fri foder tillgång

N

nessii

hoppas det här inte är en tråd som ni redan har hundra av men har svårt att hitta någon där jag kan få mitt svar.

ni som ger fri tillgång av grovfoder i hagarna,
hur gör ni med leveranser och sånt med bönderna eller vad ni nu
får hö/ensilaget av ? har ni utrymme där ni lägger dom balar som inte används m.m. berätta gärna för och nackdelar...

Sv: fri foder tillgång

Nu är vi nog lite ovanliga... men såhär gör vi iaf:

I ligghallen finns ett foderbord som vi fyller morgon och kväll, så det är inte fullständigt fri tillgång. (då hade vi nämligen haft tre ponny-ballonger i hagen :rofl: )
I ena väggen till ligghallen har vi en lite lucka som leder till ett utrymme som är så stort att vi får in en ensilagebal. Där hämtar vi höet när vi fodrar.
Vi hämtar själva en bal i veckan ungefär, när det börjar sina i förrådet, och rullar in det dit och skalar den.

jag ska bort till hästarna nu för att ta in en ny hösilagebal. dom kör upp hösilagebalen till ligghallen där vi puttar/rullar in den där vi vill ha den. vi gör det ca. va 5-7 dag. åtgången kan variera lite.

Våran bonde kommer med några höbollar i stöten som vi lagrar direkt utanför hagen. Får putta in en ny boll i veckan (för hand) till hästarna.

Har nu köpt en egen traktor, så nästa vinter kommer vi nog hämta hem alla höbollar på samma gång och lagra på något bra ställe.

Jag har allt mitt på loft och det mesta i småbalar, så jag bär ut vad som behövs och går åt dagligen. Leveranser kommer varannan till var tredje månad.

//E

vi har fått hemlevererat hela årsbehovet (vintern) av ensilagebalar, lagras på gårdsplanen.
Körs ut med lastare, ca 2 balar i veckan går åt.
Har hästarna ute dygnet runt, med foderhäck i hagen. De går själva in i ligghallen om de behöver...

Mina 2 hästar får hö i hagen, rullar in en rundbal i hagen när den andra är slut (det sprids ut rätt bra så de får äta rent en stund med).
Rundbalarna förvarar vi inomhus i en lada bredvid hagen, vi hade två som inte fick plats och stod ute med pressenning över sej, men de gick inte att använda sen (stod ute i ½år ungefär) då det varit för fuktigt under hösten så de va helt dammiga med ytmögel.

Mina är ute ca 12-16 timmar om dagen. Och inne får de hösilage som står utanför stallet (fyrkantsbalat) och dessa kan stå öppna länge (nej inte enligt konstens alla regler mm, men hos mej är regler inte det som bestämmer när hösilage är dåligt utan hur kvaliten är) nu när det är minusgrader ute. Men blir det plusgrader kommer det bli kinkigare med hösilaget (som är som hö i ts% fast plastat).

Liknande trådar

Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 745
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 368
Senast: Roheryn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 260
Senast: Cattis_E
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag... 2
Svar
34
· Visningar
5 392
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka