fri betäckning

I

IrishCobTinker

Har en hingst som går på fribetäckning.

Han har betäckt över sommaren, och så fick han ett sto nu i början september, sen jag vet, men det är ju upp till sto ägaren.

Hon kom i brunst efter 3 dagar och vi såg en betäckning.
Sen efter det har vi inte sett något, nu har det gått 7 dagar och hon brunstar fortfarande. Hon ställer upp sej framför han, men han är inte intresserad längre.
Kan det vara så att han känner att hon är klar och inte i högbrunst längre?

Har aldrig sett detta beteende på hingsten tidigare.

Dock det sista stoet han betäckte såg jag oxå bara ett språng och hon var dräktig.

Det är väl nackdelen att ha på fribetäckning att man inte ser allt som händer i hagen!!

Någon som har erfarenhet?
 
Sv: fri betäckning

Ni väl ultraljuda och se, men det hjälper ju inte om hingsten inte betäcker.
Visst kan ston visa brunst 1-2 dagar efter ägglossning, men knappast längre än så.
 
Sv: fri betäckning

Ni väl ultraljuda och se, men det hjälper ju inte om hingsten inte betäcker.
Visst kan ston visa brunst 1-2 dagar efter ägglossning, men knappast längre än så.

Njae?

En del ston har helt blandat ihop ägglossning, brunst etc. De kan ha fina ägg men inte brunsta och inte heller gå att betäcka eftersom de inte är ett dugg öppna. Andra har tydlig brunst men inga betäckningsbara ägg.

Brunst ett antal dagar efter ovulering är ovanligt men inte omöjligt.


Hingstar brukar ha bästa kontrollen på stonas brunster. Betäcker han inte så finns det inget att betäcka på tror jag!
 
Sv: fri betäckning

Har hingsten haft många ston under sommaren?

Om en hingst har mycket ston så kan han bli "mentalt vallack" ... i det fria så har hingsten ca 3st ston och de flesta av våra tama avelshingstar har fler än så.. och alla klarar inte av det riktigt.

Eller kan det finnas en annan hingst i någon hage bredvid? Vissa hingstar kan också "lägga av" om det går nån annan hingst i närheten som är "mentalt starkare".
 

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
1 986
Senast: Karro-Lina
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 112
Avel Hej! Jag har ett sto som jag misstänker är dräktig. Hon betäcktes 2022, vid dygn 18 sa de att hon va dr men vid dygn 45 sa de att hon...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 696
Senast: Skjøldur
·
Avel Har ett sto som betäcktes (fribetäckning) förra sommaren. Vi åkte från hingsten 1:e juli. Sen dess ingen brunst. Magen har växt men...
Svar
15
· Visningar
2 689
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp