Fria marknadshyror

Skojar du eller?
Vad skiljer i förutsättningar att ställa sig i bostadskö tidigt mellan svenskar från sndra städer eller flyktingar som kommer från olika krissituationer som krig eller naturkatastrofer?

Jaha, du menar att bakgrunden ska göra kötiden? Då är jag med i ditt tänk. Så har jag inte tänkt, jag har bara tänkt att om man vill flytta till en stad så får man rätta sig efter kötiden. Oavsett om man är född med silversked i mun eller kommer från en traumatisk bakgrund.
 
Varför inte? Vad skiljer?
Hehe ... när jag sålde min BR för 20 år sedan och ville ha HR skrev jag till några av Göteborgs privata hyresvärdar. Det gav fyra erbjudanden: ett i Vasastan, ett i Kålltorp och två i Örgryte. Jag begär inte att du ska känna till Göteborg men gör det man det förstår man att det i princip är full pott.

Jag är vit, svensk, ensamstående, fast jobb sedan länge och högavlönad. Tvivlar på att Abdallah och hans familj haft samma utdelning. ;)
 
Hehe ... när jag sålde min BR för 20 år sedan och ville ha HR skrev jag till några av Göteborgs privata hyresvärdar. Det gav fyra erbjudanden: ett i Vasastan, ett i Kålltorp och två i Örgryte. Jag begär inte att du ska känna till Göteborg men gör det man det förstår man att det i princip är full pott.

Jag är vit, svensk, ensamstående, fast jobb sedan länge och högavlönad. Tvivlar på att Abdallah och hans familj haft samma utdelning. ;)

Nej, men min erfarenhet är att dessa värdar sällan har köer heller, utan tar in den de vill ha.
 
Jaha, du menar att bakgrunden ska göra kötiden? Då är jag med i ditt tänk. Så har jag inte tänkt, jag har bara tänkt att om man vill flytta till en stad så får man rätta sig efter kötiden. Oavsett om man är född med silversked i mun eller kommer från en traumatisk bakgrund.
Ja man har olika möjligheter att ens ställa sig i kö och olika möjligheter att vara förutseende och ställa sig tidigt i kö.
I slutändan ska man dessutom bli godkänd av hyresbolaget. De tar ju inte vem som helst enbart utifrån kötid.
 
Ja man har olika möjligheter att ens ställa sig i kö och olika möjligheter att vara förutseende och ställa sig tidigt i kö.
I slutändan ska man dessutom bli godkänd av hyresbolaget. De tar ju inte vem som helst enbart utifrån kötid.

Då kan du få förklara för mig, som uppenbarligen inte fattar, hur höjda hyror ska göra att folk från krigsdrabbade länder får det lättare att hitta en lägenhet?
 
med marknadshyror följer ju snart den lilla allmännyttan som vi har kvar efter. Och privata fastighetsägare givetvis. De redan rika skor sig bra. Vi som inte är rika får flytta in på fattighus (blir ju lite jobbigt för de rika att kliva fattiga satar på gatan, bättre att stänga in dem så att de inte syns där de gärna kan dö av kylan) för sådana lär ju återkomma med den här nyliberala politiken. Gäller att bunkra upp med lusschampo alltså framöver.
Allmännyttan finns inte mer. Nog finns det kommunala bostadsbolag, men de är vinstdrivande företag som alla andra. Här i Linköping använder kommunen bostadsbolaget som extra intäktskälla och kräver hög utdelning.
 
Allmännyttan finns inte mer. Nog finns det kommunala bostadsbolag, men de är vinstdrivande företag som alla andra. Här i Linköping använder kommunen bostadsbolaget som extra intäktskälla och kräver hög utdelning.
Allmännyttan borgar ff för att inte hyrorna skenar iväg. Men nu spelar det nog ingen roll längre. Eftersom riksdagen består av 60 % högerpartier vill väl svenska folket ha det så. Bostad kan inte längre betraktas som en social rättighet, utan som en vara att tjäna pengar på och gärna spekulera kring och göra de rika rikare.
 
Samtidigt trivs vi ju iofs säkert med att bo en och en. Så jag ser ingen omedelbar orsak till att sträva efter att ändra på just det om vi kan undvika det genom att justera vårt system bara lagom.

Jag tror inte det går att generalisera och säga att vi trivs med att bo en och en, även om det är sant för många. I Sverige finns ytterst få alternativ för den som är ensamstående och har lämnat ungdomen bakom sig. Samtidigt är ensamhet ett stort problem i samhället.

Naturligtvis ska de som vill bo ensamma göra det, men jag önskar verkligen att det dyker upp fler rimliga alternativ för oss som är intresserade av kollektivboende. Jag läste nyligen om ett tant-kollektiv i England. Alla hade varsin egen liten lägenhet och så större gemensamma ytor. Så skulle jag vilja bo! I Stockholm har det nyligen startat kollektiv som är mer flexibla, dvs det ingår inte matpass och annat. Inspirationen kom från England: https://www.thecollective.com. Jag följer utvecklingen med intresse.

Exakt samma situation som för dom som flyttar till Stockholm från resten av landet. Jag tror inte många ställt sig i Stockholms bostadskö innan dom flyttar hit. Åtminstone känner inte jag en enda utanför Stockholm som ställt sig i kö här.

Här har du en. Jag står i bostadskö i Stockholm men har inga direkta planer på att lämna Uppsala. Helst vill jag slippa att flytta till Stockholm, men ska jag fortsätta att jobba i Stockholm måste jag satsa på det. Önskar att jag ställt mig i kön för länge sedan, när jag pluggade. Det gjorde en del av mina kursare.
 
Alltså, den måste ju öka?

Ja, jag tänker att kötid är ju bara en del av det hela? Fortfarande har ju inte alla varken familjer eller ensamstående råd att lägga hur mycket som helst i hyra. Eller lust, för den delen (bara för att man har råd att flytta till något mycket dyrare är det ju inte säkert att man vill, även om det så att säga hade kunnat gynna de med en lägre inkomst).

Jag kan inte se att kötiderna heller skulle påverkas av marknadshyra? Så att segregationen kunde minskas ens ur den aspekten.

Som de nybyggda lägenheterna som jag kollade på med bara enstaka intresseanmälningar fastän folk skriker efter lägenheter.
 
Jag är vit, svensk, ensamstående, fast jobb sedan länge och högavlönad. Tvivlar på att Abdallah och hans familj haft samma utdelning. ;)

Så om Abdallah hade varit högavlönad, singel och fast jobb sedan länge. Tror du inte han hade fått samma erbjudanden? Jag hoppas ju iaf att han hade fått det.
Om Abdallah däremot skulle ha två fruar, sju barn, inte pratar svenska och inte har egen försörjning så är det inte så konstigt att han inte får sådana erbjudanden. Han skulle förmodligen inte ens veta att han kan fråga.
 
Haha ja fatta min besvikelse när jag gjorde en sån kalkyl hos en bank första gången och ba ”men det blev ju inte alls billigare!!!???” Eh 😂 tur det var på nätet och inte på ett fysiskt möte, hade varit pinsamt.

Ja jag jobbar på att övertala att Torslanda, Hjuvik eller Lilleby, skulle bli perfekt. Går trögt 🙈

Men ert problem är väl att ni lånar för mycket i förhållande till era inkomster, så ni omfattas av flera amorteringskrav? Samt att ni lånar upp för stor del av lägenhetens värde?
 
Senast ändrad av en moderator:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp