Snabba mättande mellanmål och frukost

_Zacke_

Trådstartare
Jag ska snart börja jobba efter min föräldraledighet och har efter kontakt med arbetskamrater förstått att det är ännu stressigare där än innan jag slutade(vården). Bland annat hinns det inte med något frukostuppehåll för personalen utan man får klara sig till sin lunchrast. Jag har en problemmage och behöver äta regelbundet för att inte få katarr. Jag kommer med andra ord inte klara mig från 05.30 när jag äter frukost till 12 och där i mellan jobba hårt.
Jag behöver ha något att snabbt slänga i mig i farten som kan få mig att funka ett par timmar till. Kan alltså inte lägga någon tid på att göra i ordning det då utan det ska i så fall kunna förberedas innan jag åker till jobbet.
Även någon riktigt långvarigt mättande frukost jag kan äta vid 05.30 skulle vara bra.
Gillar inte kokt ägg och får ont i magen av sötningsmedel.
Det enda jag vet nu är banan eller smörgås 🙄
 
Overnight oats? Det kan du ju förbereda kvällen innan och fungerar bra att ta med i en liten matlåda eller dylikt. Går att variera i ändlighet.
Jag brukar göra med havregryn, mandelmjölk, blåbär, banan och lite hampapulver. Går att slänga ner nötter i för att det ska mätta längre och vara mer matigt också. Skall alltså bara röras ihop och förvaras i kylskåp över natten. Håller sig några timmar i rumstemperatur innan det börjar bli sunkigt också.
 
Overnight oats? Det kan du ju förbereda kvällen innan och fungerar bra att ta med i en liten matlåda eller dylikt. Går att variera i ändlighet.
Jag brukar göra med havregryn, mandelmjölk, blåbär, banan och lite hampapulver. Går att slänga ner nötter i för att det ska mätta längre och vara mer matigt också. Skall alltså bara röras ihop och förvaras i kylskåp över natten. Håller sig några timmar i rumstemperatur innan det börjar bli sunkigt också.

Aldrig hört talas om men kan söka på det 🙂
 
Jag ska snart börja jobba efter min föräldraledighet och har efter kontakt med arbetskamrater förstått att det är ännu stressigare där än innan jag slutade(vården). Bland annat hinns det inte med något frukostuppehåll för personalen utan man får klara sig till sin lunchrast. Jag har en problemmage och behöver äta regelbundet för att inte få katarr. Jag kommer med andra ord inte klara mig från 05.30 när jag äter frukost till 12 och där i mellan jobba hårt.
Jag behöver ha något att snabbt slänga i mig i farten som kan få mig att funka ett par timmar till. Kan alltså inte lägga någon tid på att göra i ordning det då utan det ska i så fall kunna förberedas innan jag åker till jobbet.
Även någon riktigt långvarigt mättande frukost jag kan äta vid 05.30 skulle vara bra.
Gillar inte kokt ägg och får ont i magen av sötningsmedel.
Det enda jag vet nu är banan eller smörgås 🙄
Keso med frukt/bär och lite musli. Drickyoghurt eller -kvarg. En omelettmuffin (googla).
 
Det finns proteinbars utan sötningsmedel om man letar lite, dessa har räddat mig många gånger! Garden of lite sport innhåller en smak tex

Ekologisk Tapioca (sirap och lösliga fiber), ekologiskt ärtprotein, ekologiskt mandelsmör, ekologiskt vegetabiliskt glycerin, ekologisk yacon sirap, ekologiskt groddat rårisprotein, ekologiska ärt-krips (ärtprotein & tapioca stärkelse), ekologiskt acacia fiber, ekologiska mandlar, ekologisk smak, havssalt.
 
Ägg muffins och kylskåpsgröt som andra skrivit är gott och mättande, också chiagröt, gjord på kokosmjölk, gärna med mango är gott (brukar ta frusna bitar på toppen, som tinar "på plats"), mjuk ost som man doppar knäckebröd i, kan äta en hel förpackning med mjuk ost, 🙈 så gott å doppa, kommer tyvärr inte ihåg namn på märket. Keso, med skinka, avokado och solrosfrön.

Ägg rullar med ost och skinka (gör en tunn omelett, lägg på riven ost å skinka, rulla ihop).

Andra rullar man kan göra är med tunnbröd eller mjukt tacobröd, kan varieras mkt typ taco, tonfisk röra, lax och cream cheese med rödlök, ost och skinka.

Babybell, bitar med grönsaker eller frukt till, så står man sig hyfsat länge :)
 
Jag blandar citronkvarg, keso och blåbär. Standardmellanmål här hemma. Sjukt gott!

OM du skulle ha tid att förbereda på kan jag tipsa om små pannkakor på keso och havregryn. Man står sig ta mig tusan halva dagen!
 
Brukar också få äta mellanmål och lunch/middag på stående fot. Min favorit är overnight oats toppat med chiapudding och banan eller bär - blir proppmätt! :D
Grovt bröd med någon röra (t.ex. tonfisk eller kyckling) kan det bli ibland, morot- och gurkstavar till
 
Har du ett recept på dom? Det lät gott :up:

Ask and you shall recieve!

Screenshot_20201127-091826_Chrome.jpg


Blanda allt förutom blåbär och mixa ihop till en smet. Rör ner blåbären. Värm pannan med smör och klicka ut smeten, platta till lite. Stek ca 2 min/sida. De var verkligen sjukt goda!
 
Chiapudding gjord på havredryck och med lite vaniljpulver och hallon/mango/valfritt kan göras kvällen innan och förvaras i kylen.
Mackor med tex ägg, tonfiskröra, keso, avovado, köttbullar+rödbetssallad etc kan förberedas innan.
Keso med äppelmos och kanel.
Smoothie som man gör lite extra mättande med tex chiafrön, linfrön, jordnötssmör, avocado, banan, havregryn etc i någon god bas man gillar.
Pannkakor eller bananpannkakor som förberetts innan.
 
Jag slår också ett slag för overnight oats. :) Jag lärde mig via ett lite annorlunda recept. Jag blötlägger havregrynen i apelsinjuice över natten. Om man vill ha i torkad frukt är det också gott att låta stå över natten, t.ex. russin eller dadlar klippta i bitar. På morgonen blandar jag i kvarg eller naturell lite tjockare yoghurt samt färskt äpple i bitar. Det är riktigt gott med den söta frukten, krämiga gröten och krispigt syrligt äpple! Det är något man står sig på länge.
 

Liknande trådar

Mat Jag skulle behöva utvidga vyerna vad gäller frukost och även till viss del mellanmål. Jag vill ha någon mättande. Eftersom jag äter...
Svar
17
· Visningar
1 511
Senast: manda
·
Mat Nu behöver jag era bästa tips! Min aptit har sagt tack och hej och flytt nånstans långt borta. Jag bara ORKAR INTE göra krånglig mat...
2
Svar
23
· Visningar
5 148
Senast: mandalaki
·
Äldre Ibland måste jag iväg tidigt på morgonen, och jag har SÅ SVÅRT för att komma igång. Jag kan inte sätta mig vid bordet och äta frukost...
Svar
9
· Visningar
1 400
Senast: Elisha
·
Hästmänniskan skulle behöva hjälp och tips på matigt mellanmål mellan lunch och middag så man skulle orka till stallet direkt efter jobbet min...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 940
Senast: hier
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp