Fransk bulldog

T

Tess

Jag och sambon funderar på att skaffa en liten fransk bulldog och jag vill veta allt om just fransk bulldog! Jag undrar hur stora blir dom som vuxna?.
Skäller dom mycket? osv... Berätta gärna era erfarenheter. :)
 
Sv: Fransk bulldog

Borde inte de intressanta frågorna handla mer om, hur ser hälsostatusen ut innom rasen och hur är psyket/temperamentet?
 
Sv: Fransk bulldog

Håller med föregående skribent.
Förslagsvis så börjar du på rasklubbens hemsida, som du hittar på http://www.skk.se därifrån går du in på länkar, ras o specialklubbar.
Läs rasens RAS dokument o avelsstrategi o läs på på olika uppfödares hemsidor.
Rasen dras med en hel del sjukdomar o brister, vad jag kan komma på på rak arm är ofta en oförmöga att själv föda fram sina valpar, dvs att tikarna snittas.
Sen är det väl andning o hudproblem som hos de flesta trubbnosar, men charmiga små clowner är de, om man lyckas hitta en välavlad frisk individ.
Kolla hur HD statistiken ser ut, o även armbågar o patella, den mentala biten kan du hitta på www.genetica.se under läshörnan MH diagram, förutsatt att tillräckligt med hundar är testade.

mvh
 
Sv: Fransk bulldog

Tillägg, åk gärna på utställningar o rasspecialer för att träffa många individer o dito ägare o uppfödare.
 
Sv: Fransk bulldog

Jag har läst lite runt om på nätet om just sjukdomar och liknande men jag hittade inte hur stora dom blir som vuxna.
 
Sv: Fransk bulldog

Allt det där hittar du på rasklubbens hemsida, kika under avel/historik/exteriör, där brukar sådandt gå att hitta.

Lycka till!
 
Sv: Fransk bulldog

allt du behöver veta finnså fbksverige.se

dom skäller väl mer sällan men gör det ibland som alla andra hundar ;)

köp inte från första bästa uppfödare du får tag på du kan få vänta men kan ha tur.
finns oseriösa inom allt därför bör man "forska" lite och kolla upp mycket.

lycka till! ett liv utan fralla är inget liv!
 
Sv: Fransk bulldog

Och det är sååå synd!!! Jag drömmer nämligen otillåtna drömmar om en Fralla själv... En fawn! Jag som aldrig skulle köpa hund efter utseende och charm, och absolut inte färg, och ABSOLUT inte en sjuk ras! Men ... ååååhhh... Träffade en fawn häromdagen, hon hette Doris, och snörvlade i min hand... Det är inte klokt.
 
Sv: Fransk bulldog

Och det är sååå synd!!! Jag drömmer nämligen otillåtna drömmar om en Fralla själv... En fawn! Jag som aldrig skulle köpa hund efter utseende och charm, och absolut inte färg, och ABSOLUT inte en sjuk ras! Men ... ååååhhh... Träffade en fawn häromdagen, hon hette Doris, och snörvlade i min hand... Det är inte klokt.

Känner precis lika dant!
Det är bara att härda ut eller gå över till "the dark side":cry:
 
Sv: Fransk bulldog

Tycker det är bra att dommare i sverige ska premiera sundare hundar. Helt kanon! Det får ju uppfödare att välja ett sundare ideal. Vi är på rätt väg! Sen är väl de flesta raserna sjuka så att det enda man kan säga om en ras att dom är sjuka är ju lite löjligt ;)

andra utställningen jag var på i år tog den gammla skrövliga tanten till dommare mig i handen och sa "för hälsosam nos" fick alltså en 2:a därför! hon hade nog inte läst papprerna innan hon dömde ;)

själv är jagtacksam över att ha en hund utan andningsproblem , med öppna näsborrar, ljudlös andning och bra gomsegel samt lite längre rydd och från självalpande linjer.

det tråkiga är ju uppfödare som avlar på hundar fast dom vetdom har problem med tex patella, demodex (hemska tanke) och allergier, andningsproblem... det för ju inte direkt rasen framåt.
 
Sv: Fransk bulldog

Och det är sååå synd!!! Jag drömmer nämligen otillåtna drömmar om en Fralla själv... En fawn! .

Kunde bara inte låta bli :angel:

Svärmor och svärfars lilla fralla valp här 7 veckor.

Min sambos bror föder upp frallor och visst håller jag med om att de kan vara väldigt söta och charmiga ( just denna valp är faktiskt den finaste frallan jag sett)

Det är dock inte en ras för mig, jag tycker tyvärr att de är alldelles för extrema i sin konstruktion vilket inverkar för mycket på deras hälsa anser jag.

i_famn.jpg


frilagd.jpg


sju_veckor_057_2redi.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Fransk bulldog

Kunde bara inte låta bli :angel:

Svärmor och svärfars lilla fralla valp här 7 veckor.

Min sambos bror föder upp frallor och visst håller jag med om att de kan vara väldigt söta och charmiga ( just denna valp är faktiskt den finaste frallan jag sett)

Det är dock inte en ras för mig, jag tycker tyvärr att de är alldelles för extrema i sin konstruktion vilket inverkar för mycket på deras hälsa anser jag.

i_famn.jpg


frilagd.jpg


sju_veckor_057_2redi.jpg

Detta borde vara FÖRBJUDET...Skojade bara:love:

Man blir ju helt galen av "bara tanken att nosa in sig ordentligt,å´få massor av snörvelpussar:love:

MEN,som Cämela skriver,det gäller att alla uppfödare tar sig en funderare på vad de tar fram för individer.Vad de har för chans till ett sunt liv,utan andningsproblem,etc,etc.
Men jättesöt är den,den lilla gula:love:
 
Sv: Fransk bulldog

kunde bara inte låta bli :angel:

Svärmor och svärfars lilla fralla valp här 7 veckor.

Min sambos bror föder upp frallor och visst håller jag med om att de kan vara väldigt söta och charmiga ( just denna valp är faktiskt den finaste frallan jag sett)

det är dock inte en ras för mig, jag tycker tyvärr att de är alldelles för extrema i sin konstruktion vilket inverkar för mycket på deras hälsa anser jag.

i_famn.jpg


frilagd.jpg


sju_veckor_057_2redi.jpg

neeeejjjjj!!!!!!!!! Slutaaaa! Du fÅr inte!!!!! Neeeejjjjj!!!!!!!!!
 
Sv: Fransk bulldog

Då passar våran Björne in här
30120124.jpg


Som många sagt innan så finns en hel del info på FBK Sveriges hemsida. Där hittar du även massa uppfödare :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
989
Senast: Viva
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 375
Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 211
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Jag skulle behöva tips på hur man överlever sin hunds bortgång. Just nu känner jag ingen anledning till att ens existera själv då han...
Svar
3
· Visningar
488
Senast: Myrten
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Födda 2022
  • Vad är rätt

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp