Bukefalos 28 år!

Fritt att välja skola....nästan

cirkus

Trådstartare
Vi har ju som bekant din fina möjligheten i det här landet att välja skola till våra barn. Det är ju bra.

Vi flyttade när våra barn gick i 6:e resp 2:a klass. Eftersom vi inte flyttade så långt så fick de gå kvar i sina respektive klasser och det var inga problem trots att vi bytte kommun.

Barnen bor nu ungefär 2.5 mil från den grundskolan. Det betyder att de behöver skolskjuts, ie busskort (vi bor i stor-stockholm).

Det finns dock en fin paragraf i skollagen som säger att om man väljer en annan skola än "hemskolan", dvs den skola som de skulle ha gått i enligt närhetsprincipen, så väljer man samtidigt bort möjligheten till skolskjuts (busskort).

Så i praktiken är ju inte valet av skola fritt !

Om vi hade bott kvar där vi bodde förut så hade barnen fått busskort. Om vi hade valt att sätta barnen i "hemskolan" där vi bor nu så hade de också fått busskort.

Förutom att detta suger fett :mad:

Så undrar jag hur kan man påverka detta ? Vilken politiker skall man kontakta, lokal eller på riksdagsnivå ?
 
Sv: Fritt att välja skola....nästan

Men samtidigt måste man väl sätta gränsen någonstans, när det gäller val av skola. Hur lång resväg ska staten stå för?

Här i Hägersten finns många skolor att välja bland, promenadavstånd till flera. Då får ju vår familj ett stort urval så för oss är valet av skolan betyligt friare än förut och det är vi jätteglada för.
 
Sv: Fritt att välja skola....nästan

Borde inte detta
Om vi hade valt att sätta barnen i "hemskolan" där vi bor nu så hade de också fått busskort.
kunna användas som argument i diskussionen med kommunen? Eftersom de inte kan erbjuda något nära skolalternativ så borde ni rimligtvis kunna få busskort även om ni inte har valt den närmaste skolan. Oavsett skola så behöver barnen busskort så kommunen förlorar ju inte på att ni har valt en annan skola.
 
Sv: Fritt att välja skola....nästan

Var också med om detta, när mina tjejer valde att gå kvar i gamla skolan. Jag tyckte att då kan de väl få till den skola de tillhör, dvs de hade fått busskort in till stan, men, se det gick inte. Så i flera år fick vi betala busskort själva.
Nu när grabben går på högstadiet får de inte busskort, utan är hänvisade till skolbussen, vilket ibland innebär att om han slutar ett får han vänta till halvfyra när bussen går hem. Gissa vem som får hämta? Tur att jag jobbar i stan så att det vissa dagar stämmer iaf.
 
Sv: Fritt att välja skola....nästan

Jag arbetar på en friskola och där vet jag att de som skulle ha fått busskort till sin närmsta skola får det även när de går hos oss men inte de som inte skulle ha fått det. Verkar olika från kommun till kommun. Kolla gärna upp med Mölndals kommun som jag arbetar med och få argument att använda till din kommun!
 
Sv: Fritt att välja skola....nästan

Jag tycker att barnen borde få sitt busskort (naturligtvis) eftersom de SKULLE ha fått det om vi hade valt hemskolan. Där borde gränsen gå. Men det är en subjektiv åsikt.

För övrigt så gär de äldre på gymnasiet nu och får busskort.
 
Sv: Fritt att välja skola....nästan

Du kan överklaga beslutet och förklara varför du vill att dina barn ska gå kvar i skolan de går på nu, ex kompisar, trivs bra med klassen och lärarna osv.

Mina barn gick/går på "fel" skola och de fick busskort när jag överklagade komunens beslut så försöka kan man alltid!

Sätt dig och skriv en novell;)
 
Sv: Fritt att välja skola....nästan

Vilken soppa. Håller med dig om att det låter fint att få välja fritt. Ungefär som när de första T-Fordarna kom. Man fick välja vilken färg man ville, så länge man valde svart! :D
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 241
Senast: Cilva
·
Anläggning Är så i valet och kvalet om vilket beslut att fatta. Har älskat hästar hela livet men som barn blev det "bara" ridskola då föräldrarna...
Svar
8
· Visningar
2 712
Senast: Efwa
·
Ridning Akademisk Ridkonst á la IngelaH Att jag skriver just ”Akademisk Ridkonst á la IngelaH”, beror på att det finns tusen och åter tusen...
Svar
14
· Visningar
1 709
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp