Fronturlastning eller inte?

LitenIsa

Trådstartare
Ska ev köpa en ny transport. Min häst är inte världens mest lättlastade (tar allt från 2 min till 1h).

Det största kruxet är dock att han slänger sig ut. Så fort bommen är borta kastar han sig hejdlöst (tränar självklart för att få bort det men är inte så lätt). Min fråga därför. För och nackdelar med fronturlastning? Har har åkt i en med fronturlastning innan och då var urlastningen inga problem.

Vad tycker ni? Bra eller dåligt? Exempel på bra transporter till ett humant pris med fronturlastning? Gärna länkar så man kan se hur dem ser ut.

/Isa

Sv: Fronturlastning eller inte?

Om du har de problemen med hästen tycker jag fronturlastning kan vara en bra idé.

Ska du ha nytt eller begagnat? Det finns ju en del begagnade med fronturlastning, då får du mer transport för pengarna än om du köper en ny...

Vi är öppna för både och. Men det ska ändå vara ett realtivt nytt släp ljust och stort som ligger stadigt på vägen och inte skramlar så mycket. Allt för att göra åkturen bekväm eftersom han i dagsläget inte gillar det.

Finns det några tekniska problem med fronurlastning? Något som brukar krångla eller gå sönder extra mycket?

Har inte så mycket erfarenhet av just fronturlastning då det aldrig varit aktuellt när vi tittat på släp. Mitt tips är att titta på så många begagnade som möjligt för att se vilka nackdelar olika märken uppvisar med åren.

Närmsta ryttartävling, smyga runt bland släpen? ;)

Rekommenderar verkligen fronturlastning. Det är underbart att ha det.

Ang fronul.
Vi hade en Kylingevagn :love: som räddade livet på min fd häst.
Pappa vart påkörd (precis vid början av kroken och transporten släppte och voltade 15 meter ut på en åker. Tack vare att det var fronturlastning så slogs den sönder och åkte upp och min älskade totto kunde ta sig ur vilket hon inte klarat utan. Så ur skadeläge, om något liknande skulle inträffa så är det säkrast att ha det, tycker jag i alla fall!!

Har en bekant som har en Ifor Williams med fronturlastning. De är väldigt nöjda. jag gillar iof inte deras lösningar på sprintarna men släpet ligger bra och är ljust och stort invändigt.
De har skaffat en bred bom bak och hel bom fram som är öppningsbar vid fronturlastning och på detta sättet slipper de mellanväggen.

Får smyga lite och kika. Är lite inne på att köpa ett nytt släp, För då kan vi byta in vår gamla transport och slipper krångla med att sälja den privat. Det ska vara bekvämt ;)

Tänkte precis skriva något om att Ifor inte är min favorit (tunglyft, tungdraget och knepiga sprintar som fryser på vintern), men höll tillbaka. Till nu :D

Hua, vad otäckt för din häst och din pappa. Gick det verkligen att lasta din häst sen igen efter det?.
Min häst kastat sig också ur transporten, men sist hon åkte så gick hon lungt ut ur den, konstigt.... men hon var väldigt lung då.

Ska se om jag hittar nått på nätet om den transporten. tack för tipset.

Tänkte faktist på samma sak som Becca. Gick det att lasta hästen efter en sådan olycka?

Tur de gick bra iallafall.

KOm på en sak till som är viktig. BRA ventilation!!!! Kanske det rä på alla nya transporter, men vill verkligen ha bra ventilation i den nya.

Jag fortsätter att rekomensera Ifor Williams transporter... det är fronturlastning som standard och kostar ( den vanligaste ) 56 000:- inkl. moms. Jag skulle köpa en ny om jag var du, andrahands värdet är så högt på transporter idag så om ni velar mellan ny och begangnad så tycker jag ny! Då vet man att den är oki!
Jag har bara provat fronturlastning på värmlandsvagnen och Ifor Williams men värmlandsvagnen tyckte jag rent ut sagt var livsfarlig, inte ens min (dåvarande) ponny kom igenom där... han fastnade och fick panik... :mad:
På Ifor Williams är mellanväggen "delad" så både främre delen och bakre delen går att ta åt sidan vilket gör att hästen får mycket mer plats att gå ut genom en fronturlastning. :banana:
Jag har aldrig kört en transport som jag tycker legat bättre på vägen (vet att andra inte har samma åsikt), men jag tycker den är kanon!
Där är lås på den som standard och man får oxå ett hingstgaller med, kan köpa till olika bomlängder (vi fick en 3/4 bom, när vi köpte vår).
Deras hemsida är: www.harvidssonodotter.se
Lycka till med köpandet!

Vilken utav dem är det som är den "vanligaste"? Den för 56 000? Det är en summa sm vi nog kan ha råd med.

Tycker inte alls att spännerna blir svåra... inte ens på vintern... inte heller att den är tungdragen... men alla har vi ju våra erfarenheter... alla kan inte gilla samma... o tur är ju det...

den heter HB 505 R... det är den som är valigast sen kan man ju få allt i olika längder o bredder...

jag har fronturlastning, ett Ume 2002...helt suveränt...ska aldrig ha nåt annat mera...

Ser bra ut på bild. Sen är ju frågan vad hästen tycker om den. Egentligen borde hästen få provåka när man köper transport...

Martha: Umesläp, har kikat en del på sånna oxå. Har nog kollat på alla märken snart ;)

LitenIsa skrev:
Ser bra ut på bild. Sen är ju frågan vad hästen tycker om den. Egentligen borde hästen få provåka när man köper transport...

Du har ingen i din närhet som har ett sådant.... synd att du bor en bit ifrån mig annars hade du gärna fåt testa mitt.... har aldrig haft en lättlastad häst... nu går alla som jag lastat i detta in på direkten... :rofl:

jag vet inte så mycket om ex ifor
men ume är bra för dom är isolerade, dom isolerar mot värme på sommaren och kyla på vintern...bra ventilation för att vara finka ( de flesta finkorna är under ALL kritik)

Liknande trådar

Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är... 2 3
Svar
50
· Visningar
10 134
Senast: AlmostEasy
·
Hästhantering Som rubriken lyder, hur hade ni på bästa sätt förberett denna häst inför resa? Det är min islandshäst det handlar om, helt... 2 3
Svar
59
· Visningar
5 166
Senast: Buck
·
Hästhantering Köpte min 7 åring för 1 år sedan. Han har haft problem med lastning innan jag fick honom då han lastades med linor och aldrig fått någon...
Svar
17
· Visningar
5 133
Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på... 2
Svar
26
· Visningar
4 613
Senast: Kirie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Klippmaskin till tjock päls
  • Guldfasanerna