Frost-ute på natten

H

Hobbyryttaren

Alla hästarna där jag står går fortfarande ute dygnet runt. Vad har det för negativa effekter på hästen hälsa? De har bara bete och det är endast min häst som rids, resten är antingen unghästar eller gamla hästar som inte rids.
Vad jag har hört kan de få kolik av att äta frostigt gräs. Och jag vill helst inte släppa ut min häst efter sena träningar. Visserligen rider jag honom aldrig svettig.
Är lösningen att stödfodra med hö och lägga på täcke på natten för minska risken för stela muskler.
Men jag vill ändå veta vilka negativa effeker det har på hästen utan att stödfodra och utan täcke.
 
om man inte släpper ut sin häst alldeles blöt. så har utegången nog bara possetiva eftekter på hästens hällsa.
Våra hästar går ute hela vintern på dagarna och då äter de frostigt grös grenar och så och inte har de fått någon kolik.

Om du ska leta negativa effekter så leta de negativa effekterna med att hålla sin häst inlåst i en onaturlig miljö i en liten box. och att hästen står tillsammans med många andra hästar på liten yta, och att avföringen ligger kvar hela natten. Jag har aldrig hört talas om någon häst som utvecklat steriotypa beteenden genom att vistas i en stor hage med en häst flock, däremot hör jag hört talas om välldigt många hästar som utvecklat steriotypiska beteenden av att stå inlåsta i en box (bur) mäst hela tiden..
 
Vissa hästar är känsliga för de ämnen som bildas i frostigt gräs, speciellt när frosten följs av en solig dag. Det är ett sätt att får reda på om ens häst har benägenhet till fång t.ex.
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
765
Senast: Habina
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 879
Senast: tanten
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
3 807
Senast: Roheryn
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 927
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp