Frisyrtips? Ska donera mitt hår

Oj vad bra! Min svägerska har just precis diagnosticerats med cancer och kommer att tappa håret och hon är relativt ung. Jag har också långt hår, så nu funderar jag också på att donera när jag ser dit inlägg.

Jag gillar givetvis inte att din svägerska blivit sjuk.
Men jag tycker om att folk får upp ögonen för att donera hår. :)
 
Jag har bestämt mig för att donera mitt hår för att någon som förlorat håret pga sjukdom ska kunna få en billigare peruk.
Min bästa kompis är perukmakare och det du hävdar nu är ren lögn egentligen. De allra flesta av oss har inte tillräckligt bra hårkvalitet för att kunna göra peruker av. De flesta svenskar har för tunna strån för att kunna göra peruker och många av oss har dessutom behandlat hår och det funkar inte att göra peruker av.

Dessutom får cancerpatienter peruker gratis. Det ingår i vårdkostnaden. Jag tror att det är 2 st peruker per år som ingår, vill man köpa fler får man betala det själv. Det är nog lite från landsting till landsting också hur mycket summan för perukerna får gå upp till.

Vi har haft måååånga långa diskussioner om detta med många människor. Speciellt efter att det kom fram att mycket av håret kommer gratis från Indien, men så är ju inte heller fallet.
 
Min bästa kompis är perukmakare och det du hävdar nu är ren lögn egentligen. De allra flesta av oss har inte tillräckligt bra hårkvalitet för att kunna göra peruker av. De flesta svenskar har för tunna strån för att kunna göra peruker och många av oss har dessutom behandlat hår och det funkar inte att göra peruker av.

Dessutom får cancerpatienter peruker gratis. Det ingår i vårdkostnaden. Jag tror att det är 2 st peruker per år som ingår, vill man köpa fler får man betala det själv. Det är nog lite från landsting till landsting också hur mycket summan för perukerna får gå upp till.

Vi har haft måååånga långa diskussioner om detta med många människor. Speciellt efter att det kom fram att mycket av håret kommer gratis från Indien, men så är ju inte heller fallet.

"Tack för din förfrågan ang hårdonation!



Här följer lite info.



Vi är ett perukmakeri på söder som tillverkar peruker åt bl.a. behövande barn och vuxna. Vi har sedan 1992 avtal med landstinget för tillverkning av medicinska peruker. Alla donerade hår används endast till dessa peruker. Vi betalar inte för några hår ifrån privatpersoner och man kan inte följa upp ett specifikt hår när det väl är donerat. När ett donerat hår används så dras hårkostnaden av ifrån den färdiga peruken. Håren blandas med andras då det går åt ungefär 3-4 personers hår till en peruk.

Håren vi är i behov av ska vara över 25cm när det är utsläppt, men ju längre desto bättre. Håret ska vara rent, dock ej blött när det skickas... Viktigt är att håret klipps av ihopbuntat och ej fått falla till golvet. Vi önskar att håret klipps av i några flätor, ca fem, med spridning runt huvudet för att få med så mycket av längderna som möjligt. Men om ditt hår redan klippts av i en svans så går det också bra. Det gör inget om håret är lite slitet, lite uppklippt eller om det legat i byrålådan länge, ett hår blir inte gammalt. Vi vill bara ha hår som är i naturfärg, grå inslag eller helgrå är också jättebra. Om du har ett långt fint hår som du vet varit färgat så kan du donera det, men då kommer vi använda det till våra film och teaterperuker. Viktigt är att du isåfall lägger med en lapp om att håret är färgat så att vi vet för framtida hantering.

Du kan välja att komma förbi vår ateljé och lämna in ditt hår under våra öppettider (se hemsidan) eller i vårt brevinkast förstås. Går också bra att skicka som ett vanligt brev.

Återkom gärna om du har andra frågor.



Tack på förhand!



Mvh Julia





Smink&Perukmakarn Söder AB"


Sen kan man googla barncancerfonden och donera hår och då får man väldigt många träffar där de rekommenderar ovan nämnda perukmakare. Så du menar att de alla sprider felaktig information? Att de inte tar emot behandlat hår skrev jag ju ovan.

Om nu de allra flesta har för tunt hår, vad menar du då att de gör med allt hår som skickas in?
 
@Monifa har du någon bild tagen bakifrån? Det där är exakt som jag vill ha det nu och jag vore jättetacksam om du hade bild bakifrån så jag kan visa min frisör det :love:
 
Var det rakat något baktill eller blev det successivt längre?

Bara jag får veta det är jag nöjd :love:

Om man säger att längsta var strax innan virveln på hjässan så blev det successivt kortare över den. Strax efter hjässvirveln var det nere på samma längd som det rakade :) Så man kan säga att hela nacken var rakad som på sidorna :D
 
Om man säger att längsta var strax innan virveln på hjässan så blev det successivt kortare över den. Strax efter hjässvirveln var det nere på samma längd som det rakade :) Så man kan säga att hela nacken var rakad som på sidorna :D

Tror nog jag ska raka ena sidan när jag kommer hem ikväll :D

Borde klara av det där på egen hand bara jag tar god tid på mig :up:

( är utbildad frisör men har inte jobbat som det på nästan 20 år :angel: )

I värsta fall får jag väl raka av mig allt :angel:
 
Haha gört! ;) osså tar du andra sidan och sedan nacken imorgon :devil:

Ja skiter det sig får det bli så :angel:

Jag har redan nästan samma frisyr som du har på bilderna men det är inte rakat utan klippt. Min 50+ mexikanska frisör är inte så uppdaterad på dagens frisyrer men hon kostar en tredjedel så mycket att gå till :angel:

Så det är inte så mycket som behöver göras :D
 
Bara för att det inte ska spridas felaktig information, utifall någon googlar fram den här tråden om de funderar på att donera hår.

Jag har varit i kontakt med perukmakaren igen.

- kraftigt hår är bättre för teaterperuker, då frisyrerna håller bättre
- tunt europeiskt hår är önskvärt till medicinska peruker då de flesta vill ha hår som påminner om det de hade innan de förlorade håret.
- de peruker som cancerpatienter får gratis är syntethår. Bidraget från landstinget är 5000kr och därför blir det dyrt för patienterna om de vill ha äkta hår. Är håret till peruken donerat så minskar den faktiska kostnaden, då de drar av för det donerade håret.

Om någon fortfarande tvivlar så är man varmt välkommen att hälsa på i perukverkstaden och se hur de jobbar, bara att komma förbi när de har öppet.

Och på torsdag smäller det för mig! Lika spännande som nervöst!
 
Perukmakaren tjänar mer pengar. Det är vad som händer när någon donerar sitt hår.

Det finns väl ingen perukmakare som faktiskt syr in håret i Sverige. Mallarna och hår skickas iväg utomlands för att sys. Annars hade perukerna kostat ännu mer.
 
Alla andra har kommit med superbra tips om din frisyr.
Jag vill bara säga, vilken fantastisk insats du gör. :love: Vilken gåva! :bow:

Har jobbat med barn och tonåringar med cancer för många år sedan.
Jag vet att peruker med äkta hår är så uppskattade. :)

Jättefint av dig! :heartheart:heart
 
Frisören hörde av sig igår och ville ändra tid, så idag smäller det! Skitnervös, men det ska bli spännande.

Om någon fortfarande tvekar på nyttan med det här, så kan jag bara säga att jag litar mer på de kontakter jag tagit när jag beslutade mig för det här. Just den perukmakaren jag har kontakt med rekommenderas av barncancerfonden och det i sig tycker jag väger tungt. Hon har kunna svara på alla mina frågor på ett bra sätt och har jobbat som perukmakare sen 1981 och syr faktiskt in håret i perukerna själv, till skillnad från flera utländska perukmakare som limmar perukerna. Perukverkstaden är öppen för alla som vill besöka och det är nästan så att jag funderar på att överlämna håret själv i stället för med post och se mig omkring där.

Vill man läsa mer om donation av hår så finns även ett stort internationellt nätverk som kallas Freedom hair, vars svenska motsvarighet heter Änglahår.

Så jag väljer att lita på de kontakter och de svar jag fått, över att lyssna på någon på internet som har en kompis som är perukmakare (men som hävdar att perukerna inte görs i Sverige, så vad man sysslar med då är jag ju förstås nyfiken på).

Tack för alla tips!
 
Jag tycker du är supercool!! Heja!

Funderar själv på att göra likadant, men mitt är färgat och någon välgörenhet till teater på bekostnad av mig själv känner jag inte för nu. Vet du varför är färg oanvändbart?
Jag vet faktiskt inte om det har att göra med behandlingen av håret i sig, eller om det blir svårare att få till snygga peruker. Det krävs ju hår från 3-4 personer för att göra en peruk, så de önskar naturliga färger. Jag kan fråga vid nästa kontakt och se om jag får något bra svar!
 
Hon har kunna svara på alla mina frågor på ett bra sätt och har jobbat som perukmakare sen 1981 och syr faktiskt in håret i perukerna själv, till skillnad från flera utländska perukmakare som limmar perukerna.

Jag skrev fel och han inte ändra i tid. Inte "Limmar", de använder silikon för att fästa håret.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp