Freskgårds VM-häst Box Qutie död – skadades under VM

Landslagsryttaren Anna Freskgårds VM-häst Box Qutie har avlivats. Fälttävlanshästens tillstånd försämrades drastiskt efter skadan hon drabbades av efter terrängritten i lördags.
– Jag är förkrossad. Hon har varit mitt allt, man får bara en sådan häst en gång i livet, säger Freskgård till Ridsportförbundet.
 
Jag har väl inte sagt att det är samma typ av ansträngning? Men om det inte är ok att pressa hästarna fysiskt varför är det ok att pressa dem för nåt de inte är klara för mentalt?

Det är det inte. En häst som inte trivs med tävlingslivet ska inte behöva tävla. Sen spelar det ingen roll hur bra hästen är i den aktuella grenen. Det är vad jag tycker.
 
Då är det också fel. Det spelar liksom ingen roll hur fin hästen är eller hur mycket de skulle kunna vinna om den inte trivs med det eller håller för det fysiskt. Jag tror att man i mångt och mycket behöver omvärdera hur vi håller hästar. Och speciellt ransaka oss själva när det gäller elitidrotten. Det är väldigt lätt hänt att folk pressar hästarna mer än vad som är bra när medaljer och lagtävling står på spel. Därför gillar jag inte alls ändringen de gjort att bara 3 ryttare ska rida i varje lag och alla 3 ska räknas. Det ökar sannolikheten att någon pressar sin häst mer än hen hade gjort annars och mer än vad hen egentligen vet är ok. För att inte svika laget.
Jag tycker såklart inte det är ok att pressa en häst över dens förmåga, men jag tycker det är lite överdrivet att anse att hästarna pressas för mkt bara för att de är trötta. De är VÄL tränade för sin uppgift och bara en idiot/oerfaren ryttare tar ut sin häst i terrängen om den inte är klar för uppgiften.
 
Jag tycker såklart inte det är ok att pressa en häst över dens förmåga, men jag tycker det är lite överdrivet att anse att hästarna pressas för mkt bara för att de är trötta. De är VÄL tränade för sin uppgift och bara en idiot/oerfaren ryttare tar ut sin häst i terrängen om den inte är klar för uppgiften.

Men jag har ju skrivit att det är ok att de är trötta, men inte ok att de är utmattade. Var gränsen går för utmattning och trötthet vill jag inte diskutera (det får veterinärer avgöra). Jag tyckte bara att det såg illa ut under terrängen att så många ryttare slängde sig av sina hästar direkt efter mållinjen och en grupp människor började slita och dra i utrustningen som om hästen var så utmattad att varje sekund räknades. Hästarna ska inte behöva vara så utmattade att det är nödvändigt.
 
Men jag har ju skrivit att det är ok att de är trötta, men inte ok att de är utmattade. Var gränsen går för utmattning och trötthet vill jag inte diskutera (det får veterinärer avgöra). Jag tyckte bara att det såg illa ut under terrängen att så många ryttare slängde sig av sina hästar direkt efter mållinjen och en grupp människor började slita och dra i utrustningen som om hästen var så utmattad att varje sekund räknades. Hästarna ska inte behöva vara så utmattade att det är nödvändigt.
Det är dock normalt att göra så oavsett hur trött hästen är, så du kan inte utgå från att hästen är så pass utmattad att man måste jobba så. Dock ska hästen såklart inte vara utmattad, men är den så trött så ska den inte ens tillåtas att gå i mål, utan borde ha stoppats innan dess (men om GJ är för mesiga så sker det såklart inte).
 
Men jag har ju skrivit att det är ok att de är trötta, men inte ok att de är utmattade. Var gränsen går för utmattning och trötthet vill jag inte diskutera (det får veterinärer avgöra). Jag tyckte bara att det såg illa ut under terrängen att så många ryttare slängde sig av sina hästar direkt efter mållinjen och en grupp människor började slita och dra i utrustningen som om hästen var så utmattad att varje sekund räknades. Hästarna ska inte behöva vara så utmattade att det är nödvändigt.

Jag tror du tolkat in utmattning osv i en rutin. Och där blir det lite fel.
 
Jag tror du tolkat in utmattning osv i en rutin. Och där blir det lite fel.
Precis!
Det handlar om att få av utrustningen, framförallt benskydd fort. Onödig värme på senorna kan ju om inte annat ge skador, de flesta skydd ventileras under rörelse men så fort hästen saktar in vill en få av dem för att inte senorna ska bli överhettade.
Det är rutin på de flesta nivåer i fälttävlan där hästarna har jobbat hårdare/det är varmt. Av med grejerna och kyla, allt för att hjälpa hästarna att återhämta sig så bra som möjligt.
 
Men jag har ju skrivit att det är ok att de är trötta, men inte ok att de är utmattade. Var gränsen går för utmattning och trötthet vill jag inte diskutera (det får veterinärer avgöra). Jag tyckte bara att det såg illa ut under terrängen att så många ryttare slängde sig av sina hästar direkt efter mållinjen och en grupp människor började slita och dra i utrustningen som om hästen var så utmattad att varje sekund räknades. Hästarna ska inte behöva vara så utmattade att det är nödvändigt.
Jag tyckte att det såg trevligt ut att dom skyndade sig av och skyndade sig att ta av utrustning.
Jag såg det enbart som positivt och fint gjort.
Shysst mot sin kamrat att göra det så bekvämt som möjligt efter en sån prestation.
 
Då är det också fel. Det spelar liksom ingen roll hur fin hästen är eller hur mycket de skulle kunna vinna om den inte trivs med det eller håller för det fysiskt. Jag tror att man i mångt och mycket behöver omvärdera hur vi håller hästar. Och speciellt ransaka oss själva när det gäller elitidrotten. Det är väldigt lätt hänt att folk pressar hästarna mer än vad som är bra när medaljer och lagtävling står på spel. Därför gillar jag inte alls ändringen de gjort att bara 3 ryttare ska rida i varje lag och alla 3 ska räknas. Det ökar sannolikheten att någon pressar sin häst mer än hen hade gjort annars och mer än vad hen egentligen vet är ok. För att inte svika laget.
Är det regler för OS? Som jag förstod det så var det den varianten eller inga hästar alls. För dyrt för arrangören antar jag helt enkelt. Brasklapp...
 
Jag tyckte att det såg trevligt ut att dom skyndade sig av och skyndade sig att ta av utrustning.
Jag såg det enbart som positivt och fint gjort.
Shysst mot sin kamrat att göra det så bekvämt som möjligt efter en sån prestation.
Det är bra att dom tänker på hästarna, frågan är väl mer om det ska behöva vara så extremt bråttom för att inte hästens hälsa ska ta skada. Att skynda sig av med grejer och så överlag efter en hårdare prestation är ju inget konstigt, men hästens hälsa ska inte ta skada om man väljer att ta det lite lugnare.

Överlag har jag inget emot fälttävlanshästars prestationer då jag aldrig upplevt att dom blir så utmattade i vanliga fall, nu var ju vädret extremt där borta. Det är väl mer i distansen jag har problem med då väldigt många hästar blir väldigt utmattade och kräver snabb behandling med kylning osv för att puls osv ska gå ner. Där känns det som att hästarna pressas för hårt.
 
Det är bra att dom tänker på hästarna, frågan är väl mer om det ska behöva vara så extremt bråttom för att inte hästens hälsa ska ta skada. Att skynda sig av med grejer och så överlag efter en hårdare prestation är ju inget konstigt, men hästens hälsa ska inte ta skada om man väljer att ta det lite lugnare.

Överlag har jag inget emot fälttävlanshästars prestationer då jag aldrig upplevt att dom blir så utmattade i vanliga fall, nu var ju vädret extremt där borta. Det är väl mer i distansen jag har problem med då väldigt många hästar blir väldigt utmattade och kräver snabb behandling med kylning osv för att puls osv ska gå ner. Där känns det som att hästarna pressas för hårt.
Händer med största sannolikhet ingenting (med undantag för risken att ha benskydden på för länge), men för att ge hästen bästa förutsättningar för morgondagen och hoppning så gör det nog en hel del.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 094
Senast: Ridinglady
·
L
  • Artikel
Dagbok Idag var min pojk vän här ett tag ❤️ Vi var bara ute och lyssnade på musik och pratade och så. Jag är i en mera dålig period nu så jag...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 812
Senast: Sel
·
  • Artikel
Hästnyheter Landslagsryttaren Anna Freskgårds VM-häst Box Qutie har avlivats. Fälttävlanshästens tillstånd försämrades drastiskt efter skadan hon...
Svar
0
· Visningar
348
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Landslagsryttaren Anna Freskgårds VM-häst Box Qutie har avlivats.Fälttävlanshästens tillstånd försämrades drastiskt efter skadan hon...
Svar
0
· Visningar
359
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp skäller på män
  • bandage på katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp