Fria marknadshyror

Men ert problem är väl att ni lånar för mycket i förhållande till era inkomster, så ni omfattas av flera amorteringskrav?

Nja vet inte, man får väl låna 4.5 gånger inkomsten innan det blir ytterligare amorteringskrav? Och 6 miljoner är mindre än 4.5 gånger vår sammanlagda årsinkomst. Sen tycker jag amortering är bra så det är la bara att betala och se lite glad ut iaf.
 
Tyvärr tror jag inte det, inte i jämförelse med Anders Andersson.

Det verkar ju isf rätt korkat att bara kolla på namnet. I sådana fall skulle ju inte t ex en sådan som jag heller ha någon chans som har utländskt både för- och efternamn trots att jag är vit, högutbildad och med stabil inkomst.
 
Nja vet inte, man får väl låna 4.5 gånger inkomsten innan det blir ytterligare amorteringskrav? Och 6 miljoner är mindre än 4.5 gånger vår sammanlagda årsinkomst. Sen tycker jag amortering är bra så det är la bara att betala och se lite glad ut iaf.

Ja det är väl tredje amorteringskravet, om ni lånar mer än 4,5? Men antar att ni omfattas av två amorteringskrav? Ja oavsett är det ju rimligare att amortera än betala hyra.
 
Självklart är det inte ett problem med ett utländskt klingande namn. I mitt hus finns franska, engelska, judiska namn. Men inte så många Mohammad eller Ali om vi säger så.

Fast handlar det verkligen om att dessa sökt bostad där men blivit bortsorterade p.g.a sitt namn? Alltså, jag förstår ju såklart att det händer men att det skulle finnas någon automatisk bortsortering för de med arabiska namn (och då endast pga namnet) känns ju lite konspiratoriskt.
 
Ja det är väl tredje amorteringskravet, om ni lånar mer än 4,5? Men antar att ni omfattas av två amorteringskrav? Ja oavsett är det ju rimligare att amortera än betala hyra.

Ingen aning :D vi kommer leta mer seriöst från årsskiftet, så då får vi se vad slutsumman hamnar på 😎 säkert apdyrt.

Skönt med hyra är dock att man bara ringer vaktmästaren om det är något + kan flytta snabbt utan att behöva tänka på ev värdeminskning/svajig marknad om en får jobb nånannanstans osv. Och allra bästa, slipper styrelsen!! Hade en asdryg styrelsetant när jag hade bostadsrätt 🙄
 
Fast handlar det verkligen om att dessa sökt bostad där men blivit bortsorterade p.g.a sitt namn? Alltså, jag förstår ju såklart att det händer men att det skulle finnas någon automatisk bortsortering för de med arabiska namn (och då endast pga namnet) känns ju lite konspiratoriskt.

Jag tror absolut att privata värdar kan sålla lite på namn. Precis som att det ju finns studier på att det sker liknande med CVn när folk söker jobb.
 
Ingen aning :D vi kommer leta mer seriöst från årsskiftet, så då får vi se vad slutsumman hamnar på 😎 säkert apdyrt.

Skönt med hyra är dock att man bara ringer vaktmästaren om det är något + kan flytta snabbt utan att behöva tänka på ev värdeminskning/svajig marknad om en får jobb nånannanstans osv. Och allra bästa, slipper styrelsen!! Hade en asdryg styrelsetant när jag hade bostadsrätt 🙄

Ja marknaden är ju lite låg just nu, men kanske lämpligt att gå in i den nu iofs. Sämre tider att sälja.
 
Fast handlar det verkligen om att dessa sökt bostad där men blivit bortsorterade p.g.a sitt namn
Ja? Du har väl inte missat att diskriminering på arbetsmarknaden är ett stort problem i Sverige? Om du vill läsa mer är det en snabb googling bort - att människor sorteras bort pga sitt namn (dvs sitt ursprung) är liksom rätt etablerat vid det här laget.
 
Ja? Du har väl inte missat att diskriminering på arbetsmarknaden är ett stort problem i Sverige? Om du vill läsa mer är det en snabb googling bort - att människor sorteras bort pga sitt namn (dvs sitt ursprung) är liksom rätt etablerat vid det här laget.

Du menar väl bostadsmarknaden? Som jag sa, jag förstår ju såklart att det händer men att det skulle vara så hos alla värdar och 100% av gångerna - samt enbart p.g.a namnet. Det skulle ju innebära att alla med någon form av utländsktklingande namn blir bortsållade isf. Verkar ju isf ganska korkat av värdarna.
 
Jag tror inte det går att generalisera och säga att vi trivs med att bo en och en, även om det är sant för många. I Sverige finns ytterst få alternativ för den som är ensamstående och har lämnat ungdomen bakom sig. Samtidigt är ensamhet ett stort problem i samhället.

Naturligtvis ska de som vill bo ensamma göra det, men jag önskar verkligen att det dyker upp fler rimliga alternativ för oss som är intresserade av kollektivboende. Jag läste nyligen om ett tant-kollektiv i England. Alla hade varsin egen liten lägenhet och så större gemensamma ytor. Så skulle jag vilja bo! I Stockholm har det nyligen startat kollektiv som är mer flexibla, dvs det ingår inte matpass och annat. Inspirationen kom från England: https://www.thecollective.com. Jag följer utvecklingen med intresse.



Här har du en. Jag står i bostadskö i Stockholm men har inga direkta planer på att lämna Uppsala. Helst vill jag slippa att flytta till Stockholm, men ska jag fortsätta att jobba i Stockholm måste jag satsa på det. Önskar att jag ställt mig i kön för länge sedan, när jag pluggade. Det gjorde en del av mina kursare.
Med vi menar jag väl såklart inte varje individuell människa i landet utan något slags, de flesta. Och jag tror jag skrev verkar.

Jag har ju bott i korridor och trivts jättebra med det. Men jag ser inte heller något hinder lagligt egentligen för den som vill ha ett kollektiv. Man kan tex köpa ett hus tillsammans? Tre personer och bilda en liten bostadsrättsförening och på det viset bo kollektivt. Min man bodde jättelänge i ett kollektiv i en stor lägenhet utan att någon myndighetsperson hade organiserat det uppifrån.

Men du efterlyser att kommunen eller staten skapar kollektiv att flytta in i? Det görs ju också nästan, tex för äldre finns ju 60+ boenden och sådant med gemensamma utrymmen. Sedan har vi i min stad ett av media ganska hatat kollektiv av 65+ personer, riktigt stort, eftersom de som bor kräver att de som flyttar in ska ha något akademiskt intresse och kunna ta sig till gemensamhetsutrymmen och vilja konversera osv. Det är ju såvitt jag förstått ett helt privat initiativ av pensionärerna själva. Dvs deras eget drömäldreboende.

Sedan tror jag inte heller någonting hindrar att man startar en organisation som gör kollektiv där folk kan flytta in. Däremot håller jag nog med om att det finns få etablerade kollektiv skapade av stora bostadsbolag, men det finns några i min stad och de är ju noga med vem som får flytta in med intervjuer och så, tror de har en lista med önskade egenskaper och de som bor intervjuar såvitt jag förstått. Där har de delade måltider om man vill och en vecka då man ska laga mat till alla i kollektivet och göra matlådor (vi har lånat deras gigantiska kök, typ skolkök). Det kan nog kännas mer komplicerat för bolaget att ha en stor andel sådana boenden i beståndet.

Men som sagt jag gissar spontant på att tant -kollektivet i England, som låter jättetrevligt, mycket väl kan vara ett initiativ av tanterna snarare än av staten, bostadsbolaget eller stadens ledning. Själv skulle jag absolut gärna bo så eller dela ett hus med några. Men jag skulle inte vilja köra det här med intervjuer och matlagningsvecka (räcker med att vara "rätt" som person på jobbet).
 
Senast ändrad:
Du menar väl bostadsmarknaden? Som jag sa, jag förstår ju såklart att det händer men att det skulle vara så hos alla värdar och 100% av gångerna - samt enbart p.g.a namnet. Det skulle ju innebära att alla med någon form av utländsktklingande namn blir bortsållade isf. Verkar ju isf ganska korkat av värdarna.
Jo fast folk gör ju korkade saker. Och det räcker ju med att många gör det och ibland för att det ska bli effekt. Alla, alltid är ju inte ett krav.

Som med kvinnor och lön, det blir ju svårare att sätta fingret på.
 
Med vi menar jag väl såklart inte varje individuell människa i landet utan något slags, de flesta. Och jag tror jag skrev verkar.

Jag har ju bott i korridor och trivts jättebra med det. Men jag ser inte heller något hinder lagligt egentligen för den som vill ha ett kollektiv. Man kan tex köpa ett hus tillsammans? Tre personer och bilda en liten bostadsrättsförening och på det viset bo kollektivt. Min man bodde jättelänge i ett kollektiv i en stor lägenhet utan att någon myndighetsperson hade organiserat det uppifrån.

Men du efterlyser att kommunen eller staten skapar kollektiv att flytta in i? Det görs ju också nästan, tex för äldre finns ju 60+ boenden och sådant med gemensamma utrymmen. Sedan har vi i min stad ett av media ganska hatat kollektiv av 65+ personer, riktigt stort, eftersom de som bor kräver att de som flyttar in ska ha något akademiskt intresse och kunna ta sig till gemensamhetsutrymmen och vilja konversera osv. Det är ju såvitt jag förstått ett helt privat initiativ av pensionärerna själva. Dvs deras eget drömäldreboende.

Sedan tror jag inte heller någonting hindrar att man startar en organisation som gör kollektiv där folk kan flytta in. Däremot håller jag nog med om att det finns få etablerade kollektiv skapade av stora bostadsbolag, men det finns några i min stad och de är ju noga med vem som får flytta in med intervjuer och så, tror de har en lista med önskade egenskaper och de som bor intervjuar såvitt jag förstått. Där har de delade måltider om man vill och en vecka då man ska laga mat till alla i kollektivet och göra matlådor (vi har lånat deras gigantiska kök, typ skolkök). Det kan nog kännas mer komplicerat för bolaget att ha en stor andel sådana boenden i beståndet.

Men som sagt jag gissar spontant på att tant -kollektivet i England, som låter jättetrevligt, mycket väl kan vara ett initiativ av tanterna snarare än av staten, bostadsbolaget eller stadens ledning. Själv skulle jag absolut gärna bo så eller dela ett hus med några. Men jag skulle inte vilja köra det här med intervjuer och matlagningsvecka (räcker med att vara "rätt" som person på jobbet).
Men fy måste man laga mat till alla? Hade aldrig funkat för mig, och tänk sen om man tex deffar och/eller är väldigt noga med kosten överlag, då vill en ju inte äta sånt någon annan lagat..
 
Du menar väl bostadsmarknaden? Som jag sa, jag förstår ju såklart att det händer men att det skulle vara så hos alla värdar och 100% av gångerna - samt enbart p.g.a namnet. Det skulle ju innebära att alla med någon form av utländsktklingande namn blir bortsållade isf. Verkar ju isf ganska korkat av värdarna.

För 10 år sen eller så var det en stor skandal i Malmös kommunala bostadsbolag MKB. Där hade man fört register över sökanden och där var det många som blev bortsorterade på både extremt lösa grunder. Det slog ner som en bomb och efter det gjorde man om systemet. Då var det ändå ett kommunalt bolag.

Så det är väl inte helt otänkbart att personer med utländska namn blir bortsorterade endast pga namnet eller andra helt irrelevanta saker. Därmed inte sagt såklart att ALLA blir det.
 
Fast handlar det verkligen om att dessa sökt bostad där men blivit bortsorterade p.g.a sitt namn? Alltså, jag förstår ju såklart att det händer men att det skulle finnas någon automatisk bortsortering för de med arabiska namn (och då endast pga namnet) känns ju lite konspiratoriskt.

För ett par år sedan var det stort på nyheterna när en stor hyresvärd visade sig diskriminera människor med ett visst ursprung (och namn skvallrar ju ofta om ens ursprung). Det finns även forskning som Vidar att homosexuella män diskrimineras på bostadsmarknaden.

Så ja, diskriminering finns på bostadsmarknaden.
 
Fast handlar det verkligen om att dessa sökt bostad där men blivit bortsorterade p.g.a sitt namn? Alltså, jag förstår ju såklart att det händer men att det skulle finnas någon automatisk bortsortering för de med arabiska namn (och då endast pga namnet) känns ju lite konspiratoriskt.
Jamen självklart. Det finns hur mycket som helst att läsa om det. Du KAN inte ha missat det?

T ex

Diskriminering förekommer även på den svenska bostadsmarknaden. I ett experiment svarade forskare på bostadsannonser på internetsajten Blocket. De använde sig av tre olika namn, Erik, Maria och Mohammed, vilka svarade på 500 annonser vardera. Resultatet blev att Maria fick svar i 56% av fallen, Erik i 46% och Mohammed i 21%. En liknande studie fann att personer med ett svenskklingande namn fick ett positivt svar i 60% fler fall än personer med ett arabisktklingande namn.

https://www.migrationsinfo.se/diskriminering/
 
Men fy måste man laga mat till alla? Hade aldrig funkat för mig, och tänk sen om man tex deffar och/eller är väldigt noga med kosten överlag, då vill en ju inte äta sånt någon annan lagat..
Jo det var så jag uppfattade det. Fast man var inte tvungen att äta maten däremot, tror jag, inte bott där. Dvs en vecka lagas mat till alla, men "alla" kan välja om de går och äter maten eller lagar egen mat i sin lägenhet. Eller hugger en matlåda senare.

Men till reglerna hör nog iofs att man ska ha en livssyn som delas av de andra och jag tror att den livssynen som jag uppfattade den handlade om att vara väldigt noga med kosten, deffning och egenodlat. Tror inte köttbullar och makaroner kom ur det köket, utan linsgryta. (men som sagt jag gissar här utifrån folk som bott och deras lästa regler).

Men det är lite det jag menar egentligen, att det är nog jättekul att välja att bo i kollektiv. Men inte lika kul att inte få välja. Och i många städer är det ju då -inte få välja som gäller. Medan vi i Sverige har möjligheter att välja.

Sedan såklart, kollektivet väljer ju också vilka som får flytta in på personlighet, vilket kan ses som ett hinder på en bostadsmarknad om det är stora andelen av bestånden.
 
Senast ändrad:
Jo det var så jag uppfattade det. Fast man var inte tvungen att äta maten däremot, tror jag, inte bott där. Dvs en vecka lagas mat till alla, men "alla" kan välja om de går och äter maten eller lagar egen mat i sin lägenhet. Eller hugger en matlåda senare.

Men till reglerna hör nog iofs att man ska ha en livssyn som delas av de andra och jag tror att den livssynen som jag uppfattade den handlade om att vara väldigt noga med kosten, deffning och egenodlat. Tror inte köttbullar och makaroner kom ur det köket, utan linsgryta. (men som sagt jag gissar här utifrån folk som bott och deras lästa regler).

Men det är lite det jag menar egentligen, att det är nog jättekul att välja att bo i kollektiv. Men inte lika kul att inte få välja.

@BernT Jag har bott i flera kollektiv och vi lagade aldrig mat till varandra på det sättet. Det förekommer uppenbarligen, men det är verkligen inget som är synonymt med att bo i kollektiv. I majoriteten kollektiv sköter man sig mest själv.
 
@BernT Jag har bott i flera kollektiv och vi lagade aldrig mat till varandra på det sättet. Det förekommer uppenbarligen, men det är verkligen inget som är synonymt med att bo i kollektiv. I majoriteten kollektiv sköter man sig mest själv.
Ah, vad är det kollektiva? Om alla har egna lägenheter och sköter sig själva menar jag? (alltså ifrågasätter inte, bara undrar)

Det är mer som att ha ett korridorsrum? Dvs man är fler som delar kök? Detta kollektiv har ju 24 lägenheter för familjer, fullt normalt utrustade.

Nåja huvudpoängen var egentligen att om man vill bo kollektivt tror jag att det inte finns några direkta hinder eller regler mot att skapa dem. Som tex 5 studenter flyttar ihop i en lägenhet som i Berlin, det är ju bara att göra. Jag har varit nära ett par gånger att flytta ihop med ngn väninna.

Därav också tanken att vi tydligen inte valt det i så stor omfattning utan väjs om man måste i många städer och då inte ordnat från staten utan att folk tagit egeninitiativ.
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp