Fronturlastning eller inte?

Sv: Fronturlastning eller inte?

Du får du jättegärna göra. Lutar som sagt skarpt åt en sådan.

Gärna foto på fronturlastningen samt hur dörrarna ser ut bakifrån. Och något så man ser lite mer hur den ser ut inne.

Ta kort på det du tycker är väsentligt ;)

Ser om jag kan ta kort imorgon kanske... har för tillfället inte transporten hemma då den genomgått en tvätt inför vintern... har inga dörrar bak utan valig lem... men jag tar lite kort... :rofl:

Kan varmt rekommendera fautras. Dom har stor dörr fram som kan användas för urlastning. Dessutom är det dörrar bak och hästarna blir som änglar vid lastning.

Pratade senast med grannen hemma på landet och hon var lyrisk över sin nya fautras då hennes svårlastade häst traskade på den hur villigt som helst.

När vi för några veckor sedan var på Irland och hälsade på lite folk så blev man ju helt överväldigad över mängden IW transporter. Vi har precis sålt vår 401:a som vi varit väldigt nöjda med och det lutar just nu åt en 510:a istället.

Om ni kollar på http://www.iwt.co.uk/products/horse/classic.htm ser ni den senaste varianten. Jag tycke att IW i och med Classic modellerna har tagit hand om de enda anmärkningar jag har haft, de har nu en i alla lägen tillräcklig ventilation och det går nu för tiden under "inga" omständigheter att låsa sig inne. Fördelen med den gamla outslitliga lösningen är att föl inte kan pilla upp dörren och att den lösningen är just outslitlig. Vi såg ett par helgråa transporter och dom var rättt snygga på ett lite "bruksigt" sätt. Dessutom blir dom ännu ljusare och uppfattas som större på insidan med grå/vit insida än tidigare.

Angående Lovisaleonora_s kommentar (tunglyft, tungdraget och knepiga sprintar som fryser på vintern) så är min åsikt den rakt motsatta, det finns inga lösningar som är bättre än dom enklaste, de är ofta hållbarast och billigast. Vi har haft en i tre år och inget har frusit eller fastnat. Tungdraget vet jag inte heller om jag håller med om, det är klart att boggi och ett rejält bygge i övrigt går tyngre än en smäckig enkelaxlad vagn, men jag vet ju vilket jag föredrar, om inte annat för hästarnas skull. Tycker som någon annan att jag aldrig dragit något mer stabilt och lugnt, och då har jag provat rätt många varianter. Det sitter för övrigt bladfjädrar på IW, något som dom är relativt ensamma om, samma sak där, outslitligt och servicesnålt och bra för tung last. Används för övrigt på lastbilar. Golvet är av aluminium och mattan är lös så det går lätt att ta ur och tvätta rent.

Tunglyft förstår jag inte alls, vad är det du ska lyfta? Om det är baklämmen du pratar om så sitter det två (återigen enkel och väl fungerande lösning) outslitliga spiralfjädrar som sköter den saken, inga gasfjädrar som ger sig efter ett par år. Och lämmen är verkligen lätt!

Nackdelar då? Ja några finns ju, vissa sprintar verkar vilja rosta, det är bara kosmetiskt och påverkar inte funktionen. Det är svårt att blanda aluminium och rostfritt vissa detaljer har en tendens att försvinna... Är man under 165 cm så kan jag tänka mig att det är lite jobbigt att nå upp till stängningen av övre luckan. Det går inte att få sadelkammare i tranporten, något som jag skulle uppskatta.

Och nej, jag får inte provision. Lycka till med ditt köp! Btw, sist jag kollade så tog inte Harvidsson inbyten, men jag tror inte det är så svårt att bli av med en hästtransport idag, vi hade ett 20-tal spekulanter på vår (enligt vissa) osäljbara enhästarstransport bara på ett par dagar!

Senast ändrad av en moderator:

Har en Star Safir med front. Är jättenöjd med den hittills, kan verkligen rekomendera det, enkla lösningar och många återförsäljare (enklare att hitta reservdelar, osv). Dessvärre är dom ju dyra :crazy: , köpte min i våras för 50 000 kr o det är ifrån 2001, dessutom satte vi in öppningsbara fönster fram för 3000 kr.
Annas röstar jag på ett Ume eller en IW :bow:

Fautras?

Väldigt trevliga släp, finns med front urlastning. Visserligen något dyrare men de sjunker knappt något i värde. Smarta lösningar, rejäl och hållbar konstruktion som inte rostar. Golvet är det livstidsgaranti på..

De brukar även komma på besök med en transport om man har en last-knepig häst så man får prova.

Är man under 165 cm så kan jag tänka mig att det är lite jobbigt att nå upp till stängningen av övre luckan. Det går inte att få sadelkammare i tranporten, något som jag skulle uppskatta.

Jag är "bara" 156 cm lång, och kan stänga bakluckorna... det var en utav de anledningar till att vi köpte transporten... jag kan nämnligen inte stänga de där det är en baklucka som man ska fälla upp.... :banana:

Vad bra, min sambo som är några cm längre tycker det är lite bökigt, hon kanske har ovanligt korta armar eller nåt....

alfa460 skrev:
Vad bra, min sambo som är några cm längre tycker det är lite bökigt, hon kanske har ovanligt korta armar eller nåt....

Det har hon nog. :)
Jag är bara 159 cm lång, och jag har inga problem med luckorna.

Immer

Tack för ett långt och utvecklande svar.

När jag pratade om inbyten så var det via en annan återförsäljare. Var innan vi snöade in på en IW.

Det vore något. Pållen får prova gå in i den innan köp. Är ju trots allt han som ska åka, inte jag ;)

Vi vet inte hur man lägger in bilder från datorn.... min sambo åker om några minuter.... men inte heller han förstår hur man gör... någon som kan hjälpa mig så jag kan lägga in på min transport????

Jag har hittat hur man gör men min sambo får hjälpa mig med det imorrn... hoppas att det é oki om bilderna kommer då! :bump:

Jag har en Ifor och är supernöjd! Alla hästarna är mkt tacksamma över att slippa backa ur transporten.

Det nya släpet från engelska sidan var ju mkt snyggt med svart färg! Bra lösningar och trevligt med rostfria fästen osv.

Men men, jag har bara positivt att säga om detta släp. I mitt är det också aluminiumgolv orginal och det känns tryggt att veta att golvet inte kan ruttna och kommer hålla många år. Har dock inte kombirampen vilket jag saknar. Har hört många historier om hur lättlastade hästar blir utan ramp. När min yngsta dam skulle lastas för första gången vid köpet av henne som 3 åring(!) så valde hon att inte gå på rampen, hon hoppade in i släpet utan att röra rampen med hovarna! Går fint att lasta nu, men jag ska byta den dag jag har råd! Dom nya Ifor W har väl både alugolv och kombiramp vad jag vet?

Ingen fara. Jag har jobbat hela dagen annars kunde jag gort ett försök att guida dig igenom fotodjungeln ;)

Kombiramp verkar superpraktiskt. det vill jag verkligen ha.

Undra varför de tycker det är lättare att gå på utan ramp? Borde ju bli läskigare... :confused:

Toffel: Alugolv är standard from -01 tror jag. Kombiramp kan man välja om man vill ha eller inte. Merkostnaden är ca 3 000 kr.

LitenIsa: Jag gissar att hästarna känner att dom har bättre kontroll på läget om dom får kliva ett steg upp eller ner än om dom tar ett kliv på en lutande, hal sak som låter förfärligt och gungar när man ställer sig på den. Vad skulle du föredra?

Har du sett Fautras transporter? Den upplevelse jag har av i och urlastning utan ramp är bara positiv. Hästar verkar känna sig säkrare utan ramp. Ett varningens finger dock för Ifor Williams: den skall vara dyr att äga enligt min trailerreparatör. Reservdelar måste skickas efter från England. Annars är den nog lättare och smidigare är den lite tyngre Fautras.

Sånt är ju bra att tänka på innan man köper. Dyra reservdelar osv. tack för det.

Fautras transporter ser fina och bra ut men det är lite över min budget. 126 000. Nja, så mycket kan jag inte pressa ur min "bank".

Liknande trådar

Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är... 2 3
Svar
50
· Visningar
10 137
Senast: AlmostEasy
·
Hästhantering Som rubriken lyder, hur hade ni på bästa sätt förberett denna häst inför resa? Det är min islandshäst det handlar om, helt... 2 3
Svar
59
· Visningar
5 168
Senast: Buck
·
Hästhantering Köpte min 7 åring för 1 år sedan. Han har haft problem med lastning innan jag fick honom då han lastades med linor och aldrig fått någon...
Svar
17
· Visningar
5 133
Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på... 2
Svar
26
· Visningar
4 613
Senast: Kirie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår