Fronturlastning eller inte?

Sv: Fronturlastning eller inte?

Nu har jag fixat bilderna. Min transport är från -02. Jag har alu. golv och har tagit ur mattan och tvättat rent! Mycket praktiskt.... en nackdel är att bakrampen är svår att få helt ren (dock har jag en provat med högtrycks tvätt än) men där är också en fördel genom att även om den blir blöt så blir den inta hal, vilket jag tycker väger över till en fördel.... Nu ska jag se om jag får in bilderna...
Bild nr 1 är bara tagen bakifrån:

ca906552.jpg

Bild nr 2: är tagen från fronturlastningen framifrån.
44d6c8e8.jpg

Bild nr 3: har jag bara tagit bort ena bommen och hängt den vid sidan för att visa hur man hänger bort dom
009b4092.jpg

Bild nr 4: har jag flyttat främre delen av mittenväggen åt sidan så hästen får bra plats att gå ut på.
01d380c1.jpg

Bild nr 5: har jag bara flyttat mellanväggen åt andra hållet.
4bab015e.jpg

Bild nr 6: Tagen bakifrån med bakre delen utav mellanväggen flyttad åt sidan. Fördelen med svårlastade hästar här är att man inte har någon "hål" man ska pricka in mellanväggen i utan den är "lös".
ebc12409.jpg

Är det något ni undrar så fråga! Kanske tillägger lite mer sedan, men nu måste jag iväg en liten stund.

Såg nu när jag förhandsgranskade att dom blir väldigt stora... jag trodde ju att jag hade lyckats att länka till bilderna.... hoppas det inte ställer till för mycket problem!

:love:

vilken fin trailer... jag tar tillbaks det jag sa att jag tycker det verkar så trångt att gå ut fram med en stor häst... ser ju på dina bilder att det är väldigt gott om plats... vill ha :love: Jag har nog tittat på för gamla modeller av folks trailers, en del jag känner har typ 1988 släp och liknande och fronturlastningen är sjukt trång.....

En liten fråga bara. Du skrev att mellanväggen är lös. Hur sitter den då fast? Är den svår att flytta?

Kan ju säga att vi har praktiskt taget redan bestämt oss. Blir en Ifor. Kikat lite på Beg marknaden men de verkar väldigt populära så ingen vill sälja dem ;) .

Om du tittar på sista bilden ser du stången som står i mitten av transporten... det är den som håller mellanväggen på plats. Bommarna fram håller sen fast främre delen av mellanväggen, alltså om man tar bort bägge frambommarna så kan man flytta främre delen av mellanväggen åt vilket håll som helst. så när man lastar hästen, om man vill att den ska få gå in brett så hänger man bara ner bakbommarna och flyttar väggen åt sidan (på sista bilden syns det att jag satt fast mellanväggen åt höger) sen när hästen är inne i transporten så behöver man liksom inte "lyfta" mellanväggen som man får göra på de flesta andra transporter utan den är bara att föra till mitten och sätta in bommen, det gör att allting går betydligt fortare och har man en svårlastad häst så lär man sig snart vara snabbare än den och få på bommen innan hästen backat ut igen... hoppas du förstår vad jag menar... jag hade nog ändå köpt en ny istället för en begangnad då de begangnade är så dyra idag... bara ett litet tips! plus att du vet att ingen förstört den innan....

Tror jag förstår ungefär hur det fungerar.

Tack för tiden du lagt ner, foto och förklaringar. Jag har iallafall blivit övertygad hoppas även att Pållen gillar den. Kommer bli en sådan. Röd ska den vara oxå :D

Alltid kul att kunna hjälpa folk! :banana:
Jag är ju stört förtjust i denna transport... dock har jag aldrig behövt laga den eller något så jag har ingen erfarenhet av vad det kostar....än.... :rofl:
Lycka till med köpet! Fråga om du kommer på något du vill veta!

LitenIsa skrev:
Vad tycker ni? Bra eller dåligt? Exempel på bra transporter till ett humant pris med fronturlastning? Gärna länkar så man kan se hur dem ser ut.

/Isa
Kör en Star Diamant, extra bred med fronturlastning. Den är stadig och lättdragen av vår V70. Vagnen är fr 2003.

Vi använder fronturlastning med vissa hästar MEN det allra bästa är ändå när man är på tävling och öppnar upp. Hästarna är liksom med när man fikar osv.

Jag tittade också på var mittstolpen satt eftersom vi ofta kör sto med föl och då vill jag ha dem ihop, inte vägg emellan. Där försvann de flesta utländska vagnar. Antingen satt stolpen långt bak och där blev "mycket" vägg eller så blev de "sladdriga" vid stolpen när mellanväggen var borta. Fast där kommer ju hela tiden nya vagnar så där finns säkert bra idag.

Urlastningen fram kan vara snäv om man kör med 2 hästar och bara ska ta ut den innersta.

Jag vet inte om du menade mittstolpen i IW eller i din egen transport men jag tänkte att jag ändå kan skriva.... man kan ta bort allt väldigt lätt i IW transporten... det är bara att "hänga" av de båda mellanväggarna och sen ta bort den stolpen i mitten som håller mellanväggarna.... dock måste man ju då ha långa bommar men det kan man ju köpa...
Jag förstår hur du tänker! Det är svårt att köra sto och föl när det är så sällan det finns bra lösningar...

Har inte hunnit läsa hela tråden, så jag frågar istället :angel: Det kan inte bli så att hästen vet att den ska ut framåt, att den hoppar över bommen ? :crazy: Jag är själv ute efter nytt släp, men det finns ju så mkt alternativ, fronurlastning/eller inte, ramp/ eller inte. Man blir inte riktigt klok på allt ;)

Jag skaffade mig en Ifor transport rätt snart efter mina frågor i dennna tråd. Och den funkar Toppenbra! Eftersom han inte längre förknippar bakåt med ut så kan jag lasta honom själv (vilket var stört omöjligt innan) och åka iväg på träningar. Har varit värd varenda krona nu i vinter.

Och försöka hoppa över bommen fram har han inte försökt. Aldrig haft problem med det innan heller.

Liknande trådar

Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är... 2 3
Svar
50
· Visningar
10 137
Senast: AlmostEasy
·
Hästhantering Som rubriken lyder, hur hade ni på bästa sätt förberett denna häst inför resa? Det är min islandshäst det handlar om, helt... 2 3
Svar
59
· Visningar
5 168
Senast: Buck
·
Hästhantering Köpte min 7 åring för 1 år sedan. Han har haft problem med lastning innan jag fick honom då han lastades med linor och aldrig fått någon...
Svar
17
· Visningar
5 133
Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på... 2
Svar
26
· Visningar
4 613
Senast: Kirie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår