Fransk bulldog

Jag har träffat griffon med snarkljud.
Ja, rimligtvis bör ju några av dem ha problem med tanke på hur plattnästa de är. Jag har väl bara sprungit på de "bra exemplaren" :) Hade för ett antal år sedan släktingar med flera griffoner och alla hade bra andning. Tror dock att alla var släkt/ur samma avel, så kanske inte representativt urval.
 
Det där är intressant, tycker jag. I mina ögon är ju en griffon ganska "mycket" trubbnos, om än inte som en fralla eller mops, och ändå har jag hittills faktiskt aldrig träffat en griffon med andningsproblem.

Det förekommer iom att rasen inre är så homogen och skiljer sig mycket i utseendet.
Men det är inte som frallor och mopsar.
Man får vara noggrann vid val av uppfödare.
Min är inte extrem i sitt utseende, han har en nos, om än kort, inga hudveck, små, mandelformade ögon, en rejäl nos med öppna näsborrar och inget stort underbett.
Är lätt i typen med långa ben, andas i princip aldrig med öppen mun.
 
Det där är intressant, tycker jag. I mina ögon är ju en griffon ganska "mycket" trubbnos, om än inte som en fralla eller mops, och ändå har jag hittills faktiskt aldrig träffat en griffon med andningsproblem.
En anledning till att mopsar och frallor är värre är ju att det är mer än bara nosen som är problematisk. Det är extremt(!) kort hals och extremt kort, bred kropp. Ofta övervikt också. Var ska då de inre organen få plats? Det går inte. Griffoner har ju en mycket nättare kroppsbyggnad, vilket är till deras fördel.
 
Det där är intressant, tycker jag. I mina ögon är ju en griffon ganska "mycket" trubbnos, om än inte som en fralla eller mops, och ändå har jag hittills faktiskt aldrig träffat en griffon med andningsproblem.
Har en granne på gatan bortanför mig med tre stycken. Två snarkar.
 
Att den hade problem med värme är dock ett ganska tydligt tecken på att andningen inte var tipptopp, en fralla har ingen päls som ställer till det.

Jag har Griffon, dvs även det en trubbnos. Väldigt långt från fralla dock.
Han knallar med glädje en timme i strålande sol och 25 graders värme, kan absolut gå längre men då får jag värmeslag 😅
Jo, men det kom när han var 8, innan dess var han utan problem med på timslånga promenader mitt på dagen. Det var ju jag som satte stopp då jag inte tål sol så bra😊 Men visst, han var ju fralla, så han var väl påverkad...
 
Det här säger ju ganska mycket om hälsan 😅
Screenshot_20231118_220450_Instagram.jpg
 
Särskilt missar rör ofta med en väldigt märklig struttande gångstil. Kan det höra ihop med missbildad ryggrad?
 
Det här säger ju ganska mycket om hälsan 😅
Visa bifogad fil 132299
Jag kan inte se annat än att avel på de här raserna - utom då de få exemplar som har normal ryggrad - faktiskt enligt gällande djurskyddslagstiftning måste vara förbjuden. Det är uttryckligen förbjudet att avla på djur med ärftliga defekter - och kan en defekt bli tydligare än såhär? Vi behöver inte som Norge förbjuda vissa raser, bara följa vår egen lagstiftning...
 
Jag kan inte se annat än att avel på de här raserna - utom då de få exemplar som har normal ryggrad - faktiskt enligt gällande djurskyddslagstiftning måste vara förbjuden. Det är uttryckligen förbjudet att avla på djur med ärftliga defekter - och kan en defekt bli tydligare än såhär? Vi behöver inte som Norge förbjuda vissa raser, bara följa vår egen lagstiftning...
Jag tror att det behövs anmälningar för att det ska fungera i praktiken. Länsstyrelsen kan ju inte åka runt till alla uppfödare och kräva röntgen av rygg och kontroll av luftvägar. Men kommer inte in anmälan om att en uppfödare avlar på hundar som tex inte kan andas ordentligt så kan de utvärdera det, kräva veterinärkoll och potentiellt sätta avelsförbud på hundarna.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 727
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 885
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 379
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 502
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp