Sv: Fronturlastning eller inte?
jjeg skrev:
Vad är det dååå för mening med fronturlastning....om man nu ska lasta av bakåt istället???Det begriper jag inte. Jag tycker har man så lastar man framåt har man inte så får man lasta ur bakåt, det är väl inte mer med det.
förtydligar väl det jag skrev då:
för svårlastade hästar ser transporten mer inbjudande ut om frontutlastingen är öppen när man lastar in.
om en olycka skulle ske finns en andra väg att få ut hästen på om bakluckorna skulle vara blockerade.
men givetvis väljer man ju själv om man vill använda frontutlasting varje gång eller itne..
jag själv skulle itne göra det för jämnan av den anledningen att det kan skapa problem den dagen hästen inte har möjlighet att lastas ut i fronten. variation tycker jag är bra så att hästen inte vägrar backa ut om den så skulle bli tvungen
det är mest av säkerhetsskäl. men det avgör ju var och en vad man vill göra. men jag vet att iaf min häst skulle få olaten att inte vilja backa ut om den börjar lastas ut i fronten.
än har hon aldrig lastats ut där, vi tränar öht. på att få henne att gå ut.
in i transporten är inga större problem, (ca. 3-5 min) men ut kan ta timmar innan hon kommer.
och skulle vi då lasta ut henne i fronten ett par gånger, kan jag med 99% säkerhet säga att hon aldrig mer skulle gå att backa ut.