Fula,dåliga hovar

E

Egonson

Min nordis har väldigt dåliga hovar och har alltid haft det,under tiden vi har haft henne iaf.
Det tar inte lång tid efter att hon är nyskodd innan hovarna trasar sönder vid sömmen (på utsidan).
Detta leder i sin tur till att sömmen viker sig nedåt och nya sprickor och trasor uppstår. Så är den onda cirkeln igång.
Vi smörjer med skillingarydsalva i kronränderna,vattenbadar och råpressad matolja. Plus att vi ger henne biotin varje dag,året runt.
Vi har en,vad vi tycker,bra hovslagare.
Hovarna ser jättefina ut varje gång han varit där.
Tycker ni att vi borde byta hovis ändå?
Vi har tyvärr inte råd med 1200 kr/gång som de flesta tar för att sko ett kallblod.
Jag vet,utan hovar ingen häst,men vad ska man ta sig till?
Usch :(
 
Hej

Har du funderat något kring barfotagång?

Jag har en nordistravare som gått med liknande hovar i flera år, och jag har testat en massa grejer

men ingenting har riktigt fungerat

så nu går hon oskodd från maj

hon har varit hemskt öm och haft blåmärken i sulan, hovarna ser fortfarande mkt fula ut

men vi härdar ut

längtar efter snön då hovarna förhoppningsvis slutar trasas upp och hon inte längre går på sulan
 
Ja det har vi testat.
Då blev hon som sagt väldigt öm,vi kunde knappt promenera med henne.
Än mindre rida eller köra. Och det känns dumt att bara låta henne gå och skrota,hon är ju trots allt 18 år och behöver hålla sig mjuk i kroppen.
Och senast vi hade våran Equiterapeut här,
sa hon att Lina absolut inte bör gå barfota.
Så nu vet jag varken ut eller in :o :(
 
alger kan hjälpa har jag hört

har själv testat under 3 månader , men det tar mkt längre tid än så för att se resultat då hoven måste växa ner

jag har köpt rosechips&seaweed på hippoK9

Sunna var väldigt öm och både veterinärer och stallfolk skakade på huvudet och tyckte jag var dum som hade henne oskodd, men då hade jag inget val, dte gick nämligen inte att spika i nya sömmar i hovarna

Hon ömmade på nästan allt i början
Nu 3 månader senare har vi för första gången idag kunnat på gå grusväg utan att ömma

så visst kan det gå

Om du går in på trådarna "så öm i hovarna" del 1 och del 2 så hittar du lite mer tips och liknande

om du vill se bilder på hennes förskräckliga hovar så pm din mailadress så kan jag skivka lite fulhov bilder åt dig

Det finns även boots man kan ha, jag har old mac´s till sunnan som hon kan ha när vi rider, och då kan vi jobba henne precis som vanligt

Jag tror att man måste försöka hitta grumdorsaken till hennes dåliga kvalité istället för att hitta på nödlösningar

Nödlösningar kan vara tunnare söm, sk slim söm
skor med falsade kanter, flap skor osv

men då kommer man ändå inte underfund med problemet som ligger i grunden

lång tids skoning kan vara boven, det har jag lärt mig :crazy:



Lycka till

Jag vet precis hur det känns

det tog mig 5 år innan jag vågade plocka av skorna helt, innan dess försökte jag med mesta , tom skor som man limmar på hoven
 
Ni kanske kan låta hästen gå barfota men köpa till sådana
där typ Old Mac´s el. liknande som finns på bl.a. Hööks?


Annars har jag hört att det finns limskor som man kan använda sig av.


Tyvärr har jag ingen egen erfarenhet av ovanstående exempel.

Vattenbad om hoven är torr är ju bra. Har även hört att olivolja ska va bra, om man smörjer regelbundet. Finns även en kräm som heter typ "Conucresine" eller liknande (ex. på Börjes). Man smörjer i krämen (tar bara lite ex. på fingertoppen, behövs inte alls mkt) och sedan masserar man in, (gärna ca 5 min) på varje kronrand.

Väldigt många hovslagare samt de som har erfarenhet av denna "kräm el. salva" rekommenderar den.

Du kan även ge din häst örter. Torkade nypon är bra! Finns
även färdiga blandningar att hitta på flera ställen, kostar
oftast en hel del dock.

Man får även tänka på att det är en långtidsprocess, att förbättra hovens kvalité och det är ingenting som man kan räkna med toppresultat över en kafferast eller så.


Lycka till!
 
Tack tack för alla tips :bow: :love:
Om hon inte blir bättre nu över vintern får hon faktiskt gå barfota nästa år varesig det blir någon ordentlig motion eller inte.
Ska inhandla lite örter,det kan aldrig skada att pröva.

Såna där Old Macs är jag osäker på om kräsna damen över huvud taget vill ha dem på sig :o
Hon har aldrig i hela sitt liv haft/behövt ha varesig benskydd,lindor eller något annat än reflexer på benen.
Men jag skulle väldigt gärna vilja testa.
Kan ju vara bra att ha för framtida tappskor på andra pållen.
 
Frågan är ju HUR länge ni lät hästen gå barfota ? Kortare barfotagång än 3-4 veckor är meningstlöst. efter ca 6 V brukar hornproduktionen komma i gång och då brukar oftast den värsta ömheten släppa.
 
Jag har tänkt att försöka ha min unghäst barfota och fungerar det så blir det ett par lösskor när det blir hårt i marken. :)

Aloe Vera kan hjälpa mot dåliga hovar. Läste en arikel om en utrdedning som gjorts och resultatet visade att hovarna växte typ 40% snabbare och var av bättre kvalité hos de hästar som fått Aloe Vera än de som inte fått (är osäker på exakta siffran men jag har för mig det var runt 40). Det tar ju också minst några månader innan man ser något resultat. Men det kan ju vara värt ett försök. Aloe Vera är ju även bra för immunförsvar, päls mm mm
Är du intresserad kan jag berätta mer! :)

Hoppas din pålle blir bättre!

/Snorpan
 
min pålle har också fått dåliga hovar nu i sommar men det har blivit så för att det är så tort ,det kan inte vara därför? eller har den haft dåliga hovar längre?
 
Min häst har också haft detta problemet. Men i vintras fick han gå utan skor hela vintern. Sen har jag gett honom Dodson&Horrells Surefoot. Nu har han jättefina hovar. I somras blev de lite torra igen. Då satte jag dem i vattenspannar, ja så snäll häst har jag!

Olivolja sägs också vara bra att pensla efter att man blött hoven, men jag är fortfarande lite skeptiskt mot det.
 
Ja,det får väl bli barfota då. Men hästen lider inte av att det ömmar mkt då? För det var så jag tänkte.
Min pålle kan också stå med hovarna i hinkar :D :d
 
Jaa, hästen kan lida av att gå barfota, speciellt den första tiden

jag hade ju in pållan på klinik för att undersöka varför ena benet var lite svullet

vid böjprov visade hon 1 grads häta på alla ben som troligtvis kom från hovarna

nu var ju vet. väldigt dålig och inte bedövade hovarna för att se om markeringen kom från hoven eller benen men efetrsom hennes hovar är så hemska så förutsatte han att dte kom från hovarna

på sunnan så är hovarna helt platta
hon står direkt på sulanm hela tiden

det gör säkert lite ont, men som sagt, hon har inte ömmat
på några veckor
idag skrittade vi 40 min på asfalt för att stärka hovarna, och hon markerade ej eller blev stel, utan pigg, glad, framåt, arbetsvillig

så jag hoppas att det ordnar upp sig

jag vet inte var du bor, men förhoppninhsvis så kommer snön snart, hos oss kommer den om ca 1 ½ månad och jag längtar för då blir det mjukare för hennes sula.

Var noga med att hålla efter flisor och likn så hoven inte fläks upp extra mycket den första tiden

men förbered på ömma hovar, och trasigt horn

om hästen gått länge med skor så kan den även få en slags förgiftning då blodcirkulationen kommer igång och slaggprodukter rensas ur kroppen. hästen kan bli trött, hängig, osv

Jag tycker att om du provat det mesta och det inte gett resultat så tycker jag dte är värt ett försök, vad har man att förlora?

Förbered dig på ett års väntan på bättre hovkvalité

Många säger att det finns hästar som inte kan gå barfota

jag är inte lika säker på det
Under 5 års tid har folk sagt så om min häst, men nu är vi en god bit påväg

tänk även på att obalanser i foderstaten kan ge obalans i kroppen och skapa dåligheter som visar sig i hovarna så se över foder, och mängd

Det bästa för en barfota häst är lösdrift
då hålls blodcirkulationen igång hela tiden eftersom hästen har möjlighet att röra obehindrat på sig

gärna vatten från rinnande vattendrag och fri tillgång på grovfoder

lycka till

mvh/ Anita
 
Min pålla fick märkbart bättre hovar efter att jag började ge henne steel-joint. Vet även av andra hästar som fått mkt bättre hovar efter att de ätit det mineralet. Hennes hovar började växa bättre och kvalitén på hornet var märkbart bättre redan efter två skoningar. Förr hade hon alltid bra hovar, men jag misstänker att bl a åldern har spelat in + att hon stått en hel del en period pga hovbensspricka och pålagring i en led.

Biotin fungerar bara att ge om de har brist på det sedan tidigare, annars så slänger du bara pengarna i sjön. Äldre hästar har större behov av vitaminer, mineraler och proteiner än vad yngre hästar har. Upptagningsförmågan sjunker med åldern.

Hoppas det rättar till sig. :)
 
Nu ger jag vanlig Krafft miner-blå.
Är steel-joint dyrt jämfört med Krafft,och vart kan man köpa det?
 
Dålig hovkvalité sammanknippas ofta (i alternativmedicinska sammanhang) med dålig mage/tarmsystem. Alltså näringsupptaget är inte vad det borde vara. Antingen kan det vara så att det är något som hästen saknar i kosten (eller får för mycket av) eller så är det helt enkelt en obalans i organen som gör att hästen inte tar upp det den får i sig.

Har man en bra hovslagare och tar hand om sin hästs hovar på det nogranna sätt som ni gör så borde ju inte problemet ligga där. Någon nämde barfotagång som ger hoven bättre cirkulation, men om hästen blir väldigt ömfotad så är det ett svårt alternativ. Men det finns ju andra sätt att skapa cirkulation. Kanske finns det spänningar eller snedheter högre upp i hästen som hindrar normal genomblödning i hoven?
Bara lite att fundera på :idea:
Mvh/Marie
 
Har aldrig hört talas om förgiftning för att hästen har varit skodd länge och man sedan tar bort skorna. Allt det andra lät ju bra och klokt.
 
Ja, det var en mycket intressant sida men jag är övertygad att friska hästar INTE drabbas av förgiftning när man tar av skorna. Det som beskrivs i texten handlar om hur man behandlar laminitis dvs fång med allvarlig konsekvens genom att hovbenet trängt genom sulan på alla 4 hovarna. Ett sådant otroligt lidande utsätter vi sällan hästarna för i sverige.
Man får nog lusläsa sidan och alla fack uttryck för att inte missförstå det.
Inget personligt. :smirk:
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst skos var 8:onde vecka. Funkar bra, skorna sitter bra, inga tappskor, inge ömmande eller liknande. Han hade uträknad foderstat...
2
Svar
28
· Visningar
2 495
Senast: Dopy
·
Hästvård Jag tog över ett 20-årigt arabsto i september med kraftigt misskötta hovar. Möjligen har hon även haft fång våren -17. Hennes fötter var...
2 3
Svar
44
· Visningar
11 892
Senast: ameo
·
Hästvård Ni som har stora och tunga hästar (stora halvblod, kallblod etc) som har varit skodda tidigare och inte har världens bästa hovkvalitet...
2
Svar
22
· Visningar
3 119
Senast: skiesabove
·
Hästvård Min häst har alltid haft väldigt bra hovar för sin ras (halvblod/fullblod) men senaste tiden har de blivit riktigt dåliga och det verkar...
Svar
17
· Visningar
3 614
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp