Fransk bulldog

Jag tror att det behövs anmälningar för att det ska fungera i praktiken. Länsstyrelsen kan ju inte åka runt till alla uppfödare och kräva röntgen av rygg och kontroll av luftvägar. Men kommer inte in anmälan om att en uppfödare avlar på hundar som tex inte kan andas ordentligt så kan de utvärdera det, kräva veterinärkoll och potentiellt sätta avelsförbud på hundarna.
Jag kan ju tycka att motsatsen borde gälla, att uppfödare av problemraser borde inkomma med röntgenbilder och veterinärintyg att de inte ha problem med luftvägar och rygg för att få använda hundarna i avel.
 
Jag tror att det behövs anmälningar för att det ska fungera i praktiken. Länsstyrelsen kan ju inte åka runt till alla uppfödare och kräva röntgen av rygg och kontroll av luftvägar. Men kommer inte in anmälan om att en uppfödare avlar på hundar som tex inte kan andas ordentligt så kan de utvärdera det, kräva veterinärkoll och potentiellt sätta avelsförbud på hundarna.
Det har du säkert helt rätt i! Och problemet som infinner sig då är ju att vi som inte vill gynna avel av plattnästa, ryggmissbildade hundar faktiskt inte har någon insyn i vilka uppfödarna är. Och därmed inte kan anmäla. För en anmälan krävs det ju också att man har en del "på fötterna" och vet att den ena eller andra avelshunden faktiskt har BOAS eller missbildad rygg. Och det är ju svårt att veta "på avstånd".
 
Jag kan ju tycka att motsatsen borde gälla, att uppfödare av problemraser borde inkomma med röntgenbilder och veterinärintyg att de inte ha problem med luftvägar och rygg för att få använda hundarna i avel.
I den bästa av världar.

Det har du säkert helt rätt i! Och problemet som infinner sig då är ju att vi som inte vill gynna avel av plattnästa, ryggmissbildade hundar faktiskt inte har någon insyn i vilka uppfödarna är. Och därmed inte kan anmäla. För en anmälan krävs det ju också att man har en del "på fötterna" och vet att den ena eller andra avelshunden faktiskt har BOAS eller missbildad rygg. Och det är ju svårt att veta "på avstånd".
Ja det är väl där problemet ligger tänker jag. Så länge det är så så kommer de avlas på, tyvärr.
 
Det gör den, om anmälningar kommer in.

Jag vet ett exempel på hundar med BOAS som anmäldes där uppfödare fick avelsförbud.

Det borde dock vara lättare för folk att veta när avel är olaglig och kan anmälas. Om man låter bli att röntga kan man avla på missbildade ryggar och utan BOAS-test är det lätt att övertyga folk som har koll att snarkningar och snörvel bara är charmigt.
 
Det borde dock vara lättare för folk att veta när avel är olaglig och kan anmälas. Om man låter bli att röntga kan man avla på missbildade ryggar och utan BOAS-test är det lätt att övertyga folk som har koll att snarkningar och snörvel bara är charmigt.
Ja!
Dessutom tror jag många ”antar” att SKK-reg (eller vilken annan klubb som helst) är en hundraprocentig kvalitetsstämpel. Att frallor ska se ut så, om de faktiskt var sjuka hade de ju inte varit reggade och allt det där. De ska ju snarka! Blir så skevt när normalen för en ras redan är helt osund :(

Fattar inte varför det inte finns krav på röntgen eller andningstest innan avel. Eller ja, det kanske inte hade funnits några hundar kvar att avla på efteråt…
 
Det borde dock vara lättare för folk att veta när avel är olaglig och kan anmälas. Om man låter bli att röntga kan man avla på missbildade ryggar och utan BOAS-test är det lätt att övertyga folk som har koll att snarkningar och snörvel bara är charmigt.
Moment 22 för veterinärerna (gissar jag) - anmäler de och folk får avelsförbud kommer ingen tillbaka/ryktet sprids att man inte ska åka dit :(
 
Jag ger inte 5 öre för Boaz tezten, den där det är en vette zom föder upp mopzar zom utför teztet, behöver jag zäga att det mezta godkännz
Halvt kl
Testet går ut på att hunden ska kunna hänga med i någorlunda rask promenadtakt i hela TRE minuter utan att få ansträngd andning. Det har väl varit tal om att man ska testa för att sålla bort de med stora problem, men låta de med mindre problem godkännas för avel. Det självklara vore i mina ögon att ALLA grader av andningsproblem som uppstår vid så låg ansträngning gav omedelbart avelsförbud, och att man på raser där detta över huvud taget förekommer inför obligatoriskt test för att få regga valparna. En hund som får ansträngd andning av att gå till brevlådan är liksom inte en frisk hund, även om den är bättre än medel för sin ras. Dock tror jag aldrig att uppfödarna går med på det frivilligt, iom att det är typ 85-95 % av mops, fralla och engelsk bulldog som har någon grad av BOAS.

Som komplement till att privatpersoner och veterinärer ska anmäla enskilda uppfödare skulle det nog behövas mer påtryckningar på rasklubbarna från myndighetshåll. Problemet handlar ju inte om enskilda uppfödare, utan om att ohälsa är normaltillstånd i vissa raser. Att i en klubb uppmuntra till avel som är emot djurskyddslagen borde väl i princip kunna räknas som en form av organiserad brottslighet.
 
Halvt kl
Testet går ut på att hunden ska kunna hänga med i någorlunda rask promenadtakt i hela TRE minuter utan att få ansträngd andning. Det har väl varit tal om att man ska testa för att sålla bort de med stora problem, men låta de med mindre problem godkännas för avel. Det självklara vore i mina ögon att ALLA grader av andningsproblem som uppstår vid så låg ansträngning gav omedelbart avelsförbud, och att man på raser där detta över huvud taget förekommer inför obligatoriskt test för att få regga valparna. En hund som får ansträngd andning av att gå till brevlådan är liksom inte en frisk hund, även om den är bättre än medel för sin ras. Dock tror jag aldrig att uppfödarna går med på det frivilligt, iom att det är typ 85-95 % av mops, fralla och engelsk bulldog som har någon grad av BOAS.

Som komplement till att privatpersoner och veterinärer ska anmäla enskilda uppfödare skulle det nog behövas mer påtryckningar på rasklubbarna från myndighetshåll. Problemet handlar ju inte om enskilda uppfödare, utan om att ohälsa är normaltillstånd i vissa raser. Att i en klubb uppmuntra till avel som är emot djurskyddslagen borde väl i princip kunna räknas som en form av organiserad brottslighet.

Är det verkligen allt det är? Tre minuter!? :eek:
Jag skulle oroa mig för en hund som inte pallar tre kilometer.

Edit: eller egentligen nästan vilket avstånd som helst i promenadtakt.
 
Är det verkligen allt det är? Tre minuter!? :eek:
Jag skulle oroa mig för en hund som inte pallar tre kilometer.

Edit: eller egentligen nästan vilket avstånd som helst i promenadtakt.
Ja. Tre minuter i 6-8 km/h hittade jag när jag googlade. Och som @dobbis skriver har jag också läst någonstans att det ska vara 20 grader varmt.

Jag förstår absolut poängen med att ha ett standardiserat test som ändå går fort och smidigt att utföra, men om det medför att testet är så enkelt att tant Agda 85 år skulle segla igenom det med rullatorn ska man ju inte behöva tolerera något annat än felfritt genomförande hos en hund som ska i avel.
 
Men det är ju det som är poängen. Att undersöka hundar som är normalt uppe i varv. Om de inte klarar den motionen så kan de få sämsta poäng utan att ens genomgå undersökningen. Annars graderas de från 0-3 där 2 och 3 är påverkade av BOAS medan 1 har det men är inte fysiskt påverkade. Rasklubben vill avla på 0-2 men Jordbruksverket har sagt tvärnej till att avla på påverkade individer dvs 2 och 3. Då överklagade rasklubben... :banghead:
 
Sen på bollen och jag vet inte om TS ens är kvar i tråden. Men jag vill också sälla mig till skaran som säger att långa promenader inte räcker för alla hundar.

Min egen, och många jag tränar med, blir inte nöjd med att bara promenera. De vill ha uppgifter också. Min kräver åtminstone att vi kör ett antal incheckningar, fotgående/följsamhet, sitt/stanna osv — annars börjar hon hitta på fanskap på promenaden ;)
 
Sen på bollen och jag vet inte om TS ens är kvar i tråden. Men jag vill också sälla mig till skaran som säger att långa promenader inte räcker för alla hundar.

Min egen, och många jag tränar med, blir inte nöjd med att bara promenera. De vill ha uppgifter också. Min kräver åtminstone att vi kör ett antal incheckningar, fotgående/följsamhet, sitt/stanna osv — annars börjar hon hitta på fanskap på promenaden ;)
Låter som en mycket ovanlig fralla som både orkar med långa promenader och fanskap. :)
 
Halvt kl
Testet går ut på att hunden ska kunna hänga med i någorlunda rask promenadtakt i hela TRE minuter utan att få ansträngd andning. Det har väl varit tal om att man ska testa för att sålla bort de med stora problem, men låta de med mindre problem godkännas för avel. Det självklara vore i mina ögon att ALLA grader av andningsproblem som uppstår vid så låg ansträngning gav omedelbart avelsförbud, och att man på raser där detta över huvud taget förekommer inför obligatoriskt test för att få regga valparna. En hund som får ansträngd andning av att gå till brevlådan är liksom inte en frisk hund, även om den är bättre än medel för sin ras. Dock tror jag aldrig att uppfödarna går med på det frivilligt, iom att det är typ 85-95 % av mops, fralla och engelsk bulldog som har någon grad av BOAS.

Som komplement till att privatpersoner och veterinärer ska anmäla enskilda uppfödare skulle det nog behövas mer påtryckningar på rasklubbarna från myndighetshåll. Problemet handlar ju inte om enskilda uppfödare, utan om att ohälsa är normaltillstånd i vissa raser. Att i en klubb uppmuntra till avel som är emot djurskyddslagen borde väl i princip kunna räknas som en form av organiserad brottslighet.

Skojar du?? Det är väl inget test?? De som som misslyckas i det testet måste lida oerhört i vardagen!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 727
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 885
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 379
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 502
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp