Sv: Fronturlastning eller inte?
När vi för några veckor sedan var på Irland och hälsade på lite folk så blev man ju helt överväldigad över mängden IW transporter. Vi har precis sålt vår 401:a som vi varit väldigt nöjda med och det lutar just nu åt en 510:a istället.
Om ni kollar på
http://www.iwt.co.uk/products/horse/classic.htm ser ni den senaste varianten. Jag tycke att IW i och med Classic modellerna har tagit hand om de enda anmärkningar jag har haft, de har nu en i alla lägen tillräcklig ventilation och det går nu för tiden under "inga" omständigheter att låsa sig inne. Fördelen med den gamla outslitliga lösningen är att föl inte kan pilla upp dörren och att den lösningen är just outslitlig. Vi såg ett par helgråa transporter och dom var rättt snygga på ett lite "bruksigt" sätt. Dessutom blir dom ännu ljusare och uppfattas som större på insidan med grå/vit insida än tidigare.
Angående Lovisaleonora_s kommentar (tunglyft, tungdraget och knepiga sprintar som fryser på vintern) så är min åsikt den rakt motsatta, det finns inga lösningar som är bättre än dom enklaste, de är ofta hållbarast och billigast. Vi har haft en i tre år och inget har frusit eller fastnat. Tungdraget vet jag inte heller om jag håller med om, det är klart att boggi och ett rejält bygge i övrigt går tyngre än en smäckig enkelaxlad vagn, men jag vet ju vilket jag föredrar, om inte annat för hästarnas skull. Tycker som någon annan att jag aldrig dragit något mer stabilt och lugnt, och då har jag provat rätt många varianter. Det sitter för övrigt bladfjädrar på IW, något som dom är relativt ensamma om, samma sak där, outslitligt och servicesnålt och bra för tung last. Används för övrigt på lastbilar. Golvet är av aluminium och mattan är lös så det går lätt att ta ur och tvätta rent.
Tunglyft förstår jag inte alls, vad är det du ska lyfta? Om det är baklämmen du pratar om så sitter det två (återigen enkel och väl fungerande lösning) outslitliga spiralfjädrar som sköter den saken, inga gasfjädrar som ger sig efter ett par år. Och lämmen är verkligen lätt!
Nackdelar då? Ja några finns ju, vissa sprintar verkar vilja rosta, det är bara kosmetiskt och påverkar inte funktionen. Det är svårt att blanda aluminium och rostfritt vissa detaljer har en tendens att försvinna... Är man under 165 cm så kan jag tänka mig att det är lite jobbigt att nå upp till stängningen av övre luckan. Det går inte att få sadelkammare i tranporten, något som jag skulle uppskatta.
Och nej, jag får inte provision. Lycka till med ditt köp! Btw, sist jag kollade så tog inte Harvidsson inbyten, men jag tror inte det är så svårt att bli av med en hästtransport idag, vi hade ett 20-tal spekulanter på vår (enligt vissa) osäljbara enhästarstransport bara på ett par dagar!