Fronturlastning eller inte?

Sv: Fronturlastning eller inte?

Det enda min pålle har gått rätt in i hittills är en lastbil. och det sa min sambo blankt nej till. han VÄGRAR köpa en lastbil. Kanske för att ingen av oss har lastbilskort...

Fast då har vi inte provat sååå många transporter av nyare modell.

det finns ju numera lastbilar för b-körkort. Ume har ett jättefint.... värmlandsvagnen också.....

jag lyssnar på alla som förespråkar fronturlastning, och undrar hur dels coola, dels stora hästar ni har...? I alla front urlastning jag sett är svängen för rampen och urlastningen så himla snäv... och rampen smal som sjutton... MIn 1.70 häst som är HÖG, långbent, och dessutom INTE tycker om när det tar emot på sidorna eller blir rädd om han fastnar i något, skulle jag ALDRIG våga ta ut genom en sån front urlastning...

är det ingen annan som tycker det är hemskt snävt och trångt att ta ut hästen framåt...?? jag kanske har helt fel men jag tycker det är JÄTTE trångt.... :crazy:

Jättefina lastbilar och jättefina priser oxå :crazy: . Får nog nöja mig med en ny transport.

Måste ju finnas olika utformningar på fronturlastning. Så att även en stor häst kan komma ut.

Jag har aldrig haft en häst på 170, men väl 67-68...en del kan ju bli lite "bakrädda" när dom skall ut, men det går till sig...lite hyfs får man ju ha på pållarna :angel:

martha skrev:
Jag har aldrig haft en häst på 170, men väl 67-68...en del kan ju bli lite "bakrädda" när dom skall ut, men det går till sig...lite hyfs får man ju ha på pållarna :angel:

Ja det är väl en tränings sak som det mesta annat troligtvis, men tycker det är otäckt tillochmed att träna på det.... :eek:

finns det släp med mindre snäva svängar i fronturlastningen än andra...?

Vi har ett släp med fronurlastning och jag tycker det har varit jättebra. Min häst var krånglig att lasa förut, och då var det bra att kunna gå igenom släpet så han vande sig vid attgå på och gå av utan att hoppa in och ut...
Jag tycker att om du hittar ett bra släp till vttigt pris med fronturlastning att du ska slå till, man vet ju aldrig när man kommer behöva de.t

jag tycker inte att Ume är snävt, möjligtvis för den hästen som ståt på högersidan om man har 2....

vadå man vet aldrig när man kommer behöva det?

Jag både tävlar och tränar en del så jag behöver det ca 1 gång i veckan. ;) Vi är nog iallafall mest inne på att köpa ett nytt släp. Finns många fina beg oxå men man får nästan ett nytt släp för samma pris som ett som är ett par tre år gammalt.

martha skrev:
jag tycker inte att Ume är snävt, möjligtvis för den hästen som ståt på högersidan om man har 2....

en bild...man tar ju bort bommarna och viker den skivan som du ser åt sidan..

thumbnail.aspx

http://www.umeslap.se/thumbnail.aspx?filename=fprw/Images/Upload/nat9a45 oppen snett fram.jpg&width=320

Man vet aldrig om man komma behöva det t.ex. vid lastträning osv och då är det bra att köpa ett släp med fronturlastning.

Becca85 skrev:
Hua, vad otäckt för din häst och din pappa. Gick det verkligen att lasta din häst sen igen efter det?.
Min häst kastat sig också ur transporten, men sist hon åkte så gick hon lungt ut ur den, konstigt.... men hon var väldigt lung då.

Och till LitenIsa:

Hon var lite svårlastad redan innan. Men med tanke på att det hände när hon stod i transporten så förknippade hon det inte med att gå in. Men ibland gick det jättebra att lasta och andra gånger mindre bra (3-4 tim).
Men jag lasttränade en del visserligen ganska mycket något år efter och hon gick in själv och stod helt lugnt så det var nog ingen större fara.

Enda skadan hon fick (synligt i alla fall) var en muskel avsliten i bringan.

Har själv en Henra chayenne....Helt enkelt super!! Dubbel fronturlastning.
Köpte ny för 69 000:- och det är ett Boggiesläp.Det ni.
Kollade allt ,hörde med folk,läste och frågade en hel del i 2 år innan jag köpte nytt släp.Detta var det bästa alternativet till bästa pris. Finns återförsäljare i hela sverige. Rekommenderas. Den svenska ridande polisen har dessutom införskaffat ett antal av dessa Henra Chayenne.
Min häst hade oxå väldigt bråttom ut ....riktigt läskigt, snacka om att han blev förvånad när han fick gå ut fram :rofl:

Senast ändrad av en moderator:

En stor fördel enligt mig med fronturlastningen är skiten :crazy:
I vanliga fall så måste man backa ut hästen och då puttar den ner en massa spån och skit ner på rampen och i hålen där mellanväggen ska stå m.m. ocg då blir det svårt att stänga igen transporten, så jag tycker det hemskt behändigt att bara gå rakt fram...

Läste att Mackan funderade ang. snävhet... Stallägaren har en 96:a Umesläp och det är då inga som helst problem för kallblodet som är ca. 167cm att komma sig ut därifrån och då kan jag ju tillägga att han är otroligt klumpig!!

Harry hoppade nästan ut det två första gångerna, han hade aldrig gått ut framåt så han blev lite skrajsen, men tredje gången gick han jätte lugnt och fint...

nu har jag inte läst övriga svar.

men jag tycker iaf frontutlasting är bra att ha. Däremot tycker jag itne man ska lasta ut hästen frammåt,

utan ha luckan öppen fram när man lastar så att hästen ser transporten som ngt mer inbjudande. Dessutom är det bra om en olycka skulle ske och bakluckan blir blockerad. då finns alltid en andra väg att ta

annars kan hästar som lastas ut fram få problem när de någon gång i framtiden kanske itne har den möjligheten att gå ut fram.

Fast anledningen till att jag ville ha en med frontutlastning var för att han är en fara för sig själv och allmänheten :angel: när han kastar sig på rampen baklänges. Så om jag köper en med fronturlastning så kommer jag att använda den. Allt för att göra transporteringen av min häst säker.

Just nu lutar det mest åtr en Ifor faktist. Men det kan nog ändras många gånger under resans gång...

CeciliaHeikne skrev:
nu har jag inte läst övriga svar.

men jag tycker iaf frontutlasting är bra att ha. Däremot tycker jag itne man ska lasta ut hästen frammåt,

utan ha luckan öppen fram när man lastar så att hästen ser transporten som ngt mer inbjudande. Dessutom är det bra om en olycka skulle ske och bakluckan blir blockerad. då finns alltid en andra väg att ta

annars kan hästar som lastas ut fram få problem när de någon gång i framtiden kanske itne har den möjligheten att gå ut fram.

Vad är det dååå för mening med fronturlastning....om man nu ska lasta av bakåt istället???Det begriper jag inte. Jag tycker har man så lastar man framåt har man inte så får man lasta ur bakåt, det är väl inte mer med det. :confused:

En annan fråga.
Någon som har köpt transport från utlandet? Tyskland, Englad eller likande? Min trixiga Sambo kom på att det var över 10 000kr billigare att köpa samma transport från tex England.

Tack....plus till Mount Never Rest oxå... ser att de inte alls är så snäva mot de andra märken/modeller jag sett... men jag tror dessa var av äldre årsmodeller också, det skiljer sig en del.

jjeg skrev:
Vad är det dååå för mening med fronturlastning....om man nu ska lasta av bakåt istället???Det begriper jag inte. Jag tycker har man så lastar man framåt har man inte så får man lasta ur bakåt, det är väl inte mer med det. :confused:

förtydligar väl det jag skrev då:

för svårlastade hästar ser transporten mer inbjudande ut om frontutlastingen är öppen när man lastar in.

om en olycka skulle ske finns en andra väg att få ut hästen på om bakluckorna skulle vara blockerade.

men givetvis väljer man ju själv om man vill använda frontutlasting varje gång eller itne..

jag själv skulle itne göra det för jämnan av den anledningen att det kan skapa problem den dagen hästen inte har möjlighet att lastas ut i fronten. variation tycker jag är bra så att hästen inte vägrar backa ut om den så skulle bli tvungen

det är mest av säkerhetsskäl. men det avgör ju var och en vad man vill göra. men jag vet att iaf min häst skulle få olaten att inte vilja backa ut om den börjar lastas ut i fronten.

än har hon aldrig lastats ut där, vi tränar öht. på att få henne att gå ut.

in i transporten är inga större problem, (ca. 3-5 min) men ut kan ta timmar innan hon kommer.
och skulle vi då lasta ut henne i fronten ett par gånger, kan jag med 99% säkerhet säga att hon aldrig mer skulle gå att backa ut.

Om du vill kan jag ta lite bilder på Ifor och lägga upp här... (om jag kan det??) visa hur fronten ser ut.... något annat du isåfall också vill se?? För då kan jag bara fota det o lägga upp här.... så blir det en liten inblick i hur den ser ut inuti om du inte har någon i din närhet som har en...

Liknande trådar

Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är... 2 3
Svar
50
· Visningar
10 137
Senast: AlmostEasy
·
Hästhantering Som rubriken lyder, hur hade ni på bästa sätt förberett denna häst inför resa? Det är min islandshäst det handlar om, helt... 2 3
Svar
59
· Visningar
5 168
Senast: Buck
·
Hästhantering Köpte min 7 åring för 1 år sedan. Han har haft problem med lastning innan jag fick honom då han lastades med linor och aldrig fått någon...
Svar
17
· Visningar
5 133
Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på... 2
Svar
26
· Visningar
4 613
Senast: Kirie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår