Fula bilder från Facebook

Det blev så obekvämt att bilden försvann, utan svar på min kommentar. Aj då. Nu är antagligen JAG fruktansvärt obekväm.
 
Verkligen bekvämt, inte minst eftersom det tar cirka fem sekunder av ens tid att googla på typ "hoax facebook starving children" och låta bli att sprida eländet till sina medmänniskor.

Om man nu skulle tro att det kunde finnas någon sanning i det från början, dvs.
 
Det där med hoaxes är intressant. För ett tag sedan lade en av mina vänner upp det här klippet med någon kommentar om hur FRUKTANSVÄRT det var:


Två nanosekunder på google gav vid handen att det redan 2008 konstaterades att det bara var reklam för bluetooth.
 
Det borde finnas en obligatorisk procedur på minst fyra steg som man måste gå igenom innan man får lov att trycka "dela":

1) Känner du till att allt som skrivs på internet inte är sant? Ja/Nej. Om nej, kopplas man automatiskt vidare till en sida som förklarar fenomenet "hoax"

2) Har du på ett acceptabelt sätt kontrollerat att det du tänker dela inte är en hoax/bluff? Ja/nej/vet inte. Om nej eller vet inte kopplas man vidare till google, med text från det man tänker dela förinlagd i sökfältet.

3) Om du tänker dela en text, kan dina språkpolisvänner läsa den utan att bli arga/trötta/irriterade? Ja/nej/vet inte. Om nej eller vet inte, kopplas man vidare till att få låna hem språkrådets "Svenska skrivregler" som e-bok.

4) Tror du att det du tänker dela gör de flesta av dina vänner arga/trötta/irriterade? (tänk efter en stund!) Ja/nej (här är "nej" rätt svar som leder fram till den gyllene knappen "dela")
 
3) Om du tänker dela en text, kan dina språkpolisvänner läsa den utan att bli arga/trötta/irriterade? Ja/nej/vet inte. Om nej eller vet inte, kopplas man vidare till att få låna hem språkrådets "Svenska skrivregler" som e-bok.
Alltså nej :p. Jag är så LESS på dessa språkpoliser som petar överallt och även om jag själv sällan postar nåt som ens den mest anala språkpolisen kan bli sur över så säger jag stort fett nej till att folk förväntas ta sånt med i nån beräkning.

Jag veeeet att du inte är allvarlig (eller :cautious:) men jag var bara tvuuuuuungen att få bua lite över språkpoliser.
 
Nej alltså, jag har inga krav på att mina vänner jämt ska formulera poetiska eller analytiska statusuppdateringar på klanderfri svenska. Jag kan gärna ha dyslektiker som vänner och intressera mig precis lika mycket för deras inlägg. Eller om någon bara haft lite bråttom på tangentbordet eller drabbats av autocorrect.

Så jag borde kanske ersätta punkt 3 med "Är den text som du tänker dela tveklöst och uppenbart översatt med hjälp av Google translate?" (i så fall är "nej" rätt svar även där) Och de inläggen stupar nog ofta på punkt 4, i vilket fall som helst. :)
 
Det borde finnas en obligatorisk procedur på minst fyra steg som man måste gå igenom innan man får lov att trycka "dela":

1) Känner du till att allt som skrivs på internet inte är sant? Ja/Nej. Om nej, kopplas man automatiskt vidare till en sida som förklarar fenomenet "hoax"

2) Har du på ett acceptabelt sätt kontrollerat att det du tänker dela inte är en hoax/bluff? Ja/nej/vet inte. Om nej eller vet inte kopplas man vidare till google, med text från det man tänker dela förinlagd i sökfältet.

3) Om du tänker dela en text, kan dina språkpolisvänner läsa den utan att bli arga/trötta/irriterade? Ja/nej/vet inte. Om nej eller vet inte, kopplas man vidare till att få låna hem språkrådets "Svenska skrivregler" som e-bok.

4) Tror du att det du tänker dela gör de flesta av dina vänner arga/trötta/irriterade? (tänk efter en stund!) Ja/nej (här är "nej" rätt svar som leder fram till den gyllene knappen "dela")

Jag tror atte mig att jag ska dela din text. Men inte idag kanske...:angel:
 

Liknande trådar

Relationer Hur vanligt är det? Är det lätt att skapa sådana? Jag tittar en hel del på TV-serien Catfish på MTV för att lära mig mer om hur lögnare...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: Inte_Ung
·
IT & mobiler När jag trycker på FB-appen på min IPhone får jag bara upp den här bilden som brukar komma först innan Facebook öppnas. Men inget mer...
Svar
8
· Visningar
573
Senast: tuaphua
·
Fritid Jag hade tänkt lägga upp lite bilder på instagram och facebook (julkampanj på mina böcker), men jag tycker att det är stört omöjligt att...
Svar
7
· Visningar
380
Senast: tott
·
Samhälle På facebook idag dyker det upp artiklar från bland annat Aftonbladet och Expressen om att alla invånare i landet behöver börja förbereda...
19 20 21
Svar
405
· Visningar
19 240
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp