Free bleeding

Skillnaden är väl att alla människor bajsat medans enbart kvinnor har mens - vilket gör att ett tabu enbart drabbar ett kön.
Men jösses alla känner väl till att kvinnor har mens!? Ingenting man behöver tvinga på sin omgivning. Jag har aldrig känt mig kränkt för att jag har mens. Ingen märker när och om jag har mens och så får det även vara i framtiden.

Blöder jag näsblod så låter jag det inte rinna bara för att visa att jag har näsblod. Är jag förkyld så hostat och snorar jag inte ner utan jag håller för munnen och snyter mig. Allmänt hyfs. Vill jag gå med snorkråkor hemma så gör jag det utan att skriva insändare.

Är ärligt talat lite trött på att många ska gå till sådan överdrift att folk ska bli äcklade över naturliga saker.
Det skapar lite motsatt effekt.

Män har ju sina bekymmer och folk med livmoder har oftast mens. Helt naturligt

Verkar svårt om man är i annan miljö än hemma. Man kan ju inte alltid uppsöka toalett såpass snabbt inpå. Rusa ut från möten på jobbet när det är dags, sitta på bussen när det rinner till osv. För mig räcker det att nysa eller hosta så vore det kört.

Av det jag har hört så är det en sån där sak som kan bli bättre med övning. I början kanske det bara går att "träna" hemma, men med mer träning ska en bli bättre och bättre på att känna och "hålla igen", och då ska det fungera bra även på bortaplan.

Av det jag har hört så är det en sån där sak som kan bli bättre med övning. I början kanske det bara går att "träna" hemma, men med mer träning ska en bli bättre och bättre på att känna och "hålla igen", och då ska det fungera bra även på bortaplan.
Är det verkligen värt besväret och obehaget?

Men jösses alla känner väl till att kvinnor har mens!? Ingenting man behöver tvinga på sin omgivning. Jag har aldrig känt mig kränkt för att jag har mens. Ingen märker när och om jag har mens och så får det även vara i framtiden.

Blöder jag näsblod så låter jag det inte rinna bara för att visa att jag har näsblod. Är jag förkyld så hostat och snorar jag inte ner utan jag håller för munnen och snyter mig. Allmänt hyfs. Vill jag gå med snorkråkor hemma så gör jag det utan att skriva insändare.

Är ärligt talat lite trött på att många ska gå till sådan överdrift att folk ska bli äcklade över naturliga saker.
Alltså, jag har väl aldrig sagt att det är kränkande att ha mens eller att alla ska skylta med det :confused: jag säger bara att det kan vara en förklaringsmodell till att VISSA väljer att visa att de har mens som ett statement.

Och helt ärligt, om en läst delar av kommentarerna och diskussionerna kring maratonlöperskan som sprang utan mensskydd så blir iaf jag lite lätt mörkrädd. Det var sannerligen inga vackra ord som andades förståelse och om det blir ett sådant drev för att en kvinna har en blodfläck efter ett maraton - ja då kanske tabut kring mensens synlighet faktiskt är en fråga att fundera på. För helt uppenbart blev många (främst män konstigt nog) otroligt provocerade av att en kvinna hade mens under ett lopp, så det verkar ju inte vara helt okej att kvinnor har det...

Så, jag säger inte att det här är något som alla bör ägna dig åt eller att det är enda vägen till upplysning - jag resonerar mest kring fenomenet

Sedan är väl en del reaktioner ytterligare ett kvitto på att det är tabubelagt, varför drar annars folk förhastade slutsatser om nerblodade möbler i det offentliga rummet och hos vänner, när det inte öht har med saken att göra?

Sedan är väl en del reaktioner ytterligare ett kvitto på att det är tabubelagt, varför drar annars folk förhastade slutsatser om nerblodade möbler i det offentliga rummet och hos vänner, när det inte öht har med saken att göra?
Hur menar du då? Det är ju en direkt konsekvens av att inte ha mensskydd. Att det blodas ner lite här och där. Har inget med tabu att göra, som jag ser det, utan är bara en praktisk åtgärd.

Min mammas exman var folkhögskolelärare. Han hade en free bleeding elev en gång (som undgått att lära sig att tampong / binda fanns tillgängligt). Hon gick runt i kjol i skolan och lämnade blodspår överallt. Klasskamraterna till henne överlade ansvaret att få det fixat på min fd styvfar :p Efter det blev det nog inte mer blodspår.

Personligen kör jag på menskopp, det är ju free bleeding på sätt och vis bara det att allt samlas i koppen. Blir ju inga spår, like ever... Om man inte vill typ använda blodet istället för att hälla ut det.

Fast nog har det väl med saken att göra? Skulle jag gå utan skydd så skulle jag blöda ner saker. Jag har lyckats få blod på saker när bindan hamnat snett. Att det för vissa vore följden av att gå utan skydd gör väl inte att den personen anser att mens i sig är tabu.

Jag ser också en anledning till att göra det om en typ är ute och springer/promenerar mycket och inte vill få skav av skydd. Jag inser att jag kan göra just så sista dagen på mensen när det nästan inte blöder. Hellre en fläck på mina svarta träningstights som bara jag störs av när jag är i skogen än att få brännsår i ljumskarna pga binda.
Jag tycker det skaver mer med mensblöta trosor än med skydd. Eller iofs binda kan jag förstå om det skaver men inte tampong? Är ju sjukt obehagligt att röra sig när det läckt.

Jag spinner vidare lite (tydligen tyckte jag att det här var ett intressant ämne :D).

Men det var ju en relativt stor diskussion angående gratis/subventionerade mensskydd för ett tag sedan (bland annat Kitty Jutbrings krönika i GP) där många menade på att det hade blivit orättvis gentemot män som behöver raka sig och har mycket skäggväxt. Många tog till med argumentet att det syns om män inte rakar sig medans det inte syns lika lätt om kvinnor har mens. Men helt uppenbart så är ju reaktionerna bara på att folk hypotetiskt har blodfläckar på kläderna ett stort issue och något som väcker reaktioner. Så jag tänker att det kanske inte går att jämföra skäggväxt med mens som många ville ha det till i den debatten, vilket free bleeding rätt så tydligt visar.

Nu svamlar jag nog mest, men det jag försöker komma fram till är att det förekommer att mens jämförs med något annat alternativt bagatelliseras i stil med "men det är ju inte så farligt" "män har skägg" "men om det är så dyrt med mensskydd, använd dem inte då" men helt uppenbart väcker det ju reaktioner och äckelkänslor bara en talar om fenomenet - vilket jag tänker visar lite hur mens ändå uppfattas. Så länge det inte syns är det ett individuellt "problem" men om det syns är det vidrigt/kvinnan är äcklig osv.

Jag tycker det skaver mer med mensblöta trosor än med skydd. Eller iofs binda kan jag förstå om det skaver men inte tampong? Är ju sjukt obehagligt att röra sig när det läckt.
Det är nog högst individuellt antar jag? Jag tänker att jag hellre har blodiga flytningar än binda när jag rör mig (för är det på nivån med genomblöta trosor så är det så mycket mens att jag inte är i skick att röra mig :o ) eftersom det blandas med svett medans bindor lägger sig som ett lock och blir som brännsår när det blir svettigt. Men så använder jag heller inte tampong så det är för närvarande de alternativen jag har. (Annars är ju tampong/menskopp klart mycket bättre i just sådana sammanhang)

@Mammas fast hade jag vänner som jag visste konsekvent struntade i att använda mensskydd skulle jag absolut oroa mig över att ha dem på min soffa. Utan tvekan.

Skillnaden är väl att alla människor bajsat medans enbart kvinnor har mens - vilket gör att ett tabu enbart drabbar ett kön.

Nu menar jag inte på något vis att menstruera och bajsa är fel, men jag kommer ändå använda mig av uttrycker två fel gör inte ett rätt. Jag tror inte att det blir mindre tabubelagt genom Free bleeding, däremot kan jag köpa argumentet att det kanske belyser att det finns människor som inte har råd eller tillgång till mensskydd.

Jag antar att de som gör det, tycker det är värt besväret. Men obehag? Vad för obehag?

Obehag av att inte veta om man blodar ner sadeln när man rider, sina snygga byxor, någons soffa, bilsätet osv. För inte hinner man kasta sig ur bilen på motorvägen för att gå på toa när man kör?
Alltså, jag har väl aldrig sagt att det är kränkande att ha mens eller att alla ska skylta med det :confused: jag säger bara att det kan vara en förklaringsmodell till att VISSA väljer att visa att de har mens som ett statement.

Och helt ärligt, om en läst delar av kommentarerna och diskussionerna kring maratonlöperskan som sprang utan mensskydd så blir iaf jag lite lätt mörkrädd. Det var sannerligen inga vackra ord som andades förståelse och om det blir ett sådant drev för att en kvinna har en blodfläck efter ett maraton - ja då kanske tabut kring mensens synlighet faktiskt är en fråga att fundera på. För helt uppenbart blev många (främst män konstigt nog) otroligt provocerade av att en kvinna hade mens under ett lopp, så det verkar ju inte vara helt okej att kvinnor har det...

Så, jag säger inte att det här är något som alla bör ägna dig åt eller att det är enda vägen till upplysning - jag resonerar mest kring fenomenet

Folk reagerar för att det är äckligt att blöda bland folk. Dessutom när det kommer från underlivet som man i Sverige inte gärna ska skylta med bland folk så klart folk blir upprörda. Jag var väldigt äcklad av att någon sprang med blodet rinnandes i ett maraton helt medvetet. Det är äckligt just för att blod och kön smittar med gud vet vad. Blod drar även till sig mängder med bakterier och är näst intill omöjligt att tvätta bort.

Måste man gå tillbaka till stenåldern bara för att människor med livmoder har mens? Jag är jävligt tacksam för att någon uppfann menskopp, bindor och tamponger av alla dess slag. Tänk att behöva använda tygbinda igen som förr i tiden eller helt enkelt sitta hemma och passa vid toan under sin mens.

Det är nog högst individuellt antar jag? Jag tänker att jag hellre har blodiga flytningar än binda när jag rör mig (för är det på nivån med genomblöta trosor så är det så mycket mens att jag inte är i skick att röra mig :o ) eftersom det blandas med svett medans bindor lägger sig som ett lock och blir som brännsår när det blir svettigt. Men så använder jag heller inte tampong så det är för närvarande de alternativen jag har. (Annars är ju tampong/menskopp klart mycket bättre i just sådana sammanhang)
Ja, jag kan tänka mig att bindor skaver. Men jag läste det ovan om nån som sprang maraton utan skydd och jag tyckte det lät plågsamt. Jag fick vansinniga skav en gång når jag blödde igenom en tampong och skulle promenera 6 km hem. Hade iofs jeans och inte tights men ändå.

Måste man gå tillbaka till stenåldern bara för att människor med livmoder har mens? Jag är jävligt tacksam för att någon uppfann menskopp, bindor och tamponger av alla dess slag. Tänk att behöva använda tygbinda igen som förr i tiden eller helt enkelt sitta hemma och passa vid toan under sin mens.

Vad är fel med tygbindor? Jag använder det som komplement till tampong nattetid. Bekvämare, billigare och miljövänligare.

Vad är fel med tygbindor? Jag använder det som komplement till tampong nattetid. Bekvämare, billigare och miljövänligare.
Inget fel med det.
Men det känns bökigt. Dels att tvätta bindorna, dels att dom förmodligen är tjockare (obekvämt?) och dels att dom kanske inte håller tätt. Men jag har aldrig använt eller sett tygbindor, så jag kan ha fel?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Oseriös avel 2023
  • Artfex S

Hästrelaterat

Tillbaka