tomater, gurka, paprika, isbergssallad..

Ris, pasta och potatis äter jag sällan av pga min mage ballar ur av det.

Så tar man bort ris, pasta, potatis, kött, fisk och fågel blir det ju inte så mkt kvar på min tallrik..
Då måste jag ju börja med den där raketforskningen ;)
Å nya recept med skumma ingredienser..

Jordärtskocka, zucchini, linser osv räknas som konstigheter..
Men man kan väl lära sig äta sånt också :)
För mig handlar det ju om ovana.
 
Sv: Från vegetariskt till kött

Kl

Intressant tråd! Jag jobbar också på att lära mig efter 14år. Främst för att slippa trassla när jag ska bort. Tyvärr går det halvdåligt :( tycker smake. Smaken är vidrig, de två gånger jag ätit mer än en yttebit, utan mera i nivån av en köttbulle, har fått min mage att skrika högt och etiskt känns det galet...
Men ännu tror jag på min systers son, smakar jag tillräckligt många gånger kanske det blir gott :p
 
Sv: Från vegetariskt till kött

Kl

Intressant tråd! Jag jobbar också på att lära mig efter 14år. Främst för att slippa trassla när jag ska bort. Tyvärr går det halvdåligt :( tycker smake. Smaken är vidrig, de två gånger jag ätit mer än en yttebit, utan mera i nivån av en köttbulle, har fått min mage att skrika högt och etiskt känns det galet...
Men ännu tror jag på min systers son, smakar jag tillräckligt många gånger kanske det blir gott :p

Men ät inte kött om du tycker det är äckligt och inte känns bra?

Men det finns ju både äckligt och gott kött iaf enligt mig.
Kvalitén på köttet är ju direkt avgörande om det är gott, ätbart eller vidrigt.
Generellt är "köpe kött" knappt ätbart eller vidrigt enligt min åsikt.
Sen spelar ju marinader och kryddning lika stor roll som vilken typ av kött det är.
Kött i sig smakar ju typ ingenting men konsistensen måste också vara rätt.
Hjort och strutskött är nog mina favoritsorter av kött.
 
Senast ändrad:
Sv: Från vegetariskt till kött

Heja! Själv tyckte jag att det mentala var absolut svårast, och mest illa har jag mått innan jag tog första tuggan. Efter det har det inte varit lika farligt längre. Bävar mest inför rent kött, som verkligen ser köttigt ut... Vad påverkad man blir av matens utseende egentligen. Men känns det inte bra så chilla.

Idag åt jag för första gången gammal hederlig wienerkorv med bröd och guuud vad gott det var! Mycket godare än den vegetariska varianten som för mig blev en besvikelse när den kom - wienerkorv ska ha knäppskinn, hälsans köks wienerkorv är ju bara en vanlig sojakorv med lite mer längd. Och gud vad skönt att faktiskt kunna gå och köpa en varmkorv på stan framöver!
 
Sv: Från vegetariskt till kött

Du har skumma bekanta! Jag hatar när man blir bjuden på nåt vegetariskt och så har det gjorts värsta grytan eller nåt. Sånt är apvidrigt. Heja färdigmat säger jag, och nöjer mig annars med potatis eller nåt.

Men jaaa! Jag är f.d. vegetarian, äter fortfarande gärna vegetariskt då och då, och fattar inte heller det där kollektiva hatet mot vegetarisk färdigmat. Jag skulle typ dö av lycka om någon bjöd mig på quornfärs eller sojakorvar eller quornburgare istället för de där apäckliga lins- och ärthopkoken och allt som kan liknas vid det. Och i andra fall, så potatis och sås > linsgryta, alla dagar i veckan.

Mvh kommer aldrig glömma julen då man bjöd mig på griljerad kålrot som substitut för skinka.
 
Sv: Från vegetariskt till kött

Åh men fyfan! Mig bjuder de iaf inte på grönsaksäckel mer än en gång, en griljerad kålrot skulle nämnligen ge vissa otrevliga reaktioner från min sida - hur väl jag än försöker dölja mitt totala äckel över diverse grönsakssnusk så syns det nog rätt tydligt ändå, känns som om hela jag blir grön på riktigt. Fy fan vad vidrigt! Grönsaker ska i alla väder vara färska.

Tacka vet jag en farsgubbe som alltid brukar fråga mig vad jag vill ha på julbordet, då blir det ordentligt gjort :p
 
Sv: Från vegetariskt till kött

Ts, mitt tips är grytor. Började själv äta kött (dock ej "industrikött") och förutom renskav och fisk i ugn är det det enda kötträtten jag kan laga :D

kommer aldrig glömma julen då man bjöd mig på griljerad kålrot som substitut för skinka.

Den har jag också råkat ut för, verkligen jätte snällt att de försökt göra något, men de häcklades tom själva när jag bad de smaka :p
 
Sv: Från vegetariskt till kött

Den har jag också råkat ut för, verkligen jätte snällt att de försökt göra något, men de häcklades tom själva när jag bad de smaka :p
Haha, ja, det var samma för mig. "Jag förstår inte hur du kan vilja äta det där?" Tja, det ville jag ju inte heller...
 
Sv: Från vegetariskt till kött

Ris, pasta och potatis äter jag sällan av pga min mage ballar ur av det.

Så tar man bort ris, pasta, potatis, kött, fisk och fågel blir det ju inte så mkt kvar på min tallrik..
Då måste jag ju börja med den där raketforskningen ;)
Å nya recept med skumma ingredienser..

Jordärtskocka, zucchini, linser osv räknas som konstigheter..
Men man kan väl lära sig äta sånt också :)
För mig handlar det ju om ovana.

Fast alltså jag äter ofta veganskt och annars laktovegetariskt. När jag äter laktovegetariskt tycker jag möjligheter blir oändliga :D Jag har perioder när jag är helt såld på potatis, pasta eller ris men vissa perioder äter jag aldrig det.

Men så räknar jag jordärtskockor, zucchini och linser till basvaror, i alla fall de två sistnämnda finns alltid hemma.
 
Sv: Från vegetariskt till kött

Men efter en bra stund är ju de små kycklingfilébitarna smakmässigt förstörda. Det verkar överdrivet att vara så säker att maten inte får bli god.

Genomstekt räcker. Och det går fort med små bitar av kycklingfilé.

Precis vad jag tankte. Allt kott (fagel, fisk och de flesta gronsaker ocksa) blir super ackligt om man kokar eller steker dem for lange.

Men herregud, vilken tråkig inställning dina gäster verkar ha :o

Själv resonerar jag som så, att det är JAG som krånglar genom att inte äta kött. Inte sjutton ska värdinnan knyta knut på sig själv för att jag ska få värstingmiddagen.
<snip>

Jag har flera vanner som ar vegeterianer ... tva kan jag bjuda hem da de gladeligen ater fisk och har jag nagot annat sager de varje gang att det ar okay, "Jag kan peta ut det jag inte vill ata, du behover inte gora nagot sarskilt for mig". Resten lagar jag inte mat at. Alls. Jag alskar vegetarisk mat, men kan inte laga det. (Sallader och allmanna gronsaks grytor raknas inte) Jag

Jag hör till de som faktiskt tycker det är ganska tråkigt att få typ färdiga sesamnuggets till middag, när de som äter kött äter gid och nogrannt tillagad mat.

Tack och lov händer det jättesällan, de flesta jag känner brukar lägga ned ungefär lika mycket hjärta i det vegetariska alternativet som det köttiga. (Om inte mer ;) )

Om du var min kompis skulle du fa halla kurs forst. ;)

<snip>
Själv bjuder jag på vegetarisk mat hemma hos mig, eller fisk. Har aldrig någonsin upplevt det som att man som vegetarian förväntas laga kött?

Precis! Men som kottatare forvantas man inte bara laga vegetariskt, utan ocksa 'spannande' mat som har det dar lite extra festliga.:crazy:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hejsvejs. Läste precis något som fick mig lite fundersam. Nu är detta från en fodertillverkare/återförsäljare så det är säkert minst...
Svar
8
· Visningar
3 477
Senast: Sezziyanen
·
Mat Lite nyfiken på vad ni har för tankar kring vilka djur som är okej att äta, då jag ändrat mig väldigt mycket gällande det dom senaste...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
7 228
Senast: BernT
·
Kropp & Själ Jag tänkte laga massa matlådor denna helgen. Nu till problemet- jag lagar oftast kyckling eller fisk och potatis till. Men potatis blir...
2
Svar
25
· Visningar
2 829

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp