Fruset gräs

aglaonema

Trådstartare
Jag undrar hur pass farligt det är att släppa hästar på fruset gräs? Det är kort gräs bara som växt upp efter att dom tröskat där och jag har förstorat hagen.
 
Det är ju såklart väldigt svårt att uttala sig i frågan med säkerhet. Generellt så kan man säga att stressat gräs (t.ex. fruset) innehåller mer socker. Det ska man väl ha i åtanke och kanske fodra hö/hösilage utöver betet. En del har upplevt en högre risk för fång eller kolik hos hästar som är känsliga för det om de släppts på fruset bete. Direkt farligt har jag svårt att se att det är. En del har visat sig klara sig fint när de betar året om, med varierande temperatur. Men det kan ställa till det i hästens mage om det blir ett för snabbt byte för hästen, till exempel att gå från att äta hö till att äta gräs med hög sockerhalt.
 
Bete vet jag inte om jag skulle kalla mitt då det är väldigt kort gräs, så hur bör jag gå tillväga? Bara släppa dom en stund om dagen i början? För övrigt snöade det idag och dom var inte jätteintresserade av att äta gräset.
 
Bete vet jag inte om jag skulle kalla mitt då det är väldigt kort gräs, så hur bör jag gå tillväga? Bara släppa dom en stund om dagen i början? För övrigt snöade det idag och dom var inte jätteintresserade av att äta gräset.
Jag tror det är ganska lugnt då, skulle jag säga, att låta dom gå där och fodra som vanligt.
 
Är det fruset i gräset på morgonen ger jag alltid hästarna hö inne före utsläpp (annars får de med sig hö ut i hagen alternativt inget alls beroende på mängd gräs, just nu är vi precis på gränsen att börja ge hö även på morgonen). Jag är mest försiktig de första frostnätterna, när gräset oftast fortfarande "växer aktivt". Mitt i vintern eller frampå vårkanten tänker jag att det inte är lika känsligt. Våra hästar står inne på nätterna, så då får de en naturlig paus från gräset och får en ganska rejäl kvällsgiva hö.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Skåne drabbas av ihållande minusgrader och som gårdsägare med småbarn är fruset vatten inte välkommet... Jag har ett kallstall så just...
Svar
2
· Visningar
600
Senast: animalasia
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
780
Senast: Habina
·
Hästvård Hej! Svårt att välja var tråden ska ligga, men chansar på att den hör hemma här. Vi har kvar barnens gamla ponny som nu är 30 år. I...
Svar
7
· Visningar
1 259
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag undrar hur ni löst betet för när det funnits en häst i flocken som inte kan äta så stora mängder gräs som de andra? Har den fått...
Svar
8
· Visningar
985
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp