Fransk bulldog

Enligt SKK:

”Den generella rekommendationen är att endast hundar graderade som grad 0, kliniskt opåverkade av BOAS, och med mycket gott allmäntillstånd ska användas i avel.

Det kan i vissa fall vara motiverat att använda hund i avel med grad 1, med hänsyn till andra viktiga egenskaper och/eller populationens långsiktiga utveckling. Här bör rasspecifik hänsyn tas. I det fall hund med BOAS grad 1 används i avel är det viktigt att säkerställa att parningskombinationen inte medför ökad risk för kliniska problem hos avkommorna. Mer utförliga rekommendationer för en specifik hundras kan finnas i den rasspecifika avelsstrategin, RAS.”

Grad 1 är alltså okej att använda med hänsyn till ”andra viktiga egenskaper”.

30 sekunder in i det här klippet visas andningen efter tre minuters promenad hos en hund med grad 1.
Jag är INTE imponerad…
 
Det är som sagt inte ett test för att se vilken motion de klarar utan motionen är till för att de ska komma upp i varv innan bedömningen.
 
En frisk hund kommer ju inte ens upp i varv efter tre minuters promenad 😅

Harry kan skena runt som en dåre på terrängbanan i tio minuter och är helt oberörd efteråt.
Ja jag tycker det blir så otroligt tydligt när man släpper ihop hundar med boas med hundar som är normala. Min förra hund lekte med en hund som "inte hade problem" enligt ägarna. Den sprang runt 1,5 varv i högre fart (för den...) i en cirkel på kanske 5-7 meter i diameter, sedan la den sig ner och flämtade högljutt. Medans min hund inte ens var det minsta andfådd. Jag tror att ägarna inte hade förstått riktigt hur stor skillnad det är på en frisk hund och en som inte kan andas.

En kompis till mig lät sin hund leka med en plattnos i parken. Den var lite mer envis och slutade inte leka förens den tuppade av. Min kompis fick lite panik, men hundens matte sa att "det händer ibland, inget att oroa sig över".

Jag tror att det är svårt att förstå nivån av ignorans och okunskap som finns kring dessa hundar.
 
Ja. Tre minuter i 6-8 km/h hittade jag när jag googlade. Och som @dobbis skriver har jag också läst någonstans att det ska vara 20 grader varmt.

Jag förstår absolut poängen med att ha ett standardiserat test som ändå går fort och smidigt att utföra, men om det medför att testet är så enkelt att tant Agda 85 år skulle segla igenom det med rullatorn ska man ju inte behöva tolerera något annat än felfritt genomförande hos en hund som ska i avel.

Rasklubben beskriver det som 7-8 km/h "vilket motsvarar lätt joggingtemp för människa". Alltså 7 km/h är ju väääääldigt lätt joggingtempo för människa...
 
Skojar du?? Det är väl inget test?? De som som misslyckas i det testet måste lida oerhört i vardagen!
Tyvärr inte. Jag förstår som sagt poängen med testet, det är inte ett renodlat konditionstest för att påvisa någon högre prestationsförmåga utan just för att kunna sålla ut de hundar som är begränsade redan i vardagslivet. Problemet är att väldigt många trubbnosägare är oerhört hemmablinda (har sett studier på att 90 % av hundarna har problem, medan 90 % av ägarna upplever att just deras hund INTE har problem.. :cautious:)
Grad 2 ska ju motsvara måttliga till kraftiga biljud och måttlig till kraftig ansträngning vid andning efter motionen. Det tycker rasklubben uppenbarligen är rimligt avelsmaterial.
Screenshot_20231122-104019.png
 
Enligt SKK:

”Den generella rekommendationen är att endast hundar graderade som grad 0, kliniskt opåverkade av BOAS, och med mycket gott allmäntillstånd ska användas i avel.

Det kan i vissa fall vara motiverat att använda hund i avel med grad 1, med hänsyn till andra viktiga egenskaper och/eller populationens långsiktiga utveckling. Här bör rasspecifik hänsyn tas. I det fall hund med BOAS grad 1 används i avel är det viktigt att säkerställa att parningskombinationen inte medför ökad risk för kliniska problem hos avkommorna. Mer utförliga rekommendationer för en specifik hundras kan finnas i den rasspecifika avelsstrategin, RAS.”

Grad 1 är alltså okej att använda med hänsyn till ”andra viktiga egenskaper”.

30 sekunder in i det här klippet visas andningen efter tre minuters promenad hos en hund med grad 1.
Jag är INTE imponerad…

Ännu värre är väl då att rasklubbarna för mops, fransk bulldogg och engelsk bulldogg ville kunna få använda hundar med grad 2 i avel. Inte bara i kombination med grad 0 utan även med grad 1.


Nu kan de iofs fritt avla på hundar som låter så här och värre, eftersom testet än så länge är frivilligt. Detsamma gäller förstås även de som avlar trubbnosar oreggat. Att det finns ett test är jättebra, men just nu gör det varken till eller från ur djurskyddssynpunkt.
 
Ännu värre är väl då att rasklubbarna för mops, fransk bulldogg och engelsk bulldogg ville kunna få använda hundar med grad 2 i avel. Inte bara i kombination med grad 0 utan även med grad 1.


Nu kan de iofs fritt avla på hundar som låter så här och värre, eftersom testet än så länge är frivilligt. Detsamma gäller förstås även de som avlar trubbnosar oreggat. Att det finns ett test är jättebra, men just nu gör det varken till eller från ur djurskyddssynpunkt.

Fy fan! Stackars, stackars hundar! :rage: :cry:

Jag trodde först att före-filmen var den som var efter testet och tyckte att det var illa! Sen kom efter-filmen!
 
Ännu värre är väl då att rasklubbarna för mops, fransk bulldogg och engelsk bulldogg ville kunna få använda hundar med grad 2 i avel. Inte bara i kombination med grad 0 utan även med grad 1.


Nu kan de iofs fritt avla på hundar som låter så här och värre, eftersom testet än så länge är frivilligt. Detsamma gäller förstås även de som avlar trubbnosar oreggat. Att det finns ett test är jättebra, men just nu gör det varken till eller från ur djurskyddssynpunkt.
Håller med till 100%
 
Ännu värre är väl då att rasklubbarna för mops, fransk bulldogg och engelsk bulldogg ville kunna få använda hundar med grad 2 i avel. Inte bara i kombination med grad 0 utan även med grad 1.


Nu kan de iofs fritt avla på hundar som låter så här och värre, eftersom testet än så länge är frivilligt. Detsamma gäller förstås även de som avlar trubbnosar oreggat. Att det finns ett test är jättebra, men just nu gör det varken till eller från ur djurskyddssynpunkt.

Hur fan kan man ha en sådan där hund? Jag får hysteriska kvävningskänslor bara av att titta på filmen.
Hade min hund andats sådär hade jag tagit bort den på stört. Hade aldrig stått ut med att se min vän lida sådär.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 727
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 885
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 379
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 502
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp