Fransk bulldog

Sv: Fransk bulldog

En av dom saker jag tycker är mest läskiga med frallornas defekter är att en stor procent inte kan födas naturligt:(
Den underbara fralla jag jobbar med har så svårt att andas på somrarna att man måste kyla ner henne i duschen...hon är dessutom 6 år och har aldrig löpt...
Visst hon kanske är ett extremfall, men en så sjuk hund är inte kul att se.
På vintern är hon dock hur pigg och glad som helst.
Men bedrövligt fina är dom:)
 
Sv: Fransk bulldog

Det är en väldig skillnad på vad du och Zizzy säger. Zizzy erkänner att det finns stora problem inom rasen (som faktiskt INTE finns inom "alla" raser"), vilket inte du gör, iallafall inte i det du har sagt i denna tråd.

men jag ahr skrivit att min ras har problem som måste arbetas bort, så vet inte om du läst mellan raderna vilket verkar väldigt tydligt.

sen har jag skrivit att de flesta andra raser har problem mer eller mindre, det är väl inget fel att skriva det? jag har en pensionerad mops, hon HAR problem, det är en sjukare ras i mina ögon.

kolla denna länken från rasklubben som jag även ahr på min hemsida: http://fbksverige.se/arkiv_smfr/svgrebetre.html

min mamma föder upp tibetansk spaniel som ska vara en frisk ras men de har rasburna sjukdommar som de flesta raser man tex ögonlyser för pra och verkar som om det är på g att kolla patella också. det är ju det jag menar finns rasburna sjukdommar inom de flesta raser OCH det får man ju vara ytterst tacksam för att många rasklubabr har olika saker man bör eller ska kolla upp inför ev avel. det är ju inte att slingra sig det är ju bara att försvara det du eller någon annan skrev i början av tråden att "frallor är så sjuka" , precis som om det vore ENDA rasen som är det ;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fransk bulldog

jättetråkigt låter som min mops men hon gilalr inte vintern, fryser om tassarna och får jobbigt med andningen om det är kalare än -20.

men ang naturlig födsel på fransk bulldogg så vill man ju ha det och eftersträvar det
och de som inte kan föda naturligt bör inte avlas på igen för att försöka få bort det där. vilket är kanon!
 
Sv: Fransk bulldog

Vem har skrivit att frallan är den enda sjuka rasen? :confused: Dock är den definitivt en av de sjukare raserna, tillsammans med engelsk bulldog, mops osv.
 
Sv: Fransk bulldog

Vem har skrivit att frallan är den enda sjuka rasen? :confused: Dock är den definitivt en av de sjukare raserna, tillsammans med engelsk bulldog, mops osv.
Nä, men den du svarade skrev att alla raser är sjuka, precis som människor, då får man vänta sig mothugg!
 
Sv: Fransk bulldog

Nä, men den du svarade skrev att alla raser är sjuka, precis som människor, då får man vänta sig mothugg!

men nu får du väl ge dig!?

jag ar fortfarande inte skrivit ALLA raser någonstans ;) men om du nämner hälften av alla fci reggade raser att ingen av dom har något hälsoprogram så tror jag dig. :)



OT: tycker det är intressant hur detta forum kan vara det otrevligaste forum jag någonsin besökt, som om det är en oskriven lag att så fort någon skriver nåt finns det alltid flera som ska hacka på den personen eller den personens åsikter. verkar inte heller som att de folket orkar läsa igenom vad personer skrivit heller.
:grin:
 
Sv: Fransk bulldog

Det är snarare löjligt att påstå att de flesta raserna är sjuka.
:devil:

+1 på det!

De flesta raser är inte knutna till något hälsoprogram inom skk och även många raser av de som är anknutna (till exempel för HD) är inte sjuka raser i den bemärkelsen.

Och till sist: Om detta är det forum som är otrevligast i hundvärlden kan du inte ha varit på speciellt många fora några längre stunder?

Jag vet i alla fall av hundfora som är betydligt otrevligare än buke..
 
Sv: Fransk bulldog

+1 på det!

De flesta raser är inte knutna till något hälsoprogram inom skk och även många raser av de som är anknutna (till exempel för HD) är inte sjuka raser i den bemärkelsen.

Och till sist: Om detta är det forum som är otrevligast i hundvärlden kan du inte ha varit på speciellt många fora några längre stunder?

Jag vet i alla fall av hundfora som är betydligt otrevligare än buke..

men ni förstår ju inte hur jag menar eller så förklarar jag dåligt.

de flesta raser jag kollat upp eller höt om har alltid något som BÖR eller SKALL kollas innan ev avelsdebut och det är ju jättebra! eller håller ni inte med om det? det är ju det jag menar med att e flesta raser är mer eller mindre sjuka. jag menar inte att de flesta raser är så sjuka att dom är oanvändbara, inte kan röra sig normalt, inte andas osv osv...

det är som om folk bara ser rött vad man än skriver?:crazy:
 
Sv: Fransk bulldog

Sen är väl de flesta raserna sjuka

dom flesta raser är sjuka, mer eller mindre

bara för att det är en "sjuk" ras betyder det ju att alla är sjuka som många verkar tro :)

sen har jag skrivit att de flesta andra raser har problem mer eller mindre

Fast det är ju så att "de flesta" raserna är inte sjuka "mer eller mindre". De flesta raser är friska och hälsosamma även om det naturligtvis förekommer sjuka individer inom "de flesta" raserna.

Skillnaden mellan "de flesta" raserna och ex.vis din ras är att majoriteten av individerna inom din ras är sjuka/har stora hälsoproblem = rasen som helhet har stora hälsoproblem och är därför inte att betrakta som en frisk ras, utan som en sjuk ras

Inom "de flesta" raserna är det bara en liten minoritet som har hälsoproblem = raserna som helhet betraktas som friska.

Du verkar dock inte förstå skillnaden trots att flera före mig förklarat den.
 
Sv: Fransk bulldog

Fast det är ju så att "de flesta" raserna är inte sjuka "mer eller mindre". De flesta raser är friska och hälsosamma även om det naturligtvis förekommer sjuka individer inom "de flesta" raserna.

Skillnaden mellan "de flesta" raserna och ex.vis din ras är att majoriteten av individerna inom din ras är sjuka/har stora hälsoproblem = rasen som helhet har stora hälsoproblem och är därför inte att betrakta som en frisk ras, utan som en sjuk ras

Inom "de flesta" raserna är det bara en liten minoritet som har hälsoproblem = raserna som helhet betraktas som friska.

Du verkar dock inte förstå skillnaden trots att flera före mig förklarat den.

ja men det är ju det jag har skrivit och menat hela tiden! då har du/nimissuppfattat hur jag skrivit.

har väl aldrig försökt mörka eller bortförklara att fransk bulldogg är en av de sjukaste raserna en dementera att det finns sjukdomar inom många andra raser. herregud hur fel det kan bli ;)
 
Sv: Fransk bulldog

Jag kan bara svara för mig själv, men jag har läst allt du har skrivit i denna tråd. Är man otrevlig bara för att man säger emot? Du måste ju också förstå att när du säger att "alla raser är sjuka" så kommer du att få kraftigt motstånd.
 
Sv: Fransk bulldog

ja men ni missförstod mig ju bara för då gnist försökte förklara vad hon menade ni menade satt ajg först som ett frågetecken för det är ju precis det jag menat med det jag skrivit hela tiden. så slutsatsen av det hela är jua tt det är sjukt lätt att misstolka varandra.

som min vän just sa "internetforum är bäddat för missförstånd"
 
Sv: Fransk bulldog

*kl*
Jag är själv fullständigt förälskad i frallor sedan några år tillbaka. Dock kommer ingen ny hund in i huset förrän mina båda grabbar är borta MEN jag letar och funderar ändå över olika raser även fast det förhoppningsvis dröjer många år innan det är aktuellt med ny hund.

Det som än så länge gör mig tveksam till frallan är naturligtvis hälsan men jag har dålig koll på hur det står till där...egentligen. Är de flesta frallor sjuka eller är det extremfall som lyfts fram? Hur hittar man en uppfödare med friska hundar?
 
Sv: Fransk bulldog

om du går i franska bullogg tankar så kolla runt olika uppfödare, åk och hälsa på dem (perfekt att träffa hundarna deras) åk på utställningar osv... det är alltid bäst och lättast att skaffa sig en egen uppfattning om man träffar hundarna i fråga. tex en hemsida kan se hur flashig och proffsig ut som helst men att träffa personerna och deras hundar är superviktigt. tycker jag.:)

jag har träffat i överlag friska frallor men även sett på tex utställningar extremfall då hundar som nästan inte kunnats andas sommartid eller röra sig normalt. det är kanske 5 hundar som varit extrema på dessautställningar.
Sen finns det ju otroligt myckt smuggelhudnar eller importerade från oseriösa ställen som är mycket sjuka för där är hälsa inte det viktigaste utan någon i malmö ahr insett dom kan tjäna pengar på att sälja dessa på blocket några tusen billigare än en reggad.

då jag sökt hanhund till min tik har jag noga kollat upp föräldrar, syskon, andra släktingar, hälsa mentalitet på släkt och hanhunden. har blivit tipsad om flera hanar och träffat flera men inte hittat någon jag var riktigt tillsfreds med då jag inte vill kompromissa på något plan. till slut hittade jag en som känns rätt på alla sätt och vis. men jag är ju en extrem perfektionist pga alla problem som finns. det r ju en underbar ras som man vill ska förbättras men ändå vara rastypisk.
 
Sv: Fransk bulldog

*kl*
Jag är själv fullständigt förälskad i frallor sedan några år tillbaka. Dock kommer ingen ny hund in i huset förrän mina båda grabbar är borta MEN jag letar och funderar ändå över olika raser även fast det förhoppningsvis dröjer många år innan det är aktuellt med ny hund.

Det som än så länge gör mig tveksam till frallan är naturligtvis hälsan men jag har dålig koll på hur det står till där...egentligen. Är de flesta frallor sjuka eller är det extremfall som lyfts fram? Hur hittar man en uppfödare med friska hundar?

Kärnpunkten är väl dock lite den att när man diskuterar hälsa hos hundar måste man hålla isär två olika saker;

1. Hälsodefekter inom en ras som är rasbundet men inte önskvärt eller relaterat till rasstandarden, ex ögonsjukdomar, HD, AD, hudproblem mentalitetsproblem etc

2. Hälsodefekter som har ett samband med rasstandarden och är en naturlig följd av att man avlar i enlighet med rasstandard och utställning. Ex , väldigt korta nosar, korta ryggar, felvinklade ben, extremt överskott av hud etc.

Skillnaden är nämligen att för grupp 1 är det betydligt lättare att med nogrannt val av uppfödare, linjer och tillslut individ undvika häsloproblem och således få en frisk individ i en annars ganska sjuk ras.

Men för grupp 2 så är ju häsloproblemen ett direkt resultat av en medveten avel, dvs skall du få en hund som motsvarar rasstandarden så kommer du på köpet få dessa rasstandardsrelaterade åkommor och även om man inte avlar extremt så med en osund rasstandard så kommer man ändå inte ifrån hälsoproblemen helt.

Som min sambos brorsas frallor, de är friska frallor för att vara frallor MEN de är begränsade av sin medvetna helknasiga exteriör och trots att de inte är extrema så har de betydligt svårare att få luft på sommaren än exempelvis mina hundar och de har generellt svårare att föda naturligt liksom alla frallor.

I somras hade vi även en engelsk bulldog på besök här ett par dar eftersom han hade kollapsat på båtsemestern med sin familj då han inte fick luft när det var varmt och han var stressad, det är inte en exteriör hos en hund som jag kan tycka är ok. :crazy:
 
Sv: Fransk bulldog

Jo det stämmer. En engelsk bulldogg hade jag som återkommande kund då jag drev hunddagis. En helt underbar hund, aktiv och glad men tung i andningen!

Jag inser att frallorna har rasbundna problem (ja det jag vet om är andningen med korta nosar och problem att föda naturligt), men frågan är väl, går det att hitta frallor som inte har problem? Och hur stora är problemen egentligen? Går det att hitta uppfödare som jobbat från "idealet" och fått fram hundar som går sämre på utställning men fungerar bättre i vardagen? Att de inte klarar värmen lika bra som hundar med en mer fördelaktig anatomi det kan jag ta. Mina hundar skall ex. kunna hänga med en sväng i skogen oavsett väder men jag har inga krav på att de skall klara ett maratonlopp i hög värme eller extrem kyla.
 
Sv: Fransk bulldog

utställning är ju en sån liten del av en hunds liv. men jag tycker att man ska kunna ha en rastypisk hund som ändå är hälsosam utifrån sin egen ras. för börjar man avla fram för långa nosar försvinner ju den franska bulldoggen.

min tik tex har längre nosrygg än bilderna tiken Zizzy la upp men är ändå rastypisk, vet flera uppfödare därebland mig själv som föredrar längre nosrygg, men man vill ju ändå så att säga ha ett rastypiskt utseende, om du förstår hur jag menar en fransk bulldogg som ser ut som en fransk bulldogg men med lite längre nosrygg :) gillar inte för rynkiga och runda huvuden. men det är ju en smaksak, men då man som jag vill ha en lite mer "arbetande" hund är ju hälsan viktig.
Min hund brukar följa med min far ut på joggingturer utan problem. medans min mops har sämre med andingen än mig som är astmatiker, de tär så olika. så twiggyM om du söker kommer du finna det du är ute efter.
 
Frallan Fonzie är sex år och har bara varit dålig en gång när han fick kennelhosta så det där med att alla frallor är sjukdomsbenägna stämmer inte med Fonzie. Skäller extremt lite och bara vid ögonblick som dörringning eller mycket bus och knappt ens då. Glad och humoristisk hundras som trivs på promenader men också tycker om att ligga och gosa i soffan. Väldigt lojal och kan passa husse eller matte utan att tröttna. Vill gärna vara med om det händer något och är på så vis mycket social. Att se upp mefär att dom är känsliga av för mycket värme t ex varma sommardagar. Snarkar ofta vid sömn vilket man får lösa med att lägga dom på magen. En himla kul vovve som jag bara aldrig kan sluta att gilla.
201901211548081029364.jpg
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
989
Senast: Viva
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 375
Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 211
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Jag skulle behöva tips på hur man överlever sin hunds bortgång. Just nu känner jag ingen anledning till att ens existera själv då han...
Svar
3
· Visningar
488
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Vad är rätt
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp