Fransk bulldog

Sv: Fransk bulldog

bilden du har är på en collie va? (ser lite dåligt då den är så liten) det är en sjuk ras på många sätt och vis, dom flesta raser är sjuka, mer eller mindre och det är vi uppfödare som måste arbeta för att få fram friskare och sundare djur. :)
 
Sv: Fransk bulldog

Det är snarare löjligt att påstå att de flesta raserna är sjuka.
:devil:


ingen hund är perfekt, ingen människa heller. finns ju undantag inom alla arter och raser och tur är väl det? för bara för att det är en "sjuk" ras betyder det ju att alla är sjuka som många verkar tro :)
 
Sv: Fransk bulldog

Collien är en mycket frisk ras fysiskt sett, så där har du helt fel. Däremot har collien stora mentala problem, men det är en annan sorts "sjukdom".

I exemplet frallan så är det vad jag förstår heller inte helt galna tolkningar av rasstandarden som har skapat dessa stackars hundar med obefintlig nos, gigantiska utåtstående ögon, utan det står faktiskt i rasstandarden att nospartiet ska vara "mycket kort".

Det är så otroligt viktigt att uppfödare av raser med stora fysiska problem inte blundar för detta eller slipper undan ansvar genom att argumentera för att "de flesta hundraser ändå är så sjuka". Hur ska vi kunna motverka den galna blandrasaveln när renrasförespråkarna argumenterar så?

På exakt samma sätt resonerar jag gällande min egen ras, men då när det gäller mentalitet. Jag älskar min ras, men jag kan inte blunda för de stora rädslor som finns i rasen. Det spelar ingen roll att min collie och andra collies jag känner är helt fria från rädslor när statistiken talar sitt tydliga språk!
 
Senast ändrad:
Sv: Fransk bulldog

ingen hund är perfekt, ingen människa heller. finns ju undantag inom alla arter och raser och tur är väl det? för bara för att det är en "sjuk" ras betyder det ju att alla är sjuka som många verkar tro :)
Nu slingrar du dig!
Det var inte fråga om individer, du skrev att alla raser var sjuka.
O din jämförelse med människor har inget i tråden att göra.
Handlar inte heller om perfektion.
 
Sv: Fransk bulldog

Frallar har ju som alla vet många sjukdomar, det kan man inte komma i från.
Jag hoppas bara fler slutar att avla på skit, så man så småningom kan få friska hundar. Det är skitjobbigt att avla på frallor, hålla koll på friska linjer etc eftersom de flesta uppfödare håller käften eller ljuger om deras sjuka individer, så svårt att spåra saker. Jävligt trist.
Jag gör dock så gott jag kan med mina små clowner.

Vanda ligger just nu vid mina fötter och sover.
Två år gammal, inga rasbundna problem än så länge.


vanda%201..JPG-for-web.jpg
 
Sv: Fransk bulldog

Nu slingrar du dig!
Det var inte fråga om individer, du skrev att alla raser var sjuka.
O din jämförelse med människor har inget i tråden att göra.
Handlar inte heller om perfektion.

det är väl inte att slingra sig sen sa jag inte att ALLA raser är sjuka men dom flesta har rasburna sjukdomar, det kan du inte argumentera bort på något sätt.

jag är väl medveten om min egen ras problem och som jag skrivit i de andra inläggen är det ju något som alla måste arbeta bort men det tar ju tid, då rasen blev extremt populär och antalet hundar i sverige inte var stort nog såg sig många en chans att tjäna pengar, och många oseriösa finns det ju i allt här i världen, ser chansen att få pengar och ser inte till rasens bästa. tyvärr..
nu har rasen vuxit och många importeingar har gjorts och jag hoppas att rasen blir friskare för varje år som går :)

Collien är en mycket frisk ras fysiskt sett, så där har du helt fel. Däremot har collien stora mentala problem, men det är en annan sorts "sjukdom".

I exemplet frallan så är det vad jag förstår heller inte helt galna tolkningar av rasstandarden som har skapat dessa stackars hundar med obefintlig nos, gigantiska utåtstående ögon, utan det står faktiskt i rasstandarden att nospartiet ska vara "mycket kort".

Det är så otroligt viktigt att uppfödare av raser med stora fysiska problem inte blundar för detta eller slipper undan ansvar genom att argumentera för att "de flesta hundraser ändå är så sjuka". Hur ska vi kunna motverka den galna blandrasaveln när renrasförespråkarna argumenterar så?

På exakt samma sätt resonerar jag gällande min egen ras, men då när det gäller mentalitet. Jag älskar min ras, men jag kan inte blunda för de stora rädslor som finns i rasen. Det spelar ingen roll att min collie och andra collies jag känner är helt fria från rädslor när statistiken talar sitt tydliga språk!

ja visst det finns frallor som är extremavlade med klotrunda fejjor men nog tycker jag dom flesta har kort nos, men finns ju extrema fall.

ang collie, vadå en annan sorts sjukdom? jag talar om alla sjukdommar och mentalitet är ju a och o för en sund & frisk hund! den mentala biten är ju katastrofal men finns även ögon , hud mm.. rasbunda sjukdommar och defekter man bör ¨ålla komm på finns i de flesta raser men mer eller mindre utbrett,
 
Sv: Fransk bulldog

Dina argument håller inte. De collies som har hudproblem/HD/allergier är i minoritet. De frallor som har svårt att andas är i majoritet. Dessutom står det ingenstans i colliens rasstandard att den ska vara skotträdd, reserverad etc. Däremot står det i frallans rasstandard att den ska ha mycket kort nos. Ser du inte skillnaden?

Om denna tråd handlade om collien hade jag noga tagit upp fördelarna med rasen, men även de stora problem som finns, och rått valpköparen att välja noga och titta efter vissa saker gällande mentalitet, MH-resultat exempelvis. Jag hade inte börjat skylla ifrån mig genom att hävda att "alla raser är sjuka". Det är viktigt att man inom raserna tar sitt ansvar.
 
Sv: Fransk bulldog

Mycket kort nos, ja men inte icke existerande så som många tolkar det.. :crazy:
Sen är det inte bara den korta nosen som utgör problem, utan knipta näsborrar, tight gomsegel också samt andra hals problem..

JAG vill avla på hundar som kan andas obehindrat, och kan röra sig så som de ska.
Sen att det inte går så bra i vänstervarv, skiter jag högaktningsfullt i.
Mina hudnar mår iaf bra.
De har litet längre nos och längre rygg/hals än önskvärt, men mår toppen.
Vanda som var på bild innan, orkar springa med mig på elljusspåret, hon orkar mer än mig... :angel:

Håller på o laddar upp bilder på nosar, så ska ni få se vad jag menar.
 
Sv: Fransk bulldog

Jag tycker det är jättebra att uppfödare som du finns! Även du förstår säkert att en del människor väljer att helt avstå från hundraser av typen fralla/engelsk bulldog etc eftersom man inte vill stödja den typ av avel som är i majoritet där (det finns självklart undantag), och därför att det är ett sånt enormt detektivarbete för att hitta en frisk hund (ibland kanske det inte ens går). Det måste ju vara något fel när majoriteten av hundarna i en ras inte kan föda sina valpar naturligt. :crazy:
 
Sv: Fransk bulldog

Tack. :o
Det har varit jätte jobbigt med frallorna, för man stöter på problem när man minst anar det.. Hud problem etc..
Det är inte en dans på rosor att vara fralla uppfödare, och samtidigt försöka göra det bästa man bara kan. Men ack vilken kärlek och vilken underbar vardag man har med sina underbara hundar.
Det är ju därför jag har dem. :D
Och valpar är bara en stor bunus, för ack vad roligt det är att följa de små liven!
Försöker ladda upp lite bilder, men det går segt. :grin:
Jävla mobila internet.
 
Sv: Fransk bulldog

Tadaaaa, :D

Detta är Bonnie, en tidigare avelstik hos mig, hon gav jätte fina valpar andningsmässigt. En av tre gruglade, och hon gurglar men har inga problem, bara låter, de andra är knäpptysta.
30142745.jpg
[/url][/IMG]

Gurgel poppen. (orkar dock hur mycket som helst)


Laqritz.


Och Caramel som går på BHK och leker agility och lydnad med gott resultat!


Orkar inte rota mer bilder så här på nyårskvällen, ska ju ut. :D
 
Sv: Fransk bulldog

ja men hallå ;) har du läst vad jag skrivit?

jag och zizzy har skrivit i princip samma sak
ingen av oss vill ha för korta nosar och jag skrev kalrt och tycligt att jag är tacksm över att skk tagit upp problemet så fler uppfödare inser att det lösnar sig för dem att föda fram sundare hundar. (vissa är ju utsvällning det viktigaste och då dom kompakta kortnosade gått bäst tidigare har dess avlats fram)

för kanske 2 år sen hade min hund som jags kriit om tidigare aldrig fått ck:n men nu ska dem premieras. det betyder att "modet" vänder och alla föörker sträva efter det sundare idealet.

jag tex tränar aktivt med mina hudnar och vill ha en sund hund därför. för att dom ska orka med spårning, agility, lydnad, weight pull osv...

hoppas du förstår vad jag menar för allt jag hittilss skrivit verkar ju bli vänt på.

fransk bulldogg är en underbar ras och jag kommer aldrig leva utan den, allsidigare och trevligare hund finns inte i mina ögon :)
 
Sv: Fransk bulldog

Det ser ut som om de har väldigt "raka"/ovinklade bakben? Är detta något som eftersträvas, och isåfall, hur funkar det om de ska användas lite mer aktivt, exempelvis i agility etc? Det känns spontant som en rätt ofunktionell exteriör (jämför med ex chow chowen).
 
Sv: Fransk bulldog

Det är en väldig skillnad på vad du och Zizzy säger. Zizzy erkänner att det finns stora problem inom rasen (som faktiskt INTE finns inom "alla" raser"), vilket inte du gör, iallafall inte i det du har sagt i denna tråd.
 
Sv: Fransk bulldog

De var inte färdig växta på dessa bilder, men lika gamla, då dessa togs under en valpträff.
JA, de var raka, men ingen av dem är lika raka i dag.
Dock föredrar jag mer vinklade, men man kan inte göra allt på en gång...
Man får ta bit för bit.. :p
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
980
Senast: Viva
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 339
Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 201
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Jag skulle behöva tips på hur man överlever sin hunds bortgång. Just nu känner jag ingen anledning till att ens existera själv då han...
Svar
3
· Visningar
478
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp