Fria marknadshyror

aiquen

Trådstartare
Nu kommer ett gäng korkade frågor från en feberhjärna, men jag förstår inte riktigt vad den nya överenskommelsen gällande marknadshyror innebär. För nyproduktion bara om jag förstår rätt, men kommer det troligtvis inte att utökas och omfatta mer av hyresbeståndet slutändan?

Vad är egentligen poängen med marknadshyror? Den fria marknaden, fria viljan och det fria valet rent ideologiskt, visst, men i praktiken annars? Skulle det på ett övergripande plan påverka hyresmarknaden/bostadsmarknaden i positiv riktning, jämfört med hur - eller så länge som - den ser ut just nu med bostadsbrist och långa köer?

Hur regleras hyran i dag; det är väl inte otillåtet för en hyresvärd att höja hyran? Dock inte ”oskäligt” mycket och att det därmed måste föregås av en förhandling?

Jag ser så många motargument, som (fortsatt) ökad segregering, hushåll som får lägga mer av inkomsten på boendet och därmed minskar övrig konsumtion (det går väl att diskutera vidare positivt och negativt), ökad ekonomisk otrygghet etc. men inte så många argument för, förutom liberala åsikter att samhället ska vara fritt?
 
Vad är egentligen poängen med marknadshyror? Den fria marknaden, fria viljan och det fria valet rent ideologiskt, visst, men i praktiken annars? Skulle det på ett övergripande plan påverka hyresmarknaden/bostadsmarknaden i positiv riktning, jämfört med hur - eller så länge som - den ser ut just nu med bostadsbrist och långa köer?
Ett resultat skulle kunna vara att det blir mer intressant för byggföretag att faktiskt bygga hyresbostäder om det finns möjlighet till större hyresintäkter - idag byggs ju med få undantag främst bostadsrätter, där investeringen räknas hem rätt fort. Och idag vill ju alla ha avkastning så fort det bara går. På det sättet skulle bostadsbristen kunna mildras. På minussidan ser jag samma risker som du nämner, med ökad segregering mm.
 
Jag tänker såhär: hyresvärden kan ju inte sätta högre hyra än folk är beredd att betala.

Som det är nu så tror jag att Hyresgästföreningen kollar vad som ingår och föreslår en hyra efter det. Så har hyresvärden rätt att höja x% varje år. Vilket många inte gör.

I och med att vi har bostadsbrist på många orter säger jag att det är bra att hyresvärden själv får bestämma hyra vid nybyggnation. Så det är värt investeringenen att faktiskt bygga nytt.
 
Poängen är att det ska bli mer lönsamt att bygga hyresrätter. Ett problem är väl att nybyggnationer redan är dyra att hyra och marknadshyror lär inte ge lägre hyror vilket kommer ge oss fler dyra hyresrätter. Det kanske inte är den typen av hyresrätter som det är störst efterfrågan på. Vi som hyr bostad är sällan de mest kapitalstarka.

Det behöver bli billigare att bygga, inte dyrare att hyra.
 
@Snubbelfot Jo, jag kan nog se den biten. Men det byggs ju nyproducerade hyresrätter i dag också och jag vet inte hur det ser ut i hela landet, men jag hade nog kunnat få en sådan lägenhet i morgon om jag ville. Kötiden är inte i NÄRHETEN av vad den är till något äldre lägenheter med lägre hyror, trots helt ok standard och likvärdigt läge. De nyproducerade lägenheterna känns helt enkelt inte så väldigt eftertraktade som det är? De står väl inte tomma, men hur mycket är folk beredda att betala? Är det rimligt att fri marknadshyra skulle kunna påverka hyrorna nedåt?

Om jag jämför en lägenhet från 2000-talet med ett jättebra läge, diskmaskin, tvättpelare och stor balkong, så är hyran typ 3000 kr lägre än en nybyggd lägenhet bara några kvarter bort (inte i central riktning). De lägenheterna står det just nu 1 person i kö på, per lägenhet som ligger ute. Den andra kräver flera års kötid. Varför väljer inte några av de i kön till den lägenheten - och som inte lär ha en chans att få den - att köa för den nybyggda?
 
För att 3 000 kr är mycke pengar, därför är det få i kö på dom lägenheterna.
Dom nya nybygda 1:orn här ligger strax över 1100 kr mer än min 1:a som då oxå är större och har klädkammare. Det är helt okej den har flertal andra fördelar som jag inte har i min lägenhet. Så skulle helt klart kunna tänka mig dom nypoducerade.
Sen har vi dom lite äldre nybygnationerna där hyrorna har legat på det dubbla och rentav mer i början ingick inte varmvattnet, dom ändrade dock på det iochmed att ingen var villig att betala för varmvattnet och dom extrema hyrorna. Dom sänkte priset lite i samma veva med, nu har alla dessa lägenheter blivit uthyrda men det beror väldigt mycke på att vi får en större och större bostadsbrist i staden. Skulle aldrig flytta in i nån av dessa (visserligen tycker jag dom är skitfula med :D )
 
För att 3 000 kr är mycke pengar, därför är det få i kö på dom lägenheterna.

Ja precis. Jag kan inte tolka på det något annat sätt. Det råder bostadsbrist i staden, men ändå är det så många som inte sätter upp sig på lägenheter de hade kunnat få veckan därpå.

Det byggs nya lägenheter men folk krigar om de äldre lägenheterna och andrahandslägenheter.

Många nybyggda lägenheter, både dyra bostadsrätter och hyresrätter, tycks även vara väldigt små. Även en liten tvåa får man betala jämförelsevis jättemycket för som ensamstående, och är man i läget att man vill bilda familj kan man knappt få plats?

Hur skulle det här bli bättre med fria marknadshyror? (Ärlig fråga.)
 
Ja precis. Jag kan inte tolka på det något annat sätt. Det råder bostadsbrist i staden, men ändå är det så många som inte sätter upp sig på lägenheter de hade kunnat få veckan därpå.

Det byggs nya lägenheter men folk krigar om de äldre lägenheterna och andrahandslägenheter.

Många nybyggda lägenheter, både dyra bostadsrätter och hyresrätter, tycks även vara väldigt små. Även en liten tvåa får man betala jämförelsevis jättemycket för som ensamstående, och är man i läget att man vill bilda familj kan man knappt få plats?

Hur skulle det här bli bättre med fria marknadshyror? (Ärlig fråga.)
Undrar detsamma, tur hyresvärden här inte verkar ha gjort samma, hade gärna haft en av dom nya nyproduktionerna ser riktigt bra ut.
image.jpg
 
Jag förstår att nybyggen är dyra, eftersom man vill hämta hem pengarna snabbt. Vi bor i nybygge, bott här sen det var färdigt för 3 år sen. Hyran ligger på ca 14000 + garage 1200 (apdyrt för garage!). Min fundering är mest, hur mycket kan de höja hyrorna egentligen? Till slut når de ju ett tak. Vi kommer köpa något när jag pluggat färdigt istället, men trots att vi har kontantinsats så kommer vi med lån och amortering betala 20000/mån. + avgiften då. Det blir alltså dyrare för oss att köpa, har alltid hört att det ska vara tvärtom.
 

Hyresgästföreningen talar såklart i eget intresse så man ska ta det med en liten nypa salt tycker jag. Ja, hyrorna för en del hyresgäster skulle höjas jättemycket. Men måste det vara ett problem? Vilka skulle få höjningen? Inte fattiga flerbarnsfamiljer i Biskopsgården eller Tensta som bor i redan dyra lägenheter, för det finns inte jättestort tryck på de bostäderna.

Däremot som jag skrev ovan, hyresrätter i storstädernas innerstäder som i många fall är otroligt billiga, de skulle höjas rejält och det kan inte jag tycka är av ondo. I många fall är det höginkomsttagare som bor där och jag ser ingen anledning till att de ska ha väldigt låga hyror när de bor i så pass attraktiva områden. Dessutom har hyresgästerna i många fall kommit över hyrorna genom svartkontrakt och skenbyten.
 
Hyresgästföreningen talar såklart i eget intresse så man ska ta det med en liten nypa salt tycker jag. Ja, hyrorna för en del hyresgäster skulle höjas jättemycket. Men måste det vara ett problem? Vilka skulle få höjningen? Inte fattiga flerbarnsfamiljer i Biskopsgården eller Tensta som bor i redan dyra lägenheter, för det finns inte jättestort tryck på de bostäderna.

Däremot som jag skrev ovan, hyresrätter i storstädernas innerstäder som i många fall är otroligt billiga, de skulle höjas rejält och det kan inte jag tycka är av ondo. I många fall är det höginkomsttagare som bor där och jag ser ingen anledning till att de ska ha väldigt låga hyror när de bor i så pass attraktiva områden. Dessutom har hyresgästerna i många fall kommit över hyrorna genom svartkontrakt och skenbyten.

Och allt det här låter ju fint men konsekvensen blir ju också att endast höginkomsttagare kommer ha råd att bo centralt. Låginkomsttagare/medelinkomsttagare kommer effektivt sållas bort. Låginkomsttagaren som jobbar centralt blir istället hänvisad till en billigare lägenhet i förorten vilket ger längre restid till och från jobbet vilket i sin tur leder till att barnen får längre dagar i förskolan/fritids.

Det leder till större segregation och som vanligt kommer det vara de längst ner på den socioekonomiska skalan som drabbas hårdast.

Om marknadshyror ska införas behöver allmännyttan utökas för någon måste ta ansvar för människors behov och motverka segregation. Tyvärr kommer detta inte ske då högern då kommer gnälla om snedvriden konkurrens. Därför behöver vi börja i rätt ände: göra det billigare att bygga.
 
Som det ser ut nu kan gigantiska hyreslägenheter i sekelskifteshus i Stockholms innerstad kosta betydligt mindre än en trea i Tensta. Det är ju inte så jämlikt med tanke på vem som bor i de respektive lägenheterna.

Det problemet kan jag se. Men är det bara unga, välbärgade familjer som bor så? Inte många äldre t.ex. som har bott länge? Kanske ett problem på så sätt om de sitter kvar i stora lägenheter år efter år, där en familj annars hade fått plats, men rent ekonomiskt/inkomstmässigt?

Segregationen minskar inte för att de allra rikaste får betala mer (vilket rent ideologiskt i och för sig skulle kunna vara ett argument för) och i förlängningen bara de rikaste i landet har råd att bo inne i entrala Stockholm?

Och Stockholm har kanske det enskilt allra största problemet med hyresrätter i landet, men Sverige är ju totalt sett mycket mer än de tre största städerna. Även i andra städer och även på mindre orter/kommuner råder det bostadsbrist.

Och hyrorna för lägenheter som ligger centralt är väl generellt högre än motsvarande lägenheter i ytterområden. Vad det i sig kan leda till har vi väl redan exempel på.
 
Hyresgästföreningen talar såklart i eget intresse så man ska ta det med en liten nypa salt tycker jag. Ja, hyrorna för en del hyresgäster skulle höjas jättemycket. Men måste det vara ett problem? Vilka skulle få höjningen? Inte fattiga flerbarnsfamiljer i Biskopsgården eller Tensta som bor i redan dyra lägenheter, för det finns inte jättestort tryck på de bostäderna.

Däremot som jag skrev ovan, hyresrätter i storstädernas innerstäder som i många fall är otroligt billiga, de skulle höjas rejält och det kan inte jag tycka är av ondo. I många fall är det höginkomsttagare som bor där och jag ser ingen anledning till att de ska ha väldigt låga hyror när de bor i så pass attraktiva områden. Dessutom har hyresgästerna i många fall kommit över hyrorna genom svartkontrakt och skenbyten.
Hur vet du att hyrorna inte skulle gå upp i Tensta och Biskopsgården? Det finns fler människor som vill bo i Tensta än som bor där redan - det finns inga lediga lägenheter där som bara står. Så länge som människor inte har valet att flytta snabbt och enkelt finns det alltid möjlighet att höja hyrorna. (Vart ska Tenstaborna ta vägen om hyrorna höjs - Karlaplan? Borlänge? Nej, de stannar kvar i Tensta och drar in på allt annat. För det finns inga lediga lägenheter i närheten av där de bor)

Och skulle det vara så att vi alla är med och betalar hyrorna genom t.ex. soc, tja då är the sky the limit. Det offentliga betalar och hyresgästen har inga möjligheter att själva ta ett initiativ att flytta... KATCHINGA!!! Vi kan ta hyror i klass med flyktingförläggningar
 
Jag förstår att nybyggen är dyra, eftersom man vill hämta hem pengarna snabbt. Vi bor i nybygge, bott här sen det var färdigt för 3 år sen. Hyran ligger på ca 14000 + garage 1200 (apdyrt för garage!). Min fundering är mest, hur mycket kan de höja hyrorna egentligen? Till slut når de ju ett tak. Vi kommer köpa något när jag pluggat färdigt istället, men trots att vi har kontantinsats så kommer vi med lån och amortering betala 20000/mån. + avgiften då. Det blir alltså dyrare för oss att köpa, har alltid hört att det ska vara tvärtom.
Det måste ju förstås ställas i relation till hur mkt man betalar. För 20000 i mån för ränta och amortering (?) lär vi ju prata om lån på ca 8-9 msek antar jag, de flesta köper ju inte riktigt i den häraden.
 
Det måste ju förstås ställas i relation till hur mkt man betalar. För 20000 i mån för ränta och amortering (?) lär vi ju prata om lån på ca 8-9 msek antar jag, de flesta köper ju inte riktigt i den häraden.

Lägenhet för 7 miljoner, kontantinsats har vi då 15 % dvs strax över 1 miljon. Så lån på 6 miljoner gav ca 20000/mån i ränta + amortering. Och sen avgiften då på typ 5000kr. Här i Göteborg kostar ju en 5a så mycket tyvärr, vi har kollat mest på Eriksberg.
 
Lägenhet för 7 miljoner, kontantinsats har vi då 15 % dvs strax över 1 miljon. Så lån på 6 miljoner gav ca 20000/mån i ränta + amortering. Och sen avgiften då på typ 5000kr. Här i Göteborg kostar ju en 5a så mycket tyvärr, vi har kollat mest på Eriksberg.
Ja, Eriksberg är ju snordyrt pga höga avgifter, men jämförelsen är ju sällan på så dyra objekt, vad kostar liksom hyra på en jämförlig femma? (Sedan ser inte jag amortering som en kostnad för boendet, det är ju en form av sparande egentligen, rimligen borde inte ränteavgifterna vara så höga och amorteringen rätt högt räknad i ditt exempel?)
 
Ja, Eriksberg är ju snordyrt pga höga avgifter, men jämförelsen är ju sällan på så dyra objekt, vad kostar liksom hyra på en jämförlig femma? (Sedan ser inte jag amortering som en kostnad för boendet, det är ju en form av sparande egentligen, rimligen borde inte ränteavgifterna vara så höga och amorteringen rätt högt räknad i ditt exempel?)

Vi kikade på en femma för några månader sen, hyran på den var 19000kr. Plus garage och el och vatten då. Så det är ju dyrt det med.

Ja absolut kan man se det som ett sparande, men det är ju fortfarande något du måste betala varje månad. Nej amorteringen är den ”lägsta” (vet inte vad det korrekta ordet är) som banken accepterade och räntan är väl en normal ränta. Ränta på 6 miljoner blir ju en del.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp