Frukost och matlådor

krambanan

Trådstartare
Behöver tips på snabb och mättande frukost. Har ett fysiskt ansträngande jobb. Och hatar att äta många måltider på en dag. Vill helst äta frukost, lunch och middag och sen vara nöjd.

Äter åt low-carb hållet men är inte alls strikt längre då jag är normalviktig. Mår inte bra av bröd eller andra "vita kolhydrater" så inget sånt. Havregrynsgröt åt jag förr i tiden men blir hungrig för snabbt på det nu. Ägg är jag rätt trött på.

Måste gå snabbt då jag är en sån som snoozar in i sista sekund. En fördel är om det går att förbereda kvällen innan och sen äta i bilen på vägen till jobbet. ;)

Vill också ha tips på mat som är god trots att den varit frusen och sen bara blir micrad. Eller matlådor som funkar att äta kalla. Är rätt lat så en fördel är om det går snabbt att laga. :angel:
 
Sv: Frukost och matlådor

Bra frukost som jag håller mig hyfsat mätt på (brukar behöva macka efter 2-3 tim) är tjockyoghurt med massa nötter, solrosfrön osv och frukt eller bär. Och te.
 
Sv: Frukost och matlådor

En portion havregrynsgröt och ett kokt ägg står jag mig länge på!
Ägg går ju att koka kvällen innan och gröten tar 2-3 minuter i micron :)
Äta i bilen är väl tveksamt dock hehe.
 
Sv: Frukost och matlådor

En portion havregrynsgröt och ett kokt ägg står jag mig länge på!
Ägg går ju att koka kvällen innan och gröten tar 2-3 minuter i micron :)
Äta i bilen är väl tveksamt dock hehe.
Äter åt low-carb hållet men är inte alls strikt längre då jag är normalviktig. Mår inte bra av bröd eller andra "vita kolhydrater" så inget sånt. Havregrynsgröt åt jag förr i tiden men blir hungrig för snabbt på det nu. Ägg är jag rätt trött på.
:p

*tiosmå*
 
Sv: Frukost och matlådor

Jag brukar äta Kesella och bär, men den går att smaksätta med typ funlight också.. Kesellan mättar bättra än yougurt och innehåller mer proteiner.
 
Sv: Frukost och matlådor

Jag gör en smoothie ibland när jag har bråttom. Det är lite olika hur länge man står sig på den dock.

1,5 dl turkisk yoghurt
1 dl grädde
2 ägg
50-100g frysta bär

Mixa med stavmixer och drick. Går alldeles utmärkt i bilen :)
 
Sv: Frukost och matlådor

Men åh, vad jag läser duktigt :p.
Ändå gick jag tillbaks och läste och fick ändra för att jag missat bilgrejen :angel:
 
Sv: Frukost och matlådor

Jag har svårt att äta på morgonen, men har luskat ut en rätt som jag både har lätt att äta och som mättar länge.

Hackar färsk frukt (lite olika beroende på säsong, men oftast ett äpple, ett päron, en apelsin, några vindruvor, lite annanas och en banan). Hackar en näve mandlar, en halv dl russin och en dl grädde. Blanda och njut;) Dagar jag vet kommer bli tunga lägger jag till en surdegsmacka med kokt ägg också.

Självklart konsumeras allt tillsammans med en redig mugg nattsvart osötat kaffe;)

För lunch rekommenderar jag en matthermos, då håller det sig varmt många timmar.

/Migo
 
Sv: Frukost och matlådor

Havregrynsgröt mättar bättre om du har i en klick smör och sen äter något med protein till.
Keso med nötter och bär e gott. Hacka o blanda i en stor påse o ta så mycket man behöver var gång.
Blåbärsoppa/nyponsoppa

Bra att tina är soppor och grytor, gör storkok o lägg matlådor i frysen.

Gott o lättlagat:
http://www.recept.nu/1.133830/linda_skugge/varmratter/kottfars/cowboysoppa_med_kottfars

http://grindtorpsskolan.se/tunaskolan/expedition/restaurangen/35579.html
 
Sv: Frukost och matlådor

Har också ett fysiskt jobb och en frukost jag står mig bra på är; havregrynsgröt med mosad banan + 1 ägg, ev några skinkskivor också! Tycker inte alls om havregrynsgröt egentligen, men med banan blir det :love:
 
Sv: Frukost och matlådor

Jag äter äggröra på två ägg och en rejäl klick smör samt två skivor bacon till frukost. På det står jag mig utan problem 6 timmar. Även om jag ägnat dessa timmar åt stalljobb och ridning (och då ridpass där jag blir REJÄLT svettig.)

Steker ett paket bacon i taget på kvällen så att jag bara behöver värma 15 sekunder i micron på morgonen. Äggröran tar bara ett par minuter att fixa - och eftersom det inte är så mycket att tugga går det snabbt att äta!

Har även minimalt med kolhydrater till lunch resp middag och behöver bara äta tre gånger/dag för att hålla mig mätt och belåten.
 
Sv: Frukost och matlådor

Bra frukost som jag håller mig hyfsat mätt på (brukar behöva macka efter 2-3 tim) är tjockyoghurt med massa nötter, solrosfrön osv och frukt eller bär. Och te.



Ja det är nog en fruckost för mig med i bland blir det litte gröt :)
 
Sv: Frukost och matlådor

Nu har jag gått över till havregrynsgröt med bär i, men tidigare åt jag yoghurt med müsli. Låter man müslin vara i ett tag så blir det som en tjockare gröt. Jättegott tycker jag!!
 
Sv: Frukost och matlådor

Jag äter kesella med lite vispgrädde och frysta bär, är det för syrligt (kvargen) så smaksätter jag med liiiite funlight saft (förslagsvis wild berries). Är du inte mätt så länge kan du även lägga till lite nötter, gör egen müsli på nötter.

Eftersom jag inte hittar några vetenskapliga belägg för att sötningsmedlet aspartam och sukrin skulle vara skadligt så tillåter jag det i min diet därav funlighten.

Ny favorit är Canderel Cankao (Oboy utan socker, fast 50 % kakao och sötningsmedel, mkt gott och i portionsmått är det lowcarb) i gräddkesellan och valnötter till... :d (behöver jag säga att jag är glad över att kunna äta nåt nästan mousseliknande med gott samvete till frukost? :D)
 
Sv: Frukost och matlådor

Makrillfilé i tomatsås kanske? Fast jag har det på macka visserligen.

Matlådor goda att värma tycker jag bla paj, köttfärssås och pasta samt chili con carne med ris är. Förövrigt har jag verkligen lessnat efter 6 år med matlådor...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Okej, lite kul att jag startar den här tråden direkt efter en tråd om favoritpasta, men jag har fnurlat länge på detta. Innan ni går...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
14 298
Senast: mrkarisma
·
Mat Jag ska snart börja jobba efter min föräldraledighet och har efter kontakt med arbetskamrater förstått att det är ännu stressigare där...
2
Svar
28
· Visningar
2 509
Senast: DarkInNight
·
Mat Jag skulle behöva utvidga vyerna vad gäller frukost och även till viss del mellanmål. Jag vill ha någon mättande. Eftersom jag äter...
Svar
17
· Visningar
1 509
Senast: manda
·
Kropp & Själ Hej. Jag gissar att det finns många mat och dietkunniga personer här, så jag slänger in en fråga om mat. Jag har problem med att hålla...
2
Svar
29
· Visningar
1 878

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Vilka banor finns?
  • Avmaskning

Omröstningar

Tillbaka
Upp