Rått kött?

Sezziyanen

Trådstartare
Hejsvejs.

Läste precis något som fick mig lite fundersam. Nu är detta från en fodertillverkare/återförsäljare så det är säkert minst en stor del av anledningen. Men finns det nångång man ska tänka ang. att ge rått kött till hundar (förutom att det inte skall vara skämt eller nått sånt då förstås)?

https://www.purina.se/hundar/mat-och-naring/valj-ratt-foder/utfodring-din-valp

Det ska du inte ge din hund
Att ge hundar matrester och godbitar är i allmänhet inte tillrådligt, men det är ofta svårt att säga nej. Om du bestämmer dig för att ge efter då och då ska du vara medveten om det finns vissa födoämnen som du ska se upp med. Ge aldrig din hund rått kött och minska risken för matförgiftning genom att tillaga färskt kött ordentligt (utan att salta det) för att döda bakterier. Se upp för små benbitar, framför allt porösa kyckling- och fiskben, då de kan skada tänderna och blockera tarmarna. Detsamma gäller större ben: trots att de traditionellt ges till hundar förknippas de också med blockerade tarmar och det är inte att rekommendera att du ger din hund ben.

Kött- och matrester ska aldrig utgöra mer än 10 % av din hunds dagliga kost. Gör den det riskerar du att rubba värdet med ett balanserat djurfoder. Slutligen ska du aldrig ge din hund choklad, lök eller vindruvor/russin eftersom detta kan vara mycket giftigt för hundar.

Dvs om vi skippar det om att hunden inte ska äta matrester i majoritet (vilket kanske inte måste vara fel, skulle ju absolut bero på vad det är för matrester). Är denna mentalitet utbredd eller har jag hittat nått konstigt från en särskilt foderföretag? Aldrig sett någon seriöst påstå att det är farligt för en hund att äta rått kött samt rekommendera att ej ge dem ben alls - samt att de enbart får äta 10% kött..

Om detta ovan är rappakalja, finns det nånstans där det bär sanning att inte ge hunden rått kött? Många råutfodrar ju idag, hur tänker ni? @Red_Chili finns det nån typ av kött du inte skulle ge dina hundar? Tex :)

Man har ju själv en svårighet att tänka sig att äta vissa typer av kött rått, men det är ju människomagar det, och beroende av var djuren är uppfödda.
 
Hejsvejs.

Läste precis något som fick mig lite fundersam. Nu är detta från en fodertillverkare/återförsäljare så det är säkert minst en stor del av anledningen. Men finns det nångång man ska tänka ang. att ge rått kött till hundar (förutom att det inte skall vara skämt eller nått sånt då förstås)?

https://www.purina.se/hundar/mat-och-naring/valj-ratt-foder/utfodring-din-valp



Dvs om vi skippar det om att hunden inte ska äta matrester i majoritet (vilket kanske inte måste vara fel, skulle ju absolut bero på vad det är för matrester). Är denna mentalitet utbredd eller har jag hittat nått konstigt från en särskilt foderföretag? Aldrig sett någon seriöst påstå att det är farligt för en hund att äta rått kött samt rekommendera att ej ge dem ben alls - samt att de enbart får äta 10% kött..

Om detta ovan är rappakalja, finns det nånstans där det bär sanning att inte ge hunden rått kött? Många råutfodrar ju idag, hur tänker ni? @Red_Chili finns det nån typ av kött du inte skulle ge dina hundar? Tex :)

Man har ju själv en svårighet att tänka sig att äta vissa typer av kött rått, men det är ju människomagar det, och beroende av var djuren är uppfödda.
Äh, de tillverkar skitfoder med massa dåligt i, bland annat majs, så jag hade inte funderat två gånger på vad de skriver. Jag har passat en hund som käkar Purina, bajset luktar så illa att det knappt går att ta upp = inte bra.
 
Äh, de tillverkar skitfoder med massa dåligt i, bland annat majs, så jag hade inte funderat två gånger på vad de skriver. Jag har passat en hund som käkar Purina, bajset luktar så illa att det knappt går att ta upp = inte bra.

Nä alltså, jag håller helt med. Men jag började undra i om det verkligen var så enkelt som att säga "idioter"... Rätt sjukt att foderföretag kan basunera ut sånt hur som helst när allt verkar motbevisa det de påstår. Och det fick mig att fundera på om det kan finnas nått som begränsar färskutfodring som jag själv har riktat in mig på.
 
Jösses vilken rappakalja?! Men vad kan man förvänta sig av ett företag som själva tillverkar skitfoder. Väldigt beklämmande att de har sån här "info" på sin sida, dock.
 
Ja, precis. Får mig att undra hur många som blint tror på sådant och om andra foderföretag kör med samma "info"... Nånstans undrar man om detta är helt tillåtet.
 
Självklart sprider Purina sådan information, de måste nog göra allt de kan för att folk ska tro att innehållet i deras torrfoder faktiskt är bra... :grin:

Sedan får vi komma ihåg att vi bor i Sverige. Personen som skrivit originaltexten på purinas hemsida är säkert inte svensk. Här har vi som tur är inte speciellt stor risk för sjukdomar och annat otrevligt som kan spridas med kött.

Att tillaga köttet gör att hundarna får svårare att ta upp näringen från det och bakterierna som finns, de behövs faktiskt! Många magproblem och andra hälsoproblem hos hundar beror just på att torrfoder är så sterilt och att alla bra bakterier från det råa köttet har försvunnit.

Det enda jag aldrig(!) skulle ge mina hundar är tillagade ben och märgben, detta pga skaderisken. Råa ben är dock ingen större fara, framförallt inte ben från kyckling eftersom de benen är så mjuka och lätta för hunden både att tugga sönder och smälta.

Sedan undviker jag att ge kött från gris, kyckling eller från utomnordiska länder, men det beror först och främst på djurhållningen. Det är också därför jag väljer att barfa, för att ha koll på vad hundarna får i sig.
 
Självklart sprider Purina sådan information, de måste nog göra allt de kan för att folk ska tro att innehållet i deras torrfoder faktiskt är bra... :grin:

Sedan får vi komma ihåg att vi bor i Sverige. Personen som skrivit originaltexten på purinas hemsida är säkert inte svensk. Här har vi som tur är inte speciellt stor risk för sjukdomar och annat otrevligt som kan spridas med kött.

Att tillaga köttet gör att hundarna får svårare att ta upp näringen från det och bakterierna som finns, de behövs faktiskt! Många magproblem och andra hälsoproblem hos hundar beror just på att torrfoder är så sterilt och att alla bra bakterier från det råa köttet har försvunnit.

Det enda jag aldrig(!) skulle ge mina hundar är tillagade ben och märgben, detta pga skaderisken. Råa ben är dock ingen större fara, framförallt inte ben från kyckling eftersom de benen är så mjuka och lätta för hunden både att tugga sönder och smälta.

Sedan undviker jag att ge kött från gris, kyckling eller från utomnordiska länder, men det beror först och främst på djurhållningen. Det är också därför jag väljer att barfa, för att ha koll på vad hundarna får i sig.

Läste dock nyss igenom Royal Canins information som även om den också är vinklad till deras fördel inte prompt skriver ut såna totala osanningar som att det är farligt att ge hundar rått kött, punkt. De var duktigare på att säga...tja ingenting just, fast med många ord. Fick mig väl att bli lite förvånad att se det jag postade ovan då jag inte trodde att såna här företag ändå skulle gå såpass långt i sin "propaganda"...

Det om tillagade ben är jag helt med på. Samt att djurhållningen på många ställen är riktig skit (gäller väl iofs även grishållning i Danmark dock bla.?). Men det som vi är rädda för främst hos gris/kyckling, tex trikiner/salmonella etc, är det ingen risk för hundar alls?
 
Allt svenskt griskött är trikintestat och hundar är inte alls särskilt känsliga för salmonella så det behöver man inte vara orolig för. Däremot så har jag slutat ge kyckling efter larmen om multiresistenta bakterier. Jag ger höns och kalkon istället, bakterierna finns bara hos köttraskyckling.
 
Allt svenskt griskött är trikintestat och hundar är inte alls särskilt känsliga för salmonella så det behöver man inte vara orolig för. Däremot så har jag slutat ge kyckling efter larmen om multiresistenta bakterier. Jag ger höns och kalkon istället, bakterierna finns bara hos köttraskyckling.

Åhå! Isf borde vi kunna börja med gris-sashimi i Sverige också kanske (inte för att jag själv är så sugen..)! :P

Hmm..mycket att lära sig, helt klart..
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 077
Senast: Castellini
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 147
Senast: mackan
·
Katthälsa Siamesen, 8 år gammal, har misstänkt foderallergi. Fick kortisoninjektion för att se om symptomen minskade. De gjorde de men kom...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
9 420
Hundhälsa Hej! Jag skriver detta för att förhoppningsvis få andras synpunkter på vårat problem, men också för att problem ibland blir enklare...
Svar
14
· Visningar
3 971
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp