Fri tillgång på löst salt?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare SandraÖberg
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 1 397
S

SandraÖberg

Hej! Tänkte dela med mig i mina funderingar här lite.. :)

Hur tror ni att det skulle funka ifall man ger fri tillgång på löst salt. Jag har inte testat det förut men jag har för mig att för länge sen så har jag hört av någon att de inte alltid får i sig tillräckligt med salt när det är i stenform. Nu så brukar man se att de tar stora tuggar av själva stenen så det kanske räcker, men jag kan inte sluta fundera på det. Tanken är att det ska finnas i lösdriften. Förhoppningsvis så känner de av när det inte behövs mer salt. Man vill inte heller att de ska åka på en saltförgiftning men det borde inte vara något problem när det har fri tillgång på vatten.. Vad tror ni??

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fri tillgång på löst salt?

Jag hade inte gett fri tillgång på lössalt. Finns de hästar som äter bara för att :crazy:
Om du är oroad för att din häst inte får i sig tillräckligt med salt är det ju bara att ge löst salt i fodret. Min får extra salt i sin kvällsbetfor. Funkar prima :)

Jag ger allra helst löst salt i fodret, då vet jag att han får den giva han behöver. Utöver det har de alltid saltstenar i boxen och hagarna.

kl.

Hur mkt är lagom till en d-ponny som kommer gå ca 1-2h per dag(självklar ngn vilodag i veckan också) Ska ge löst i fodret. Finns salt i hagen, men är inte säker på att han äter det.

kl.

Hur mkt är lagom till en d-ponny som kommer gå ca 1-2h per dag(självklar ngn vilodag i veckan också) Ska ge löst i fodret. Finns salt i hagen, men är inte säker på att han äter det.

Vad väger han och hur mycket natrium finns i grovfodret?

En matsked brukar vara lagom såvida hästen inte svettas väldigt mycket. En travhäst kan behöva upp emot en deciliter salt efter ett ansträngande jobb en varm sommardag.

Natrium är inget som står med på foderanalysen och mig veterligen finns ingen betydande mängd av detta i grovfoder. Inget man räknar med i alla fall.

En matsked brukar vara lagom såvida hästen inte svettas väldigt mycket. En travhäst kan behöva upp emot en deciliter salt efter ett ansträngande jobb en varm sommardag.

En D-ponny som väger 400 kg och rids ca. 7 tim i veckan bör ha två matskedar löst salt i fodret.

Ja men i en vanlig analys med energi, protein och mineraler står det inte, och detta är ju vad de flesta beställer. Det hör väl inte till vanligheterna att man räknar på grovfodrets natriuminnehåll.

Ja men i en vanlig analys med energi, protein och mineraler står det inte, och detta är ju vad de flesta beställer. Det hör väl inte till vanligheterna att man räknar på grovfodrets natriuminnehåll.

Min analys innehåller natrium (den innehåller f.ö. både makro- och mikromineraler).

Om det är vanligt att räkna på fodrets natriuminnehåll vet jag inte. Jag gör det i alla fall. Jag räknar på klorid också. Hur ska man annars veta hur mycket salt man ska ge hästen?

Räknar man på natriumbehovet för en häst som väger 400 kg och rids ca. 7 tim i veckan så får man ett natriumbehov på 19 g/dag. Antar man att halva underhållsbehovet täcks av grovfodret (0,5 g Na per kg) behöver man ge två matskedar löst salt i fodret (38 g).

Man kanske bör tillägga att salt är en “färskvara”, dvs. man kan inte ge salt dagen före hästen ska arbeta eftersom ett saltöverskott utsöndras ganska omgående med urinen. Bäst är att ge salt i samband med ridning (före och efter).

Två matskedar gäller för ca. 1 timmes normal ridning vid temperaturer mellan 10 – 20 C. Dagar då hästen inte rids räcker det med ca. en halv matsked. Rider man två timmar får man ge tre matskedar. Rider man längre tid än två timmar (t.ex. distansritt) får man ge elektrolytlösning istället eftersom det brukar vara svårt att få hästen att få i sig mer än tre matskedar salt via fodret.

Tusen tack för alla svar! Ska skirva ut/skriva av sidan och sätta upp i stallet:)

Jag kan väl också tillägga att ger du inte din häst tillskott av jod (t.ex. alger) bör du välja jodsalt istället för vanligt koksalt.

Jod är en viktig mikromineral som hästen behöver för att sköldkörteln ska fungera normalt och våra marker är fattiga på jod (utom möjligtvis i kustområden). En häst som väger 400 kg behöver ca. 3 mg jod/dag. Ger du 2 matskedar (30 ml) jodsalt (t.ex. röd JOZO) per dag i fodret så får hästen även 2,1 g jod, dvs. 70% av dagsbehovet.

Problemet med att ha fri tillgång på lössalt skulle jag mer se att det klumpar ihop sig.

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 466
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
617
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
888
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
197
· Visningar
27 950

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka