Fuktproblem i badrummet

fejko

Trådstartare
Taket i badrummet är fuktskadat i ena hörnet (intill murstocken) och vi skulle behöva installera en fläkt i köket (och fixa fuktskadan i badrummet). Var ska man börja?
 
Om du inte ska göra det själv, det kanske är för mycket?
Så finns det firmor som är certifierade för våtrum. Kolla att den hantverkare som ska utföra arbetet är just det, då blir försäkringsbolagen nöjda och du får garanti på arbetet. Be flera att titta och begär offert :up:
Vi skulle vilja utnyttja murstocken och kanske installera en fläkt som drar ur fukten och släpper ut den i skorstenen. Vi är båda ingenjörer men mer åt det teoretiska/matematiska hållet och vi jobbar alldeles för mycket redan så vi hinner nätt och jämt med hästarna på fritiden.
 
Vi skulle vilja utnyttja murstocken och kanske installera en fläkt som drar ur fukten och släpper ut den i skorstenen. Vi är båda ingenjörer men mer åt det teoretiska/matematiska hållet och vi jobbar alldeles för mycket redan så vi hinner nätt och jämt med hästarna på fritiden.
Nej du vill inte ha ut fukt i skorstenen, det mår den inte bra av.
Du ska ha en separat fläkt i badrummet och en i köket för matos, matos är skorstenen gjord för (med årlig sotning förstås).
 
Nej du vill inte ha ut fukt i skorstenen, det mår den inte bra av.
Du ska ha en separat fläkt i badrummet och en i köket för matos, matos är skorstenen gjord för (med årlig sotning förstås).
Ja vi sotar varje år. Men vem ska man vända sig till? Någon som håller på med ventilation? Finns det sådana? Eller en vanlig snickare?
 
Ja vi sotar varje år. Men vem ska man vända sig till? Någon som håller på med ventilation? Finns det sådana? Eller en vanlig snickare?
Allt ventilationsjobb har vi gjort med ventilationsfirmor. De är småknepiga att få tag på tycker jag men för mig är det värt det. De är uppdaterade på vad som finns, vet vad som passar med volymen på rummet osv.
 
Taket i badrummet är fuktskadat i ena hörnet (intill murstocken) och vi skulle behöva installera en fläkt i köket (och fixa fuktskadan i badrummet). Var ska man börja?
Kom på, är badrummet gammalt? Det kan vara så att försäkringsbolaget går att koppla in där. Då kan du säkert få en firma genom dem.
 
Vi skulle vilja utnyttja murstocken och kanske installera en fläkt som drar ur fukten och släpper ut den i skorstenen. Vi är båda ingenjörer men mer åt det teoretiska/matematiska hållet och vi jobbar alldeles för mycket redan så vi hinner nätt och jämt med hästarna på fritiden.
Så får man inte göra
 
OK bra att veta! Men sambon säger att vi har en separat ventilationskanal som kommer ut vid skorstenen.
Det är inte ovanligt. Tror mamma har 3 kanaler i sina skorstenar. En för eldstad, en för ventilation och en reserv har jag för mig 🤔 länge sedan det byggdes så jag har glömt.
 

Liknande trådar

Hemmet Torp på ca 70 kvm. Låg takhöjd. Kamin finns, och köksfläkt ansluten till skorstenen. Badrumsfläkt finns, samt fönster i badrummet...
2
Svar
31
· Visningar
1 851
Hemmet Som jag har skrivit någon annanstans funderar jag på att inreda min torpvind. Det är väldigt lågt i tak, så det handlar inte om att man...
Svar
9
· Visningar
668
Hemmet Vi upptäckte i höstas en missfärgning i taket under badrummet, tog ut en kompis som trodde det var rör som var lite otätat i badrummet...
Svar
5
· Visningar
1 200
Hemmet Vi ska göra en mindre köksrenovering och eftersom jag står själv med alla färgbeslut pga färgblind make så hoppas jag på lite stöttning...
Svar
14
· Visningar
1 050

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Bra hörlurar
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp